Imperium Niderlandów – bilans otwarcia -
Część II
Polityka
zagraniczna
Opierając
się na proklamowanej w roku 1815 zasadzie wieczystej neutralności, Niderlandy
starają się utrzymywać co najmniej poprawne stosunki z wszystkimi mocarstwami.
Najtrudniejsze jest to w przypadku Wielkiej Brytanii. Utrata na rzecz
Brytyjczyków Kraju Przylądkowego w południowej Afryce oraz konkurencja w handlu
zagranicznym, wcale tego nie ułatwia. Łatwiejsze jest to w przypadku sąsiednich
mocarstw, czyli Niemiec i Francji. Tak jedni, jak i drudzy niechętnie
widzieliby chociażby nieznaczny wzrost wpływów konkurenta na terenie
Niderlandów. Daje to niderlandzkiej dyplomacji spore możliwości inteligentnego
„wygrywania” tej rywalizacji. Całkiem dobrze układają się stosunki Niderlandów
z USA; sprzeczności praktycznie brak, a to już wiele! Z Rosją Imperium
utrzymuje ożywione stosunki handlowe (import zboża i produktów leśnych,
zróżnicowany eksport), a więc i stosunki dyplomatyczne są co najmniej poprawne,
niezależnie od zmian ustrojowych w tym kraju. Modernizująca się i rosnąca w
siłę Japonia, może być postrzegana jako potencjalne zagrożenie, ale na razie,
znaczne uzależnienie Tokio od importu ryżu, ropy i kauczuku z Indii Wschodnich,
nakazuje Japończykom uśmiechać się „po europejsku” i zachować dyplomatyczną powściągliwość.
W IWS Niderlandy nie brały udziału; obydwie strony konfliktu uznały, że
złamanie ich neutralności nie będzie strategicznie opłacalne. Ewidentną
korzyścią tegoż, było uniknięcie zniszczeń wojennych, o zyskach z dostaw dla
obydwu wojujących stron już nie wspominając.
Siły
zbrojne
Składają
się z wojsk lądowych i marynarki wojennej. Ta ostatnia, bardziej szczegółowo
zostanie omówiona później. Wojska lądowe dzielą się na metropolitalne i
kolonialne. Jedne i drugie mają charakter ochotniczo-zawodowy. W koloniach tzw.
masa żołnierska składa się głównie z „elementu tubylczego”, a kadrę dowódczą
tworzy „element europejski” Dąży się do tego, aby sukcesywnie promować „element
tubylczy” do stopni podoficerskich, a nawet młodszych oficerskich. Wyjątkiem są
posiadłości południowoafrykańskie; tam wojskowa służba stała praktycznie nie
występuje. Obrona tych prowincji opiera się na swoistego rodzaju „pospolitym
ruszeniu” o mieszanym składzie, jednakże ze zdecydowaną przewagą „elementu
europejskiego”, czyli tzw. Burów. Wojskom lądowym podporządkowane jest
lotnictwo wojskowe. Tradycyjnie innowacyjne zakłady Fokker, zapewniają wysoki
poziom techniczny tego składnika sił zbrojnych.
Doktryna
wojenna
Przy
słusznym założeniu, że ewentualny lądowy agresor (Niemcy lub Francja) i tak
będzie miał miażdżącą przewagę, przed metropolitalnymi siłami zbrojnymi
postawiono zadanie uporczywych działań opóźniających, osłaniających ewakuację
monarchii, rządu, zasobów (w tym walutowych) i samych ocalałych elementów sił
zbrojnych do posiadłości kolonialnych, skąd miałyby kontynuować wojnę.
Oczywiście, kontynuacja wojny miałaby sens jedynie w przypadku pozyskania
sojusznika(ów). Aby umożliwić skuteczną realizację ww. zadania, zbudowano nowe
lub zmodyfikowano istniejące twierdze, które mają opóźniać atakujące wojska
wroga oraz przygotowano do zalania niżej położone tereny. W sytuacji wojennej,
wojska kolonialne mają za zadanie obronę zamorskich posiadłości oraz
wzmacnianie zgodnie z potrzebami i własnymi możliwościami sił metropolitalnych.
Marynarka
wojenna
Z
uwagi na wymagającą bezpiecznego transportu morskiego, głównie kolonialno-handlową
ekonomikę Imperium, posiadanie silnej floty jest niezbędne. Cóż jednak oznacza
dla Niderlandów pojęcie „silna flota”? Z przyczyn głównie ekonomicznej natury,
nie będą to liczne eskadry okrętów liniowych i krążowników, na wzór
najsilniejszych flot świata. Z drugiej strony, z powodu kolonialnego charakteru
państwa, flota nie może ograniczać się do jednostek obrony wybrzeża. Jak w
ograniczonym budżecie pogodzić skuteczną, choć tylko czasową obronę wybrzeża z
zapewnieniem bezpieczeństwa żeglugi dalekomorskiej? Publikując kolejne posty z
zapowiadanego cyklu, postaram się tą sprzeczność, w miarę moich skromnych
możliwości rozwiązać.
Założenia
do cyklu
1. Stan
początkowy to 01.01.1921
2.
