sobota, 22 maja 2021

Modernizacja szwedzkiego stawiacza min Albatross 1935 (1 jednostka)

Modernizacja szwedzkiego stawiacza min Albatross 1935 (1 jednostka)

Pomysłodawcą projektu jest kolega ŁK. Jego autorstwa jest też legenda, opis techniczny modernizacji mój, na bazie wytycznych Pomysłodawcy.

Niemiecki duży stawiacz min Albatross padł ofiarą spotkania z silną eskadrą rosyjską, które miało miejsce 02.07.1915 r., w pobliżu szwedzkiej wyspy Gotland. Uszkodzony ciężko okręt niemiecki wyrzucił się na brzeg wyspy, ratując się przez niechybnym zatonięciem i osiadł na skałach. Wkrótce został podniesiony przez ekipy ratownicze floty szwedzkiej i internowany. I tutaj rozpoczniemy jego dalsze, alternatywne dzieje. Rząd niemiecki, nie mając realnych widoków na odzyskanie okrętu, zaproponował Szwecji jego sprzedaż za symboliczną kwotę 1000 RM. Propozycja została przyjęta z zadowoleniem i okręt podniósł banderę Svenska Marinen w dniu 23.12.1915 r. Ponieważ znaczenie i pisownia nazwy okrętu są identyczne w językach szwedzkim i niemieckim, nie uległa ona zmianie. Szwedzi odbudowali go do 11.09.1916 r., niemal w pierwotnej postaci, montując jedynie nowe kotły Yarrow, również opalane węglem. Artyleria, na dotychczasowych pozycjach, została wymieniona na działa 120 mm i 57 mm (po 4 szt.) i uzupełniona o 4 ckm-y przeciwlotnicze 6,5 mm. Ładunek min zredukowano nieco do 240 szt., w związku z zamontowaniem cięższej artylerii. W tej postaci okręt dotrwał do 1932 r., kiedy stało się jasne, że jego dalsza, efektywna służba będzie możliwa jedynie po przeprowadzeniu znacznej modernizacji. Po przyznaniu środków budżetowych na ten cel, zostały opracowane plany przebudowy okrętu, której ostatecznie dokonała stocznia Bergsund w Sztokholmie, w okresie od 19.09.1933 r. do 24.02.1935 r. W nowej postaci okręt stał się największym, ofensywnym stawiaczem min floty szwedzkiej. Okres DWS przetrwał spokojnie, poddany w końcu 1943 r. finalnej modyfikacji uzbrojenia. Służbę zakończył 31.12.1956 r., w związku z postępującym odprężeniem w stosunkach międzynarodowych. Przez kolejnych 10 lat okręt służył jeszcze, po rozbrojeniu i demontażu siłowni,  w charakterze hulka koszarowego. Pocięty na złom został do 12.01.1968 r. przez stocznię Götaverken w Göteborgu. 

Poniżej, opis techniczny.

Kadłub

Przedłużono pokład dziobowy o ok. 6 m oraz nieznacznie zmieniono jego podział wewnętrzny.

Napęd

Istniejący zdemontowano w całości. Zainstalowano cztery olejowe kotły parowe Penhoët w czterech kotłowniach oraz dwa zestawy turbin parowych De Laval z przekładniami w dwu maszynowniach.

Uzbrojenie

Artyleryjskie zdemontowano w całości, a minowe przebudowano. Po modernizacji układ uzbrojenia wygląda tak:

- 4xIx120 mm L/45 K/45 M94/32, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskiem HE 24,0 kg wynosi 17500 m;

- 4xIx57 mm L/50 K/55 M89B/24,  przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 2,67 kg wynosi 12010 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność tym samym pociskiem wynosi 5300 m;

- 4xIx25 mm L/64 K/64 M32, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,25 kg wynosi 5400 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność tym samym pociskiem wynosi 2700 m;

- 240 min.

Do kierowania ogniem zamontowano dalmierz optyczny o bazie 2,6 m.

W roku 1943 okręt przeszedł częściowe przezbrojenie. Działa 57 mm zostały zastąpione przez 4xIx40 mm L/60 M36, a dalmierz zastąpiono dalocelownikiem optycznym o bazie 3,8 m.

