poniedziałek, 19 września 2016

Adaptacja krążownika Apia na okręt szkolny typu Świętowit 1921/1939 (1 szt.)



Adaptacja krążownika Apia na okręt szkolny typu Świętowit  1921/1939 (1 szt.)

Jednostka powstała na bazie mocno przebudowanego krążownika kolonialnego Apia (typ Lome CL-15 1919). Ponieważ kadłub jest jeszcze w całkiem dobrym stanie, okręt może posłużyć w nowej roli co najmniej 10 lat.
W ramach przebudowy i adaptacji wymieniono całkowicie napęd, uzbrojenie, nadbudówki i maszty; pogrubiono opancerzenie poziome, częściowo zmieniono aranżację pomieszczeń w kadłubie, a także zamontowano całkiem nowe wyposażenie radio-nawigacyjne i kierowania ogniem. Pozostawiono prawie bez zmian komin dziobowy, dobudowując do niego wyloty kolektorów spalinowych diesli. Koszt przebudowy wyniósł 40,1% kosztu okrętu nowego.
Kombinowany napęd zamontowano z powodów ekonomicznych i dydaktycznych. Dla prędkości do 23,5 w używane są diesle, a dla uzyskania prędkości szczytowej włącza się turbiny parowe. Konfiguracja napędu to: kotłownie, maszynownie diesli i maszynownie turbin; układ ten wymagał dodania trzeciego wału w osi okrętu (dla turbin).
Uzbrojenie – jak to na okrętach szkolnych u mnie bywa – jest mocno zróżnicowane z powodów, których chyba nie muszę tłumaczyć. Na rufie mogą być zamontowane alternatywnie tory minowe lub zrzutnia bg, stąd na rysunku różnica pomiędzy rzutem, a bokorysem.
Okręt posiada duży zasięg i bardzo dobre własności morskie; umożliwia to długie podróże szkoleniowe dla maksymalnie 160 podchorążych/elewów, wymienianych okresowo w portach pośrednich.
Sylwetka okrętu bardzo się zmieniła i chyba nikt nie rozpoznałby w tej jednostce dawnej Apii. Szczególnie zwracają uwagę nieczęste u mnie wysokie maszty.

 link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/3f71b3505377776

Świętowit, Poland Training ship laid down 1921/1939


Displacement:
            3 250 t light; 3 414 t standard; 4 065 t normal; 4 587 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (429,99 ft / 426,51 ft) x 47,57 ft x (14,76 / 16,14 ft)
            (131,06 m / 130,00 m) x 14,50 m  x (4,50 / 4,92 m)

Armament:
      4 - 5,98" / 152 mm 50,0 cal guns - 100,09lbs / 45,40kg shells, 200 per gun
              Quick firing guns in turret on barbette mounts, 1925 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      2 - 4,13" / 105 mm 55,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 400 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mount, 1939 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
                        1 raised mount
      6 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              1 x Twin mount on centreline, forward deck centre
                        1 raised mount
              1 x Quad mount on centreline, aft deck centre
                        1 double raised mount
      8 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 4 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 481 lbs / 218 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 27,23 ft / 8,30 m torpedoes - 1,804 t each, 7,217 t total
            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes
      Mines
      1 - 1 433,01 lbs / 650,00 kg mine + 10 reloads - 7,037 t total
            in Above water - Stern racks/rails
      Main DC/AS Mortars
      1 - 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charge + 6 reloads - 1,412 t total
            in Stern depth charge racks
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 8 reloads - 2,018 t total
            in Depth charge throwers

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   1,97" / 50 mm 298,56 ft / 91,00 m     9,84 ft / 3,00 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 0,98" / 25 mm 131,23 ft / 40,00 m     7,55 ft / 2,30 m
              Main Belt covers 108% of normal length

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   1,97" / 50 mm 0,98" / 25 mm             1,97" / 50 mm
            2nd:           -                      -                            0,98" / 25 mm

   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 1,57" / 40 mm

   - Conning towers: Forward 1,97" / 50 mm, Aft 0,98" / 25 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines (13 979 shp),  plus diesel motors (16 153 shp),
            Geared drive, 3 shafts, 30 132 shp / 22 479 Kw = 27,50 kts
            Range 11 250nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 1 173 tons

Complement:
            253 - 330

Cost:
            £0,668 million / $2,670 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 164 tons, 4,0%
               - Guns: 141 tons, 3,5%
               - Weapons: 23 tons, 0,6%
            Armour: 683 tons, 16,8%
               - Belts: 283 tons, 7,0%
               - Armament: 55 tons, 1,4%
               - Armour Deck: 329 tons, 8,1%
               - Conning Towers: 16 tons, 0,4%
            Machinery: 815 tons, 20,1%
            Hull, fittings & equipment: 1 537 tons, 37,8%
            Fuel, ammunition & stores: 816 tons, 20,1%
            Miscellaneous weights: 50 tons, 1,2%
               - Hull below water: 32 tons
               - On freeboard deck: 18 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              6 816 lbs / 3 092 Kg = 63,6 x 6,0 " / 152 mm shells or 1,0 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,21
            Metacentric height 2,3 ft / 0,7 m
            Roll period: 13,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,26
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,27

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,475 / 0,490
            Length to Beam Ratio: 8,97 : 1
            'Natural speed' for length: 20,65 kts
            Power going to wave formation at top speed: 57 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 2,50 degrees
            Stern overhang: 2,49 ft / 0,76 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  22,64 ft / 6,90 m,  21,65 ft / 6,60 m
               - Forward deck:       15,00%,  21,65 ft / 6,60 m,  21,65 ft / 6,60 m
               - Aft deck:    55,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Quarter deck:        15,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Average freeboard:                      16,50 ft / 5,03 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 80,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 154,2%
            Waterplane Area: 13 220 Square feet or 1 228 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 139%
            Structure weight / hull surface area: 75 lbs/sq ft or 365 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,94
                        - Longitudinal: 1,80
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Sensors:
1 x DC-M-6
1 x DC-P-4
1 x DO-3
1 x SP-2
1 x SA-1
2 x RN-2
1 x RWN-P-1
1 x RWN-PM-1