czwartek, 18 września 2014

Superpancernik Lewiatan 1945




Przedstawiam superpancernik Lewiatan, który powstał na „zamówienie” kolegi Widmo. Oprócz rysunku i raportu Springsharpa, załączam również tabelkę porównawczą naszego okrętu do innych największych pancerników, zarówno zbudowanych jak i tych które pozostały w projekcie czy koncepcji.

Poniżej informacje dodatkowe:
- artyleria główna: działa artylerii głównej oparte są na lekko zmodernizowanym japońskim projekcie 51 cm/45 (20.1") "A" (Kô Hô) (1938), zmniejszyłem trochę masę pocisku uzyskując większą prędkość początkową, zasięg i przebijalność;
- artyleria drugorzędna: działa oparte na amerykańskim modelu 8"/55 (20.3 cm) Mark 12 i 15 (1939);
- artyleria uniwersalna: działa oparte na brytyjskim modelu 5.25"/50 (13.4 cm) Mark I (1940);
- artyleria przeciwlotnicza: działka 40 mm oparte na modelu Bofors 40 mm/60 (1.57") (1936), działka 25 mm oparte na francuskim modelu Hotchkiss 25 mm/60 (1") (1938);
- opancerzenie: główny pas pancerny 559 mm na linii wodnej od dziobowego do rufowego magazynu artylerii głównej, powyżej do pokładu głównego pancerz 356 mm, „końcówki” pancerz 254 mm na linii wodnej, gródź przeciwtorpedowa na długości głównego pasa pancernego 76 mm, łączna grubość pancerza pokładu głównego i górnego 254 mm, reszta danych w raporcie Springsharpa;
- wyposażenie radionawigacyjne: cztery radiostacje o zróżnicowanym zasięgu, dwa radionamierniki, dwa radary nawigacyjne i kontroli powierzchni wody;
- systemy kierowania ogniem: dwa główne układy kierowania ogniem tzw. „direktory”, cztery dalocelowniki sprzężone z radarem, radar kontroli przestrzeni powietrznej, cztery układy kierowania ogniem przeciwlotniczym, indywidualne dalmierze w każdej z wież artylerii głównej i 203 mm.

Okręt nie posiada wyposażenia lotniczego, pod koniec IIWŚ w zasadzie wszystkie floty z tego rezygnowały. Powodem była wątpliwa przydatność zaokrętowanych samolotów rozpoznawczych, duże straty tych samolotów, łatwopalność będąca problemem przy trafieniach przez wroga oraz rozwój ilościowy i jakościowy lotniskowców.
Architektura okrętu trochę (ale tylko trochę) przypomina USS Iowa, po pierwsze dlatego, że Iowa to bardzo udana jednostka i warto się na niej wzorować, a po drugie mówimy o pancerniku, więc do czego miałby być podobny, do snopowiązałki?
Nietypowym rozwiązaniem jest pięć wałów napędowych, ale przy tej mocy siłowni Springsharp nie pozwolił mi zadowolić się czterema.
Jak już gdzie indziej wspominałem projekt jest „wyżyłowany” tzn. wykorzystana jest cała wyporność i bez jej powiększenia dołożyć się już nic nie da.
Z załączonej tabelki porównawczej wynika, że – jeżeli nie wszystkimi, to większością parametrów – Lewiatan góruje nad konkurencją. Owszem, ktoś może wymyślić okręt jeszcze większy i silniejszy, ale ja jako ograniczenie przyjąłem możliwość wyjścia z Bałtyku przez Cieśniny Duńskie.

Zapraszam do dyskusji.




Lewiatan, Poland Battleship laid down 1945

Displacement:
    105 837 t light; 112 984 t standard; 122 756 t normal; 130 573 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
    1 113,03 ft / 1 082,68 ft x 135,33 ft x 45,11 ft (normal load)
    339,25 m / 330,00 m x 41,25 m  x 13,75 m

Armament:
      10 - 20,00" / 508 mm guns (4 mounts), 4 082,96lbs / 1 852,00kg shells, 1938 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
      12 - 8,00" / 203 mm guns (6x2 guns), 260,15lbs / 118,00kg shells, 1943 Model
      Breech loading guns in turrets (on barbettes)
      on side, all amidships
      24 - 5,25" / 133 mm guns (12x2 guns), 80,03lbs / 36,30kg shells, 1935 Model
      Dual purpose guns in turrets (on barbettes)
      on side, all amidships, 8 raised mounts - superfiring
      64 - 1,57" / 40,0 mm guns (8x8 guns), 2,05lbs / 0,93kg shells, 1936 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on centreline, evenly spread, all raised mounts
      68 - 0,98" / 25,0 mm guns (34x2 guns), 0,57lbs / 0,26kg shells, 1938 Model
      Anti-aircraft guns in deck mounts
      on side, evenly spread, 20 raised mounts
    Weight of broadside 46 042 lbs / 20 884 kg
    Shells per gun, main battery: 180

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    21,0" / 533 mm    583,99 ft / 178,00 m    14,93 ft / 4,55 m
    Ends:    10,0" / 254 mm    498,36 ft / 151,90 m    14,93 ft / 4,55 m
    Upper:    14,0" / 356 mm    583,99 ft / 178,00 m    6,89 ft / 2,10 m
      Main Belt covers 83% of normal length

   - Torpedo Bulkhead:
        2,99" / 76 mm    583,99 ft / 178,00 m    21,33 ft / 6,50 m

