środa, 15 stycznia 2025

Budowa kolumbijskiego monitora rzecznego typu Inca 1920 (1 jednostka)

Budowa kolumbijskiego monitora rzecznego typu Inca 1920 (1 jednostka)

Największa jednostka rzeczna Wielkiej Kolumbii i jedna z największych na świecie. Wejdzie w skład peruwiańskiej flotylli rzecznej, a operować będzie głównie na peruwiańskim i granicznym pomiędzy Peru a Kolumbią, odcinku Amazonki. Stanowić ma niejako (spóźnioną o 10 lat) odpowiedź na brazylijski monitor rzeczny Pernambuco. Okręt brazylijski jest znacznie mniejszy i trochę wolniejszy, ale posiada zbliżone siłą uzbrojenie i potężne – jak na jednostkę rzeczną – opancerzenie.
Uzbrojenie skonfigurowano zgodnie z założeniem, że:
- działa 127 mm będą służyć głównie do zwalczania okrętów wroga oraz umocnień nadbrzeżnych,
- działa 76,2 mm głównie do zwalczania siły żywej i zakrytych stanowisk ogniowych na brzegu,
- działka 37 mm i km-y głównie do zwalczania siły żywej.
Kadłub okrętu powstał w stoczni Astillero Fluvial Iquitos (AFI), stal konstrukcyjna i kadłubowa oraz pancerna pochodzi z krajowej huty Herreria de Maracaibo (HM), napęd i artyleria z USA, a km-y z krajowych zakładów Fábrica Nacional de Armas Lima (FNA), na licencji Browning.
Opis techniczny.

Kadłub

O pełnych kształtach, ale niewielkim zanurzeniu.
Napęd
Dwa silniki diesla Grey o mocy 450 KM każdy, w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na monitorze zamontowano:
- 2xIx127/40 Bethlehem Steel M1890, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskiem AP 22,70 kg wynosi 14630 m;
- 2xIx76,2 mm/23 Bethlehem Steel M1900, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 6400 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 5570 m;
- 2xIx37/40 Driggs-Schroeder M1885, przy elewacji maksymalnej 11o donośność pociskiem 0,48 kg wynosi 3200 m;
- 4xIx7,62 mm/93 Browning/FNA M1914, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1830 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1220 m.
Stałych urządzeń kierowania ogniem brak.
Opancerzenie
Jak w raporcie.
Inne
Okręt został wyposażony w dwie radiostacje. 

Inca, Great Colombia river monitor laid down 1919, launched 1919, completed 1920 (engine 1919)

Displacement:
            1 132 t light; 1 165 t standard; 1 200 t normal; 1 229 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (268,02 ft / 266,40 ft) x 47,57 ft x (5,25 / 5,35 ft)
            (81,69 m / 81,20 m) x 14,50 m  x (1,60 / 1,63 m)

Armament:
      2 - 5,00" / 127 mm 40,0 cal guns - 50,04lbs / 22,70kg shells, 100 per gun
              Breech loading guns in Coles/Ericsson turret mounts, 1890 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      2 - 3,00" / 76,2 mm 23,0 cal guns - 13,01lbs / 5,90kg shells, 150 per gun
              Breech loading guns in Coles/Ericsson turret mounts, 1900 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts
      2 - 1,46" / 37,0 mm 40,0 cal guns - 1,06lbs / 0,48kg shells, 500 per gun
              Breech loading guns in Coles/Ericsson turret mounts, 1885 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 double raised mounts
      4 - 0,30" / 7,6 mm 93,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1914 Model
              4 x Single mounts on centreline, evenly spread
                        4 raised mounts
      Weight of broadside 128 lbs / 58 kg

Armour:
   - Belts:                    Width (max)           Length (avg)            Height (avg)
            Main:           2,99" / 76 mm     170,60 ft / 52,00 m     10,83 ft / 3,30 m
            Ends:           0,98" / 25 mm       95,77 ft / 29,20 m       3,28 ft / 1,00 m
              Main Belt covers 99% of normal length
   - Gun armour:             Face (max)         Other gunhouse (avg)       Barbette/hoist (max)
            Main:               4,02" / 102 mm           0,98" / 25 mm                          -
            2nd:                 2,99" / 76 mm             0,98" / 25 mm                          -
            3rd:                  1,50" / 38 mm             0,98" / 25 mm                          -
   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 0,98" / 25 mm
   - Conning towers: Forward 4,02" / 102 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 900 shp / 672 Kw = 12,01 kts
            Range 3 400nm at 7,00 kts
            Bunker normal = 36 tons, at max displacement = 64 tons

Complement:
            101 - 132

Cost:
            £0,122 million / $0,488 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 36 tons, 3,0%
               - Guns: 36 tons, 3,0%
            Armour: 465 tons, 38,7%
               - Belts: 260 tons, 21,6%
               - Armament: 55 tons, 4,6%
               - Armour Deck: 141 tons, 11,7%
               - Conning Tower: 10 tons, 0,8%
            Machinery: 32 tons, 2,7%
            Hull, fittings & equipment: 599 tons, 49,9%
            Fuel, ammunition & stores: 68 tons, 5,7%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 180 lbs / 535Kg = 18,9 x 5,0 " / 127 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,40
            Metacentric height 3,0 ft / 0,9 m
            Roll period: 11,6 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,07
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,01

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,632 / 0,634
            Length to Beam Ratio: 5,60 : 1
            'Natural speed' for length: 16,32 kts
            Power going to wave formation at top speed: 29 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 9,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Forward deck:       32,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Aft deck:    32,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Quarter deck:        16,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Average freeboard:                      8,96 ft / 2,73 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 19,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 159,5%
            Waterplane Area: 9 545 Square feet or 887 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 187%
            Structure weight / hull surface area: 56 lbs/sq ft or 275 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,00
                        - Longitudinal: 1,17
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform