wtorek, 13 grudnia 2016

Holownik typu Bawół 1940-1941 (10 szt.)



Holownik typu Bawół 1940-1941 (10 szt.)

Rozwój naszych posiadłości zamorskich wymusił niejako budowę większej ilości holowników. O ile w bazach MW, będących jednocześnie znaczącymi portami handlowymi (np. Gdańsk) okręty nasze mogą korzystać z holowników „cywilnych”, to w koloniach takie rozwiązanie nie może mieć zastosowania.
Prezentowane holowniki są czymś pośrednim pomiędzy jednostkami typowo portowymi, a pełnomorskimi. Prócz typowych zadań holowniczych, mogą spełniać w razie potrzeby, lecz w ograniczonym zakresie rolę okrętów ratowniczych oraz pomocniczych trałowców i patrolowców. W ostateczności mogą służyć również do komunikacji pomiędzy poszczególnymi wyspami archipelagów w naszych posiadłościach. Ogólnie nie gustuję w takich „pannach do wszystkiego”, ale w koloniach wielozadaniowość – szczególnie okrętów pomocniczych - jest raczej zaletą.
Prędkość i zasięg chyba nie wymagają uwag, biorąc pod uwagę główne przeznaczenie i zadania dodatkowe tej jednostki. Zupełnie dobrze prezentują się również jej właściwości morskie.
Uzbrojenie, może zbyt silne, jak na holownik tej wielkości, jest uzasadnione jego dodatkowymi zdaniami. Jako jedyne nasze okręty, holowniki tego typu są uzbrojone w miotacze bg, przy braku zrzutni tychże.
Śledzących wnikliwie raporty informuję, że dokonałem kilku ręcznych korekt. Po pierwsze podwoiłem moc maszyn (program dobiera tę moc pod prędkość, a tu ważniejszy jest uciąg), w ślad za tym obniżyłem wartości „hull strength”, obniżyłem odporność okrętu na trafienia oraz zmniejszyłem nieprawdopodobnie wielkie liczebność załogi i koszt budowy.

Link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/6c2584520231887

Bawół, Poland Tug boat laid down 1940

Displacement:
            396 t light; 405 t standard; 435 t normal; 459 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (110,23 ft / 108,27 ft) x 21,65 ft x (11,81 / 12,33 ft)
            (33,60 m / 33,00 m) x 6,60 m  x (3,60 / 3,76 m)

Armament:
      1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 400 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal gun - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 000 per gun
              Machine gun in deck mount, 1925 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      Weight of broadside 2 lbs / 1 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 12 reloads - 2,825 t total
            in Depth charge throwers

Machinery:
            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Direct drive, 2 shafts, 1 052 ihp / 786 Kw = 12,00 kts
            Range 3 750nm at 9,00 kts
            Bunker at max displacement = 54 tons

Complement:
            23 - 32

Cost:
            £0,055 million / $0,218 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 5 tons, 1,2%
               - Guns: 1 tons, 0,2%
               - Weapons: 4 tons, 1,0%
            Machinery: 29 tons, 6,7%
            Hull, fittings & equipment: 285 tons, 65,6%
            Fuel, ammunition & stores: 39 tons, 9,0%
            Miscellaneous weights: 76 tons, 17,6%
               - Hull below water: 44 tons
               - Hull above water: 27 tons
               - On freeboard deck: 1 tons
               - Above deck: 5 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 111 lbs / 504 Kg = 209,2 x 1,6 " / 40 mm shells or 0,4 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,21
            Metacentric height 0,7 ft / 0,2 m
            Roll period: 10,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,80

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,550 / 0,556
            Length to Beam Ratio: 5,00 : 1
            'Natural speed' for length: 10,41 kts
            Power going to wave formation at top speed: 60 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 10,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  11,15 ft / 3,40 m,  9,51 ft / 2,90 m
               - Forward deck:       35,00%,  9,51 ft / 2,90 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Aft deck:    25,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Quarter deck:        25,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  9,19 ft / 2,80 m
               - Average freeboard:                      8,83 ft / 2,69 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 41,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 57,5%
            Waterplane Area: 1 636 Square feet or 152 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 319%
            Structure weight / hull surface area: 86 lbs/sq ft or 420 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 2,16
                        - Longitudinal: 21,90
                        - Overall: 2,72
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Sensors:
1 x SP-2
1x SA-2
1 x RN-1

