Holownik typu Niedźwiedź (1945) (2 szt.)
Ponieważ,
mocno wyeksploatowane holowniki typu Żubr
(TUG-5 1921) są już „na wylocie”, podjęto decyzję o budowie ich następców. Są
to nominalnie holowniki redowe, lecz o zdolnościach pełnomorskich, przynajmniej
na Bałtyku i akwenach przyległych.
Nowe
okręty charakteryzują się silną konstrukcją, stosunkowo dużą mocą maszyn i
bardzo dobrymi właściwościami morskimi. Są w stanie samodzielnie holować na
pełnym morzu jednostki o wyporności do ok. 35 tys. t, a w portach i na redach
praktycznie bez ograniczeń wyporności.
Dodatkowo
wyposażone są w armatkę wodną do celów p.poż., a w razie potrzeby mogą przewieźć do 15 t
ładunku.
Uzbrojenie
holowników jest symboliczne i służy wyłącznie do samoobrony plot.
Obszarem
operacyjnym Niedźwiedzi ma być z
założenia Bałtyk, lecz niewykluczone jest ich użycie na akwenach przyległych
(Morza Północne i Norweskie, Kanał La Manche, Biskaje).
Skorygowano
niektóre parametry z raportu (moc maszyn, odporność na trafienia, liczbę załogi,
podział ciężarów), dla uzyskania rozsądnych wartości.
Niedźwiedź, Poland Tugboat laid down 1945
Displacement:
666
t light; 683 t standard; 728 t normal; 763 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(136,39
ft / 131,23 ft) x 37,73 ft x (10,83 / 11,21 ft)
(41,57
m / 40,00 m) x 11,50 m x (3,30 / 3,42 m)
Armament:
4
- 0,98" / 25,0 mm 65,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1944 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
1
raised mount - superfiring
Weight of broadside 2 lbs / 1 kg
Machinery:
Oil
fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct
drive, 2 shafts, 2 700 ihp / 2 016 Kw = 12,00 kts
Range
6 000nm at 8,00 kts
Bunker
at max displacement = 80 tons
Complement:
46
Cost:
£0,198
million / $0,794 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
1 tons, 0,1%
-
Guns: 1 tons, 0,1%
Machinery:
74 tons, 10,0%
Hull,
fittings & equipment: 439 tons, 55,0%
Fuel,
ammunition & stores: 102 tons, 14,0%
Miscellaneous
weights: 152 tons, 20,9%
- Hull below water: 123 tons
- Hull above water: 17 tons
- On freeboard deck: 10 tons
- Above deck: 2 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 517 lbs / 1 142 Kg = 1 955,1
x 1,0 " / 25 mm shells or 0,6 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,74
Metacentric
height 2,9 ft / 0,9 m
Roll
period: 9,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 84 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,68
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,475 / 0,481
Length
to Beam Ratio: 3,48 : 1
'Natural
speed' for length: 11,46 kts
Power
going to wave formation at top speed: 57 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 17,50 degrees
Stern
overhang: 1,64 ft / 0,50 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 11,15 ft /
3,40 m, 9,51 ft / 2,90 m
- Forward deck: 29,00%, 9,51 ft / 2,90
m, 7,87 ft / 2,40 m
- Aft deck: 29,00%, 7,87 ft / 2,40 m, 8,53 ft / 2,60 m
- Quarter deck: 22,00%, 8,53 ft / 2,60
m, 8,86 ft / 2,70 m
- Average freeboard: 8,85 ft / 2,70 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 39,4%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 75,2%
Waterplane
Area: 3 226 Square feet or 300 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 319%
Structure
weight / hull surface area: 104 lbs/sq ft or 505 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 2,28
-
Longitudinal: 12,51
-
Overall: 2,70
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Cramped
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Sensors:
1 x RN-1
1 x RWN-M-1
Niedźwiedź (1945)
Rosomak (1945)