sobota, 18 czerwca 2022

Modernizacja pancernika Rodney dla Argentyny 1950 (1 jednostka)

Modernizacja pancernika Rodney dla Argentyny 1950 (1 jednostka)

Dziś projekt wg pomysłu kolegi ŁK. On jest też autorem legendy, a opis techniczny opracowałem ja, na podstawie wytycznych Pomysłodawcy.
Bliźniacze drednoty argentyńskie Moreno i Rivadavia z uwagi na nieracjonalny rozstaw artylerii głównej już w momencie wejścia do służby nie odpowiadały wymaganiom stawianym nowoczesnym okrętom tej klasy. W latach 1924 – 1926 przeszły ograniczoną modernizację, która jednak nie przyniosła żadnego wymiernego efektu w zakresie podniesienia bojowej mocy okrętów. Jednocześnie główni rywale Argentyny (Brazylia i Chile) utrzymywali w służbie swoje drednoty, co zachęcało do znalezienia skutecznego sposobu na przechylenie szali przewagi na swoją stronę. Okazja ku temu nadarzyła się w marcu 1948 r., kiedy zaistniała możliwość okazyjnego zakupu brytyjskiego okrętu Rodney, właśnie wycofanego ze służby i przeznaczonego na złomowanie. Pancernik zakupiono, przeznaczając do kasacji stare bliźniaki, natychmiast po zmodernizowaniu nowego nabytku. Pancernik, dla którego przeznaczono w przyszłości nazwę Rivadavia, został niezwłocznie skierowany do amerykańskiej stoczni New York SB w Camden, która przeprowadziła jego obszerną modernizację. Roboty stoczniowe przeprowadzono w okresie 19.09.1948 r. – 29.12.1950 r. Czynności związane z przebudową okrętu miały bardzo obszerny zakres,  gdyż założeniem było osiągnięcie przez Rivadavię standardu bliskiego nowym pancernikom amerykańskim. Okręt został następnie wcielony ponownie do służby, jako flagowa jednostka ARA. Spokojna służba okrętu dopełniła się 02.05.1982 r., w trakcie wojny falklandzkiej z Wielką Brytanią. Okręt podjął w jej trakcie misję, którą pierwotnie zaplanowano dla krążownika General Belgrano. Przysłowiowa perfidia Albionu znalazła swoje kolejne potwierdzenie: 5 torped okrętu podwodnego Conqueror trafiło Rivadavię, gdy znajdowała się jeszcze poza strefą bezpieczeństwa, wyznaczoną przez rząd brytyjski. Stary okręt, który zamierzano ostatecznie wycofać ze służby 31.12.1982 r., zatonął z ciężkimi stratami załogi, wynoszącymi 867 oficerów i marynarzy.
Opis techniczny modernizacji okrętu.
Kadłub
Przebudowano dziobową część kadłuba, nadając jej spory wznos oraz montując nową, mocno wychyloną dziobnicę. Dokonano również zmian w podziale wewnętrznym kadłuba.
Napęd
Istniejący zdemontowano w całości. Zainstalowano osiem kotłów olejowych Babcock&Wilcox w czterech kotłowniach oraz dwa zestawy turbin parowych Parsons z przekładniami.
Uzbrojenie
Zdemontowano jedną wieżę 406 mm oraz całość pozostałego uzbrojenia. Pozostawione działa 406 mm przystosowano do amerykańskiej amunicji. Po modernizacji zestaw uzbrojenia wyglądał następująco:
- 2xIIIx16"/45 (40.6 cm) Mark I, przy elewacji maksymalnej 40o donośność pociskiem AP 1225,0 kg wynosi 32120 m;
- 6xIIx5"/38 (12.7 cm) Mark 12, przy elewacji 45o donośność pociskiem AAC 25,00 kg wynosi 15900 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11890 m;
- 19xIVx40 mm/56 (1.57") Mark 2, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,90 kg wynosi 10180 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 6800 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano cztery radiodalocelowniki o bazie 5,9 m oraz sześć stanowisk kierowania ogniem działek 40 mm. Ponadto, wieże 406 mm posiadają dalmierze optyczne o bazie 13,6 m.
Opancerzenie
Przedłużono w stronę rufy główny burtowy pas pancerny tak, aby objął ciągi dosyłania wszystkich stanowisk 127 mm. Dodano pokład ochronny o grubości 25 mm. Pozostałe elementy opancerzenia bez zmian. Aktualny układ opancerzenia wg raportu i rysunku.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty i komin. Zainstalowano nowe wyposażenie radionawigacyjne składające się z:
- radaru kontroli przestrzeni powietrznej,
- radaru kontroli powierzchni morza,
- radaru nawigacyjnego,
- radionamiernika,
- radionamiernika HF/DF,
- siedmiu radiostacji o zróżnicowanym zasięgu.
W wyniku modernizacji:
- zanurzenie wzrosło z 9,20 do 9,35 m;
- wyporność standardowa wzrosła z 34270 do 35015 t;
- prędkość maksymalna wzrosła z 23,00 do 27,39 w;
- zasięg zmieniła się z 7000 Mm przy 16 w. do 8000 Mm przy 15 w.
Koszt modernizacji wyniósł 27,4% wartości porównywalnego okrętu nowego.

Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/3019b4de5e94d95dfc4d7bbee8750b52.html

Rivadavia, Argentina, battleship laid down 1922, launched 1925, completed 1927, modernized 1950 (engine 1949)

Displacement:
            32 833 t light; 35 015 t standard; 36 990 t normal; 38 570 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (726,12 ft / 711,94 ft) x 105,97 ft x (30,68 / 31,72 ft)
            (221,32 m / 217,00 m) x 32,30 m  x (9,35 / 9,67 m)

Armament:
      6 - 15,98" / 406 mm 45,0 cal guns - 2 700,66lbs / 1 225,00kg shells, 120 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1922 Model
              2 x 3-gun mounts on centreline, forward evenly spread
                        1 raised mount
      12 - 5,00" / 127 mm 38,0 cal guns - 55,12lbs / 25,00kg shells, 300 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1932 Model
              6 x Twin mounts on sides, aft deck aft
                         2 raised mounts
      76 - 1,57" / 40,0 mm 56,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 3 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1941 Model
              16 x 4 row quad mounts on sides, evenly spread
                        8 raised mounts
              3 x 4 row quad mounts on centreline, evenly spread
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 16 622 lbs / 7 540 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   14,0" / 356 mm           402,23 ft / 122,60 m   10,17 ft / 3,10 m
            Ends:   4,72" / 120 mm             78,41 ft / 23,90 m     6,89 ft / 2,10 m
              231,30 ft / 70,50 m Unarmoured ends
              Main Belt covers 87% of normal length
    - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                        1,50" / 38 mm 402,23 ft / 122,60 m   31,50 ft / 9,60 m
            Beam between torpedo bulkheads 72,51 ft / 22,10 m
    - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   16,0" / 406 mm           7,24" / 184 mm                      15,0" / 381 mm
            2nd:     1,50" / 38 mm 0,98" / 25 mm             1,50" / 38 mm
   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 7,76" / 197 mm
            Forecastle: 2,99" / 76 mm  Quarter deck: 4,72" / 120 mm
    - Conning towers: Forward 14,02" / 356 mm, Aft 7,01" / 178 mm

 Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 88 000 shp / 65 648 Kw = 27,39 kts
            Range 8 000nm at 15,00 kts
            Bunker at max displacement = 3 555 tons

Complement:
            1 333 - 1 733

Cost:
            £1,994 million / $7,976 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 633 tons, 7,1%
               - Guns: 2 633 tons, 7,1%
            Armour: 12 963 tons, 35,0%
               - Belts: 2 653 tons, 7,2%
               - Torpedo bulkhead: 701 tons, 1,9%
               - Armament: 2 440 tons, 6,6%
               - Armour Deck: 6 666 tons, 18,0%
               - Conning Towers: 503 tons, 1,4%
            Machinery: 2 128 tons, 5,8%
            Hull, fittings & equipment: 15 109 tons, 40,8%
            Fuel, ammunition & stores: 4 157 tons, 11,2%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              75 575 lbs / 34 280 Kg = 37,0 x 16,0 " / 406 mm shells or 6,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,18
            Metacentric height 7,4 ft / 2,3 m
            Roll period: 16,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,72
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,46

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,559 / 0,564
            Length to Beam Ratio: 6,72 : 1
            'Natural speed' for length: 26,68 kts
            Power going to wave formation at top speed: 49 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 48
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 25,65 degrees
            Stern overhang: -3,61 ft / -1,10 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            28,00%,  29,53 ft / 9,00 m,  22,97 ft / 7,00 m
               - Forward deck:       27,00%,  22,97 ft / 7,00 m,  22,64 ft / 6,90 m
               - Aft deck:    29,00%,  22,64 ft / 6,90 m,  22,64 ft / 6,90 m
               - Quarter deck:        16,00%,  22,64 ft / 6,90 m,  23,62 ft / 7,20 m
               - Average freeboard:                      23,59 ft / 7,19 m

 Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 75,1%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 172,4%
            Waterplane Area: 53 119 Square feet or 4 935 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 128%
            Structure weight / hull surface area: 220 lbs/sq ft or 1 073 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,95
                        - Longitudinal: 1,88
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily