niedziela, 11 czerwca 2023

Przebudowa hiszpańskiego pancernika bateryjnego Vitoria na krążownik pancerny 1898 (1 jednostka)

Przebudowa hiszpańskiego pancernika bateryjnego Vitoria na krążownik pancerny 1898 (1 jednostka)

Tym razem coś sprzed mojej epoki, ale spróbowałem. Autorem pomysłu, założeń technicznych i legendy jest kolega ŁK.
Hiszpański żelazny pancernik Vitoria, zbudowany w renomowanej stoczni brytyjskiej Thames Iron Works w Blackwall, był z pewnością jednym z najlepszych na świecie okrętów należących do pierwszego pokolenia tego typu jednostek. Co prawda jego budowa trwała prawie 5 lat, jednak roboty były przeprowadzone bardzo starannie. Ówczesny burzliwy postęp technologiczny w zakresie budownictwa okrętowego i uzbrojenia spowodował, że okręt u progu lat 90-tych był już całkowicie przestarzały i to pod każdym względem. Jedyne, co budziło niekłamany podziw hiszpańskich inżynierów, to znakomita kondycja żelaznego kadłuba. Wobec słabości Armada Espanola w zakresie okrętów obrony wybrzeża (zaledwie 2 małe i stare monitory, bez potencjału na przeprowadzenie modernizacji), postanowiono przeznaczyć do tej funkcji stary pancernik, poddając go kardynalnej przebudowie na wolnobieżny krążownik pancerny do zadań obrony wybrzeża.  Przebudowę okrętu, w oparciu o plany opracowane przez inżynierów hiszpańskich, przeprowadziła stocznia Vea Murguia w Kadyksie, z udziałem konsultantów  z francuskiej stoczni  FC de la Mediterranee w La Seyne (dostawcy pancernika Pelayo). Roboty przeprowadzono w od 11.03.1894 r. do 19.01.1898 r., a więc w czasie porównywalnym z budową okrętu przed 30 laty! Tak długi czas prowadzenia inwestycji wynikał zarówno z problemów finansowych, jak i konieczności wprowadzenia kilku zmian w pierwotnym koncepcie modernizacji. Okręt był więc gotów do służby niemal w przededniu wojny ze Stanami Zjednoczonymi A.P. Gdy konflikt się rozpoczął rozważano dołączenie krążownika do zespołu adm. Pascuala Cervery. Przytomnie jednak zrezygnowano z tego w porę, głównie z powodu ograniczeń w zakresie prędkości maksymalnej i zasięgu operacyjnego. Przeważyła również obawa przed całkowitym rozbrojeniem metropolii, w kontekście spodziewanych rajdów okrętów amerykańskich przeciwko hiszpańskiej żegludze handlowej. Okręt detaszowano więc na Wyspy Kanaryjskie, w charakterze wysuniętego posterunku obrony wybrzeża. Po zakończonej wojnie, wobec ciężkiej porażki Armada Espanola, zmodernizowana Vitoria stała się szczególnie cenna. Po załagodzeniu skutków przegranej, w początkach drugiej dekady XX wieku, przesunięto ją przejściowo do rezerwy. Do służby czynnej okręt powrócił w 1915 r., wraz z rozwojem wypadków na frontach Wielkiej Wojny i  zakończył swą służbę 31.12.1926 r., tak, iż zdążył jeszcze uczestniczyć w ostrzałach wybrzeża marokańskiego w trakcie wojny z Republiką Rif. Rozbiórkę okrętu przeprowadziła stocznia Arsenału w Cartagenie, do 14.07.1928 r.
Opis techniczny przebudowy.
Kadłub
Część ambrazur zaślepiono, a część zastąpiono kazamatami. Nieznacznie zmieniono podział wewnętrzny kadłuba. Poza tym bez zmian.
Napęd
Istniejący zdemontowano. Zainstalowano osiem kotłów węglowych Normand w dwu kotłowniach i pionową maszynę parową potrójnego rozprężania. Zestaw napędu stanowił ½ zestawu z krążownika pancernego Carlos V.
Uzbrojenie
Istniejące zdjęto w całości. Zamontowano:
- 6xIx200 mm L/35 Hontoria M 1883, przy elewacji maksymalnej 15o donośność pociskiem 115,0 kg wynosiła 16400 m;
- 12xIx120 mm L/38 Hontoria M 1883, przy elewacji maksymalnej 15o donośność pociskiem 24,00 kg wynosiła 10100 m;
- 8xIx75 mm L/40 Hotchkiss M 1885, przy elewacji maksymalnej 20o donośność pociskiem 6,50 kg wynosiła 6020 m;
- 2xIx37 mm L/27 Maxim M 1890, przy elewacji maksymalnej 12o donośność pociskiem 0,45 kg wynosiła 3280 m.
Rzeczywisty kaliber dział 200 mm L/35 Hontoria M 1883 to 190 mm, tak też ujęto w raporcie. W odróżnieniu od swojej pierwotnej wersji, działa te na Vitorii miały ładunki miotające z prochu nitrocelulozowego. Umieszczone zostały w półwieżach i zaopatrzone w mechaniczne urządzenia dosyłające.
W roku 1916, działka 37 mm zostały przystosowane do prowadzenia ognia plot.
Opancerzenie
Istniejące żelazne opancerzenie zdemontowano. Nowe, jak na rysunku i w raporcie. Grodzie ptorp ze stali Creusot (odzysk z modernizowanego pancernika Pelayo), pozostałe elementy ze stali Harveya.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty i kominy.
W wyniku przebudowy:
- zanurzenie zmniejszyło się z 8,07 do 8,05 m, a wyporność normalna z 7135 do 7117 t;
- prędkość maksymalna wzrosła z 12,00 do 15,22 w;
- zasięg wzrósł z 2400 Mm przy 10 w do 4000 Mm przy 10 w.
Koszt modernizacji wyniósł 49,7% wartości porównywalnego okrętu nowego.


Vitoria, Spain armoured cruiser laid down 1863, launched 1865, completed 1867, modernized 1869, rebuilt 1898 (engine 1896)

Displacement:
            6 293 t light; 6 634 t standard; 7 117 t normal; 7 504 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (322,18 ft / 316,27 ft) x 57,09 ft x (26,41 / 27,55 ft)
            (98,20 m / 96,40 m) x 17,40 m  x (8,05 / 8,40 m)

Armament:
      6 - 7,48" / 190 mm 35,0 cal guns - 253,53lbs / 115,00kg shells, 120 per gun
              Breech loading guns in deck and hoist mounts, 1883 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
      12 - 4,72" / 120 mm 38,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 200 per gun
              Quick firing guns in casemate mounts, 1883 Model
              12 x Single mounts on sides, evenly spread
                        12 hull mounts in casemates - limited use in heavy seas
      8 - 2,95" / 75,0 mm 40,0 cal guns - 14,33lbs / 6,50kg shells, 400 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1885 Model
              8 x Single mounts on sides, evenly spread
                        8 raised mounts
      2 - 1,46" / 37,0 mm 27,0 cal guns - 0,99lbs / 0,45kg shells, 1 200 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1890 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts
      Weight of broadside 1 391 lbs / 605 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   5,91" / 150 mm           196,19 ft / 59,80 m     7,87 ft / 2,40 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 3,94" / 100 mm           196,19 ft / 59,80 m     10,17 ft / 3,10 m
              Main Belt covers 95% of normal length
              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
    - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                        1,57" / 40 mm 196,19 ft / 59,80 m     28,54 ft / 8,70 m
            Beam between torpedo bulkheads 43,96 ft / 13,40 m
    - Gun armour:         Face (max)       Other gunhouse (avg)       Barbette/hoist (max)
            Main:           5,91" / 150 mm           1,57" / 40 mm                 3,94" / 100 mm
            2nd:             3,94" / 100 mm                   -                                        -
            3rd:              0,39" / 10 mm                     -                                        -
    - Protected deck - single deck:
            For and Aft decks: 1,57" / 40 mm
    - Conning towers: Forward 5,91" / 150 mm, Aft 3,94" / 100 mm

Machinery:
            Coal fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Direct drive, 1 shaft, 7 600 ihp / 5 670 Kw = 15,22 kts
            Range 4 000nm at 10,00 kts
            Bunker normal = 484 tons, at max displacement = 871 tons (100% coal)

Complement:
            386 - 503

Cost:
            £0,731 million / $2,924 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 327 tons, 4,6%
               - Guns: 327 tons, 4,6%
            Armour: 1 646 tons, 23,1%
               - Belts: 759 tons, 10,7%
               - Torpedo bulkhead: 326 tons, 4,6%
               - Armament: 207 tons, 2,9%
               - Armour Deck: 275 tons, 3,9%
               - Conning Towers: 78 tons, 1,1%
            Machinery: 1 267 tons, 17,8%
            Hull, fittings & equipment: 3 053 tons, 42,9%
            Fuel, ammunition & stores: 825 tons, 11,6%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              5 363 lbs / 2 433 Kg = 43,1 x 7,5 " / 190 mm shells or 2,4 torpedoes (for 450 mm torpedoes)
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,30
            Metacentric height 3,4 ft / 1,0 m
            Roll period: 12,9 seconds
            Steadiness     - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,61
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a ram bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,522 / 0,528
            Length to Beam Ratio: 5,54 : 1
            'Natural speed' for length: 17,78 kts
            Power going to wave formation at top speed: 49 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): -18,90 degrees
            Stern overhang: 5,91 ft / 1,80 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,                Aft end
               - Forecastle:            21,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  20,67 ft / 6,30 m
               - Forward deck:       31,00%,  20,67 ft / 6,30 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Aft deck:                31,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,67 ft / 6,30 m
               - Quarter deck:        17,00%,  20,67 ft / 6,30 m,  21,00 ft / 6,40 m
               - Average freeboard:                      20,60 ft / 6,28 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 96,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 119,0%
            Waterplane Area: 11 852 Square feet or 1 101 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 137%
            Structure weight / hull surface area: 147 lbs/sq ft or 717 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,84
                        - Longitudinal: 5,52
                        - Overall: 1,02
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather