BIULETYN INFORMACYJNY NR 26/2/1931
Okręty
Trwa budowa krążownika ciężkiego
typu Américo Vespucio.
W trakcie modernizacji znajduje się krążownik
lekki typu Almirante Grau.
Rozpoczęto modernizację kanonierki Libertador Bolívar.
Aktualnie, w skład floty kolumbijskiej
(morskiej) wchodzą:
- 2 małe pancerniki,
- 1 monitor,
- 1 krążownik ciężki,
- 4 krążowniki lekkie,
- 6 niszczycieli,
- 6 torpedowców,
- 7 okrętów podwodnych,
- 4 kanonierki,
- 6 kutrów torpedowych,
- 6 patrolowców,
- 11 kutrów patrolowych,
- 7 ścigacze okrętów podwodnych,
- 2 stawiacze min,
- 6 trałowców,
- 6 kutrów trałowe,
- 1 transportowiec wodnosamolotów,
- 2 transportowce wojska,
- 1 zaopatrzeniowiec,
- 1 zbiornikowiec floty,
- 3 okręty hydrograficzne,
- 1 holownik pełnomorski,
- 1 okręt szkolny.
Komponent rzeczny floty składa się z:
- 1 monitora,
- 2 pływających baterii artyleryjskich,
- 5 kanonierek,
- 15 kutrów,
- 2 stawiaczy min,
- 2 trałowców,
- 4 kutrów desantowych,
- 6 ślizgaczy,
- 1 okrętu dowodzenia,
- 1 transportowca wojska,
- 1 zaopatrzeniowca,
- 2 holowników.
Uzbrojenie
W zakładach Herreria de Maracaibo rozpoczęto
licencyjną produkcję dział 127/51 mm BS/HM M1910.
Pozostałe wiadomości
Stocznia
Astillero Naval No.1 w Callao zakupiła od Westinghouse Electric & Manufacturing Company licencję na
produkcję turbin parowych.
Budżet
Rok budżetowy 1931 zamknął się deficytem w
wysokości $7, o kwotę tę zostanie pomniejszony
budżet na rok następny.
W
pierwszych dwu latach kryzysu, najbardziej dotkliwy dla kolumbijskiej ekonomiki
był drastyczny spadek wartości eksportu, głównie do USA. Aby temu
przeciwdziałać, rząd Wielkiej Kolumbii zrezygnował ze sztywnego kursu bolívara do dolara, wprowadzając kurs
płynny. Po tej operacji, kurs ustabilizował się na poziomie 1$ = 7,14 GCB. Już
pod koniec tego roku, eksport wzrósł, osiągając poziom 67,2% w porównaniu do
roku 1929 (w roku 1930 42,1%). Przy niewielkim tylko poluzowaniu ograniczeń
importu, bilans płatniczy Kolumbii uległ wyraźnej poprawie.
Ogólnie rzecz biorąc, pojawiły się pierwsze
symptomy wychodzenia z kryzysu. Wg optymistycznych prognoz, rok 1932 ma być
pierwszym od 1929, w którym zaobserwuje się – niewielki jeszcze – wzrost. Jest
więc nadzieja, że i sytuacja budżetowa kolumbijskiej marynarki ulegnie
poprawie.