Przebudowa hiszpańskiego pancernika bateryjnego Vitoria na krążownik pancerny 1898 (1 jednostka)
Tym
razem coś sprzed mojej epoki, ale spróbowałem. Autorem pomysłu, założeń
technicznych i legendy jest kolega ŁK.
Hiszpański
żelazny pancernik Vitoria, zbudowany
w renomowanej stoczni brytyjskiej Thames Iron Works w Blackwall, był z
pewnością jednym z najlepszych na świecie okrętów należących do pierwszego
pokolenia tego typu jednostek. Co prawda jego budowa trwała prawie 5 lat,
jednak roboty były przeprowadzone bardzo starannie. Ówczesny burzliwy postęp
technologiczny w zakresie budownictwa okrętowego i uzbrojenia spowodował, że
okręt u progu lat 90-tych był już całkowicie przestarzały i to pod każdym
względem. Jedyne, co budziło niekłamany podziw hiszpańskich inżynierów, to
znakomita kondycja żelaznego kadłuba. Wobec słabości Armada Espanola w zakresie
okrętów obrony wybrzeża (zaledwie 2 małe i stare monitory, bez potencjału na
przeprowadzenie modernizacji), postanowiono przeznaczyć do tej funkcji stary
pancernik, poddając go kardynalnej przebudowie na wolnobieżny krążownik
pancerny do zadań obrony wybrzeża. Przebudowę okrętu, w oparciu o plany
opracowane przez inżynierów hiszpańskich, przeprowadziła stocznia Vea Murguia w
Kadyksie, z udziałem konsultantów z francuskiej
stoczni FC de la Mediterranee w La Seyne (dostawcy pancernika Pelayo). Roboty przeprowadzono w od
11.03.1894 r. do 19.01.1898 r., a więc w czasie porównywalnym z budową okrętu
przed 30 laty! Tak długi czas prowadzenia inwestycji wynikał zarówno z problemów
finansowych, jak i konieczności wprowadzenia kilku zmian w pierwotnym koncepcie
modernizacji. Okręt był więc gotów do służby niemal w przededniu wojny ze
Stanami Zjednoczonymi A.P. Gdy konflikt się rozpoczął rozważano dołączenie
krążownika do zespołu adm. Pascuala Cervery. Przytomnie jednak zrezygnowano z
tego w porę, głównie z powodu ograniczeń w zakresie prędkości maksymalnej i
zasięgu operacyjnego. Przeważyła również obawa przed całkowitym rozbrojeniem
metropolii, w kontekście spodziewanych rajdów okrętów amerykańskich przeciwko
hiszpańskiej żegludze handlowej. Okręt detaszowano więc na Wyspy Kanaryjskie, w
charakterze wysuniętego posterunku obrony wybrzeża. Po zakończonej wojnie,
wobec ciężkiej porażki Armada Espanola, zmodernizowana Vitoria stała się szczególnie cenna. Po załagodzeniu skutków
przegranej, w początkach drugiej dekady XX wieku, przesunięto ją przejściowo do
rezerwy. Do służby czynnej okręt powrócił w 1915 r., wraz z rozwojem wypadków
na frontach Wielkiej Wojny i zakończył swą służbę 31.12.1926 r.,
tak, iż zdążył jeszcze uczestniczyć w ostrzałach wybrzeża marokańskiego w
trakcie wojny z Republiką Rif. Rozbiórkę okrętu przeprowadziła stocznia
Arsenału w Cartagenie, do 14.07.1928 r.
Opis
techniczny przebudowy.
Kadłub
Część ambrazur zaślepiono, a część
zastąpiono kazamatami. Nieznacznie zmieniono podział wewnętrzny kadłuba. Poza
tym bez zmian.
Napęd
Istniejący zdemontowano. Zainstalowano
osiem kotłów węglowych Normand w dwu kotłowniach i pionową maszynę parową
potrójnego rozprężania. Zestaw napędu stanowił ½ zestawu z krążownika
pancernego Carlos V.
Uzbrojenie
Istniejące zdjęto w całości.
Zamontowano:
- 6xIx200 mm L/35 Hontoria M 1883, przy elewacji maksymalnej 15o
donośność pociskiem 115,0 kg wynosiła 16400 m;
- 12xIx120 mm L/38 Hontoria M 1883, przy elewacji maksymalnej 15o
donośność pociskiem 24,00 kg wynosiła 10100 m;
- 8xIx75 mm L/40 Hotchkiss M 1885, przy elewacji maksymalnej 20o
donośność pociskiem 6,50 kg wynosiła 6020 m;
- 2xIx37 mm L/27 Maxim M 1890, przy elewacji maksymalnej 12o
donośność pociskiem 0,45 kg wynosiła 3280 m.
Rzeczywisty kaliber dział 200 mm L/35 Hontoria M 1883 to 190 mm, tak też ujęto w
raporcie. W odróżnieniu od swojej pierwotnej wersji, działa te na Vitorii miały ładunki miotające z prochu
nitrocelulozowego. Umieszczone zostały w półwieżach i zaopatrzone w mechaniczne
urządzenia dosyłające.
