Trałowiec desantowy typu TD-1 1943 (8 szt.)
Bardzo
nietypowy okręt, niemający swojego odpowiednika w innych flotach. Wprawdzie w
USNavy występowały jednostki pełniące podobne do TD-1 funkcje (o nich niżej), ale były to okręty innych klas, tylko
doraźnie w takiej roli używane.
Główne
zadania naszego okrętu to:
-
wyznaczanie podejść do punktów desantowania wojsk;
-
rozpoznanie, trałowanie i w miarę możliwości usuwanie innych przeszkód
podwodnych na tych podejściach;
-
oznaczanie przetrałowanych i rozpoznanych podejść;
-
w razie potrzeby (duże trudności nawigacyjne) pilotowanie grup okrętów
desantowych.
W
celu umożliwienia realizacji tych zadań, okręt wyposażony jest – prócz sprzętu
trałowego – w boje nawigacyjne, tyki znacznikowe, sprzęt do cięcia lin i sieci oraz
małe ładunki wybuchowe. Dodatkowo, na jednostce zaokrętowanych jest siedmiu
płetwonurków i jeden lub dwóch pilotów, znawców lokalnych warunków
hydrograficznych.
W
razie potrzeby, TD-1 może także
przewozić dla wyładowanych już na brzegu wojsk do 22 t zaopatrzenia, po
usunięciu z pokładu sprzętu trałowego i hydrograficznego.
Ponieważ
wykonując swoje zadania, okręt może być narażony na ogniowe przeciwdziałanie
wroga, zastosowano lekkie opancerzenie, chroniące napęd, sterówkę oraz część
uzbrojenia przed ogniem broni strzeleckiej (w tym wielkokalibrowej) i
odłamkami. Zamontowane na jednostce uzbrojenie ma charakter głównie plot, może
ono także prowadzić ogień do wykrytych na brzegu lekkich środków ogniowych npla
w celu samoobrony.
Prędkość
i zasięg okrętu umożliwia mu operowanie w składzie zespołów desantowych w fazie
przerzucania i koncentracji sił, a duża dzielność morska pozwala na działanie w
strefie fali przybojowej.
Miałem
pewne trudności z zaklasyfikowaniem tej jednostki; wybrałem nazwę „trałowiec
desantowy”, chociaż w naszej flocie używa się nieoficjalnie także określeń:
„trałowiec szturmowy”, „trałowiec-pionier”, „trałowiec kierunkowy” i in.
Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/4bb4f21e2dc8b9c0ae79ce7045bae63d.html
TD-1, Poland Landing minesweeper laid down
1943
Displacement:
183
t light; 189 t standard; 222 t normal; 247 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(159,32
ft / 155,84 ft) x 22,31 ft x (5,58 / 5,98 ft)
(48,56
m / 47,50 m) x 6,80 m x (1,70 / 1,82 m)
Armament:
1
- 2,24" / 57,0 mm 60,0 cal gun - 5,09lbs / 2,31kg shells, 250 per gun
Anti-air gun in deck and hoist mount, 1920
Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 500 per
gun
Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
1
raised mount
2
- 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 5 000 per
gun
Machine guns in deck mounts, 1925 Model
2 x Single mounts on sides amidships
2
raised mounts
Weight of broadside 6 lbs / 3 kg
Armour:
-
Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 0,98" / 25 mm 31,17 ft / 9,50 m 11,81 ft / 3,60 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 31% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and
engineering spaces
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
-
Conning towers: Forward 0,98" / 25 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 1 078 shp / 804 Kw = 16,00 kts
Range
5 750nm at 10,00 kts
Bunker
at max displacement = 58 tons
Complement:
28
- 37
Cost:
£0,074
million / $0,297 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
3 tons, 1,3%
- Guns: 3 tons, 1,3%
Armour:
23 tons, 10,4%
- Belts: 22 tons, 10,0%
- Armament: 0 tons, 0,0%
- Conning Tower: 1 tons, 0,4%
Machinery:
28 tons, 12,6%
Hull,
fittings & equipment: 111 tons, 50,2%
Fuel,
ammunition & stores: 38 tons, 17,3%
Miscellaneous
weights: 18 tons, 8,1%
- Hull below water: 8 tons
- Hull above water: 4 tons
- On freeboard deck: 6 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
203
lbs / 92 Kg = 35,9 x 2,2 " / 57 mm shells or 0,2 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,31
Metacentric
height 0,9 ft / 0,3 m
Roll
period: 10,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 77 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,93
Hull form characteristics:
Hull
has low quarterdeck ,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,400 / 0,416
Length
to Beam Ratio: 6,99 : 1
'Natural
speed' for length: 14,92 kts
Power
going to wave formation at top speed: 53 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 16,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 25,00%, 12,14 ft /
3,70 m, 10,17 ft / 3,10 m
- Forward deck: 25,00%, 10,17 ft / 3,10
m, 10,17 ft / 3,10 m
- Aft deck: 15,00%, 10,17 ft / 3,10 m, 10,17 ft / 3,10 m
- Quarter deck: 35,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 5,91 ft / 1,80 m
- Average freeboard: 8,87 ft / 2,71 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 52,6%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 153,7%
Waterplane
Area: 2 221 Square feet or 206 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 208%
Structure
weight / hull surface area: 30 lbs/sq ft or 147 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,88
-
Longitudinal: 4,65
-
Overall: 1,04
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Sensors:
RN-1
RWN-M-1
TD-1 (1943)
TD-2 (1943)
TD-3 (1943)
TD-4 (1943)
TD-5 (1943)
TD-6 (1943)
TD-7 (1943)
TD-8
(1943)