Inne

Całkowicie przebudowano nadbudówki, komin i maszty. Zainstalowano nowe wyposażenie radionawigacyjne, składające się z dwu radiostacji dalekiego i czterech krótkiego/średniego zasięgu. W roku 1943 zamontowano radar ostrzegania powietrznego.

W wyniku modernizacji, w stosunku do projektu oryginalnego (1908):

- zanurzenie zwiększyło się z 4,57 do 4,66 m, wyporność normalna zwiększyła się z 2208 do 2251 t;

- moc napędu wzrosła z 6600 do 24000 KM, prędkość maksymalna z 20,00 do 27,59 w, a zasięg z 3680 Mm przy 9 w, do 5000 Mm przy 15 w;

- ciężar salwy burtowej wzrósł z 28 do 102 kg, a ilość zabieranych min zmniejszyła się z 288 do 240.

Koszt modernizacji wyniósł 41,6% wartości porównywalnego okrętu nowego. 

Albatross, Sweden minelayer laid down 1907, launched 1907, completed 1908, repaired 1916, modernized 1935 (engine 1934)

Displacement:

            1 915 t light; 1 992 t standard; 2 251 t normal; 2 459 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (334,51 ft / 316,93 ft) x 37,73 ft x (15,29 / 16,26 ft)

            (101,96 m / 96,60 m) x 11,50 m  x (4,66 / 4,95 m)

Armament:

      4 - 4,72" / 120 mm 45,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 200 per gun

              Quick firing guns in deck mounts, 1932 Model

              4 x Single mounts on centreline ends, evenly spread

                        2 raised mounts - superfiring

      4 - 2,24" / 57,0 mm 50,0 cal guns - 5,89lbs / 2,67kg shells, 400 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1924 Model

              4 x Single mounts on sides, evenly spread

      4 - 0,98" / 25,0 mm 64,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1931 Model

              4 x Single mounts on sides, evenly spread

                        4 double raised mounts

      Weight of broadside 225 lbs / 102 kg

      Mines

      5 - 1 488,12 lbs / 675,00 kg mines + 240 reloads - 162,763 t total

            in Above water - Stern racks/rails

 Armour:

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   0,79" / 20 mm       -                                  -

            2nd:     0,79" / 20 mm       -                                  -

Machinery:

            Oil fired boilers, steam turbines,

            Geared drive, 2 shafts, 24 000 shp / 17 904 Kw = 27,59 kts

            Range 5 000nm at 15,00 kts

            Bunker at max displacement = 467 tons

Complement:

            163 - 212

Cost:

            £0,073 million / $0,292 million

Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 247 tons, 11,0%

               - Guns: 44 tons, 1,9%

               - Weapons: 203 tons, 9,0%

            Armour: 10 tons, 0,5%

               - Armament: 10 tons, 0,5%

            Machinery: 690 tons, 30,7%

            Hull, fittings & equipment: 805 tons, 35,7%

            Fuel, ammunition & stores: 336 tons, 14,9%

            Miscellaneous weights: 163 tons, 7,2%

               - Hull below water: 101 tons

               - Hull above water: 41 tons

               - On freeboard deck: 21 tons

Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              2 287 lbs / 1 038 Kg = 38,6 x 4,7 " / 120 mm shells or 0,6 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,22

            Metacentric height 1,7 ft / 0,5 m

            Roll period: 12,3 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 84 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,19

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,21

Hull form characteristics:

            Hull has rise forward of midbreak,

              a normal bow and a round stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,431 / 0,443

            Length to Beam Ratio: 8,40 : 1

            'Natural speed' for length: 17,80 kts

            Power going to wave formation at top speed: 64 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 11,80 degrees

            Stern overhang: 12,99 ft / 3,96 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            18,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  20,01 ft / 6,10 m

               - Forward deck:       16,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m

               - Aft deck:    54,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m

               - Quarter deck:        12,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  13,12 ft / 4,00 m

               - Average freeboard:                      15,02 ft / 4,58 m

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 112,5%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 122,4%

            Waterplane Area: 7 514 Square feet or 698 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 135%

            Structure weight / hull surface area: 58 lbs/sq ft or 283 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,89

                        - Longitudinal: 3,44

                        - Overall: 1,02

            Cramped machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Good seaboat, rides out heavy weather easily