sobota, 6 kwietnia 2024

Przebudowa francuskiego krążownika pancernego Ernest Renan na krążownik ciężki 1925 (1 jednostka)

Przebudowa francuskiego krążownika pancernego Ernest Renan na krążownik ciężki 1925 (1 jednostka)

Po dłuższej przerwie, projekt wg pomysłu kolegi ŁK, On też jest autorem legendy i ogólnych założeń technicznych.
Francuska Marine Nationale nie posiadała w przededniu PWS żadnych szybkich krążowników turbinowych, co było ewenementem wśród flot I. ligi światowej. W 1912 r. położono co prawda stępki serii niewielkich, nowoczesnych krążowników lekkich klasy La Motte-Picquet, ale ich budowa została wkrótce przerwana i nigdy nie dokończona. W tym momencie wprowadzamy alternatywny wątek w postaci przebudowy najszybszego z krążowników pancernych – Ernest Renan – który wszedł do służby w 1909 r. W początkach 1912 r. postanowiono przebudować ten okręt na turbinową jednostkę monokalibrową, z artylerią 165 mm i prędkością maksymalną na poziomie 26,5 węzła. Krążownik miał, wedle ówczesnych założeń, w wypadku rozpoczęcia wojny z Cesarstwem Niemieckim, pełnić funkcję rajdera i antyrajdera. Prace modernizacyjne ruszyły w stoczni A C de la Loire et Penhoët w St-Nazaire w dniu 18.11.1912 r. i uległy zatrzymaniu już w II połowie 1913 r., w obliczu uznania całkowitej przestarzałości istniejącego układu uzbrojenia okrętu. Wybuch PWS w następnym roku (i zmiana najpilniejszych priorytetów w zakresie budownictwa okrętowego) spowodowały dalszy zastój prac, które ograniczyły się na tę chwilę do demontażu siłowni i armat 194 mm. Nowy impuls dla wznowienia modernizacji przyniosła rozpoczęta przez Brytyjczyków (w połowie 1916 r.) budowa awangardowych krążowników klasy Hawkins.  Francuzi pod ich wpływem podjęli więc własne prace studialne nad wypracowaniem koncepcji szybkich i silnie uzbrojonych krążowników. W związku z tym,  w początkach 1918 r. zapadła decyzja o wznowieniu przebudowy krążownika, z którego w międzyczasie zdemontowano całą artylerię 165 mm, przeznaczając ją w 1917 r. na działa kolejowe dla frontu lądowego. Okręt postanowiono dodatkowo przedłużyć, w celu zapewnienia mu prędkości minimum 28 węzłów. Wznowienie prac nastąpiło w niespiesznym tempie w dniu 19.01.1918 r., jednak już 24.12.1920 r. uległo, po raz kolejny, wstrzymaniu. Było to spowodowane obradami Konferencji Waszyngtońskiej, która przyniosła postanowienia o radykalnym ograniczeniu zbrojeń morskich. Delegaci francuscy zdołali jednak wynegocjować zgodę na wykończenie okrętu, w związku z ogólnym zaawansowaniem robót i poniesionymi dotąd, niebagatelnymi nakładami finansowymi. Ostatecznie, roboty stoczniowe ruszyły ponownie 28.01.1923 r., w ponad 10 lat od rozpoczęcia pierwszych prac! Finalna koncepcja uwzględniała niektóre z postanowień traktatowych, a Ernest Renan stał się w ten sposób  pierwszym w świecie krążownikiem CA, choć np. jego wyporność znacznie przekraczała ustalone w Waszyngtonie limity. Roboty zostały ostatecznie sfinalizowane do 27.11.1925 r., po czym okręt został ponownie wcielony do służby, głównie w eskadrze operującej na Oceanie Atlantyckim. Krążownik wycofano ze służby 31.12.1938 r. i przekształcono w stacjonarną jednostkę szkolną, zakotwiczoną na stałe w bazie floty w Tulonie. Po wybuchu DWS podjęto decyzję o jego reaktywacji, która zakończyła się już po zawarciu zawieszenia broni z III Rzeszą, w dniu 18.09.1940 r. Okręt w składzie floty Morza Śródziemnego kotwiczył na stałe w Tulonie, z rzadka podejmując lokalne patrole bojowe, a jego los dopełnił się razem z resztą floty w listopadzie 1942 r. Podniesienie z dna, już po wojnie, zakończyło się rozbiórką wraku przeprowadzoną na miejscu, do 19.02.1949 r.
Poniżej opis techniczny przebudowy.
Kadłub
Przecięto kadłub na śródokręciu i wstawiono nową sekcję o długości 21,1 m. Przebudowano dziobową część kadłuba. Zlikwidowano kazamaty dział 65 mm. Częściowo zmieniono podział wewnętrzny kadłuba.
Napęd
Oryginalny zdemontowano w całości. Zainstalowano sześć kotłów olejowych Guyot du Temple w sześciu kotłowniach oraz trzy zestawy turbin parowych Rateau-Bretagne z przekładniami w trzech maszynowniach. Układ pomieszczeń napędu, licząc od dziobu, wygląda tak: 2K-2K-2M-1M-2K. Maszynownie dziobowe napędzają skrajne wały śrubowe, a maszynownia rufowa wał centralny.
Uzbrojenie
Istniejące zdjęto w całości. W jego miejsce zamontowano:
- 2xII+2xIVx203 mm/50 (8") Mle1924, przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem SAPBC 123,1 kg wynosi 31400 m;
- 4xIx138,6 mm/55 (5,46") Mle1910, przy elewacji maksymalnej 25o donośność pociskiem SAP 36,50 kg wynosi 16100 m;
-  8xIx75 mm/50 (3") Mle1922, przy elewacji 40o donośność pociskiem HE 5,93 kg wynosi 14100 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 8000 m;
- 4xIIx8 mm/100 Mle1914;
- 2xIxwt550 mm.
Wieże IIx203 mm na bazie projektowanych dla krążownika Duquesne, lecz o pogrubionym opancerzeniu. Wieże IVx203 mm są modyfikacją powyższych. Działa 138,6 mm zamontowane w kazamatach po zdjętych działach 165 mm. Wyrzutnie torpedowe podwodne, burtowe, umieszczone pod dziobowymi wieżami 203 mm, w miejsce dotychczasowych wt 450 mm.
Do kierowania ogniem zamontowano dalocelownik optyczny o bazie 6,6 m oraz dalmierz optyczny o bazie 5,3 m. Ponadto, każda wieża 203 mm posiada własny dalmierz optyczny o bazie 5,9 m.
W sierpniu 1930 roku, km-y 8 mm zostały zastąpione przez nkm-y 13,2 mm. We wrześniu 1940 roku, wszystkie stanowiska dział 75 mm zostały zastąpione przez 4xIx90 mm i 4xIIx37 mm. W tym samym czasie zdemontowano wyrzutnie torpedowe.
Opancerzenie
Zdjęto górny burtowy pas pancerny w dziobowej części kadłuba oraz wstawiono grodzie przeciwtorpedowe. Pozostałe opancerzenie jak w raporcie i na rysunku. Grubość „końcówek” pancerza burtowego (83 mm) jest ważonym uśrednieniem z wartości 102-60 mm.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki, kominy i maszty. Zainstalowano trzy nowe radiostacje.
W porównaniu do projektu oryginalnego, na skutek przebudowy:
- długość całkowita okrętu wzrosła ze 159,0 do 182,7 m;
- zanurzenie wzrosło z 8,36 do 8,65 m;
- wyporność normalna wzrosła z 13504 do 16527 t;
- moc napędu wzrosła z 36000 do 75000 KM;
- prędkość maksymalna wzrosła z 23,00 do 28,61 w;
- zasięg wzrósł z 10000 Mm przy 10 w, do 7900 Mm przy 14 w;
- ciężar salwy burtowej (tylko działa >100 mm) wzrósł z 681 do 1550 kg.
Koszt przebudowy wyniósł 53,8% wartości porównywalnego okrętu nowego.

Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/2b301fcee7451118ca891b72ed074d21.html

Ernest Renan, France heavy cruiser laid down 1904, launched 1906, completed 1909, rebuilt 1925 (engine 1923)

Displacement:
            14 264 t light; 14 889 t standard; 16 527 t normal; 17 837 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (599,36 ft / 589,24 ft) x 69,88 ft x (28,38 / 30,06 ft)
            (182,69 m / 179,60 m) x 21,30 m  x (8,65 / 9,16 m 

Armament:
      12 - 7,99" / 203 mm 50,0 cal guns - 271,39lbs / 123,10kg shells, 125 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1924 Model
              2 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly spread
              2 x 4-gun mounts on centreline, evenly spread
      4 - 5,46" / 139 mm 55,0 cal guns - 80,47lbs / 36,50kg shells, 250 per gun
              Quick firing guns in casemate mounts, 1910 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 hull mounts in casemates - limited use in heavy seas
      8 - 2,95" / 75,0 mm 45,0 cal guns - 13,07lbs / 5,93kg shells, 400 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1922 Model
              8 x Single mounts on sides, evenly spread
      8 - 0,31" / 8,0 mm 100,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 4 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1914 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 3 470 lbs / 1 574 kg
      Main Torpedoes
      2 - 21,7" / 550 mm, 27,17 ft / 8,28 m torpedoes - 1,581 t each, 3,162 t total
            submerged side tubes

Armour:
   - Belts:                     Width (max)                  Length (avg)                 Height (avg)
            Main:           5,91" / 150 mm           439,30 ft / 133,90 m       12,14 ft / 3,70 m
            Ends:            3,27" / 83 mm                30,91 ft / 39,90 m       12,14 ft / 3,70 m
              19,03 ft / 5,80 m Unarmoured ends
              Main Belt covers 115% of normal length
              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                                1,38" / 35 mm             439,30 ft / 133,90 m       26,57 ft / 8,10 m
            Beam between torpedo bulkheads 53,81 ft / 16,40 m
   - Gun armour:         Face (max)       Other gunhouse (avg)       Barbette/hoist (max)
            Main:           3,94" / 100 mm          1,50" / 38 mm                  2,95" / 75 mm
            2nd:             5,51" / 140 mm                    -                                     -
            3rd:              0,51" / 13 mm                      -                                     -
   - Protected deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 3,94" / 100 mm
   - Conning towers: Forward 5,91" / 150 mm, Aft 2,95" / 75 mm

Machinery:
            Oil fired boilers and steam turbines
            Geared drive, 3 shafts, 75 000 ihp / 55 950 Kw = 28,61 kts
            Range 7 900nm at 14,00 kts
            Bunker normal = 1 638 tons, at max displacement = 2 948 tons

Complement:
            728 - 947

Cost:
            £1,384 million / $5,316 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 112 tons, 6,7%
               - Guns: 1 105 tons, 6,7%
               - Weapons: 6 tons, 0,0%
            Armour: 4 296 tons, 26,0%
               - Belts: 1 470 tons, 8,9%
               - Torpedo bulkhead: 595 tons, 3,6%
               - Armament: 352 tons, 2,1%
               - Armour Deck: 1 755 tons, 10,6%
               - Conning Towers: 124 tons, 0,7%
            Machinery: 4 011 tons, 24,3%
            Hull, fittings & equipment: 4 846 tons, 29,3%
            Fuel, ammunition & stores: 2 263 tons, 13,7%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              17 498 lbs / 937 Kg = 68,5 x 8,0 " / 203 mm shells or 2,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,20
            Metacentric height 4,1 ft / 1,3 m
            Roll period: 14,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,51
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,28

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,495 / 0,504
            Length to Beam Ratio: 8,43 : 1
            'Natural speed' for length: 24,27 kts
            Power going to wave formation at top speed: 53 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,50 degrees
            Stern overhang: 1,64 ft / 0,50 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,                Aft end
               - Forecastle:            13,00%,  26,90 ft / 8,20 m,  22,97 ft / 7,00 m
               - Forward deck:       66,00%,  22,97 ft / 7,00 m,  21,65 ft / 6,60 m
               - Aft deck:                  8,00%,  13,45 ft / 4,10 m,  13,45 ft / 4,10 m
               - Quarter deck:        13,00%,  13,45 ft / 4,10 m,  14,44 ft / 4,40 m
               - Average freeboard:                      20,80 ft / 6,34 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 129,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 152,6%
            Waterplane Area: 27 311 Square feet or 2 537 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 105%
            Structure weight / hull surface area: 123 lbs/sq ft or 600 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,96
                        - Longitudinal: 1,72
                        - Overall: 1,02
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily