sobota, 13 grudnia 2014

Niszczyciel typu Monsun



Niszczyciel typu Monsun 1921-1922 (4 szt.)

Ponieważ niszczyciele typu Zawierucha (DD-1 1904) powoli zbliżają się do końca swojej służby, podjęto decyzję o zastąpieniu ich nowymi jednostkami.
Są to dość duże, silnie uzbrojone jednostki, dobrze nadające się do współdziałania z ciężkimi okrętami floty. Prędkość maksymalna może nie rzuca na kolana, ale w tym przypadku postawiłem raczej na siłę i zasięg. Zresztą, aby Springsharp pozwolił na uzyskanie naprawdę wysokiej prędkości (pow. 35 w.), to niszczyciel będzie musiał mieć chyba powyżej 2 000 t. Tradycyjnie już położyłem duży nacisk na uzbrojenie plot, lekko wyprzedzające epokę. Również uzbrojenie torpedowe i przeciwpodwodne jest na dobrym poziomie. Pierwszy raz w naszej flocie niszczyciel wyposażony jest w dalmierz optyczny. Jednostki tego typu posiadają również rozdzielone kotłownie i maszynownie, co wpływa korzystnie na ich żywotność.
Jeśli okręty okażą się udane, przewiduje się przedłużenie serii lub budowę jednostek będących niezbyt dalekim rozwinięciem typu.
Pierwszy raz raport jest opracowany w nowej (jeszcze testowej) wersji Springsharpa. Wprawdzie większość starych wad programu nie została usunięta, ale nowe funkcje sprawiają, że raport jest bardziej wiarygodny niż dotychczas. Dla przykładu proszę zwrócić uwagę na bardzo szczegółowe dane w części raportu dotyczącej uzbrojenia.


W tym przypadku odporność okrętu należy pomnożyć przez ok. 1,5.



Monsun, Poland Destroyer laid down 1921

Displacement:
            1 442 t light; 1 499 t standard; 1 589 t normal; 1 661 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (350,03 ft / 344,49 ft) x 32,81 ft x (13,12 / 13,48 ft)
            (106,69 m / 105,00 m) x 10,00 m  x (4,00 / 4,11 m)

Armament:
      5 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
              1 x Single mount on centreline, forward deck Centre 1 raised mount
      2 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun  
Anti-air guns in deck mount, 1919 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck Centre 1 raised mount
      4 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread 2 raised mounts
      Weight of broadside 270 lbs / 122 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 27,89 ft / 8,50 m torpedoes - 1,771 t each, 10,625 t total
            In 2 sets of deck mounted centre rotating tubes
      Main DC/AS Mortars
      2 - 429,90 lbs / 195,00 kg Depth Charges + 6 reloads - 1,535 t total
            in Stern depth charge racks
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 429,90 lbs / 195,00 kg Depth Charges + 8 reloads - 1,919 t total
            in Depth charge throwers

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 37 490 shp / 27 968 Kw = 34,00 kts
            Range 3 500nm at 11,00 kts
            Bunker at max displacement = 162 tons

Complement:
            125 - 163

Cost:
            £0,513 million / $2,052 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 105 tons, 6,6%
               - Guns: 79 tons, 5,0%
               - Weapons: 26 tons, 1,6%
            Machinery: 863 tons, 54,3%
            Hull, fittings & equipment: 473 tons, 29,8%
            Fuel, ammunition & stores: 147 tons, 9,2%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              344 lbs / 156 Kg = 6,5 x 4,7 " / 120 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,00
            Metacentric height 0,9 ft / 0,3 m
            Roll period: 14,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,65
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,78

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and small transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,375 / 0,382
            Length to Beam Ratio: 10,50 : 1
            'Natural speed' for length: 20,07 kts
            Power going to wave formation at top speed: 66 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 90
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,00 degrees
            Stern overhang: 1,64 ft / 0,50 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            10,00%,  18,37 ft / 5,60 m,  17,06 ft / 5,20 m
               - Forward deck:       35,00%,  17,06 ft / 5,20 m,  17,06 ft / 5,20 m
               - Aft deck:    45,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Quarter deck:        10,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Average freeboard:                      12,60 ft / 3,84 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 192,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 97,2%
            Waterplane Area: 7 001 Square feet or 650 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 55%
            Structure weight / hull surface area: 40 lbs/sq ft or 195 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,57
                        - Longitudinal: 1,61
                        - Overall: 0,63
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

Monsun (1921)
Pasat (1921)
Bryza (1922)
Harmattan (1922)