Modernizacja pancernika Rodney dla Argentyny 1950 (1 jednostka)
Dziś
projekt wg pomysłu kolegi ŁK. On jest też autorem legendy, a opis techniczny
opracowałem ja, na podstawie wytycznych Pomysłodawcy.
Bliźniacze
drednoty argentyńskie Moreno i Rivadavia z uwagi na nieracjonalny
rozstaw artylerii głównej już w momencie wejścia do służby nie odpowiadały
wymaganiom stawianym nowoczesnym okrętom tej klasy. W latach 1924 – 1926
przeszły ograniczoną modernizację, która jednak nie przyniosła żadnego
wymiernego efektu w zakresie podniesienia bojowej mocy okrętów. Jednocześnie
główni rywale Argentyny (Brazylia i Chile) utrzymywali w służbie swoje
drednoty, co zachęcało do znalezienia skutecznego sposobu na przechylenie szali
przewagi na swoją stronę. Okazja ku temu nadarzyła się w marcu 1948 r., kiedy
zaistniała możliwość okazyjnego zakupu brytyjskiego okrętu Rodney, właśnie wycofanego ze służby i przeznaczonego na
złomowanie. Pancernik zakupiono, przeznaczając do kasacji stare bliźniaki,
natychmiast po zmodernizowaniu nowego nabytku. Pancernik, dla którego
przeznaczono w przyszłości nazwę Rivadavia,
został niezwłocznie skierowany do amerykańskiej stoczni New York SB w Camden,
która przeprowadziła jego obszerną modernizację. Roboty stoczniowe przeprowadzono
w okresie 19.09.1948 r. – 29.12.1950 r. Czynności związane z przebudową okrętu
miały bardzo obszerny zakres, gdyż założeniem było osiągnięcie przez Rivadavię standardu bliskiego nowym
pancernikom amerykańskim. Okręt został następnie wcielony ponownie do służby,
jako flagowa jednostka ARA. Spokojna służba okrętu dopełniła się 02.05.1982 r.,
w trakcie wojny falklandzkiej z Wielką Brytanią. Okręt podjął w jej trakcie
misję, którą pierwotnie zaplanowano dla krążownika General Belgrano. Przysłowiowa perfidia Albionu znalazła swoje
kolejne potwierdzenie: 5 torped okrętu podwodnego Conqueror trafiło Rivadavię,
gdy znajdowała się jeszcze poza strefą bezpieczeństwa, wyznaczoną przez rząd
brytyjski. Stary okręt, który zamierzano ostatecznie wycofać ze służby
31.12.1982 r., zatonął z ciężkimi stratami załogi, wynoszącymi 867 oficerów i
marynarzy.
Opis techniczny modernizacji okrętu.
Kadłub
Przebudowano
dziobową część kadłuba, nadając jej spory wznos oraz montując nową, mocno
wychyloną dziobnicę. Dokonano również zmian w podziale wewnętrznym kadłuba.
Napęd
Istniejący zdemontowano w całości. Zainstalowano osiem kotłów olejowych
Babcock&Wilcox w czterech kotłowniach oraz dwa zestawy turbin parowych
Parsons z przekładniami.
Uzbrojenie
Zdemontowano jedną wieżę 406 mm oraz całość pozostałego uzbrojenia. Pozostawione
działa 406 mm przystosowano do amerykańskiej amunicji. Po modernizacji zestaw
uzbrojenia wyglądał następująco:
- 2xIIIx16"/45 (40.6 cm)
Mark I, przy elewacji
maksymalnej 40o donośność pociskiem AP 1225,0 kg wynosi 32120 m;
- 6xIIx5"/38
(12.7 cm) Mark 12, przy
elewacji 45o donośność pociskiem AAC 25,00 kg wynosi 15900 m, a przy
elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 11890 m;
- 19xIVx40
mm/56 (1.57") Mark 2, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,90 kg wynosi 10180 m, a przy
elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 6800 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano cztery
radiodalocelowniki o bazie 5,9 m oraz sześć stanowisk kierowania ogniem działek
40 mm. Ponadto, wieże 406 mm posiadają dalmierze optyczne o bazie 13,6 m.
Opancerzenie
Przedłużono w stronę rufy główny
burtowy pas pancerny tak, aby objął ciągi dosyłania wszystkich stanowisk 127
mm. Dodano pokład ochronny o grubości 25 mm. Pozostałe elementy opancerzenia
bez zmian. Aktualny układ opancerzenia wg raportu i rysunku.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki,
maszty i komin. Zainstalowano nowe wyposażenie radionawigacyjne składające się
z:
- radaru kontroli przestrzeni
powietrznej,
- radaru kontroli powierzchni morza,
- radaru nawigacyjnego,
- radionamiernika,
- radionamiernika HF/DF,
- siedmiu radiostacji o zróżnicowanym
zasięgu.
