Budowa kolumbijskich kutrów rzecznych
typu No 5 1921-1922
(5 jednostek)
Dotychczas,
w skład rzecznego komponentu kolumbijskiej floty, wchodziły cztery kutry
rzeczne typu No 1. Ich obszarem
operacyjnym była Republika Kolumbii, a konkretnie lewe dopływy Amazonki
Putumayo i Caquetá (w Brazylii zwana Japurá). Brak było jednak
okręcików tej klasy na najważniejszych pod względem operacyjnym rzekach
Wielkiej Kolumbii, czyli górnej Amazonce i jej dopływach (Ucayali, Marañón, Javari). Aby stan ten poprawić,
zbudowano pięć podobnych wielkością i uzbrojeniem, lecz ponad dwukrotnie
szybszych kutrów typu No 5.
Głównym zadaniem
prezentowanych jednostek jest patrolowanie, rozpoznanie, a także zwalczanie
podobnej wielkości okrętów rzecznych wroga i jego siły żywej na brzegach. Wielka
– jak na okręty rzeczne – prędkość, umożliwia uchylenie się od walki z
silniejszymi jednostkami npla oraz utrudnia trafienie z nabrzeżnych środków
ogniowych.
Kadłuby kutrów powstały w stoczni Astillero
Fluvial Iquitos (AFI), stal konstrukcyjna pochodzi z krajowej huty Herreria de
Maracaibo (HM), napęd i artyleria z USA, a km-y z krajowych zakładów Fábrica
Nacional de Armas Lima (FNA), na licencji Browning.
Opis techniczny.
Kadłub
O poszyciu
drewnianym na szkielecie stalowym.
Napęd
Dwa silniki
diesla Gray o mocy 180 KM każdy.
Dla prędkości
maksymalnej użyto współczynnika zwiększającego 1,67, wyliczonego na podstawie
osiągów polskiego kutra rzecznego KU 30.
Uzbrojenie
Na okręciku
zamontowano:
- 1xIx37/40
Driggs-Schroeder M1885, przy elewacji
maksymalnej 11o donośność pociskiem 0,48 kg wynosi 3200 m;
-
1xIx7,62 mm/93 Browning/FNA M1914,
przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,01 kg wynosi 1830 m, a przy elewacji maksymalnej 80o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1220 m.
Działko 37 mm zamontowane jest w otwartej
od góry obrotowej osłonie, a km 7,62 mm w otwartej od góry i częściowo z tyłu
osłonie stałej.
Stałych przyrządów kierowania ogniem
brak.
Opancerzenie
Jak w raporcie.
Inne
Kuter został wyposażony w radiostację
krótkiego zasięgu.
No 5, Great Colombia river craft laid down 1921, launched 1921, completed 1921 (engine 1921)
Displacement:
14 t light; 14 t
standard; 18 t normal; 20 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(58,44 ft / 57,41 ft) x
11,48 ft x (1,97 / 2,19 ft)
(17,81 m / 17,50 m) x
3,50 m x (0,60 / 0,67 m)
Armament:
1 - 1,46" / 37,0 mm
40,0 cal gun - 1,06lbs / 0,48kg shells, 150 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1885 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
aft
1 raised
mount
1 - 0,30" / 7,6 mm 93,0
cal gun - 0,02lbs / 0,01kg shells, 1 500 per gun
Machine gun in deck mount, 1914 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
Weight of broadside 1 lbs /
0 kg
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,31" / 8 mm - -
2nd: 0,24" / 6 mm - -
- Conning towers: Forward
0,31" / 8 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
360 shp / 269 Kw = 25,83 kts
Range 700nm at 13,00
kts
Bunker normal = 3 tons,
at max displacement = 6 tons
Complement:
3 - 5
Cost:
£0,005 million / $0,018
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 2,2%
- Guns: 0 tons, 2,2%
Armour: 2 tons, 8,6%
- Armament: 1 tons, 8,3%
- Conning Tower: 0 tons, 0,3%
Machinery: 8 tons,
47,8%
Hull, fittings &
equipment: 3 tons, 19,2%
Fuel, ammunition &
stores: 4 tons, 22,2%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 lbs / 0,8 Kg = 1,3 x 1,5 " / 37 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,24
Metacentric height 0,3
ft / 0,1 m
Roll period: 9,0
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 25 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,12
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and small transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,475 / 0,494
Length to Beam Ratio:
5,00 : 1
'Natural speed' for
length: 8,46 kts
Power going to wave
formation at top speed: 78 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 100
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 14,40 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 25,00%, 4,00 ft /
1,22 m, 3,51 ft / 1,07 m
- Forward deck: 27,00%, 3,51 ft / 1,07
m, 3,02 ft / 0,92 m
- Aft deck: 27,00%, 3,02 ft / 0,92 m, 3,02 ft / 0,92 m
- Quarter deck: 21,00%, 3,02 ft / 0,92
m, 3,02 ft / 0,92 m
- Average freeboard: 3,26 ft / 0,99 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 160,4%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 87,7%
Waterplane Area: 440
Square feet or 41 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 64%
Structure weight / hull
surface area: 6 lbs/sq ft or 30 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,35
-
Longitudinal: 1,13
- Overall:
0,40
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Cramped accommodation
and workspace room
Ship has quick, lively
roll, not a steady gun platform
Caution: Lacks
seaworthiness - very limited seakeeping ability
No 5 - No 7 (1921)
No 8 - No 9 (1922