czwartek, 17 grudnia 2020

Budowa chińskich krążowników lekkich typu Fei She 1924-25 (2 jednostki)

Budowa chińskich krążowników lekkich typu Fei She 1924-25 (2 jednostki)

Dalszy ciąg zaproponowanego przez kolegę Hrotgara cyklu „Rozwój chińskiej floty wojennej w latach 1922-37”

Tym razem jest to mały lekki krążownik, wykorzystujący niektóre elementy (np. artyleria główna i napęd) amerykańskiego projektu Omaha, co pozwoliło obniżyć koszty projektowania. Ponieważ skromny jeszcze budżet chińskiej marynarki nie uniósłby takiego wydatku, pozyskano w USA kredyt w wysokości 2,5 mln $, oprocentowany na poziomie 7%. Środki z kredytu zostały wypłacone w dwu transzach; 1,5 mln w roku 1924 i 1,0 mln w 1925. Spłata kredytu została rozłożona na 10 lat (1926-1935). Umowa kredytowa dopuszcza częściową spłatę chińskim eksportem (m.in. jedwab i herbata).

Informacyjnie podaję wyniki budżetowe chińskiej MW za ostatnie 4 lata: 1922 -7287 $, 1923 +352497 $, 1924 -16097 $, 1925 +59957 $, łącznie za okres +389070 $.

Poniżej opis podstawowych elementów okrętu.

Kadłub

Dość typowy dla ówczesnych niszczycieli i krążowników.

Napęd

Dokładnie połowa napędu krążowników typu Omaha. Sześć kotłów olejowych typu Yarrow w czterech kotłowniach i dwa zespoły turbin z przekładniami typu Westinghouse w dwu maszynowniach.

Uzbrojenie

- 2xIIx6"/53 (15.2 cm) Mark 16, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskami AP i HC 47,6 kg wynosi 23130 m;

- 4xIx3"/50 (7.62 cm) Mark 18, przy elewacji 43o donośność pociskami AP i HC 5,9 kg wynosi 13350 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pociskiem AA 5,9 kg wynosi 9270 m;

- 4xIx0,50”/90 (12,7 mm) M1921;

- 2xIVxwt533 mm.

Do kierowania ogniem zainstalowano dwa dalmierze optyczne o bazie 4,1 m.

Opancerzenie

Jak w raporcie. Jego schemat jest tak prosty, że nie widziałem konieczności rysowania przekroju kadłuba.

Inne

Okręt jest wyposażony w radiostacje dalekiego i średniego zasięgu.

Nazwy okrętów są mojego pomysłu; poniżej ich wizualizacja w tradycyjnym piśmie chińskim oraz tłumaczenie na język polski.

- Fei She -  飛蛇 –Latający Wąż

- Hai She - 海蛇 Wąż Morski.

Fei She, China light cruiser laid down 1922, launched 1923, completed 1924 (engine 1923)

 Displacement:

            3 648 t light; 3 771 t standard; 3 942 t normal; 4 079 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (434,92 ft / 431,43 ft) x 41,34 ft x (14,76 / 15,16 ft)

            (132,57 m / 131,50 m) x 12,60 m  x (4,50 / 4,62 m)

 Armament:

      4 - 5,98" / 152 mm 53,0 cal guns - 104,94lbs / 47,60kg shells, 150 per gun

              Quick firing guns in turret on barbette mounts, 1920 Model

              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread

      4 - 3,00" / 76,2 mm 50,0 cal guns - 13,01lbs / 5,90kg shells, 300 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model

              2 x Single mounts on sides amidships

      4 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,06lbs / 0,03kg shells, 1 500 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1921 Model

              4 x Single mounts on sides, aft evenly spread

                        4 raised mounts

      Weight of broadside 446 lbs / 202 kg

      Main Torpedoes

      8 - 21,0" / 533 mm, 19,03 ft / 5,80 m torpedoes - 1,252 t each, 10,014 t total

            In 2 sets of deck mounted centre rotating tubes

 Armour:

   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)

            Main:   2,01" / 51 mm 302,17 ft / 92,10 m     10,17 ft / 3,10 m

            Ends:   Unarmoured

              Main Belt covers 108% of normal length

              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

    - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   1,50" / 38 mm 0,98" / 25 mm             1,50" / 38 mm

    - Armoured deck - single deck:

            For and Aft decks: 0,98" / 25 mm

    - Conning towers: Forward 1,50" / 38 mm, Aft 0,00" / 0 mm

 Machinery:

            Oil fired boilers, steam turbines,

            Geared drive, 2 shafts, 45 000 shp / 33 570 Kw = 32,01 kts

            Range 4 900nm at 10,00 kts

            Bunker at max displacement = 308 tons

 Complement:

            248 - 323

 Cost:

            £1,068 million / $4,274 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 156 tons, 4,0%

               - Guns: 136 tons, 3,5%

               - Weapons: 20 tons, 0,5%

            Armour: 491 tons, 12,5%

               - Belts: 250 tons, 6,3%

               - Armament: 45 tons, 1,1%

               - Armour Deck: 189 tons, 4,8%

               - Conning Tower: 8 tons, 0,2%

            Machinery: 1 497 tons, 38,0%

            Hull, fittings & equipment: 1 493 tons, 37,9%

            Fuel, ammunition & stores: 294 tons, 7,5%

            Miscellaneous weights: 10 tons, 0,3%

               - On freeboard deck: 10 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              2 630 lbs / 1 193 Kg = 24,5 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,7 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,06

            Metacentric height 1,5 ft / 0,5 m

            Roll period: 14,3 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,45

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,10

 Hull form characteristics:

            Hull has rise forward of midbreak,

              a normal bow and a cruiser stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,524 / 0,528

            Length to Beam Ratio: 10,44 : 1

            'Natural speed' for length: 20,77 kts

            Power going to wave formation at top speed: 61 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 65

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 8,30 degrees

            Stern overhang: -1,97 ft / -0,60 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            16,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  21,65 ft / 6,60 m

               - Forward deck:       20,00%,  21,65 ft / 6,60 m,  21,65 ft / 6,60 m

               - Aft deck:    50,00%,  13,45 ft / 4,10 m,  13,45 ft / 4,10 m

               - Quarter deck:        14,00%,  13,45 ft / 4,10 m,  13,45 ft / 4,10 m

               - Average freeboard:                      16,55 ft / 5,04 m

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 135,7%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 142,3%

            Waterplane Area: 12 148 Square feet or 1 129 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 98%

            Structure weight / hull surface area: 71 lbs/sq ft or 346 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,93

                        - Longitudinal: 2,03

                        - Overall: 1,01

            Cramped machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

 Fei She (1924)

Hai She (1925)