W wyniku modernizacji:
- zanurzenie wzrosło z 9,20 do 9,35 m;
- wyporność standardowa wzrosła z
34270 do 35015 t;
- prędkość maksymalna wzrosła z 23,00
do 27,39 w;
- zasięg zmieniła się z 7000 Mm przy
16 w. do 8000 Mm przy 15 w.
Koszt modernizacji wyniósł 27,4%
wartości porównywalnego okrętu nowego.
Link
do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/3019b4de5e94d95dfc4d7bbee8750b52.html
Rivadavia, Argentina, battleship laid down 1922, launched 1925, completed 1927, modernized 1950 (engine 1949)
Displacement:
32 833 t light;
35 015 t standard; 36 990 t normal; 38 570 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(726,12 ft / 711,94 ft)
x 105,97 ft x (30,68 / 31,72 ft)
(221,32 m / 217,00 m) x
32,30 m x (9,35 / 9,67 m)
Armament:
6 - 15,98" / 406 mm
45,0 cal guns - 2 700,66lbs / 1 225,00kg shells, 120 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1922 Model
2 x 3-gun mounts on centreline, forward
evenly spread
1 raised
mount
12 - 5,00" / 127 mm
38,0 cal guns - 55,12lbs / 25,00kg shells, 300 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1932 Model
6 x Twin mounts on sides, aft deck aft
2 raised mounts
76 - 1,57" / 40,0 mm
56,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 3 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1941 Model
16 x 4 row quad mounts on sides, evenly
spread
8 raised
mounts
3 x 4 row quad mounts on centreline, evenly
spread
2 double
raised mounts
Weight of broadside 16 622
lbs / 7 540 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 14,0" / 356 mm 402,23 ft / 122,60 m 10,17
ft / 3,10 m
Ends: 4,72" / 120 mm 78,41 ft / 23,90 m 6,89 ft / 2,10 m
231,30 ft / 70,50 m Unarmoured ends
Main Belt covers 87% of normal length
- Torpedo Bulkhead - Additional
damage containing bulkheads:
1,50"
/ 38 mm 402,23 ft / 122,60 m 31,50 ft / 9,60 m
Beam between torpedo
bulkheads 72,51 ft / 22,10 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 16,0" / 406 mm 7,24" / 184 mm 15,0"
/ 381 mm
2nd: 1,50" / 38 mm 0,98" / 25 mm 1,50"
/ 38 mm
- Armoured deck - multiple
decks:
For and Aft decks:
7,76" / 197 mm
Forecastle: 2,99"
/ 76 mm Quarter deck: 4,72" / 120
mm
- Conning towers: Forward
14,02" / 356 mm, Aft 7,01" / 178 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 2 shafts,
88 000 shp / 65 648 Kw = 27,39 kts
Range 8 000nm at
15,00 kts
Bunker at max
displacement = 3 555 tons
Complement:
1 333 - 1 733
Cost:
£1,994 million / $7,976
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 633
tons, 7,1%
- Guns: 2 633 tons, 7,1%
Armour: 12 963
tons, 35,0%
- Belts: 2 653 tons, 7,2%
- Torpedo bulkhead: 701 tons, 1,9%
- Armament: 2 440 tons, 6,6%
- Armour Deck: 6 666 tons, 18,0%
- Conning Towers: 503 tons, 1,4%
Machinery: 2 128
tons, 5,8%
Hull, fittings &
equipment: 15 109 tons, 40,8%
Fuel, ammunition &
stores: 4 157 tons, 11,2%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
75 575 lbs / 34 280 Kg = 37,0 x
16,0 " / 406 mm shells or 6,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,18
Metacentric height 7,4
ft / 2,3 m
Roll period: 16,3
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,72
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,46
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,559 / 0,564
Length to Beam Ratio:
6,72 : 1
'Natural speed' for
length: 26,68 kts
Power going to wave
formation at top speed: 49 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 48
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 25,65 degrees
Stern overhang: -3,61
ft / -1,10 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 28,00%, 29,53 ft /
9,00 m, 22,97 ft / 7,00 m
- Forward deck: 27,00%, 22,97 ft / 7,00
m, 22,64 ft / 6,90 m
- Aft deck: 29,00%, 22,64 ft / 6,90 m, 22,64 ft / 6,90 m
- Quarter deck: 16,00%, 22,64 ft /
6,90 m, 23,62 ft / 7,20 m
- Average freeboard: 23,59 ft / 7,19 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 75,1%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 172,4%
Waterplane Area:
53 119 Square feet or 4 935 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 128%
Structure weight / hull
surface area: 220 lbs/sq ft or 1 073 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,95
-
Longitudinal: 1,88
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily