Budowa kolumbijskiego transportowca wodnosamolotów typu Galapagos 1928 (1 jednostka)
Wprawdzie lotnictwo kolumbijskiej MW
stale się rozwija, jednakże bardzo długa linia wybrzeża powoduje, że tylko
nieliczne jej odcinki mogą być jednocześnie przez lotnictwo morskie „obsłużone”
Skoro więc nie można mieć samolotów wszędzie, to dobrze byłoby mieć możliwość w
miarę szybkiego przerzucania ich, wraz z koniecznym zaopatrzeniem i personelem
„naziemnym” do miejsc, gdzie aktualnie najbardziej są potrzebne. Idea ta
zaowocowała budową prezentowanej jednostki.
Oficjalnie jest to transportowiec
wodnosamolotów, jednakże przewidziano dla niego także inne funkcje. Poniżej lista
wszystkich możliwości:
- Właściwy transportowiec wodnosamolotów, przewożący: wodnopłaty zarówno w stanie gotowości operacyjnej, jak i ze złożonymi skrzydłami i statecznikami, personel „lotny” i „naziemny” w ilości do 170 osób oraz zaopatrzenie lotnicze (uzbrojenie, paliwo, części zamienne w tym silniki zapasowe) w ilości do 2300 t.
- Transportowiec
ogólnego przeznaczenia, mogący przewieźć do 250 osób i do 2550 t ładunku.
- Okręt-baza
wodnosamolotów, mogący „obsłużyć” 15-21 wodnosamolotów, w zależności od ich
typu.
- Okręt
towarzyszący zespołom własnych okrętów bojowych i zapewniający im rozpoznanie
powietrzne.
- Lotniczy
okręt uderzeniowy, atakujący torpedami/bombami okręty i bazy wroga.
Dla realizacji powyższych zadań, na
transportowcu przewidziano:
- hangar, rozciągający się na ok. 48%
długości i całej szerokości kadłuba;
- dwie katapulty oraz dwa podnośniki i
cztery żurawie, służące także do za- i wyładunku zaopatrzenia;
- warsztaty: ślusarsko-kowalsko-spawalniczy,
mechaniczny, elektrotechniczny, radiotechniczny i rusznikarski;
- urządzenia „bytowe”: łaźnię, pralnię,
bibliotekę i ambulatorium z izbą chorych;
- zbiorniki paliwa i liczne magazyny,
w tym amunicji, żywności, części zamiennych, kwatermistrzowski itp.
Uzbrojenie okrętu służy gównie do
obrony plot.
Jednostkę zbudowała stocznia Astillero
Naval No.1 w Callao. Za wyjątkiem dział 127 mm i samolotów, wszystkie główne
dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
O kształcie zbliżonym do statków
handlowych i wysokiej wolnej burcie.
Napęd
Cztery silniki diesla Gray/JSFM o mocy
po 3300 KM każdy w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
-
2xIx127/50 Bethlehem Steel M1900,
przy elewacji maksymalnej 25o
donośność pociskiem SP 27,2 kg wynosi 17370 m;
- 7xIx37/51
COW/FNA M1918, przy elewacji 45o
donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 2xII+2xIx7,62
mm/80 Browning/FNA M1919, przy
elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a
przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 1000 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano
dalocelownik optyczny o bazie 4,1 m.
Grupa lotnicza
W roli transportowca wodnosamolotów,
standardowym zestawem jest:
- pływakowe wodnosamoloty rozpoznawcze
Vought UO-4, 7 w gotowości operacyjnej + 5 ze złożonymi skrzydłami i
statecznikami;
- pływakowe wodnosamoloty
rozpoznawczo-torpedowo-bombowe Curtiss CS, 3 w gotowości operacyjnej + 2 ze
złożonymi skrzydłami i statecznikami.
Niebawem, maszyny Curtiss CS będą
zastąpione modelem Martin T3M.
Inne
Okręt został wyposażony w cztery
radiostacje.
Galapagos, Great Colombia seaplane carrier laid down 1926, launched 1927, completed 1928 (engine 1927)
Displacement:
5 212 t light;
5 354 t standard; 6 156 t normal; 6 797 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(411,83 ft / 398,95 ft)
x 52,49 ft x (18,54 / 20,07 ft)
(125,53 m / 121,60 m) x
16,00 m x (5,65 / 6,12 m)
Armament:
2 - 5,00" / 127 mm 50,0
cal guns - 59,97lbs / 27,20kg shells, 150 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1900 Model
2 x Single mounts on centreline, evenly
spread
1 raised
mount
7 - 1,46" / 37,0 mm
51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1918 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1 raised
mount - superfiring
6 x Single mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
6 - 0,30" / 7,6 mm 80,0
cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
2 raised
mounts
2 x Single mounts on sides, forward deck
centre
2 double raised
mounts
Weight of broadside 126 lbs
/ 57 kg
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,98" / 25 mm -
-
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
13 200 shp / 9 847 Kw = 20,54 kts
Range 9 500nm at
14,00 kts
Bunker normal = 802
tons, at max displacement = 1 443 tons
Complement:
346 - 451
Cost:
£0,859 million / $3,437
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 29 tons, 0,5%
- Guns: 29 tons, 0,5%
Armour: 5 tons, 0,1%
- Armament: 5 tons, 0,1%
Machinery: 417 tons,
6,8%
Hull, fittings &
equipment: 2 201 tons, 35,8%
Fuel, ammunition &
stores: 944 tons, 15,3%
Miscellaneous weights:
2 560 tons, 41,6%
- Hull below water: 2 300 tons
- Hull above water: 225 tons
- On freeboard deck: 35 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 910 lbs / 1 320 Kg = 46,5 x 5,0 " /
127 mm shells or 1,5 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,47
Metacentric height 3,7
ft / 1,1 m
Roll period: 11,5
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,555 / 0,566
Length to Beam Ratio:
7,60 : 1
'Natural speed' for
length: 19,97 kts
Power going to wave
formation at top speed: 48 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 35
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 10,30 degrees
Stern overhang: 7,87 ft
/ 2,40 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 12,00%, 27,56 ft /
8,40 m, 25,92 ft / 7,90 m
- Forward deck: 28,00%, 25,92 ft / 7,90
m, 25,92 ft / 7,90 m
- Aft deck: 48,00%, 25,92 ft / 7,90 m, 25,92 ft / 7,90 m
- Quarter deck: 12,00%, 25,92 ft / 7,90
m, 25,92 ft / 7,90 m
- Average freeboard: 26,00 ft / 7,92 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 68,7%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 209,5%
Waterplane Area:
14 684 Square feet or 1 364 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 177%
Structure weight / hull
surface area: 71 lbs/sq ft or 348 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,86
-
Longitudinal: 6,29
- Overall:
1,05
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
2 x catapult
7 x Vought UO-4
3 x Curtiss CS