Wszystkie realne okręty Imperium1,
będące w służbie na ten stan, „u mnie” też służą2
3. Wszystkie realne okręty Imperium, których
budowa rozpoczęła się przed 01.01.1921 i nie została ukończona do tego czasu,
wejdą do służby tak w ilości, jak i zgodnie z parametrami stanu rzeczywistego.
4. Okręty, których budowa realnie nie rozpoczęła
się przed 01.01.1921, będą moimi autorskimi projektami, co nie wyklucza
nawiązywania ich do konstrukcji realnych.
5. Nie wykluczam antydatowania moich własnych
projektów, tzn. przyjęcia daty położenia ich stępki przed 01.01.1921; będą to
jednak tylko jednostkowe i rzadkie przypadki, a daty rozpoczęcia ich budowy nie
będą wcześniejsze niż rok 19193.
6. Daty ewentualnej modernizacji, przebudowy,
deklasacji lub wycofania ze służby służących realnie wg stanu na 01.01.1921
okrętów pozostawiam do własnego uznania.
7. Nie
uwzględniono okrętów stricte
rzecznych.
Uwagi:
1 - określenie „Imperium” przed datą
01.01.1921 dotyczy flot holenderskiej i belgijskiej łącznie
2 - za wyjątkiem niektórych, całkowicie
przestarzałych i praktycznie bezwartościowych jednostek
3 - założenie to ma na celu uniknięcie
„pustej” początkowej fazy cyklu, bo jeśli zacząłbym „kłaść stępki” nowych
projektów dopiero po dacie 01.01.1921, to na pierwsze „autorskie” jednostki
trzeba byłoby na blogu dość długo czekać
Poniżej tabela zbiorcza
floty Imperium wg stanu na dzień 01.01.1921.
Aktualnie,
czyli w dniu 01.01.1921, okręty floty rozmieszczone są, jak podano niżej (w
nawiasach ilość okrętów danego typu).
Metropolia:
-
pancerniki obrony wybrzeża typów Tromp
(1), Jacob van Heemskerck (1) i De Zeven Provinciën (1);
-
krążownik lekki typu Holland (1);
-
niszczyciele typu Fret (4);
-
torpedowce typów G13 (3), Z5 (4) i Z1 (3);
-
okręty podwodne typów O 2 (4), K I (1), O 6 (1) i O 7 (1);
-
kanonierki typu Wodan (5);
-
stawiacze min typu Hydra (2);
-
trałowce typu Nr.1 (4);
-
okręt szkolny typu Gelderland (1).
Indie Zachodnie:
-
torpedowce typu Scylla (4);
-
patrolowce typów Albatros (1) i Aldebaran (1);
-
kanonierka typu Brinio (1).
Afryka Południowa:
-
patrolowce typów Orion (1); Eridanus (1) i Gemma (1);
-
kanonierki typu Brinio (2).
Indie Wschodnie:
-
pancerniki obrony wybrzeża typu Koningin
Regentes (2);
-
niszczyciele typu Fret (4);
-
torpedowce typu Draak (3);
-
okręty podwodne typów K III (1) i K V (1);
-
patrolowce typu Bellatrix (3);
-
kanonierki typu Koetei (3).
W budowie
znajdują się (w nawiasach: ilość / rok rozpoczęcia budowy / rok planowanego
ukończenia):
-
krążowniki lekkie typu Java (3/1916/1925-26);
-
torpedowiec typu Z1 (1/1915/1921);
-
okręty podwodne typów K III (1/1915/1921),
K V (2/1916/1921-22) i K II (1/1915/1922;
-
stawiacze min typów van Meerlant (2/1919/1922)
i Pro Patria (1/1920/1923);
-
patrolowce typu Sirius (3/1919/1921);
-
patrolowce typu ? ((3/1919/1921);
-
kanonierki typu Thor (3/1919-20/1922-23
-
trałowce typu Nr 5 (2/1920/1922).
Arsenał floty
Na
dzień 01.01.1921 nie istnieją wyspecjalizowane stocznie Marynarki Wojennej.
Przemysł stoczniowy znajduje się w rękach prywatnych i realizuje zamówienia tak
cywilne, jak i wojskowe. Największe stocznie znajdują się w Rotterdamie,
Vlissingen, Amsterdamie i Schiedam. Zakłady średniej wielkości w Surabaji,
Rotterdamie, Schiedam, Ostendzie i Antwerpii. Mniejsze w Rotterdamie, Schiedam,
Gorinchen, Slikkerveer, Papendrecht, Dordrechcie, Temse i Kruibeke. W budowie
znajdują się stocznie w Den Helder, Tanjung Prok, Durbanie i Willemstad.
Stocznia w Den Helder będzie pierwszym zakładem budującym wyłącznie dla MW.
Ponadto, planuje się przejęcie przez MW stoczni we Vlissingen.
Przed
IWS uzbrojenie artyleryjskie nabywane było w Niemczech, głównie w zakładach
Kruppa. W 1915 roku zawarto porozumienie z zakładami Bofors i od roku 1921
całość artylerii na nowobudowanych oraz modernizowanych i przebudowywanych
jednostkach będzie pochodziła stamtąd. Rosnąca z biegiem czasu część produkcji
będzie realizowana na zasadach licencyjnych w zakładach Wilton-Fijenoord w
Rotterdamie. Używana na okrętach broń maszynowa produkowana jest w zakładach
Fabrique Nationale w Herstal.