piątek, 13 października 2023

Niderlandzki krążownik ciężki typu Natal 1935 (1 jednostka)

Niderlandzki krążownik ciężki typu Natal 1935 (1 jednostka)

Po „budżetowych” krążownikach ciężkich typu Suriname, pora na „pełnowymiarowy” okręt tej klasy. W porównaniu do swoich poprzedników, Natal jest większy, silniej uzbrojony i opancerzony, a także posiada zwiększony zasięg. Napęd okrętu jest identyczny do tego z Suriname i krążowników lekkich typu Ceylon. Jednakże, mimo znacznie większej wyporności, korzystniejsze kształty kadłuba, umożliwiły osiągnięcie na prezentowanym krążowniku prędkości maksymalnej niemal identycznej jak na Suriname. W przeciwieństwie do Suriname, zrezygnowano w wyposażenia lotniczego. Na okrętach Sił Operacyjnych jest już 8 rozpoznawczych wodnopłatów, a gdyby dołączyć do tych sił któryś z transportowców wodnosamolotów, to będzie już 19-26; chyba wystarczy.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że działa artylerii głównej są umieszczone w pancernych wieżach "z prawdziwego zdarzenia", a nie w cienkościennych osłonach, jak na większości krążowników innych flot w tym okresie. 
Zadania stojące przed tą jednostką są bardzo podobne do zadań krążowników typu Suriname, jedynie z powodu braku grupy lotniczej, nie wchodzi w grę dalekie rozpoznanie.
Okręt, w czasie 29 miesięcy, zbudowała stocznia Koninklijke Maatschappij De Schelde we Vlissingen. Został on przydzielony do Sił Operacyjnych.
Opis techniczny.
Kadłub
Z szeroką pawężą rufową, o sporym wydłużeniu i stosunkowo niewielkim współczynniku pełnotliwości.
Napęd
Osiem kotłów olejowych Burgerhout w czterech kotłowniach oraz cztery zestawy turbin parowych Werkspoor z przekładniami w czterech maszynowniach. Pomieszczenia napędu są rozmieszczone w następujący sposób (idąc od dziobu): 2K-2M-2K-2M.
Uzbrojenie
Na okręcie zainstalowano:
- 2xIII+1xIIx210/50 Wilton-Fijenoord P1925, przy elewacji maksymalnej 35o donośność pociskiem AP 111,7 kg wynosi 28930 m;
- 5xIIx120/45 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/1933, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 24,00 kg wynosi 19600 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 12860 m;
- 4xIIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 6xIIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m;
- 2xIIIxwt533 mm.
Do kierowania ogniem zamontowano dwa główne dalocelowniki optyczne Hazemeyer o bazie 5,6 m oraz dwa pomocnicze i plot dalocelowniki optyczne Hazemeyer o bazie 4,1 m. Ponadto, wszystkie wieże artylerii głównej zostały wyposażone w dalmierze optyczne o bazie 7,2 m dla wieży 2-działowej i 7,8 m dla wież 3-działowych.
Opancerzenie
Jak na rysunku i w raporcie.
Inne
Okręt wyposażono w sześć radiostacji i dwa radionamierniki. Z uwagi na doniesienia wywiadu, dotyczące intensywnych ćwiczeń marynarki japońskiej w działaniach nocnych, zamontowano na okręcie zwiększoną liczbę reflektorów.

Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/cbb7f1c60a7b0880abc086f1775c625a.html

Natal, Netherlands heavy cruiser laid down 1933, launched 1934, completed 1935 (engine 1934) 

Displacement:
            9 601 t light; 10 044 t standard; 10 864 t normal; 11 520 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (643,38 ft / 637,47 ft) x 69,55 ft x (21,65 / 22,47 ft)
            (196,10 m / 194,30 m) x 21,20 m  x (6,60 / 6,85 m)

Armament:
      8 - 8,27" / 210 mm 50,0 cal guns - 246,26lbs / 111,70kg shells, 120 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1925 Model
              2 x 3-gun mounts on centreline ends, evenly spread
              1 x 2-gun mount on centreline, forward deck forward
                        1 raised mount
      10 - 4,72" / 120 mm 45,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 250 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1931/1933 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
      8 - 1,57" / 40,0 mm 43,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1932 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
      12 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 000 per gun
             Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              6 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        6 double raised mounts
      Weight of broadside 2 296 lbs / 1 042 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 23,56 ft / 7,18 m torpedoes - 1,563 t each, 9,379 t total
            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes

Armour:
   - Belts:                     Width (max)          Length (avg)            Height (avg)
            Main:           3,94" / 100 mm   395,34 ft / 120,50 m   10,83 ft / 3,30 m
            Ends:   Unarmoured
              Main Belt covers 95% of normal length
              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                        0,79" / 20 mm 395,34 ft / 120,50 m   25,59 ft / 7,80 m
            Beam between torpedo bulkheads 53,48 ft / 16,30 m
   - Gun armour:          Face (max)         Other gunhouse (avg)       Barbette/hoist (max)
            Main:           3,94" / 100 mm          1,57" / 40 mm                     2,95" / 75 mm
            2nd:             0,51" / 13 mm                     -                                          -
   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 1,57" / 40 mm
   - Conning towers: Forward 3,94" / 100 mm, Aft 1,57" / 40 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 72 000 shp / 53 712 Kw = 32,51 kts
            Range 6 600nm at 14,00 kts
            Bunker normal = 820 tons, at max displacement = 1 476 tons

Complement:
            531 - 691

Cost:
            £4,264 million / $17,056 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 843 tons, 7,8%
               - Guns: 831 tons, 7,6%
               - Weapons: 12 tons, 0,1%
            Armour: 1 990 tons, 18,3%
               - Belts: 701 tons, 6,4%
               - Torpedo bulkhead: 295 tons, 2,7%
               - Armament: 284 tons, 2,6%
               - Armour Deck: 652 tons, 6,0%
               - Conning Towers: 58 tons, 0,5%
            Machinery: 2 071 tons, 19,1%
            Hull, fittings & equipment: 4 697 tons, 43,2%
            Fuel, ammunition & stores: 1 263 tons, 11,6%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              16 733 lbs / 7 589 Kg = 59,2 x 8,3 " / 210 mm shells or 2,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,13
            Metacentric height 3,7 ft / 1,1 m
            Roll period: 15,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,49
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,30

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,396 / 0,405
            Length to Beam Ratio: 9,17 : 1
            'Natural speed' for length: 29,44 kts
            Power going to wave formation at top speed: 51 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 13,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,                Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  25,59 ft / 7,80 m,  22,64 ft / 6,90 m
               - Forward deck:       52,00%,  22,64 ft / 6,90 m,  21,98 ft / 6,70 m
               - Aft deck:                10,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Quarter deck:        18,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Average freeboard:                      20,31 ft / 6,19 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 111,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 210,8%
            Waterplane Area: 28 252 Square feet or 2 625 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 124%
            Structure weight / hull surface area: 122 lbs/sq ft or 597 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,97
                        - Longitudinal: 1,54
                        - Overall: 1,02
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily