poniedziałek, 26 maja 2025

Budowa kolumbijskich trałowców typu Parina 1927-1928 (4 jednostki)

Budowa kolumbijskich trałowców typu Parina 1927-1928 (4 jednostki)

Jak wspomniałem w poprzednim poście, dla wzmocnienia obrony przeciwminowej, podjęto m.in. budowę czterech trałowców, które mam przyjemność teraz przedstawić.
Są to trałowce średniej wielkości, w niektórych flotach zaliczane do podklasy trałowców bazowych. Niemniej, z uwagi na duży zasięg i przyzwoitą prędkość ekonomiczną, mogą także być wykorzystane w roli trałowców eskadrowych, towarzyszących zespołom własnych okrętów bojowych. W przeciwieństwie do wprowadzonych do służby w latach 1923-24 trałowców typu Cigüeña, nie zostały „fabrycznie” przystosowane do stawiania min; w razie potrzeby, można jednak dość łatwo i szybko to zrobić. Mogą natomiast – po zdjęciu ruchomego sprzętu trałowego – przewieźć do 40 t ładunku. Decyzja o zastosowaniu napędu maszynami parowymi jest raczej zrozumiała, ale niekorzystnie wpłynęła na warunki „bytowe” załogi. Po raz pierwszy pierwszy na kolumbijskim okręcie zastosowano podwójne stanowisko nkm-u.
Budowa odbywa się w stoczniach Astillero Naval No.1 (AN1) w Limie i Astillero Naval No.2 (AN2) w Guayaquil, po dwie jednostki w każdej. Wszystkie główne dostawy zapewnia przemysł krajowy.
Opis techniczny.

Kadłub

O umiarkowanym wydłużeniu i dość pełnych kształtach.
Napęd
Dwa kotły olejowe AN1 w jednej kotłowni i dwie maszyny parowe potrójnego rozprężania AN1 w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na jednostce zamontowano:
- 1xIx76,2 mm/23 Bethlehem Steel M1900, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 9210 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 5570 m;
1xIIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m;
- zestaw sprzętu trałowego.
Stałych urządzeń kierowania ogniem brak.
Inne
Okręt wyposażono w dwie radiostacje krótkiego zasięgu.

Parina, Great Colombia minesweeper laid down 1926, launched 1927, completed 1927 (engine 1927)

Displacement:
            316 t light; 326 t standard; 419 t normal; 494 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (151,15 ft / 147,64 ft) x 23,62 ft x (8,86 / 10,01 ft)
            (46,07 m / 45,00 m) x 7,20 m  x (2,70 / 3,05 m)

Armament:
      1 - 3,00" / 76,2 mm 23,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 150 per gun
              Dual purpose gun in deck mount, 1900 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      2 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mount, 1921 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      Weight of broadside 13 lbs / 6 kg

Machinery:
            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Direct drive, 2 shafts, 1 200 ihp / 895 Kw = 15,54 kts
            Range 5 500nm at 12,00 kts
            Bunker normal = 93 tons, at max displacement = 168 tons

Complement:
            46 - 60

Cost:
            £0,073 million / $0,292 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 tons, 0,3%
               - Guns: 1 tons, 0,3%
            Machinery: 69 tons, 16,5%
            Hull, fittings & equipment: 159 tons, 37,9%
            Fuel, ammunition & stores: 103 tons, 24,6%
            Miscellaneous weights: 48 tons, 11,4%
               - Hull below water: 16 tons
               - Hull above water: 28 tons
               - On freeboard deck: 4 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              270 lbs / 122 Kg = 20,0 x 3,0 " / 76 mm shells or 0,6 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,49
            Metacentric height 1,1 ft / 0,3 m
            Roll period: 9,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 78 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,74

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,475 / 0,495
            Length to Beam Ratio: 6,25 : 1
            'Natural speed' for length: 12,15 kts
            Power going to wave formation at top speed: 59 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 45
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 10,20 degrees
            Stern overhang: 1,51 ft / 0,46 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,               Aft end
               - Forecastle:            18,00%, 11,15 ft / 3,40 m,   9,51 ft / 2,90 m
               - Forward deck:       32,00%,   9,51 ft / 2,90 m,   8,86 ft / 2,70 m
               - Aft deck:                28,00%,   8,86 ft / 2,70 m,   8,86 ft / 2,70 m
               - Quarter deck:        22,00%,   8,86 ft / 2,70 m,   8,86 ft / 2,70 m
               - Average freeboard:                      9,20 ft / 2,80 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 67,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 85,0%
            Waterplane Area: 2 272 Square feet or 211 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 221%
            Structure weight / hull surface area: 38 lbs/sq ft or 188 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,07
                        - Longitudinal: 5,71
                        - Overall: 1,27
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Parina (1927)
Hoacin (1927)
Ibis (1928)
Ostrero (1928)