Holownik typu Bawół 1940-1941 (10 szt.)
Rozwój
naszych posiadłości zamorskich wymusił niejako budowę większej ilości
holowników. O ile w bazach MW, będących jednocześnie znaczącymi portami
handlowymi (np. Gdańsk) okręty nasze mogą korzystać z holowników „cywilnych”,
to w koloniach takie rozwiązanie nie może mieć zastosowania.
Prezentowane
holowniki są czymś pośrednim pomiędzy jednostkami typowo portowymi, a
pełnomorskimi. Prócz typowych zadań holowniczych, mogą spełniać w razie
potrzeby, lecz w ograniczonym zakresie rolę okrętów ratowniczych oraz
pomocniczych trałowców i patrolowców. W ostateczności mogą służyć również do
komunikacji pomiędzy poszczególnymi wyspami archipelagów w naszych
posiadłościach. Ogólnie nie gustuję w takich „pannach do wszystkiego”, ale w
koloniach wielozadaniowość – szczególnie okrętów pomocniczych - jest raczej
zaletą.
Prędkość
i zasięg chyba nie wymagają uwag, biorąc pod uwagę główne przeznaczenie i
zadania dodatkowe tej jednostki. Zupełnie dobrze prezentują się również jej
właściwości morskie.
Uzbrojenie,
może zbyt silne, jak na holownik tej wielkości, jest uzasadnione jego dodatkowymi
zdaniami. Jako jedyne nasze okręty, holowniki tego typu są uzbrojone w miotacze
bg, przy braku zrzutni tychże.
Śledzących
wnikliwie raporty informuję, że dokonałem kilku ręcznych korekt. Po pierwsze
podwoiłem moc maszyn (program dobiera tę moc pod prędkość, a tu ważniejszy jest
uciąg), w ślad za tym obniżyłem wartości „hull strength”, obniżyłem odporność
okrętu na trafienia oraz zmniejszyłem nieprawdopodobnie wielkie liczebność
załogi i koszt budowy.
Link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/6c2584520231887
Bawół, Poland Tug boat laid down 1940
Displacement:
396
t light; 405 t standard; 435 t normal; 459 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(110,23
ft / 108,27 ft) x 21,65 ft x (11,81 / 12,33 ft)
(33,60
m / 33,00 m) x 6,60 m x (3,60 / 3,76 m)
Armament:
1
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 400 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1
- 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal gun - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 000 per
gun
Machine gun in deck mount, 1925 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
1
raised mount
Weight of broadside 2 lbs / 1 kg
Main DC/AS Mortars
2
- 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 12 reloads - 2,825 t total
in
Depth charge throwers
Machinery:
Oil
fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct
drive, 2 shafts, 1 052 ihp / 786 Kw = 12,00 kts
Range
3 750nm at 9,00 kts
Bunker
at max displacement = 54 tons
Complement:
23
- 32
Cost:
£0,055
million / $0,218 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
5 tons, 1,2%
- Guns: 1 tons, 0,2%
- Weapons: 4 tons, 1,0%
Machinery:
29 tons, 6,7%
Hull,
fittings & equipment: 285 tons, 65,6%
Fuel,
ammunition & stores: 39 tons, 9,0%
Miscellaneous
weights: 76 tons, 17,6%
- Hull below water: 44 tons
- Hull above water: 27 tons
- On freeboard deck: 1 tons
- Above deck: 5 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 111 lbs / 504 Kg = 209,2 x 1,6 "
/ 40 mm shells or 0,4 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,21
Metacentric
height 0,7 ft / 0,2 m
Roll
period: 10,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,80
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,550 / 0,556
Length
to Beam Ratio: 5,00 : 1
'Natural
speed' for length: 10,41 kts
Power
going to wave formation at top speed: 60 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 10,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 15,00%, 11,15 ft /
3,40 m, 9,51 ft / 2,90 m
- Forward deck: 35,00%, 9,51 ft / 2,90
m, 7,87 ft / 2,40 m
- Aft deck: 25,00%, 7,87 ft / 2,40 m, 8,53 ft / 2,60 m
- Quarter deck: 25,00%, 8,53 ft / 2,60
m, 9,19 ft / 2,80 m
- Average freeboard: 8,83 ft / 2,69 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 41,2%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 57,5%
Waterplane
Area: 1 636 Square feet or 152 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 319%
Structure
weight / hull surface area: 86 lbs/sq ft or 420 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 2,16
-
Longitudinal: 21,90
-
Overall: 2,72
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Cramped
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Sensors:
1 x SP-2
1x SA-2
1 x RN-1
Bawół (1940)
Bizon (1940)
Jak (1940)
Dromader (1940)
Baktrian (1940)
Zebu (1940)
Byk (1941)
Gajal (1941)
Banteng (1941)
Anoa (1941)