Budowa chińskich krążowników lekkich typu Fei She 1924-25 (2 jednostki)
Dalszy ciąg zaproponowanego przez kolegę Hrotgara cyklu
„Rozwój chińskiej floty wojennej w latach 1922-37”
Tym razem jest to mały lekki
krążownik, wykorzystujący niektóre elementy (np. artyleria główna i napęd) amerykańskiego projektu Omaha, co pozwoliło obniżyć koszty projektowania. Ponieważ skromny jeszcze budżet chińskiej marynarki nie uniósłby
takiego wydatku, pozyskano w USA kredyt w wysokości 2,5 mln $, oprocentowany na
poziomie 7%. Środki z kredytu zostały wypłacone w dwu transzach; 1,5 mln w roku
1924 i 1,0 mln w 1925. Spłata kredytu została rozłożona na 10 lat (1926-1935).
Umowa kredytowa dopuszcza częściową spłatę chińskim eksportem (m.in. jedwab i
herbata).
Informacyjnie podaję wyniki budżetowe chińskiej MW za ostatnie 4 lata: 1922 -7287 $, 1923 +352497 $, 1924 -16097 $, 1925 +59957 $, łącznie za okres +389070 $.
Poniżej opis podstawowych elementów
okrętu.
Kadłub
Dość typowy dla ówczesnych
niszczycieli i krążowników.
Napęd
Dokładnie połowa napędu krążowników
typu Omaha. Sześć kotłów olejowych
typu Yarrow w czterech kotłowniach i dwa zespoły turbin z przekładniami typu Westinghouse w dwu
maszynowniach.
Uzbrojenie
- 2xIIx6"/53
(15.2 cm) Mark 16, przy elewacji maksymalnej 30o donośność
pociskami AP i HC 47,6 kg wynosi 23130 m;
- 4xIx3"/50
(7.62 cm) Mark 18, przy elewacji 43o donośność pociskami AP i HC
5,9 kg wynosi 13350 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność
pociskiem AA 5,9 kg wynosi 9270 m;
- 4xIx0,50”/90
(12,7 mm) M1921;
- 2xIVxwt533
mm.
Do kierowania ogniem zainstalowano dwa
dalmierze optyczne o bazie 4,1 m.
Opancerzenie
Jak w raporcie. Jego schemat jest tak
prosty, że nie widziałem konieczności rysowania przekroju kadłuba.
Inne
Okręt jest wyposażony w radiostacje
dalekiego i średniego zasięgu.
Nazwy okrętów są mojego
pomysłu; poniżej ich wizualizacja w tradycyjnym piśmie chińskim oraz
tłumaczenie na język polski.
-
Fei She - 飛蛇 –Latający
Wąż
- Hai She - 海蛇 – Wąż Morski.
Fei She, China light cruiser laid down 1922, launched 1923, completed
1924 (engine 1923)
Displacement:
3 648 t light;
3 771 t standard; 3 942 t normal; 4 079 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(434,92 ft / 431,43 ft)
x 41,34 ft x (14,76 / 15,16 ft)
(132,57 m / 131,50 m) x
12,60 m x (4,50 / 4,62 m)
Armament:
4 - 5,98" / 152 mm 53,0
cal guns - 104,94lbs / 47,60kg shells, 150 per gun
Quick firing guns in turret on barbette
mounts, 1920 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
4 - 3,00" / 76,2 mm
50,0 cal guns - 13,01lbs / 5,90kg shells, 300 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model
2 x Single mounts on sides amidships
4 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,06lbs / 0,03kg shells, 1 500 per gun
Machine guns in deck mounts, 1921 Model
4 x Single mounts on sides, aft evenly spread
4 raised
mounts
Weight of broadside 446 lbs
/ 202 kg
Main Torpedoes
8 - 21,0" / 533 mm,
19,03 ft / 5,80 m torpedoes - 1,252 t each, 10,014 t total
In 2 sets of deck
mounted centre rotating tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 2,01" / 51 mm 302,17 ft / 92,10 m 10,17
ft / 3,10 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 108% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and
engineering spaces
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 1,50" / 38 mm 0,98" / 25 mm 1,50"
/ 38 mm
- Armoured deck - single deck:
For and Aft decks:
0,98" / 25 mm
- Conning towers: Forward 1,50" / 38 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 2 shafts,
45 000 shp / 33 570 Kw = 32,01 kts
Range 4 900nm at
10,00 kts
Bunker at max
displacement = 308 tons
Complement:
248 - 323
Cost:
£1,068 million / $4,274
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 156 tons,
4,0%
- Guns: 136 tons, 3,5%
- Weapons: 20 tons, 0,5%
Armour: 491 tons, 12,5%
- Belts: 250 tons, 6,3%
- Armament: 45 tons, 1,1%
- Armour Deck: 189 tons, 4,8%
- Conning Tower: 8 tons, 0,2%
Machinery: 1 497
tons, 38,0%
Hull, fittings &
equipment: 1 493 tons, 37,9%
Fuel, ammunition &
stores: 294 tons, 7,5%
Miscellaneous weights:
10 tons, 0,3%
- On freeboard deck: 10 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
2 630 lbs / 1 193 Kg = 24,5 x 6,0
" / 152 mm shells or 0,7 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,06
Metacentric height 1,5
ft / 0,5 m
Roll period: 14,3
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,45
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,10
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,524 / 0,528
Length to Beam Ratio:
10,44 : 1
'Natural speed' for
length: 20,77 kts
Power going to wave
formation at top speed: 61 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 65
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 8,30 degrees
Stern overhang: -1,97
ft / -0,60 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 23,95 ft /
7,30 m, 21,65 ft / 6,60 m
- Forward deck: 20,00%, 21,65 ft / 6,60
m, 21,65 ft / 6,60 m
- Aft deck: 50,00%, 13,45 ft / 4,10 m, 13,45 ft / 4,10 m
- Quarter deck: 14,00%, 13,45 ft /
4,10 m, 13,45 ft / 4,10 m
- Average freeboard: 16,55 ft / 5,04 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better):
135,7%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 142,3%
Waterplane Area:
12 148 Square feet or 1 129 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 98%
Structure weight / hull
surface area: 71 lbs/sq ft or 346 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,93
-
Longitudinal: 2,03
- Overall:
1,01
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Fei She (1924)
Hai She (1925)