Budowa kolumbijskich trałowców typu Parina 1927-1928 (4 jednostki)
Jak wspomniałem w poprzednim poście,
dla wzmocnienia obrony przeciwminowej, podjęto m.in. budowę czterech trałowców, które
mam przyjemność teraz przedstawić.
Są to trałowce średniej wielkości, w
niektórych flotach zaliczane do podklasy trałowców bazowych. Niemniej, z uwagi na duży zasięg i przyzwoitą
prędkość ekonomiczną, mogą także być wykorzystane w roli trałowców eskadrowych,
towarzyszących zespołom własnych okrętów bojowych. W przeciwieństwie
do wprowadzonych do służby w latach 1923-24 trałowców typu Cigüeña, nie zostały „fabrycznie” przystosowane do stawiania min; w
razie potrzeby, można jednak dość łatwo i szybko to zrobić. Mogą natomiast – po
zdjęciu ruchomego sprzętu trałowego – przewieźć do 40 t ładunku. Decyzja o zastosowaniu
napędu maszynami parowymi jest raczej zrozumiała, ale niekorzystnie wpłynęła na warunki „bytowe” załogi. Po raz pierwszy pierwszy na kolumbijskim okręcie
zastosowano podwójne stanowisko nkm-u.
Budowa odbywa się w stoczniach Astillero Naval No.1 (AN1) w Limie i Astillero Naval No.2
(AN2) w Guayaquil, po dwie jednostki w każdej. Wszystkie główne dostawy
zapewnia przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
O umiarkowanym wydłużeniu i dość pełnych kształtach.
Napęd
Dwa kotły olejowe AN1 w jednej kotłowni i dwie maszyny parowe potrójnego
rozprężania AN1 w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na jednostce zamontowano:
- 1xIx76,2
mm/23 Bethlehem Steel M1900, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 9210 m, a
przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 5570 m;
1xIIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200
m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym
pociskiem wynosi 2800 m;
- zestaw
sprzętu trałowego.
Stałych urządzeń kierowania ogniem
brak.
Inne
Okręt wyposażono w dwie radiostacje krótkiego zasięgu.
Parina, Great Colombia minesweeper laid down 1926, launched 1927, completed 1927 (engine 1927)
Displacement:
316 t light; 326 t
standard; 419 t normal; 494 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(151,15 ft / 147,64 ft)
x 23,62 ft x (8,86 / 10,01 ft)
(46,07 m / 45,00 m) x
7,20 m x (2,70 / 3,05 m)
Armament:
1 - 3,00" / 76,2 mm
23,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 150 per gun
Dual purpose gun in deck mount, 1900 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
2 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mount, 1921 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
Weight of broadside 13 lbs /
6 kg
Machinery:
Oil fired boilers,
complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts,
1 200 ihp / 895 Kw = 15,54 kts
Range 5 500nm at
12,00 kts
Bunker normal = 93
tons, at max displacement = 168 tons
Complement:
46 - 60
Cost:
£0,073 million / $0,292
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 tons, 0,3%
- Guns: 1 tons, 0,3%
Machinery: 69 tons,
16,5%
Hull, fittings &
equipment: 159 tons, 37,9%
Fuel, ammunition &
stores: 103 tons, 24,6%
Miscellaneous weights:
48 tons, 11,4%
- Hull below water: 16 tons
- Hull above water: 28 tons
- On freeboard deck: 4 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
270 lbs / 122 Kg = 20,0 x 3,0 " / 76 mm
shells or 0,6 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,49
Metacentric height 1,1
ft / 0,3 m
Roll period: 9,3
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 78 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,74
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,475 / 0,495
Length to Beam Ratio:
6,25 : 1
'Natural speed' for
length: 12,15 kts
Power going to wave
formation at top speed: 59 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 45
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 10,20 degrees
Stern overhang: 1,51 ft
/ 0,46 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 11,15 ft /
3,40 m, 9,51 ft / 2,90 m
- Forward deck: 32,00%, 9,51 ft / 2,90
m, 8,86 ft / 2,70 m
- Aft deck: 28,00%, 8,86 ft / 2,70 m, 8,86 ft / 2,70 m
- Quarter deck: 22,00%, 8,86 ft / 2,70
m, 8,86 ft / 2,70 m
- Average freeboard: 9,20 ft / 2,80 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 67,0%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 85,0%
Waterplane Area:
2 272 Square feet or 211 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 221%
Structure weight / hull
surface area: 38 lbs/sq ft or 188 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 1,07
-
Longitudinal: 5,71
- Overall:
1,27
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Cramped accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Parina (1927)
Hoacin (1927)
Ibis (1928)
Ostrero (1928)