Niderlandzki krążownik ciężki typu Natal 1935 (1 jednostka)
Po
„budżetowych” krążownikach ciężkich typu Suriname,
pora na „pełnowymiarowy” okręt tej klasy. W porównaniu do swoich poprzedników, Natal jest większy, silniej uzbrojony i
opancerzony, a także posiada zwiększony zasięg. Napęd okrętu jest identyczny do
tego z Suriname i krążowników lekkich
typu Ceylon. Jednakże, mimo znacznie
większej wyporności, korzystniejsze kształty kadłuba, umożliwiły osiągnięcie na
prezentowanym krążowniku prędkości maksymalnej niemal identycznej jak na Suriname. W przeciwieństwie do Suriname, zrezygnowano w wyposażenia
lotniczego. Na okrętach Sił Operacyjnych jest już 8 rozpoznawczych wodnopłatów,
a gdyby dołączyć do tych sił któryś z transportowców wodnosamolotów, to będzie już 19-26;
chyba wystarczy.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że działa artylerii głównej są umieszczone w pancernych wieżach "z prawdziwego zdarzenia", a nie w cienkościennych osłonach, jak na większości krążowników innych flot w tym okresie.
Zadania
stojące przed tą jednostką są bardzo podobne do zadań krążowników typu Suriname, jedynie z powodu braku grupy
lotniczej, nie wchodzi w grę dalekie rozpoznanie.
Okręt, w
czasie 29 miesięcy, zbudowała stocznia Koninklijke Maatschappij De Schelde we
Vlissingen. Został on przydzielony do Sił Operacyjnych.
Opis
techniczny.
Kadłub
Z szeroką pawężą rufową, o sporym
wydłużeniu i stosunkowo niewielkim współczynniku pełnotliwości.
Napęd
Osiem
kotłów olejowych Burgerhout w czterech kotłowniach oraz cztery zestawy turbin
parowych Werkspoor z przekładniami w czterech maszynowniach. Pomieszczenia
napędu są rozmieszczone w następujący sposób (idąc od dziobu): 2K-2M-2K-2M.
Uzbrojenie
Na
okręcie zainstalowano:
- 2xIII+1xIIx210/50
Wilton-Fijenoord P1925, przy
elewacji maksymalnej 35o donośność pociskiem AP 111,7 kg wynosi
28930 m;
- 5xIIx120/45 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/1933,
przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 24,00 kg wynosi 19600 m, a
przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 12860 m;
- 4xIIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o
donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 6xIIx13,2/78
FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg
wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym
samym pociskiem wynosi 4080 m;
- 2xIIIxwt533
mm.
Do kierowania ogniem zamontowano dwa
główne dalocelowniki optyczne Hazemeyer o bazie 5,6 m oraz dwa pomocnicze i
plot dalocelowniki optyczne Hazemeyer o bazie 4,1 m. Ponadto, wszystkie wieże
artylerii głównej zostały wyposażone w dalmierze optyczne o bazie 7,2 m dla
wieży 2-działowej i 7,8 m dla wież 3-działowych.
Opancerzenie
Jak na rysunku i w raporcie.
Inne
Okręt wyposażono w sześć radiostacji i
dwa radionamierniki. Z uwagi na
doniesienia wywiadu, dotyczące intensywnych ćwiczeń marynarki japońskiej w
działaniach nocnych, zamontowano na okręcie zwiększoną liczbę reflektorów.
Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/cbb7f1c60a7b0880abc086f1775c625a.html
Natal, Netherlands heavy cruiser laid down 1933, launched 1934, completed 1935 (engine 1934)
Displacement:
9 601 t light;
10 044 t standard; 10 864 t normal; 11 520 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(643,38 ft / 637,47 ft)
x 69,55 ft x (21,65 / 22,47 ft)
(196,10 m / 194,30 m) x
21,20 m x (6,60 / 6,85 m)
Armament:
8 - 8,27" / 210 mm 50,0
cal guns - 246,26lbs / 111,70kg shells, 120 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1925 Model
2 x 3-gun mounts on centreline ends, evenly
spread
1 x 2-gun mount on centreline, forward deck
forward
1 raised
mount
10 - 4,72" / 120 mm
45,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 250 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1931/1933 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
8 - 1,57" / 40,0 mm
43,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1932 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
12 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
6 x Twin mounts on sides, evenly spread
6 double
raised mounts
Weight of broadside 2 296
lbs / 1 042 kg
Main Torpedoes
6 - 21,0" / 533 mm,
23,56 ft / 7,18 m torpedoes - 1,563 t each, 9,379 t total
In 2 sets of deck
mounted side rotating tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 3,94" / 100 mm 395,34 ft / 120,50 m 10,83
ft / 3,30 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 95% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and
engineering spaces
- Torpedo Bulkhead - Additional
damage containing bulkheads:
0,79"
/ 20 mm 395,34 ft / 120,50 m 25,59 ft / 7,80 m
Beam between torpedo
bulkheads 53,48 ft / 16,30 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 3,94" / 100 mm 1,57" / 40 mm 2,95"
/ 75 mm
2nd: 0,51" / 13 mm - -
- Armoured deck - single deck:
For and Aft decks:
1,57" / 40 mm
- Conning towers: Forward
3,94" / 100 mm, Aft 1,57" / 40 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 4 shafts,
72 000 shp / 53 712 Kw = 32,51 kts
Range 6 600nm at
14,00 kts
Bunker normal = 820 tons, at max
displacement = 1 476 tons
Complement:
531 - 691
Cost:
£4,264 million /
$17,056 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 843 tons,
7,8%
- Guns: 831 tons, 7,6%
- Weapons: 12 tons, 0,1%
Armour: 1 990
tons, 18,3%
- Belts: 701 tons, 6,4%
- Torpedo bulkhead: 295 tons, 2,7%
- Armament: 284 tons, 2,6%
- Armour Deck: 652 tons, 6,0%
- Conning Towers: 58 tons, 0,5%
Machinery: 2 071
tons, 19,1%
Hull, fittings &
equipment: 4 697 tons, 43,2%
Fuel, ammunition &
stores: 1 263 tons, 11,6%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
16 733 lbs / 7 589 Kg = 59,2 x 8,3
" / 210 mm shells or 2,2 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,13
Metacentric height 3,7
ft / 1,1 m
Roll period: 15,2
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,49
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,30
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,396 / 0,405
Length to Beam Ratio:
9,17 : 1
'Natural speed' for
length: 29,44 kts
Power going to wave
formation at top speed: 51 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 55
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 13,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 25,59 ft /
7,80 m, 22,64 ft / 6,90 m
-
Forward deck: 52,00%, 22,64 ft / 6,90 m, 21,98 ft / 6,70 m
- Aft deck: 10,00%, 14,11 ft / 4,30 m, 14,11 ft / 4,30 m
- Quarter deck: 18,00%, 14,11 ft /
4,30 m, 14,11 ft / 4,30 m
- Average freeboard: 20,31 ft / 6,19 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 111,6%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 210,8%
Waterplane Area:
28 252 Square feet or 2 625 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 124%
Structure weight / hull
surface area: 122 lbs/sq ft or 597 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,97
-
Longitudinal: 1,54
- Overall:
1,02
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily