wtorek, 10 czerwca 2025

Budowa kolumbijskich kutrów patrolowych typu Chagres 1928 (2 jednostki)

Budowa kolumbijskich kutrów patrolowych typu Chagres 1928 (2 jednostki)

Jak napisałem w poście wprowadzającym (27.12.2024), każdy z krajów związkowych Federacji posiada własną admiralicję. Dotyczy to również Panamy, chociaż odpowiedzialność za obronę Strefy Kanału Panamskiego leży na USA. Wobec powyższego, kierowana przez oficera w stopniu capitán de navío, panamska Admiralicja (wg stopnia głównodowodzącego raczej „Kapitania” :)), nie posiadała dotychczas w swoim składzie okrętów bojowych. Jej „ozdobą” i jednocześnie jednostką flagową, był XIX-wiecznej proweniencji drewniany, parowo-żaglowy, nieuzbrojony, 110-tonowy szkuner. Pływające aktywa tej Admiralicji uzupełniała – również nieuzbrojona – motorówka portowa.
Jak łatwo się domyślić, personel panamskiej Admiralicji był w tej sytuacji raczej „umiarkowanie szczęśliwy” Wychodząc naprzeciw jego pragnieniom, a także posiadając świadomość, że okrętów patrolowych nigdy nie za wiele, Admiralicja Federalna zdecydowała o budowie dwu kutrów patrolowych, przeznaczonych dla panamskiej admiralicji. Wykorzystano do tego celu skrócony o 2,2 m projekt kutra patrolowego typu Orinoco. Na kutrach zamontowano nowy, nieco silniejszy napęd oraz zmieniony (za wyjątkiem wbg) zestaw uzbrojenia.
Jeden z kutrów zbudowała stocznia Construcción Naval y Plantas Mecánicas (CNPM) w La Guaira, a drugi stocznia Astillero Naval No.2 (AN2) w Guayaquil. Wszystkie główne dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.

Kadłub

Jak we wstępie.
Napęd
Dwa silniki diesla Gray/JSFM o mocy 360 KM każdy w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 1xIx57/50 mm BSB M1923, przy elewacji 45o donośność pociskiem 2,74 kg wynosi 7960 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 5240 m;
- 1xIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m;
- 1xIxwbg z zapasem 4 wbg typu BP-8.
Inne
Jednostka została wyposażona w jedną radiostację krótkiego zasięgu oraz szumonamiernik.

Chagres, Great Colombia patrol craft laid down 1928, launched 1928, completed 1928 (engine 1928)

Displacement:
            58 t light; 60 t standard; 69 t normal; 76 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (104,03 ft / 101,05 ft) x 14,44 ft x (5,51 / 5,79 ft)
            (31,71 m / 30,80 m) x 4,40 m  x (1,68 / 1,76 m)

Armament:
      1 - 2,24" / 57,0 mm 50,0 cal gun - 6,04lbs / 2,74kg shells, 300 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1923 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal gun - 0,07lbs / 0,03kg shells, 1 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1921 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      Weight of broadside 6 lbs / 3 kg
      Main DC/AS Mortars
      1 - 169,76 lbs / 77,00 kg Depth Charge + 4 reloads - 0,379 t total
            in Stern depth charge racks

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 720 shp / 537 Kw = 17,77 kts
            Range 1 500nm at 13,00 kts
            Bunker normal = 8 tons, at max displacement = 15 tons

Complement:
            11 - 15

Cost:
            £0,021 million / $0,085 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 2,8%
               - Guns: 1 tons, 2,1%
               - Weapons: 0 tons, 0,7%
            Machinery: 22 tons, 32,5%
            Hull, fittings & equipment: 34 tons, 48,8%
            Fuel, ammunition & stores: 11 tons, 15,9%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              79 lbs / 36 Kg = 13,9 x 2,2 " / 57 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,25
            Metacentric height 0,4 ft / 0,1 m
            Roll period: 9,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,09
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,28

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,314
            Length to Beam Ratio: 7,00 : 1
            'Natural speed' for length: 10,05 kts
            Power going to wave formation at top speed: 64 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,00 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            24,00%,  8,01 ft / 2,44 m,  6,50 ft / 1,98 m
               - Forward deck:       26,00%,  6,50 ft / 1,98 m,  6,00 ft / 1,83 m
               - Aft deck:                28,00%,  6,00 ft / 1,83 m,  5,51 ft / 1,68 m
               - Quarter deck:        22,00%,  5,51 ft / 1,68 m,  5,51 ft / 1,68 m
               - Average freeboard:                      6,15 ft / 1,88 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 112,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 89,0%
            Waterplane Area: 857 Square feet or 80 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 142%
            Structure weight / hull surface area: 20 lbs/sq ft or 99 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,82
                        - Longitudinal: 7,44
                        - Overall: 1,02
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Chagres (1928)
Tiyra (1928)