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    21,0" / 533 mm    14,0" / 356 mm        22,0" / 559 mm
    2nd:    10,0" / 254 mm    5,00" / 127 mm        10,0" / 254 mm
    3rd:    2,01" / 51 mm    2,01" / 51 mm        2,01" / 51 mm

   - Armour deck: 10,00" / 254 mm, Conning tower: 20,98" / 533 mm

Machinery:
    Oil fired boilers, steam turbines,
    Geared drive, 5 shafts, 344 861 shp / 257 267 Kw = 32,00 kts
    Range 16 500nm at 16,00 kts
    Bunker at max displacement = 17 589 tons

Complement:
    3 278 - 4 262

Cost:
    £66,637 million / $266,550 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 5 621 tons, 4,6%
    Armour: 48 396 tons, 39,4%
       - Belts: 13 376 tons, 10,9%
       - Torpedo bulkhead: 1 379 tons, 1,1%
       - Armament: 11 760 tons, 9,6%
       - Armour Deck: 20 765 tons, 16,9%
       - Conning Tower: 1 117 tons, 0,9%
    Machinery: 8 709 tons, 7,1%
    Hull, fittings & equipment: 43 111 tons, 35,1%
    Fuel, ammunition & stores: 16 919 tons, 13,8%
    Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      171 390 lbs / 77 741 Kg = 42,8 x 20,0 " / 508 mm shells or 25,1 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,06
    Metacentric height 8,8 ft / 2,7 m
    Roll period: 19,1 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 51 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,60
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,02

Hull form characteristics:
    Hull has a flush deck
    Block coefficient: 0,650
    Length to Beam Ratio: 8,00 : 1
    'Natural speed' for length: 32,90 kts
    Power going to wave formation at top speed: 49 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 30,00 degrees
    Stern overhang: 9,51 ft / 2,90 m
    Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
       - Stem:        36,09 ft / 11,00 m
       - Forecastle (30%):    24,11 ft / 7,35 m
       - Mid (0%):        24,11 ft / 7,35 m
       - Quarterdeck (5%):    24,11 ft / 7,35 m
       - Stern:        26,57 ft / 8,10 m
       - Average freeboard:    25,61 ft / 7,81 m
    Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 70,4%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 157,3%
    Waterplane Area: 112 246 Square feet or 10 428 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 111%
    Structure weight / hull surface area: 279 lbs/sq ft or 1 363 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 1,08
        - Longitudinal: 0,97
        - Overall: 1,00
    Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
    Room for accommodation and workspaces is excellent


Parametr
Jedn.
LEWIATAN
Projekty zrealizowane
Projekty niezrealizowane
JEAN BART
ROMA
VANGUARD
IOWA
TIRPITZ
YAMATO
MONTANA
A-150
H-44
Francja
Włochy
Wlk. Brytania
USA
Niemcy
Japonia
USA
Japonia
Niemcy
Długość na LW
m
330,00
242,00
224,10
231,60
262,10
241,70
256,00
271,30
263,00
345,00
Szerokość na LW
m
41,25
35,40
32,80
32,90
33,00
36,00
36,90
36,90
38,90
51,50
Zanurzenie
m
13,75
9,90
10,59
11,00
11,00
10,60
10,40
11,20
?
12,70
Wypornośćstandartowa
t
112 429
42 806
40 992
44 500
48 110
42 900
63 200
60 500
70 000
129 000
Wyporność pełna
t
131 017
49 850
45 485
51 420
57 540
52 600
72 810
70 500
?
139 272
Moc maszyn
KM
344 861
162 000
128 200
130 000
212 000
138 000
150 000
172 000
?
266 000
Predkość maksymalna
w
32,0
32,0
30,0
30,0
32,5
29,0
27,0
28,0
27,0
30,1
Zasięg
mil m.
16 500
7 930
4 700
8 250
15 000
8 870
7 200
15 000
7 200
20 000
Załoga
osób
3 278
2 134
1 950
1 893
1 921
2 608
2 500
2 149
?
?
Uzbrojenie:











główne
mm
10x508
8x381
9x381
8x381
9x406
8x380
9x460
12x406
6x510
8x510
drugorzędne
mm
12x203
9x152
12x152
 -
 -
12x150
12x155
 -
 -
12x150
uniwersalne
mm
24x133
24x100
4x120 12x90
16x133
20x127
16x105
12x127
20x127
?x100
16x105
przeciwlotnicze I
mm
64x40
28x57
20x37
73x40
60x40
16x37
24x25
32x40
?
28x37
przeciwlotnicze II
mm
68x25
20x20
14x20
 -
60x20
12x20
4x13,2
20x20
?
40x20
masa pocisku artylerii głównej
kg
1 852
885
885
871
1 225
800
1 460
1 225
1 950
1 950
salwa burtowa artylerii głównej
kg
18 520
7 080
7 965
6 968
11 025
6 400
13 140
14 700
11 700
15 600
donośność maksymalna artylerii głównej
m
43 850
41 700
42 800
40 370
38 720
36 520
42 030
38 720
43 000
43 000
przebijany pancerz*)
mm
563
432
416
294
509
419
494
509
555
555
Opancerzenie maksymalne:











burty
mm
533
330
350
356
307
320
410
409
460
300
pokład
mm
254
170
252
152
216
170
280
244
?
200
artyleria główna
mm
533
430
350
330
495
360
650
572
?
385
wieża dowodzenia
mm
533
340
260
76
440
355
500
457
?
350












*) dla dział artylerii głównej na odległości 18 288 m (20 000 yd)









najwyższa wartość