czwartek, 23 maja 2019

Nordycki torpedowiec typu Lejon 1919-1921 (9 szt.)


Nordycki torpedowiec typu Lejon 1919-1921 (9 szt.)

Następny okręt dla floty nordyckiej, tym razem jest to średniej wielkości (jak na ówczesne czasy) torpedowiec. Projekt został uzgodniony już post factum z „promotorem” tej floty, kolega Stonkiem.
Jednostka posiada niezbyt silne uzbrojenie artyleryjskie (niektóre okręty tej klasy i tych czasów miały działa circa 4”), trzeba jednak zwrócić uwagę na fakt, że całość artylerii ma możliwość prowadzenia ognia plot. Nb., okręty mogły wchodzić do służby już w roku 1918, ale poczekano na uruchomienie produkcji dział 75/49 K/50 M12 w wersji plot (oznaczonej M12/19). Działa tego samego typu zostały użyte na małych monitorach typu Svalbard.
Uzbrojenie torpedowe jest raczej adekwatne do wielkości jednostki. Na okręcie zamontowano także dwie zrzutnie lekkich (112 kg) bg, łącznie z zapasem Lejon przenosi 16 takich bomb.
Prędkość prezentowanych torpedowców nie jest może imponująca, ale zrezygnowano z jej powiększania kosztem wytrzymałości konstrukcji i zaskakująco dobrej – jak dla okrętu tej klasy – dzielności morskiej. Obszarem działania torpedowców typu Lejon będzie Bałtyk oraz przybrzeżne akweny mórz Północnego i Norweskiego, stąd niewielki zasięg. Planowane zadania tych jednostek to przede wszystkim atakowanie wrogich okrętów i statków w promieniu ok. 400 Mm od własnych wybrzeży oraz ubocznie eskorta własnych statków, głównie na Bałtyku.
Jak zapewne Koledzy zauważyli, torpedowce noszą nazwy drapieżników z rodziny kotowatych. Nazwy te są wyrażone w trzech urzędowych językach Unii Nordyckiej; szwedzkim, duńskim i norweskim.


Lejon, Nordic Union torpedo boat laid down 1917, launched 1918, completed 1919


Displacement:
            551 t light; 567 t standard; 598 t normal; 622 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (267,49 ft / 265,75 ft) x 24,61 ft x (9,84 / 10,07 ft)
            (81,53 m / 81,00 m) x 7,50 m  x (3,00 / 3,07 m)

Armament:
      3 - 2,95" / 75,0 mm 49,0 cal guns - 12,50lbs / 5,67kg shells, 200 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              3 x Single mounts on centreline ends, majority aft
                        1 raised mount aft - superfiring
      4 - 0,31" / 8,0 mm 75,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1902 Model
              4 x Single mounts on sides, forward evenly spread
                        2 raised mounts
      Weight of broadside 38 lbs / 17 kg
      Main Torpedoes
      4 - 17,7" / 450 mm, 20,77 ft / 6,33 m torpedoes - 0,990 t each, 3,961 t total
            In 2 sets of deck mounted centre rotating tubes
      Main DC/AS Mortars
      2 - 246,92 lbs / 112,00 kg Depth Charges + 16 reloads - 1,984 t total
            in Stern depth charge racks

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 12 640 shp / 9 429 Kw = 31,90 kts
            Range 1 200nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 55 tons

Complement:
            59 - 78

Cost:
            £0,140 million / $0,562 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 19 tons, 3,2%
               - Guns: 9 tons, 1,5%
               - Weapons: 10 tons, 1,7%
            Machinery: 305 tons, 51,1%
            Hull, fittings & equipment: 220 tons, 36,8%
            Fuel, ammunition & stores: 47 tons, 7,9%
            Miscellaneous weights: 6 tons, 1,0%
               - On freeboard deck: 6 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              231 lbs / 105 Kg = 17,9 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,20
            Metacentric height 0,9 ft / 0,3 m
            Roll period: 11,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,10
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,07

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,325 / 0,331
            Length to Beam Ratio: 10,80 : 1
            'Natural speed' for length: 16,30 kts
            Power going to wave formation at top speed: 61 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 65
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 6,60 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            18,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Forward deck:       18,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Aft deck:    52,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Quarter deck:        12,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Average freeboard:                      9,84 ft / 3,00 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 169,1%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 82,1%
            Waterplane Area: 3 863 Square feet or 359 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 65%
            Structure weight / hull surface area: 30 lbs/sq ft or 148 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,68
                        - Longitudinal: 2,13
                        - Overall: 0,76
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

Lejon (1919)
Tiger (1919)
Leopard (1919)
Jaguar (1920)
Gepard (1920)
Pumaer (1920)
Vildkatt (1921)
Los (1921)
Tigerkatt (1921)