Modernizacja szwedzkiego stawiacza min Albatross 1935 (1 jednostka)
Pomysłodawcą projektu jest kolega ŁK. Jego autorstwa jest też legenda, opis techniczny modernizacji mój, na bazie wytycznych Pomysłodawcy.
Niemiecki duży stawiacz min Albatross padł ofiarą spotkania z silną
eskadrą rosyjską, które miało miejsce 02.07.1915 r., w pobliżu szwedzkiej wyspy
Gotland. Uszkodzony ciężko okręt niemiecki wyrzucił się na brzeg wyspy, ratując
się przez niechybnym zatonięciem i osiadł na skałach. Wkrótce został
podniesiony przez ekipy ratownicze floty szwedzkiej i internowany. I tutaj
rozpoczniemy jego dalsze, alternatywne dzieje. Rząd niemiecki, nie mając
realnych widoków na odzyskanie okrętu, zaproponował Szwecji jego sprzedaż za
symboliczną kwotę 1000 RM. Propozycja została przyjęta z zadowoleniem i okręt
podniósł banderę Svenska Marinen w dniu 23.12.1915 r. Ponieważ znaczenie i
pisownia nazwy okrętu są identyczne w językach szwedzkim i niemieckim, nie
uległa ona zmianie. Szwedzi odbudowali go do 11.09.1916 r., niemal w pierwotnej
postaci, montując jedynie nowe kotły Yarrow, również opalane węglem. Artyleria,
na dotychczasowych pozycjach, została wymieniona na działa 120 mm i 57 mm (po 4
szt.) i uzupełniona o 4 ckm-y przeciwlotnicze 6,5 mm. Ładunek min zredukowano
nieco do 240 szt., w związku z zamontowaniem cięższej artylerii. W tej postaci
okręt dotrwał do 1932 r., kiedy stało się jasne, że jego dalsza, efektywna
służba będzie możliwa jedynie po przeprowadzeniu znacznej modernizacji. Po
przyznaniu środków budżetowych na ten cel, zostały opracowane plany przebudowy
okrętu, której ostatecznie dokonała stocznia Bergsund w Sztokholmie, w okresie od
19.09.1933 r. do 24.02.1935 r. W nowej postaci okręt stał się największym,
ofensywnym stawiaczem min floty szwedzkiej. Okres DWS przetrwał spokojnie,
poddany w końcu 1943 r. finalnej modyfikacji uzbrojenia. Służbę zakończył
31.12.1956 r., w związku z postępującym odprężeniem w stosunkach
międzynarodowych. Przez kolejnych 10 lat okręt służył jeszcze, po rozbrojeniu i
demontażu siłowni, w charakterze hulka koszarowego. Pocięty na złom
został do 12.01.1968 r. przez stocznię Götaverken w Göteborgu.
Poniżej, opis techniczny.
Kadłub
Przedłużono
pokład dziobowy o ok. 6 m oraz nieznacznie zmieniono jego podział wewnętrzny.
Napęd
Istniejący
zdemontowano w całości. Zainstalowano cztery olejowe kotły parowe Penhoët w czterech kotłowniach oraz
dwa zestawy turbin parowych De Laval z przekładniami w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Artyleryjskie
zdemontowano w całości, a minowe przebudowano. Po modernizacji układ uzbrojenia
wygląda tak:
- 4xIx120 mm L/45 K/45 M94/32, przy elewacji maksymalnej 30o
donośność pociskiem HE 24,0 kg wynosi 17500 m;
- 4xIx57
mm L/50 K/55 M89B/24, przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE 2,67 kg wynosi 12010 m, a przy elewacji maksymalnej 75o
donośność tym samym pociskiem wynosi 5300 m;
- 4xIx25
mm L/64 K/64 M32, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,25
kg wynosi 5400 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność tym
samym pociskiem wynosi 2700 m;
-
240 min.
Do kierowania ogniem zamontowano
dalmierz optyczny o bazie 2,6 m.
