niedziela, 13 maja 2018

Trałowiec desantowy typu TD-1 1943 (8 szt.)



Trałowiec desantowy typu TD-1 1943 (8 szt.)

Bardzo nietypowy okręt, niemający swojego odpowiednika w innych flotach. Wprawdzie w USNavy występowały jednostki pełniące podobne do TD-1 funkcje (o nich niżej), ale były to okręty innych klas, tylko doraźnie w takiej roli używane.
Główne zadania naszego okrętu to:
- wyznaczanie podejść do punktów desantowania wojsk;
- rozpoznanie, trałowanie i w miarę możliwości usuwanie innych przeszkód podwodnych na tych podejściach;
- oznaczanie przetrałowanych i rozpoznanych podejść;
- w razie potrzeby (duże trudności nawigacyjne) pilotowanie grup okrętów desantowych.
W celu umożliwienia realizacji tych zadań, okręt wyposażony jest – prócz sprzętu trałowego – w boje nawigacyjne, tyki znacznikowe, sprzęt do cięcia lin i sieci oraz małe ładunki wybuchowe. Dodatkowo, na jednostce zaokrętowanych jest siedmiu płetwonurków i jeden lub dwóch pilotów, znawców lokalnych warunków hydrograficznych.
W razie potrzeby, TD-1 może także przewozić dla wyładowanych już na brzegu wojsk do 22 t zaopatrzenia, po usunięciu z pokładu sprzętu trałowego i hydrograficznego.
Ponieważ wykonując swoje zadania, okręt może być narażony na ogniowe przeciwdziałanie wroga, zastosowano lekkie opancerzenie, chroniące napęd, sterówkę oraz część uzbrojenia przed ogniem broni strzeleckiej (w tym wielkokalibrowej) i odłamkami. Zamontowane na jednostce uzbrojenie ma charakter głównie plot, może ono także prowadzić ogień do wykrytych na brzegu lekkich środków ogniowych npla w celu samoobrony.
Prędkość i zasięg okrętu umożliwia mu operowanie w składzie zespołów desantowych w fazie przerzucania i koncentracji sił, a duża dzielność morska pozwala na działanie w strefie fali przybojowej.
Miałem pewne trudności z zaklasyfikowaniem tej jednostki; wybrałem nazwę „trałowiec desantowy”, chociaż w naszej flocie używa się nieoficjalnie także określeń: „trałowiec szturmowy”, „trałowiec-pionier”, „trałowiec kierunkowy” i in.

Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/4bb4f21e2dc8b9c0ae79ce7045bae63d.html


 TD-1, Poland Landing minesweeper laid down 1943

Displacement:
            183 t light; 189 t standard; 222 t normal; 247 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (159,32 ft / 155,84 ft) x 22,31 ft x (5,58 / 5,98 ft)
            (48,56 m / 47,50 m) x 6,80 m  x (1,70 / 1,82 m)

Armament:
      1 - 2,24" / 57,0 mm 60,0 cal gun - 5,09lbs / 2,31kg shells, 250 per gun
              Anti-air gun in deck and hoist mount, 1920 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      2 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 5 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1925 Model
              2 x Single mounts on sides amidships
                        2 raised mounts
      Weight of broadside 6 lbs / 3 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   0,98" / 25 mm   31,17 ft / 9,50 m       11,81 ft / 3,60 m
            Ends:   Unarmoured
              Main Belt covers 31% of normal length
              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            0,98" / 25 mm

   - Conning towers: Forward 0,98" / 25 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 1 078 shp / 804 Kw = 16,00 kts
            Range 5 750nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 58 tons

Complement:
            28 - 37

Cost:
            £0,074 million / $0,297 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 3 tons, 1,3%
               - Guns: 3 tons, 1,3%
            Armour: 23 tons, 10,4%
               - Belts: 22 tons, 10,0%
               - Armament: 0 tons, 0,0%
               - Conning Tower: 1 tons, 0,4%
            Machinery: 28 tons, 12,6%
            Hull, fittings & equipment: 111 tons, 50,2%
            Fuel, ammunition & stores: 38 tons, 17,3%
            Miscellaneous weights: 18 tons, 8,1%
               - Hull below water: 8 tons
               - Hull above water: 4 tons
               - On freeboard deck: 6 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
            203 lbs / 92 Kg = 35,9 x 2,2 " / 57 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,31
            Metacentric height 0,9 ft / 0,3 m
            Roll period: 10,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 77 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,93

Hull form characteristics:
            Hull has low quarterdeck ,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,400 / 0,416
            Length to Beam Ratio: 6,99 : 1
            'Natural speed' for length: 14,92 kts
            Power going to wave formation at top speed: 53 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            25,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  10,17 ft / 3,10 m
               - Forward deck:       25,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  10,17 ft / 3,10 m
               - Aft deck:    15,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  10,17 ft / 3,10 m
               - Quarter deck:        35,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Average freeboard:                      8,87 ft / 2,71 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 52,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 153,7%
            Waterplane Area: 2 221 Square feet or 206 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 208%
            Structure weight / hull surface area: 30 lbs/sq ft or 147 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,88
                        - Longitudinal: 4,65
                        - Overall: 1,04
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Sensors:
RN-1
RWN-M-1

TD-1 (1943)
TD-2 (1943)
TD-3 (1943)
TD-4 (1943)
TD-5 (1943)
TD-6 (1943)
TD-7 (1943)
TD-8 (1943)