Budowa kolumbijskich kutrów patrolowych typu Chagres 1928 (2 jednostki)
Jak napisałem w poście wprowadzającym
(27.12.2024), każdy z krajów związkowych Federacji posiada własną admiralicję.
Dotyczy to również Panamy, chociaż odpowiedzialność za obronę Strefy Kanału
Panamskiego leży na USA. Wobec powyższego, kierowana przez oficera w stopniu capitán
de navío, panamska Admiralicja (wg stopnia
głównodowodzącego raczej „Kapitania” :)), nie posiadała dotychczas w swoim
składzie okrętów bojowych. Jej „ozdobą” i jednocześnie jednostką flagową, był
XIX-wiecznej proweniencji drewniany, parowo-żaglowy, nieuzbrojony, 110-tonowy
szkuner. Pływające aktywa tej Admiralicji uzupełniała – również nieuzbrojona –
motorówka portowa.
Jak łatwo się domyślić, personel
panamskiej Admiralicji był w tej sytuacji raczej „umiarkowanie szczęśliwy”
Wychodząc naprzeciw jego pragnieniom, a także posiadając świadomość, że okrętów
patrolowych nigdy nie za wiele, Admiralicja Federalna zdecydowała o budowie dwu
kutrów patrolowych, przeznaczonych dla panamskiej admiralicji. Wykorzystano do
tego celu skrócony o 2,2 m projekt kutra patrolowego typu Orinoco. Na kutrach zamontowano nowy, nieco silniejszy napęd oraz
zmieniony (za wyjątkiem wbg) zestaw uzbrojenia.
Jeden z kutrów zbudowała stocznia Construcción Naval y Plantas Mecánicas (CNPM) w La Guaira,
a drugi stocznia Astillero Naval No.2 (AN2) w Guayaquil. Wszystkie
główne dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
Jak we
wstępie.
Napęd
Dwa
silniki diesla Gray/JSFM o mocy 360 KM każdy w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na
okręcie zamontowano:
- 1xIx57/50 mm BSB M1923, przy
elewacji 45o donośność
pociskiem 2,74 kg wynosi 7960 m, a przy elewacji maksymalnej 80o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 5240 m;
- 1xIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m;
- 1xIxwbg z zapasem 4 wbg typu BP-8.
Inne
Jednostka
została wyposażona w jedną radiostację krótkiego zasięgu oraz szumonamiernik.
Chagres, Great Colombia patrol craft laid down 1928, launched 1928, completed 1928 (engine 1928)
Displacement:
58 t light; 60 t
standard; 69 t normal; 76 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(104,03 ft / 101,05 ft)
x 14,44 ft x (5,51 / 5,79 ft)
(31,71 m / 30,80 m) x
4,40 m x (1,68 / 1,76 m)
Armament:
1 - 2,24" / 57,0 mm
50,0 cal gun - 6,04lbs / 2,74kg shells, 300 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1923 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal gun - 0,07lbs / 0,03kg shells, 1 500 per gun
Machine gun in deck mount, 1921 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
Weight of broadside 6 lbs /
3 kg
Main DC/AS Mortars
1 - 169,76 lbs / 77,00 kg
Depth Charge + 4 reloads - 0,379 t total
in Stern depth charge
racks
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
720 shp / 537 Kw = 17,77 kts
Range 1 500nm at
13,00 kts
Bunker normal = 8 tons,
at max displacement = 15 tons
Complement:
11 - 15
Cost:
£0,021 million / $0,085
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 tons, 2,8%
- Guns: 1 tons, 2,1%
- Weapons: 0 tons, 0,7%
Machinery: 22 tons,
32,5%
Hull, fittings &
equipment: 34 tons, 48,8%
Fuel, ammunition &
stores: 11 tons, 15,9%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
79 lbs / 36 Kg = 13,9 x 2,2 " / 57 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,25
Metacentric height 0,4
ft / 0,1 m
Roll period: 9,4
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,09
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,28
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,300 / 0,314
Length to Beam Ratio:
7,00 : 1
'Natural speed' for
length: 10,05 kts
Power going to wave
formation at top speed: 64 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 55
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 14,00 degrees
Stern overhang: 0,98 ft
/ 0,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 24,00%, 8,01 ft /
2,44 m, 6,50 ft / 1,98 m
- Forward deck: 26,00%, 6,50 ft / 1,98
m, 6,00 ft / 1,83 m
- Aft deck: 28,00%, 6,00 ft / 1,83 m, 5,51 ft / 1,68 m
- Quarter deck: 22,00%, 5,51 ft / 1,68
m, 5,51 ft / 1,68 m
- Average freeboard: 6,15 ft / 1,88 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 112,2%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 89,0%
Waterplane Area: 857
Square feet or 80 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 142%
Structure weight / hull
surface area: 20 lbs/sq ft or 99 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,82
-
Longitudinal: 7,44
- Overall:
1,02
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Cramped accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
Chagres (1928)
Tiyra (1928)