Okręt podwodny typu Tuńczyk 1921-1922 (6 szt.)
Ponieważ nasz flota podwodna stała się
mocno „przeterminowana”, przyszedł czas na jej unowocześnienie, co niniejszym
czynię. Prezentowane jednostki są okrętami pełnomorskimi z silnym uzbrojeniem
torpedowym (6 wyrzutni + 4 torpedy zapasowe) i artyleryjskim. Prędkość i zasięg
są również na zadowalającym poziomie. W sumie – jak sądzę – powinny stanowić
wartościowy zespół floty.
W związku z wprowadzeniem do służby omawianych
jednostek, wycofano obydwa bardzo mocno zużyte okręty typu Okoń. Jako, że nie znaleziono dla nich nabywcy (co wcale nie
dziwi), zostały przekazane na złom. Rolę szkolnego okrętu podwodnego przejął w
tej sytuacji najstarszy okręt typu Łosoś.
Tuńczyk, Poland Submarine laid down
1921
Displacement:
504 t light; 519 t standard; 582 t
normal; 633 t full load
Dimensions:
Length overall / water x beam x draught
206,69 ft / 206,69 ft x 18,04 ft x
12,14 ft (normal load)
63,00 m / 63,00 m x 5,50 m x 3,70 m
Armament:
1 - 4,13" / 105 mm guns in single
mounts, 33,29lbs / 15,10kg shells, 1920 Model
Dual purpose gun in deck mount on centreline amidships
1 -
0,98" / 25,0 mm guns in single mounts, 0,55lbs / 0,25kg shells, 1919 Model
Anti-aircraft gun in deck mount on centreline amidships
Weight of broadside 34 lbs / 15 kg
Shells per gun, main battery: 150
6 - 21,0" / 533 mm submerged
torpedo tubes
Machinery:
Diesel Internal combustion
generators plus batteries,
Electric motors, 2 shafts,
2 190 shp / 1 633 Kw = 18,00 kts
Range 7 500nm at 9,00 kts
Bunker at max displacement = 114
tons
Complement:
39
Cost:
£0,162 million / $0,648 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 4 tons, 0,8%
Machinery: 75 tons, 13,0%
Hull, fittings & equipment: 312
tons, 53,6%
Fuel, ammunition & stores: 78
tons, 13,4%
Miscellaneous weights: 112 tons, 19,2%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
65 lbs / 29 Kg = 1,8 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,02
Metacentric height 0,4 ft / 0,1 m
Roll period: 12,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 1 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,00
Hull form
characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,450
Length to Beam Ratio: 11,45 : 1
'Natural speed' for length: 14,38
kts
Power going to wave formation at top
speed: 47 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as
a percentage of overall length):
- Stem: 0,10 ft
/ 0,03 m
- Forecastle (0%): 0,10 ft / 0,03
m
- Mid (0%): 0,10 ft /
0,03 m
- Quarterdeck (0%): 0,10
ft / 0,03 m
- Stern: 0,10 ft
/ 0,03 m
- Average freeboard: 0,10
ft / 0,03 m
Ship tends to be wet forward
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 214,5%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 0,8%
Waterplane Area: 2 379 Square
feet or 221 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 195%
Structure weight / hull surface
area: 84 lbs/sq ft or 408 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 3,16
- Longitudinal: 1,58
- Overall: 1,88
Hull space for machinery, storage,
compartmentation is extremely poor
Room for accommodation and
workspaces is extremely poor
Ship has quick, lively roll, not a
steady gun platform
Caution: Lacks seaworthiness - very
limited seakeeping ability
Tuńczyk (1921)
Włócznik
(1921)
Marlin (1921)
Bonito (1922)
Tazar (1922)
Marun (1922)