W roku 1916, działka 37 mm zostały
przystosowane do prowadzenia ognia plot.
Opancerzenie
Istniejące żelazne opancerzenie
zdemontowano. Nowe, jak na rysunku i w raporcie. Grodzie ptorp ze stali Creusot
(odzysk z modernizowanego pancernika Pelayo),
pozostałe elementy ze stali Harveya.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty
i kominy.
W wyniku przebudowy:
- zanurzenie zmniejszyło się z 8,07 do
8,05 m, a wyporność normalna z 7135 do 7117 t;
- prędkość maksymalna wzrosła z 12,00
do 15,22 w;
- zasięg wzrósł z 2400 Mm przy 10 w do
4000 Mm przy 10 w.
Koszt modernizacji wyniósł 49,7%
wartości porównywalnego okrętu nowego.
Vitoria, Spain armoured cruiser laid down 1863, launched 1865, completed
1867, modernized 1869, rebuilt 1898 (engine 1896)
Displacement:
6 293 t light;
6 634 t standard; 7 117 t normal; 7 504 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(322,18 ft / 316,27 ft)
x 57,09 ft x (26,41 / 27,55 ft)
(98,20 m / 96,40 m) x
17,40 m x (8,05 / 8,40 m)
Armament:
6 - 7,48" / 190 mm 35,0
cal guns - 253,53lbs / 115,00kg shells, 120 per gun
Breech loading guns in deck and hoist mounts,
1883 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
4 x Single mounts on sides, evenly spread
12 - 4,72" / 120 mm
38,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 200 per gun
Quick firing guns in casemate mounts, 1883
Model
12 x Single mounts on sides, evenly spread
12 hull mounts in casemates - limited use in heavy seas
8 - 2,95" / 75,0 mm
40,0 cal guns - 14,33lbs / 6,50kg shells, 400 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1885 Model
8 x Single mounts on sides, evenly spread
8 raised
mounts
2 - 1,46" / 37,0 mm
27,0 cal guns - 0,99lbs / 0,45kg shells, 1 200 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1890 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
2 raised
mounts
Weight of broadside 1 391
lbs / 605 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 5,91" / 150 mm 196,19 ft / 59,80 m 7,87
ft / 2,40 m
Ends: Unarmoured
Upper: 3,94" / 100 mm 196,19 ft / 59,80 m 10,17
ft / 3,10 m
Main Belt covers 95% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and
engineering spaces
1,57"
/ 40 mm 196,19 ft / 59,80 m 28,54 ft / 8,70 m
Beam between torpedo
bulkheads 43,96 ft / 13,40 m
Main: 5,91" / 150 mm 1,57" / 40 mm 3,94"
/ 100 mm
2nd: 3,94" / 100 mm - -
3rd: 0,39" / 10 mm -
-
For and Aft decks:
1,57" / 40 mm
Machinery:
Coal fired boilers,
complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft,
7 600 ihp / 5 670 Kw = 15,22 kts
Range 4 000nm at
10,00 kts
Bunker normal = 484
tons, at max displacement = 871 tons (100% coal)
Complement:
386 - 503
Cost:
£0,731 million / $2,924
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 327 tons,
4,6%
- Guns: 327 tons, 4,6%
Armour: 1 646
tons, 23,1%
- Belts: 759 tons, 10,7%
- Torpedo bulkhead: 326 tons, 4,6%
- Armament: 207 tons, 2,9%
- Armour Deck: 275 tons, 3,9%
- Conning Towers: 78 tons, 1,1%
Machinery: 1 267
tons, 17,8%
Hull, fittings &
equipment: 3 053 tons, 42,9%
Fuel, ammunition &
stores: 825 tons, 11,6%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
5 363 lbs / 2 433 Kg = 43,1 x 7,5 " /
190 mm shells or 2,4 torpedoes (for 450 mm torpedoes)
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,30
Metacentric height 3,4
ft / 1,0 m
Roll period: 12,9
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,61
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a ram bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,522 / 0,528
Length to Beam Ratio:
5,54 : 1
'Natural speed' for
length: 17,78 kts
Power going to wave
formation at top speed: 49 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 40
Bow angle (Positive =
bow angles forward): -18,90 degrees
Stern overhang: 5,91 ft
/ 1,80 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 21,00%, 21,98 ft /
6,70 m, 20,67 ft / 6,30 m
- Forward deck: 31,00%, 20,67 ft / 6,30
m, 20,01 ft / 6,10 m
- Aft deck: 31,00%, 20,01 ft / 6,10 m, 20,67 ft / 6,30 m
- Quarter deck: 17,00%, 20,67 ft /
6,30 m, 21,00 ft / 6,40 m
- Average freeboard: 20,60 ft / 6,28 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 96,4%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 119,0%
Waterplane Area:
11 852 Square feet or 1 101 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 137%
Structure weight / hull
surface area: 147 lbs/sq ft or 717 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,84
-
Longitudinal: 5,52
- Overall:
1,02
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather