piątek, 7 grudnia 2018

Holownik typu Niedźwiedź (1945) (2 szt.)



Holownik typu Niedźwiedź (1945) (2 szt.)

Ponieważ, mocno wyeksploatowane holowniki typu Żubr (TUG-5 1921) są już „na wylocie”, podjęto decyzję o budowie ich następców. Są to nominalnie holowniki redowe, lecz o zdolnościach pełnomorskich, przynajmniej na Bałtyku i akwenach przyległych.
Nowe okręty charakteryzują się silną konstrukcją, stosunkowo dużą mocą maszyn i bardzo dobrymi właściwościami morskimi. Są w stanie samodzielnie holować na pełnym morzu jednostki o wyporności do ok. 35 tys. t, a w portach i na redach praktycznie bez ograniczeń wyporności.
Dodatkowo wyposażone są w armatkę wodną do celów p.poż., a w razie potrzeby mogą przewieźć do 15 t ładunku.
Uzbrojenie holowników jest symboliczne i służy wyłącznie do samoobrony plot.
Obszarem operacyjnym Niedźwiedzi ma być z założenia Bałtyk, lecz niewykluczone jest ich użycie na akwenach przyległych (Morza Północne i Norweskie, Kanał La Manche, Biskaje).
Skorygowano niektóre parametry z raportu (moc maszyn, odporność na trafienia, liczbę załogi, podział ciężarów), dla uzyskania rozsądnych wartości.

 Niedźwiedź, Poland Tugboat laid down 1945


Displacement:
            666 t light; 683 t standard; 728 t normal; 763 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (136,39 ft / 131,23 ft) x 37,73 ft x (10,83 / 11,21 ft)
            (41,57 m / 40,00 m) x 11,50 m  x (3,30 / 3,42 m)

Armament:
      4 - 0,98" / 25,0 mm 65,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1944 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
                        1 raised mount - superfiring
      Weight of broadside 2 lbs / 1 kg

Machinery:
            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Direct drive, 2 shafts, 2 700 ihp / 2 016 Kw = 12,00 kts
            Range 6 000nm at 8,00 kts
            Bunker at max displacement = 80 tons

Complement:
            46

Cost:
            £0,198 million / $0,794 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 tons, 0,1%
               - Guns: 1 tons, 0,1%
            Machinery: 74 tons, 10,0%
            Hull, fittings & equipment: 439 tons, 55,0%
            Fuel, ammunition & stores: 102 tons, 14,0%
            Miscellaneous weights: 152 tons, 20,9%
               - Hull below water: 123 tons
               - Hull above water: 17 tons
               - On freeboard deck: 10 tons
               - Above deck: 2 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              2 517 lbs / 1 142 Kg = 1 955,1 x 1,0 " / 25 mm shells or 0,6 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,74
            Metacentric height 2,9 ft / 0,9 m
            Roll period: 9,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 84 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,68

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,475 / 0,481
            Length to Beam Ratio: 3,48 : 1
            'Natural speed' for length: 11,46 kts
            Power going to wave formation at top speed: 57 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,50 degrees
            Stern overhang: 1,64 ft / 0,50 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  11,15 ft / 3,40 m,  9,51 ft / 2,90 m
               - Forward deck:       29,00%,  9,51 ft / 2,90 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Aft deck:    29,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Quarter deck:        22,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Average freeboard:                      8,85 ft / 2,70 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 39,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 75,2%
            Waterplane Area: 3 226 Square feet or 300 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 319%
            Structure weight / hull surface area: 104 lbs/sq ft or 505 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 2,28
                        - Longitudinal: 12,51
                        - Overall: 2,70
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Sensors:
1 x RN-1
1 x RWN-M-1

Niedźwiedź (1945)
Rosomak (1945)