Przebudowa hiszpańskich kanonierek patrolowych typu Azor (ex-meksykańskie typu G20) na ścigacze OP typu MT-1 1945 (2 jednostki)
Projekt
wg pomysłu kolegi ŁK, On też jest autorem legendy i podstawowych założeń technicznych.
Budowane
dla Meksyku w baskijskiej stoczni Euskalduna de Construccion w Bilbao szybkie
kanonierki motorowe G27 – G29 (typ G20) zostały w połowie 1936 r. zarekwirowane przez rząd
republikański (historia alternatywna) i włączone w skład floty pod nazwami Azor, Halcon i Ejercito. Okręty
cechowała awangardowa nowoczesność, która wyrażała się w zastosowaniu napędu
dieslowskiego o dużej mocy, który zapewniał kanonierkom bardzo „wymierną”
prędkość 26 węzłów, a więc na poziomie osiągów wielu małych torpedowców,
obecnych jeszcze w „drugoligowych” flotach europejskich. Okręty miały lekkie
uzbrojenie złożone z podwójnych 25 mm działek automatycznych (1 stanowisko) i
13 mm nkm-ów (2 stanowiska) Hotchkiss. Miały jednak również poważną wadę w
postaci kiepskiej stabilności, spowodowanej nadmierną wysokością nadbudówki
dziobowej. Działania wojenne przetrwały Azor
i Ejercito, które od marca 1939 r.
weszły oficjalnie w skład floty frankistowskiej. Halcon zatonął 19.01.1938 r. jednak nie w wyniku działań wojennych,
a sztormu, który dopadł go w trakcie rejsu na wodach Zatoki Biskajskiej.
Właśnie to zdarzenie dało asumpt do przeprowadzenia późniejszej modernizacji
obydwu ocalałych okrętów, które przekształcono w duże ścigacze
torpedowo-przeciwpodwodne, których zasadniczym zadaniem było zwalczanie
„drobnoustrojów” potencjalnego nieprzyjaciela. Modernizację przeprowadziła ta
sama stocznia, która zbudowała okręty 10 lat wcześniej. Zamknęła się ona w
okresie od 17.08.1944 r. do 11.04.1945 r., po czym ścigacze wcielono ponownie
do służby, pod zmienionymi nazwami alfanumerycznymi MT-1 i MT-2. Służba
obydwu okrętów trwała do 31.12.1960 r., po czym nastąpiła ich kasacja w stoczni
SECN w Kartagenie.
Opis techniczny przebudowy.
Kadłub
Przebudowano dziobową część kadłuba,
nadając jej wznos i większe wychylenie. Dokonano również niewielkich zmian w
podziale wewnętrznym kadłuba.
Napęd
Istniejący zdemontowano. Zainstalowano
dwa silniki diesla Daimler-Benz
MB511 o mocy po 2500 KM każdy.
Uzbrojenie
Istniejące zdjęto. Zamontowano:
- 1xIx4
cm/56 (1.57”) Flak 28, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE-T
0,955 kg wynosi 9600 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność
pionowa tym samym pociskiem wynosi 7000 m;
- 1xIIx2
cm/65 (0.79") C/38 AA MG, przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE-T 0,116 kg wynosi 5080 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3840 m;
- 1xIxwt533
mm;
- 2xwbg
z zapasem 8 bg.
Inne
Przebudowano nadbudówki, komin i
maszty. Zainstalowano dwie radiostacje, radionamiernik, szumonamiernik i sonar.
W wyniku przebudowy:
- zanurzenie wzrosło z 1,59 do 1,68 m;
- wyporność standardowa ze 130 do 135
t;
- moc napędu z 3000 do 5000 KM;
- prędkość maksymalna z 26,00 do 30,52
w.
Koszt przebudowy wyniósł 63,1%
wartości porównywalnego okrętu nowego.
MT-1, Spain submarine chaser laid down 1935, launched 1935, completed
1936, rebuilt 1945 (engine 1944)
Displacement:
131 t light; 135 t
standard; 149 t normal; 159 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(155,91 ft / 152,89 ft)
x 16,50 ft x (5,51 / 5,74 ft)
(47,52 m / 46,60 m) x
5,03 m x (1,68 / 1,75 m)
Armament:
1 - 1,57" / 40,0 mm
56,0 cal gun - 2,12lbs / 0,96kg shells, 1 000 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1941 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
2 - 0,79" / 20,0 mm 65,0 cal guns - 0,26lbs / 0,12kg shells, 2 000 per gun
Anti-air guns in deck mount, 1940 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
Weight of broadside 3 lbs / 1
kg
Main Torpedoes
1 - 21,0" / 533 mm,
23,56 ft / 7,18 m torpedo - 1,571 t total
In a deck mounted
centre rotating tube
Main DC/AS Mortars
2 - 200,62 lbs / 91,00 kg
Depth Charges + 8 reloads - 0,896 t total
in Stern depth charge
racks
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
5 000 shp / 3 730 Kw = 30,52 kts
Range 1 000nm at
15,00 kts
Bunker normal = 13
tons, at max displacement = 24 tons
Complement:
20 - 27
Cost:
£0,094 million / $0,375
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 5 tons, 3,5%
- Guns: 1 tons, 0,6%
- Weapons: 4 tons, 2,9%
Machinery: 79 tons,
52,9%
Hull, fittings &
equipment: 47 tons, 31,6%
Fuel, ammunition &
stores: 18 tons, 12,1%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
29 lbs / 13 Kg = 14,7 x 1,6 " / 40 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,17
Metacentric height 0,4
ft / 0,1 m
Roll period: 10,4
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 39 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,36
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,374 / 0,384
Length to Beam Ratio:
9,26 : 1
'Natural speed' for
length: 14,46 kts
Power going to wave
formation at top speed: 75 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 85
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 15,50 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 10,89 ft /
3,32 m, 8,86 ft / 2,70 m
- Forward deck: 16,00%, 8,86 ft / 2,70
m, 8,86 ft / 2,70 m
- Aft deck: 50,00%, 4,92 ft / 1,50 m, 4,92 ft / 1,50 m
- Quarter deck: 14,00%, 4,92 ft / 1,50
m, 4,92 ft / 1,50 m
- Average freeboard: 6,50 ft / 1,98 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 173,7%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 66,9%
Waterplane Area:
1 585 Square feet or 147 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 58%
Structure weight / hull
surface area: 17 lbs/sq ft or 82 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,55
-
Longitudinal: 2,02
- Overall:
0,62
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Cramped accommodation
and workspace room
Caution: Lacks
seaworthiness - very limited seakeeping ability
MT-1 (1945)
MT-2 (1945)