W roku 1943 okręt przeszedł częściowe
przezbrojenie. Działa 57 mm zostały zastąpione przez 4xIx40 mm L/60 M36, a
dalmierz zastąpiono dalocelownikiem optycznym o bazie 3,8 m.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki,
komin i maszty. Zainstalowano nowe wyposażenie radionawigacyjne, składające się
z dwu radiostacji dalekiego i czterech krótkiego/średniego zasięgu. W roku 1943
zamontowano radar ostrzegania powietrznego.
W wyniku modernizacji, w stosunku do
projektu oryginalnego (1908):
- zanurzenie zwiększyło się z 4,57 do
4,66 m, wyporność normalna zwiększyła się z 2208 do 2251 t;
- moc napędu wzrosła z 6600 do 24000
KM, prędkość maksymalna z 20,00 do 27,59 w, a zasięg z 3680 Mm przy 9 w, do
5000 Mm przy 15 w;
- ciężar salwy burtowej wzrósł z 28 do
102 kg, a ilość zabieranych min zmniejszyła się z 288 do 240.
Koszt modernizacji wyniósł 41,6% wartości porównywalnego okrętu nowego.
Albatross, Sweden minelayer laid down 1907, launched 1907, completed
1908, repaired 1916, modernized 1935 (engine 1934)
Displacement:
1 915 t light;
1 992 t standard; 2 251 t normal; 2 459 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(334,51 ft / 316,93 ft)
x 37,73 ft x (15,29 / 16,26 ft)
(101,96 m / 96,60 m) x
11,50 m x (4,66 / 4,95 m)
Armament:
4 - 4,72" / 120 mm 45,0
cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 200 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1932 Model
4 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
2 raised
mounts - superfiring
4 - 2,24" / 57,0 mm
50,0 cal guns - 5,89lbs / 2,67kg shells, 400 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1924 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 - 0,98" / 25,0 mm
64,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1931 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 double raised
mounts
Weight of broadside 225 lbs
/ 102 kg
Mines
5 - 1 488,12 lbs /
675,00 kg mines + 240 reloads - 162,763 t total
in Above water - Stern
racks/rails
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,79" / 20 mm -
-
2nd: 0,79" / 20 mm -
-
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 2 shafts,
24 000 shp / 17 904 Kw = 27,59 kts
Range 5 000nm at
15,00 kts
Bunker at max
displacement = 467 tons
Complement:
163 - 212
Cost:
£0,073 million / $0,292
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 247 tons,
11,0%
- Guns: 44 tons, 1,9%
- Weapons: 203 tons, 9,0%
Armour: 10 tons, 0,5%
- Armament: 10 tons, 0,5%
Machinery: 690 tons,
30,7%
Hull, fittings &
equipment: 805 tons, 35,7%
Fuel, ammunition &
stores: 336 tons, 14,9%
Miscellaneous weights:
163 tons, 7,2%
- Hull below water: 101 tons
- Hull above water: 41 tons
- On freeboard deck: 21 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 287 lbs / 1 038 Kg = 38,6 x 4,7
" / 120 mm shells or 0,6 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,22
Metacentric height 1,7
ft / 0,5 m
Roll period: 12,3
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 84 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,19
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,21
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,431 / 0,443
Length to Beam Ratio:
8,40 : 1
'Natural speed' for
length: 17,80 kts
Power going to wave
formation at top speed: 64 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 70
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 11,80 degrees
Stern overhang: 12,99
ft / 3,96 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 21,98 ft /
6,70 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Forward deck: 16,00%, 20,01 ft / 6,10
m, 20,01 ft / 6,10 m
- Aft deck: 54,00%, 12,14 ft / 3,70 m, 12,14 ft / 3,70 m
- Quarter deck: 12,00%, 12,14 ft /
3,70 m, 13,12 ft / 4,00 m
- Average freeboard: 15,02 ft / 4,58 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 112,5%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 122,4%
Waterplane Area:
7 514 Square feet or 698 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 135%
Structure weight / hull
surface area: 58 lbs/sq ft or 283 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,89
-
Longitudinal: 3,44
- Overall:
1,02
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy weather easily