sobota, 21 lutego 2015

Podwodny stawiacz min typu Orka 1923-1924 (2 szt.) - skorygowany



Podwodny stawiacz min typu Orka 1923-1924 (2 szt.)

Korzystając z doświadczeń zebranych w trakcie eksploatacji poniemieckiego podwodnego stawiacza min Delfin, zaprojektowano i zbudowano własne dwa okręty tej klasy. Choć jest to pewnym anachronizmem, projektując jednostki w pewnym zakresie wzorowałem się na Wilku z realnej PMW. Są oczywiście też różnice, które Koledzy zapewne bez trudu odnajdą.
W odróżnieniu od innych podwodnych stawiaczy min tego okresu, Orka wyposażona jest w tzw. aparaty minowe, których działanie opisuję w jednym z komentarzy. Uzbrojenie torpedowe (6 wyrzutni + 6 torped zapasowych) i artyleryjskie jest na odpowiednim poziomie, a szybkość i zasięg dobre, choć niezawyżone.
W związku z wprowadzeniem do służby jednostek typu Orka, sprzedano do Chin wspomniany okręt typu Delfin.
Ponieważ nie czułem się jeszcze na siłach poświęcić rysunkowi zbyt wiele czasu, oparłem się częściowo na rysunku Wilka innego autora. W czasie rysowania widoku z góry, okazało się, że rysunek ten prawdopodobnie zawiera błędy i precyzyjne uzgodnienie obydwu widoków okazało się niemożliwe. Nie zdecydowałem się jednak na rozpoczęcie całej pracy od nowa, więc proszę mi wybaczyć błędy i niezgodności.



Orka, Poland Submarine minelayer laid down 1923

Displacement:
            831 t light; 851 t standard; 955 t normal; 1 038 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (253,02 ft / 249,34 ft) x 18,70 ft x (12,47 / 13,34 ft)
            (77,12 m / 76,00 m) x 5,70 m  x (3,80 / 4,07 m)

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 150 per gun
              Dual purpose gun in deck mount, 1923 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck centre
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 900 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1919 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck forward
      Weight of broadside 14 lbs / 6 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 24,61 ft / 7,50 m torpedoes - 1,585 t each, 9,511 t total
            submerged bow tubes
      Mines
      2 - 1 212,54 lbs / 550,00 kg mines + 40 reloads - 22,735 t total

Machinery:
            Diesel Internal combustion generators plus batteries,
            Electric motors, 2 shafts, 1 820(1201) shp / 1 357(896) Kw = 16,00(10,00) kts
            Range 7 500(110)nm at 10,00(5,00) kts
            Bunker at max displacement = 187 tons

Complement:
            55

Cost:
            £0,224 million / $0,898 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 68 tons, 7,1%
               - Guns: 4 tons, 0,4%
               - Weapons: 64 tons, 6,8%
            Machinery: 61 tons, 6,4%
            Hull, fittings & equipment: 532 tons, 55,7%
            Fuel, ammunition & stores: 124 tons, 13,0%
            Miscellaneous weights: 170 tons, 17,8%
               - Hull below water: 170 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 499 lbs / 680 Kg = 35,3 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,04
            Metacentric height 0,4 ft / 0,1 m
            Roll period: 11,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,30

Hull form characteristics:
            Hull has low forecastle,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,575 / 0,584
            Length to Beam Ratio: 13,33 : 1
            'Natural speed' for length: 15,79 kts
            Power going to wave formation at top speed: 39 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 54
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 26,00 degrees
            Stern overhang: -6,89 ft / -2,10 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            14,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Forward deck:       36,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  7,55 ft / 2,30 m
               - Aft deck:    37,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  7,55 ft / 2,30 m
               - Quarter deck:        13,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  2,95 ft / 0,90 m
               - Average freeboard:                      7,19 ft / 2,19 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 56,9%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 56,3%
            Waterplane Area: 3 331 Square feet or 310 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 317%
            Structure weight / hull surface area: 78 lbs/sq ft or 378 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 2,34
                        - Longitudinal: 3,30
                        - Overall: 2,42
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Operational diving depth 73 m
Emergency diving depth 116 m
Crush depth 182 m

Orka (1923)
Kaszalot (1924)