Bawół (1940)
Bizon (1940)
Jak (1940)
Dromader (1940)
Baktrian (1940)
Zebu (1940)
Byk (1941)
Gajal (1941)
Banteng (1941)
Anoa (1941)



7 komentarzy:

  1. Bardzo dobre okręty - pełnomorskie holowniki na warunki bałtyckie. Na okręty działające w koloniach wydają się jednak trochę małe, chyba, że z definicji ograniczymy ich wykorzystanie w obrębie zamorskich baz. Realistyczne charakterystyki (chyba właśnie dzięki "ręcznej" korekcie raportu). W ekstremalnych sytuacjach, możliwa jest również funkcja pomocniczego dozorowca. Super, że zachowałeś tłokowe maszyny parowe. Dla holowników to wielka, a niedoceniana często, zaleta dająca możliwość krótkotrwałego forsowania mocy siłowni. Estetyka okrętów, nie wykraczająca poza kanony tej klasy, również nie budzi moich zastrzeżeń!
    ŁK

    PS. Cieszę się, że problemy ze zdrowiem przeminęły!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zakres operacyjny tych jednostek można nazwać "wewnątrz kolonialnym", przykładowo mogą działać pomiędzy poszczególnymi wyspami i atolami PPTR, ale już nie pomiędzy PPTR, a Samoa, czy Belitung.

      JKS

      Usuń
  2. Czy "coś" większego znajduje się aktualnie na pochylni?
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Coś tam się powoli wykluwa, ale biorąc pod uwagę moje zaległości czasowe po chorobie, może to dłużej potrwać.

      JKS

      Usuń
    2. Tak się spodziewałem! Trudno, będziemy cierpliwie czekać. :)
      ŁK

      Usuń
  3. Trudno, żeby holownik portowy wzbudził jakieś większe emocje czy to parametrami, czy to estetyką.
    Spytam się tak z ciekawości –na wysokości wkm, za burty wystają elementy – czy to są jakieś pływaki (?) związane ze sprzętem tarłowym? I dlaczego wystają? Wydawało mi się, że holowniki są przystosowane do przyciśnięcia się do burty jednostki przy niektórych operacjach manewrowych, a te urządzenia przeszkadzają w tym.
    Na Twojej jednostce zakryte stanowisko sterowe znajduje się na poziomie „parteru”. Z bardzo ograniczoną widocznością do przodu (min. działko) oraz bez widoczności do tyłu, czyli nie może służyć w czasie prac holowniczych. Na zdjęciach i rysunkach holowników, jakie znalazłem, z zasady było zakryte stanowisko na poziomie ”1”, plus ewentualnie otwarty pomost na jego dachu. Potrzeba posiadania zakrytego stanowisko dowodzenia, wydaje się konieczna na jednostce, która przez wiele godzin dziennie, także w złej pogodzie, musi wykonywać zadania holownicze w porcie.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te wystające elementy to są właśnie pływaki trałowe. Na rysunku są zamocowane na zewnątrz, aby nie tarasować wąskich przejść wzdłuż burt; w trakcie prac holowniczych przenosi się je do wewnątrz.
      Działko tak naprawdę niewiele zasłania i w czasie "normalnego" pływania sterowanie odbywa się z "parterowej" sterówki. Kierowanie okrętem w czasie holowania i innych prac wymagających pełnej okrężnej widoczności odbywa się z odkrytego pomostu nad sterówką. Montaż sterówki "na piętrze" źle wpłynąłby na stateczność, o estetyce - jako kryterium tu mało ważnym - nie wspominając. Jest to niewielki okręt i trudno spodziewać się na nim komfortu.

      JKS

      Usuń