Przedstawiam
superpancernik Lewiatan, który
powstał na „zamówienie” kolegi Widmo. Oprócz rysunku i raportu Springsharpa,
załączam również tabelkę porównawczą naszego okrętu do innych największych
pancerników, zarówno zbudowanych jak i tych które pozostały w projekcie czy
koncepcji.
Poniżej informacje
dodatkowe:
- artyleria główna: działa
artylerii głównej oparte są na lekko zmodernizowanym japońskim projekcie 51
cm/45 (20.1") "A" (Kô Hô) (1938), zmniejszyłem trochę masę
pocisku uzyskując większą prędkość początkową, zasięg i przebijalność;
- artyleria drugorzędna: działa
oparte na amerykańskim modelu 8"/55 (20.3 cm) Mark 12 i 15 (1939);
- artyleria uniwersalna: działa
oparte na brytyjskim modelu 5.25"/50 (13.4 cm) Mark I (1940);
- artyleria przeciwlotnicza:
działka 40 mm oparte na modelu Bofors 40 mm/60 (1.57") (1936), działka 25
mm oparte na francuskim modelu Hotchkiss 25 mm/60 (1") (1938);
- opancerzenie: główny pas
pancerny 559 mm na linii wodnej od dziobowego do rufowego magazynu artylerii
głównej, powyżej do pokładu głównego pancerz 356 mm, „końcówki” pancerz 254 mm
na linii wodnej, gródź przeciwtorpedowa na długości głównego pasa pancernego 76
mm, łączna grubość pancerza pokładu głównego i górnego 254 mm, reszta danych w
raporcie Springsharpa;
- wyposażenie radionawigacyjne:
cztery radiostacje o zróżnicowanym zasięgu, dwa radionamierniki, dwa radary
nawigacyjne i kontroli powierzchni wody;
- systemy kierowania ogniem:
dwa główne układy kierowania ogniem tzw. „direktory”, cztery dalocelowniki
sprzężone z radarem, radar kontroli przestrzeni powietrznej, cztery układy
kierowania ogniem przeciwlotniczym, indywidualne dalmierze w każdej z wież artylerii
głównej i 203 mm.
Okręt nie posiada
wyposażenia lotniczego, pod koniec IIWŚ w zasadzie wszystkie floty z tego
rezygnowały. Powodem była wątpliwa przydatność zaokrętowanych samolotów
rozpoznawczych, duże straty tych samolotów, łatwopalność będąca problemem przy
trafieniach przez wroga oraz rozwój ilościowy i jakościowy lotniskowców.
Architektura okrętu
trochę (ale tylko trochę) przypomina USS Iowa,
po pierwsze dlatego, że Iowa to
bardzo udana jednostka i warto się na niej wzorować, a po drugie mówimy o
pancerniku, więc do czego miałby być podobny, do snopowiązałki?
Nietypowym rozwiązaniem
jest pięć wałów napędowych, ale przy tej mocy siłowni Springsharp nie pozwolił
mi zadowolić się czterema.
Jak już gdzie indziej
wspominałem projekt jest „wyżyłowany” tzn. wykorzystana jest cała wyporność i bez
jej powiększenia dołożyć się już nic nie da.
Z załączonej tabelki
porównawczej wynika, że – jeżeli nie wszystkimi, to większością parametrów –
Lewiatan góruje nad konkurencją. Owszem, ktoś może wymyślić okręt jeszcze
większy i silniejszy, ale ja jako ograniczenie przyjąłem możliwość wyjścia z
Bałtyku przez Cieśniny Duńskie.
Zapraszam do dyskusji.
Lewiatan, Poland Battleship laid down 1945
Displacement:
105 837 t light; 112 984 t standard; 122 756 t normal; 130 573 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
1 113,03 ft / 1 082,68 ft x 135,33 ft x 45,11 ft (normal load)
339,25 m / 330,00 m x 41,25 m x 13,75 m
Armament:
10 - 20,00" / 508 mm guns (4 mounts), 4 082,96lbs / 1 852,00kg shells, 1938 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread, 2 raised mounts - superfiring
12 - 8,00" / 203 mm guns (6x2 guns), 260,15lbs / 118,00kg shells, 1943 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on side, all amidships
24 - 5,25" / 133 mm guns (12x2 guns), 80,03lbs / 36,30kg shells, 1935 Model
Dual purpose guns in turrets (on barbettes)
on side, all amidships, 8 raised mounts - superfiring
64 - 1,57" / 40,0 mm guns (8x8 guns), 2,05lbs / 0,93kg shells, 1936 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on centreline, evenly spread, all raised mounts
68 - 0,98" / 25,0 mm guns (34x2 guns), 0,57lbs / 0,26kg shells, 1938 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts
on side, evenly spread, 20 raised mounts
Weight of broadside 46 042 lbs / 20 884 kg
Shells per gun, main battery: 180
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 21,0" / 533 mm 583,99 ft / 178,00 m 14,93 ft / 4,55 m
Ends: 10,0" / 254 mm 498,36 ft / 151,90 m 14,93 ft / 4,55 m
Upper: 14,0" / 356 mm 583,99 ft / 178,00 m 6,89 ft / 2,10 m
Main Belt covers 83% of normal length
- Torpedo Bulkhead:
2,99" / 76 mm 583,99 ft / 178,00 m 21,33 ft / 6,50 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 21,0" / 533 mm 14,0" / 356 mm 22,0" / 559 mm
2nd: 10,0" / 254 mm 5,00" / 127 mm 10,0" / 254 mm
3rd: 2,01" / 51 mm 2,01" / 51 mm 2,01" / 51 mm
- Armour deck: 10,00" / 254 mm, Conning tower: 20,98" / 533 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 5 shafts, 344 861 shp / 257 267 Kw = 32,00 kts
Range 16 500nm at 16,00 kts
Bunker at max displacement = 17 589 tons
Complement:
3 278 - 4 262
Cost:
£66,637 million / $266,550 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 5 621 tons, 4,6%
Armour: 48 396 tons, 39,4%
- Belts: 13 376 tons, 10,9%
- Torpedo bulkhead: 1 379 tons, 1,1%
- Armament: 11 760 tons, 9,6%
- Armour Deck: 20 765 tons, 16,9%
- Conning Tower: 1 117 tons, 0,9%
Machinery: 8 709 tons, 7,1%
Hull, fittings & equipment: 43 111 tons, 35,1%
Fuel, ammunition & stores: 16 919 tons, 13,8%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
171 390 lbs / 77 741 Kg = 42,8 x 20,0 " / 508 mm shells or 25,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,06
Metacentric height 8,8 ft / 2,7 m
Roll period: 19,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 51 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,60
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,02
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,650
Length to Beam Ratio: 8,00 : 1
'Natural speed' for length: 32,90 kts
Power going to wave formation at top speed: 49 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles forward): 30,00 degrees
Stern overhang: 9,51 ft / 2,90 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 36,09 ft / 11,00 m
- Forecastle (30%): 24,11 ft / 7,35 m
- Mid (0%): 24,11 ft / 7,35 m
- Quarterdeck (5%): 24,11 ft / 7,35 m
- Stern: 26,57 ft / 8,10 m
- Average freeboard: 25,61 ft / 7,81 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 70,4%
- Above water (accommodation/working, high = better): 157,3%
Waterplane Area: 112 246 Square feet or 10 428 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 111%
Structure weight / hull surface area: 279 lbs/sq ft or 1 363 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,08
- Longitudinal: 0,97
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is excellent
Parametr
|
Jedn.
|
LEWIATAN
|
Projekty zrealizowane
|
Projekty niezrealizowane
|
|||||||
JEAN BART
|
ROMA
|
VANGUARD
|
IOWA
|
TIRPITZ
|
YAMATO
|
MONTANA
|
A-150
|
H-44
|
|||
Francja
|
Włochy
|
Wlk. Brytania
|
USA
|
Niemcy
|
Japonia
|
USA
|
Japonia
|
Niemcy
|
|||
Długość na LW
|
m
|
330,00
|
242,00
|
224,10
|
231,60
|
262,10
|
241,70
|
256,00
|
271,30
|
263,00
|
345,00
|
Szerokość na LW
|
m
|
41,25
|
35,40
|
32,80
|
32,90
|
33,00
|
36,00
|
36,90
|
36,90
|
38,90
|
51,50
|
Zanurzenie
|
m
|
13,75
|
9,90
|
10,59
|
11,00
|
11,00
|
10,60
|
10,40
|
11,20
|
?
|
12,70
|
Wypornośćstandartowa
|
t
|
112 429
|
42 806
|
40 992
|
44 500
|
48 110
|
42 900
|
63 200
|
60 500
|
70 000
|
129 000
|
Wyporność pełna
|
t
|
131 017
|
49 850
|
45 485
|
51 420
|
57 540
|
52 600
|
72 810
|
70 500
|
?
|
139 272
|
Moc maszyn
|
KM
|
344 861
|
162 000
|
128 200
|
130 000
|
212 000
|
138 000
|
150 000
|
172 000
|
?
|
266 000
|
Predkość maksymalna
|
w
|
32,0
|
32,0
|
30,0
|
30,0
|
32,5
|
29,0
|
27,0
|
28,0
|
27,0
|
30,1
|
Zasięg
|
mil m.
|
16 500
|
7 930
|
4 700
|
8 250
|
15 000
|
8 870
|
7 200
|
15 000
|
7 200
|
20 000
|
Załoga
|
osób
|
3 278
|
2 134
|
1 950
|
1 893
|
1 921
|
2 608
|
2 500
|
2 149
|
?
|
?
|
Uzbrojenie:
|
|||||||||||
główne
|
mm
|
10x508
|
8x381
|
9x381
|
8x381
|
9x406
|
8x380
|
9x460
|
12x406
|
6x510
|
8x510
|
drugorzędne
|
mm
|
12x203
|
9x152
|
12x152
|
-
|
-
|
12x150
|
12x155
|
-
|
-
|
12x150
|
uniwersalne
|
mm
|
24x133
|
24x100
|
4x120 12x90
|
16x133
|
20x127
|
16x105
|
12x127
|
20x127
|
?x100
|
16x105
|
przeciwlotnicze
I
|
mm
|
64x40
|
28x57
|
20x37
|
73x40
|
60x40
|
16x37
|
24x25
|
32x40
|
?
|
28x37
|
przeciwlotnicze
II
|
mm
|
68x25
|
20x20
|
14x20
|
-
|
60x20
|
12x20
|
4x13,2
|
20x20
|
?
|
40x20
|
masa
pocisku artylerii głównej
|
kg
|
1 852
|
885
|
885
|
871
|
1 225
|
800
|
1 460
|
1 225
|
1 950
|
1 950
|
salwa
burtowa artylerii głównej
|
kg
|
18 520
|
7 080
|
7 965
|
6 968
|
11 025
|
6 400
|
13 140
|
14 700
|
11 700
|
15 600
|
donośność
maksymalna artylerii głównej
|
m
|
43 850
|
41 700
|
42 800
|
40 370
|
38 720
|
36 520
|
42 030
|
38 720
|
43 000
|
43 000
|
przebijany
pancerz*)
|
mm
|
563
|
432
|
416
|
294
|
509
|
419
|
494
|
509
|
555
|
555
|
Opancerzenie maksymalne:
|
|||||||||||
burty
|
mm
|
533
|
330
|
350
|
356
|
307
|
320
|
410
|
409
|
460
|
300
|
pokład
|
mm
|
254
|
170
|
252
|
152
|
216
|
170
|
280
|
244
|
?
|
200
|
artyleria
główna
|
mm
|
533
|
430
|
350
|
330
|
495
|
360
|
650
|
572
|
?
|
385
|
wieża
dowodzenia
|
mm
|
533
|
340
|
260
|
76
|
440
|
355
|
500
|
457
|
?
|
350
|
*) dla dział artylerii głównej na
odległości 18 288 m (20 000 yd)
|
|||||||||||
najwyższa wartość
|