Przebudowa francuskiego krążownika pancernego Ernest Renan na krążownik ciężki 1925 (1 jednostka)
Po
dłuższej przerwie, projekt wg pomysłu kolegi ŁK, On też jest autorem legendy i
ogólnych założeń technicznych.
Francuska
Marine Nationale nie posiadała w
przededniu PWS żadnych szybkich krążowników turbinowych, co było ewenementem
wśród flot I. ligi światowej. W 1912 r. położono co prawda stępki serii
niewielkich, nowoczesnych krążowników lekkich klasy La Motte-Picquet, ale ich budowa została wkrótce przerwana i nigdy
nie dokończona. W tym momencie wprowadzamy alternatywny wątek w postaci
przebudowy najszybszego z krążowników pancernych – Ernest Renan – który wszedł do służby w 1909 r. W początkach 1912
r. postanowiono przebudować ten okręt na turbinową jednostkę monokalibrową, z
artylerią 165 mm i prędkością maksymalną na poziomie 26,5 węzła. Krążownik
miał, wedle ówczesnych założeń, w wypadku rozpoczęcia wojny z Cesarstwem Niemieckim,
pełnić funkcję rajdera i antyrajdera. Prace modernizacyjne ruszyły w stoczni A
C de la Loire et Penhoët w St-Nazaire w dniu 18.11.1912 r. i uległy zatrzymaniu
już w II połowie 1913 r., w obliczu uznania całkowitej przestarzałości
istniejącego układu uzbrojenia okrętu. Wybuch PWS w następnym roku (i zmiana
najpilniejszych priorytetów w zakresie budownictwa okrętowego) spowodowały
dalszy zastój prac, które ograniczyły się na tę chwilę do demontażu siłowni i
armat 194 mm. Nowy impuls dla wznowienia modernizacji przyniosła rozpoczęta
przez Brytyjczyków (w połowie 1916 r.) budowa awangardowych krążowników klasy Hawkins. Francuzi pod ich
wpływem podjęli więc własne prace studialne nad wypracowaniem koncepcji
szybkich i silnie uzbrojonych krążowników. W związku z tym, w
początkach 1918 r. zapadła decyzja o wznowieniu przebudowy krążownika, z
którego w międzyczasie zdemontowano całą artylerię 165 mm, przeznaczając ją w
1917 r. na działa kolejowe dla frontu lądowego. Okręt postanowiono dodatkowo
przedłużyć, w celu zapewnienia mu prędkości minimum 28 węzłów. Wznowienie prac
nastąpiło w niespiesznym tempie w dniu 19.01.1918 r., jednak już 24.12.1920 r.
uległo, po raz kolejny, wstrzymaniu. Było to spowodowane obradami Konferencji
Waszyngtońskiej, która przyniosła postanowienia o radykalnym ograniczeniu
zbrojeń morskich. Delegaci francuscy zdołali jednak wynegocjować zgodę na
wykończenie okrętu, w związku z ogólnym zaawansowaniem robót i poniesionymi
dotąd, niebagatelnymi nakładami finansowymi. Ostatecznie, roboty stoczniowe
ruszyły ponownie 28.01.1923 r., w ponad 10 lat od rozpoczęcia pierwszych prac!
Finalna koncepcja uwzględniała niektóre z postanowień traktatowych, a Ernest Renan stał się w ten
sposób pierwszym w świecie krążownikiem CA, choć np. jego wyporność znacznie
przekraczała ustalone w Waszyngtonie limity. Roboty zostały ostatecznie
sfinalizowane do 27.11.1925 r., po czym okręt został ponownie wcielony do
służby, głównie w eskadrze operującej na Oceanie Atlantyckim. Krążownik
wycofano ze służby 31.12.1938 r. i przekształcono w stacjonarną jednostkę
szkolną, zakotwiczoną na stałe w bazie floty w Tulonie. Po wybuchu DWS podjęto
decyzję o jego reaktywacji, która zakończyła się już po zawarciu zawieszenia
broni z III Rzeszą, w dniu 18.09.1940 r. Okręt w składzie floty Morza
Śródziemnego kotwiczył na stałe w Tulonie, z rzadka podejmując lokalne patrole
bojowe, a jego los dopełnił się razem z resztą floty w listopadzie 1942 r.
Podniesienie z dna, już po wojnie, zakończyło się rozbiórką wraku
przeprowadzoną na miejscu, do 19.02.1949 r.
Poniżej opis techniczny przebudowy.
Kadłub
Przecięto kadłub na śródokręciu i
wstawiono nową sekcję o długości 21,1 m. Przebudowano dziobową część kadłuba.
Zlikwidowano kazamaty dział 65 mm. Częściowo zmieniono podział wewnętrzny
kadłuba.
Napęd
Oryginalny zdemontowano w całości.
Zainstalowano sześć kotłów olejowych Guyot du Temple w sześciu kotłowniach oraz trzy zestawy turbin
parowych Rateau-Bretagne z przekładniami w trzech maszynowniach. Układ
pomieszczeń napędu, licząc od dziobu, wygląda tak: 2K-2K-2M-1M-2K. Maszynownie
dziobowe napędzają skrajne wały śrubowe, a maszynownia rufowa wał centralny.
Uzbrojenie
Istniejące zdjęto w całości. W jego
miejsce zamontowano:
- 2xII+2xIVx203 mm/50 (8") Mle1924, przy elewacji maksymalnej 45o
donośność pociskiem SAPBC 123,1 kg wynosi 31400 m;
- 4xIx138,6 mm/55 (5,46") Mle1910, przy
elewacji maksymalnej 25o donośność pociskiem SAP 36,50 kg wynosi 16100
m;
- 8xIx75 mm/50 (3") Mle1922, przy elewacji 40o
donośność pociskiem HE 5,93 kg wynosi 14100 m, a przy elewacji maksymalnej 90o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 8000 m;
- 4xIIx8 mm/100 Mle1914;
-
2xIxwt550 mm.
Wieże IIx203 mm na bazie projektowanych
dla krążownika Duquesne, lecz o pogrubionym
opancerzeniu. Wieże IVx203 mm są modyfikacją powyższych. Działa 138,6 mm
zamontowane w kazamatach po zdjętych działach 165 mm. Wyrzutnie torpedowe
podwodne, burtowe, umieszczone pod dziobowymi wieżami 203 mm, w miejsce
dotychczasowych wt 450 mm.
Do kierowania ogniem zamontowano
dalocelownik optyczny o bazie 6,6 m oraz dalmierz optyczny o bazie 5,3 m.
Ponadto, każda wieża 203 mm posiada własny dalmierz optyczny o bazie 5,9 m.
W sierpniu 1930 roku, km-y 8 mm zostały
zastąpione przez nkm-y 13,2 mm. We wrześniu 1940 roku, wszystkie stanowiska
dział 75 mm zostały zastąpione przez 4xIx90 mm i 4xIIx37 mm. W tym samym czasie
zdemontowano wyrzutnie torpedowe.
Opancerzenie
Zdjęto górny burtowy pas pancerny w
dziobowej części kadłuba oraz wstawiono grodzie przeciwtorpedowe. Pozostałe opancerzenie
jak w raporcie i na rysunku. Grubość „końcówek” pancerza burtowego (83 mm) jest
ważonym uśrednieniem z wartości 102-60 mm.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki,
kominy i maszty. Zainstalowano trzy nowe radiostacje.
W porównaniu do projektu oryginalnego,
na skutek przebudowy:
- długość całkowita okrętu wzrosła ze
159,0 do 182,7 m;
- zanurzenie wzrosło z 8,36 do 8,65 m;
- wyporność normalna wzrosła z 13504
do 16527 t;
- moc napędu wzrosła z 36000 do 75000
KM;
- prędkość maksymalna wzrosła z 23,00
do 28,61 w;
- zasięg wzrósł z 10000 Mm przy 10 w,
do 7900 Mm przy 14 w;
- ciężar salwy burtowej (tylko działa
>100 mm) wzrósł z 681 do 1550 kg.
Koszt przebudowy wyniósł 53,8%
wartości porównywalnego okrętu nowego.
Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/2b301fcee7451118ca891b72ed074d21.html
Ernest Renan, France heavy cruiser laid down 1904, launched 1906, completed 1909, rebuilt 1925 (engine 1923)
Displacement:
14 264 t light;
14 889 t standard; 16 527 t normal; 17 837 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(599,36 ft / 589,24 ft)
x 69,88 ft x (28,38 / 30,06 ft)
(182,69 m / 179,60 m) x
21,30 m x (8,65 / 9,16 m
Armament:
12 - 7,99" / 203 mm
50,0 cal guns - 271,39lbs / 123,10kg shells, 125 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1924 Model
2 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly
spread
2 x 4-gun mounts on centreline, evenly spread
4 - 5,46" / 139 mm 55,0 cal guns -
80,47lbs / 36,50kg shells, 250 per gun
Quick firing guns in casemate mounts, 1910
Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 hull
mounts in casemates - limited use in heavy seas
8 - 2,95" / 75,0 mm
45,0 cal guns - 13,07lbs / 5,93kg shells, 400 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1922 Model
8 x Single mounts on sides, evenly spread
8 - 0,31" / 8,0 mm
100,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 4 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1914 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 double
raised mounts
Weight of broadside 3 470
lbs / 1 574 kg
Main Torpedoes
2 - 21,7" / 550 mm,
27,17 ft / 8,28 m torpedoes - 1,581 t each, 3,162 t total
submerged side tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 5,91" / 150 mm 439,30 ft / 133,90 m 12,14
ft / 3,70 m
Ends: 3,27" / 83 mm 30,91 ft / 39,90 m 12,14
ft / 3,70 m
19,03 ft / 5,80 m Unarmoured ends
Main Belt covers 115% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and
engineering spaces
- Torpedo Bulkhead - Additional
damage containing bulkheads:
1,38"
/ 35 mm 439,30 ft / 133,90 m 26,57 ft / 8,10 m
Beam between torpedo
bulkheads 53,81 ft / 16,40 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 3,94" / 100 mm 1,50" / 38 mm 2,95"
/ 75 mm
2nd: 5,51" / 140 mm - -
3rd: 0,51" / 13 mm -
-
- Protected deck - multiple
decks:
For and Aft decks:
3,94" / 100 mm
- Conning towers: Forward
5,91" / 150 mm, Aft 2,95" / 75 mm
Machinery:
Oil fired boilers and steam turbines
Geared drive, 3 shafts,
75 000 ihp / 55 950 Kw = 28,61 kts
Range 7 900nm at
14,00 kts
Bunker normal = 1 638
tons, at max displacement = 2 948 tons
Complement:
728 - 947
Cost:
£1,384 million / $5,316
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 112
tons, 6,7%
- Guns: 1 105 tons, 6,7%
- Weapons: 6 tons, 0,0%
Armour: 4 296
tons, 26,0%
- Belts: 1 470 tons, 8,9%
- Torpedo bulkhead: 595 tons, 3,6%
- Armament: 352 tons, 2,1%
- Armour Deck: 1 755 tons, 10,6%
- Conning Towers: 124 tons, 0,7%
Machinery: 4 011
tons, 24,3%
Hull, fittings &
equipment: 4 846 tons, 29,3%
Fuel, ammunition &
stores: 2 263 tons, 13,7%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
17 498 lbs / 937 Kg = 68,5 x 8,0 " / 203
mm shells or 2,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,20
Metacentric height 4,1
ft / 1,3 m
Roll period: 14,5
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,51
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,28
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,495 / 0,504
Length to Beam Ratio:
8,43 : 1
'Natural speed' for length:
24,27 kts
Power going to wave
formation at top speed: 53 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 55
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 17,50 degrees
Stern overhang: 1,64 ft
/ 0,50 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 13,00%, 26,90 ft /
8,20 m, 22,97 ft / 7,00 m
- Forward deck: 66,00%, 22,97 ft / 7,00
m, 21,65 ft / 6,60 m
- Aft deck: 8,00%, 13,45 ft / 4,10 m, 13,45 ft / 4,10 m
- Quarter deck: 13,00%, 13,45 ft /
4,10 m, 14,44 ft / 4,40 m
- Average freeboard: 20,80 ft / 6,34 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 129,7%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 152,6%
Waterplane Area:
27 311 Square feet or 2 537 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 105%
Structure weight / hull
surface area: 123 lbs/sq ft or 600 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,96
-
Longitudinal: 1,72
- Overall:
1,02
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily