Chiński krążownik liniowy typu Xiao Long 1941 (1 jednostka)
Dziś ostatni już projekt z serii pt. „Rozbudowa chińskiej marynarki wojennej w latach 1924-1941” Pomysłodawcą cyklu był kolega Hrotgar; opracowanie techniczne wziąłem na siebie. Chociaż nie wszystkie projekty serii były wstępnie uzgadniane z Pomysłodawcą, to z reguły uzyskiwałem takie uzgodnienie ex post. Sądzę więc, że odpowiedzialność za to, co w ramach cyklu się ukazało, rozkłada się mniej więcej po równo pomiędzy mnie, a kolegę Hrotgara. W najbliższych dniach, w osobnym poście, przedstawię podsumowanie tego cyklu wraz z osobistym komentarzem. Przejdźmy teraz do genezy powstania Xiao Long.
Pierwotnie miał to być duży krążownik
liniowy, stanowiący szybszą, lecz słabiej opancerzoną wersję pancerników
typu Hong Long. Jednakże, w trakcie
opracowywania koncepcji okrętu, przewagę wśród decydentów chińskiego Państwowego
Komitetu Obrony wzięła opcja, widząca trzon sił zbrojnych w siłach
lądowych i lotnictwie. Skończyło się to wydatnym transferem środków z budżetu
marynarki na korzyść pozostałych składników sił zbrojnych. Efektem powyższego
jest prezentowana „oszczędnościowa” wersja pierwotnego projektu. Trzeba także
nadmienić, że „ofiarą” redystrybucji środków na lata 1939-1941, zostały także wstrzymane
do odwołania projekty 3 niszczycieli, 3 okrętów podwodnych, 6 trałowców oraz 10
kutrów torpedowych i artyleryjskich.
Dla mocno okrojonej wersji krążownika
liniowego Xiao Long wyznaczono trzy alternatywne
zadania; przedłużenie linii bojowej własnych pancerników, niszczenie żeglugi npla
oraz zwalczanie zespołów ciężkich krążowników wroga. Analiza danych
techniczno-taktycznych okrętu mówi, że najlepiej nadaje się on do realizacji
dwu ostatnich zadań, chociaż dodatkowe sześć luf 356 mm w walce liniowej też ma
swoje znaczenie. Podobnie, jak w przypadku pancerników typu Hong Long, przyjęto zasadę, że okręt ma
być od przeciwników silniejszych szybszy, a od szybszych silniejszy.
Najszybszemu japońskiemu okrętowi liniowemu (Kongo 30,5 w) może zawsze uciec, a nad szybszymi krążownikami ciężkimi
np. typu Takao będzie miał wielką
przewagę. Nota bene, krążownikom
liniowym typu Kongo nie musi się z
zasady oddawać pola; wprawdzie mają dwa działa 14” więcej, ale za to znacznie słabsze
opancerzenie (203 < 254 mm). Z kolei analiza przebijalności japońskich dział
203 mm, świadczy o tym, że nasz okręt jest w walce z krążownikami ciężkimi na
dystansach pow. 3000 m praktycznie „nietykalny” Na razie to tyle, na ewentualne
wątpliwości odpowiem w komentarzach.
Poniżej opis techniczny okrętu.
Kadłub
Gładkopokładowy,
o sporym wydłużeniu i szerokiej pawęży rufowej.
Napęd
Osiem
kotłów olejowych Babcox & Wilcox w czterech kotłowniach, cztery zestawy
turbin parowych General Electric z przekładniami w czterech maszynowniach.
Uzbrojenie
-
2xIIIx14"/50 (35.6 cm) Mark 11,
przy maksymalnej elewacji 40o donośność pociskiem AP 680,4 kg wynosi
38500 m;
- 6xIIx5"/38
(12.7 cm) Mark 12, przy
elewacji 45o donośność pociskiem AAC 25,0 kg wynosi 15900 m, a przy
elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 11890 m;
- 7xIVx1.1"/75
(28 mm) Mark 1, przy
elewacji 41o donośność pociskiem HE 0,416 kg wynosi 6770 m, a przy
elewacji maksymalnej 90o donośność tym samym pociskiem wynosi 4790
m;
- 8xIIx0,50”/90
(12,7 mm) M1921.
Do kierowania ogniem zamontowano dwa dalocelowniki optyczne główne o
bazie 6,9 m i dwa dalocelowniki optyczne pomocnicze o bazie 4,7 m. Ponadto,
każda wieża artylerii głównej wyposażona jest w dalmierz optyczny o bazie 9,9
m.
Przewiduje się, że w latach 1943-44 zostanie wzmocniona artyleria plot. Docelowo zakłada się: 6xIIx127, 11xIVx40, 4xIIx20 i 24xIx20 mm.
Opancerzenie
Jak w raporcie i na rysunku.
Inne
Okręt
został wyposażony w 10 radiostacji o zróżnicowanym zasięgu oraz dwa
radionamierniki.
Niska
sylwetka okrętu jest zamierzona. Chodzi o to, aby ta jednostka walcząca w linii
z własnymi pancernikami, jako najsłabsza z nich, nie stanowiła priorytetowego
celu dla okrętów wroga.
Nazwa okrętu - Xiao Long - 小龍 – Mały Smok nawiązuje do pancerników, jako „większych smoków”
Link do rysunku: https://megawrzuta.pl/download/a37a65146049a319d53e0a1e358788c7.htmlXiao Long, China battlecruiser laid down 1938, launched 1939, completed
1941 (engine 1939)
Displacement:
25 189 t light;
26 744 t standard; 30 396 t normal; 33 317 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(791,47 ft / 777,56 ft)
x 89,57 ft x (31,50 / 33,64 ft)
(241,24 m / 237,00 m) x
27,30 m x (9,60 / 10,25 m)
Armament:
6 - 14,02" / 356 mm
50,0 cal guns - 1 500,03lbs / 680,40kg shells, 150 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1935 Model
2 x 3-gun mounts on centreline ends, evenly
spread
12 - 5,00" / 127 mm
38,0 cal guns - 55,12lbs / 25,00kg shells, 450 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1932 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
2 raised
mounts
28 - 1,10" / 28,0 mm
75,0 cal guns - 0,92lbs / 0,42kg shells, 2 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1929 Model
6 x Quad mounts on sides, evenly spread
6 raised
mounts
1 x Quad mount on centreline, aft deck aft
1 double
raised mount
16 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 4 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1921 Model
8 x Twin mounts on sides, evenly spread
8 double
raised mounts
Weight of broadside 9 456
lbs / 4 283 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 10,0" / 254 mm 445,87 ft / 135,90 m 17,06
ft / 5,20 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 88% of normal length
- Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
2,01"
/ 51 mm 445,87 ft / 135,90 m 32,15 ft / 9,80 m
Beam between torpedo
bulkheads 69,55 ft / 21,20 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 14,0" / 356 mm 7,01" / 178 mm 12,0"
/ 305 mm
2nd: 0,79" / 20 mm -
-
- Armoured deck - multiple decks:
For and Aft decks:
5,00" / 127 mm
- Conning towers: Forward 10,00" / 254 mm, Aft 5,00" / 127 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 4 shafts,
116 000 shp / 86 536 Kw = 31,80 kts
Range 13 000nm at
16,00 kts
Bunker at max
displacement = 6 573 tons
Complement:
1 150 - 1 496
Cost:
£12,896 million /
$51,583 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 169
tons, 7,1%
- Guns: 2 169 tons, 7,1%
Armour: 9 316
tons, 30,6%
- Belts: 3 246 tons, 10,7%
- Torpedo bulkhead: 1 065 tons, 3,5%
- Armament: 1 324 tons, 4,4%
- Armour Deck: 3 366 tons, 11,1%
- Conning Towers: 315 tons, 1,0%
Machinery: 3 139
tons, 10,3%
Hull, fittings &
equipment: 10 566 tons, 34,8%
Fuel, ammunition &
stores: 5 206 tons, 17,1%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
46 900 lbs / 21 274 Kg = 34,1 x
14,0 " / 356 mm shells or 5,0 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,13
Metacentric height 5,3
ft / 1,6 m
Roll period: 16,3
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,54
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,21
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,485 / 0,498
Length to Beam Ratio:
8,68 : 1
'Natural speed' for
length: 32,25 kts
Power going to wave
formation at top speed: 49 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 58
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 21,00 degrees
Stern overhang: 2,95 ft
/ 0,90 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 24,00%, 28,54 ft /
8,70 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Forward deck: 29,00%, 20,01 ft / 6,10
m, 19,03 ft / 5,80 m
- Aft deck: 29,00%, 19,03 ft / 5,80 m, 19,03 ft / 5,80 m
- Quarter deck: 18,00%, 19,03 ft /
5,80 m, 21,00 ft / 6,40 m
- Average freeboard: 20,40 ft / 6,22 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 82,6%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 151,9%
Waterplane Area:
47 590 Square feet or 4 421 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 123%
Structure weight / hull
surface area: 168 lbs/sq ft or 819 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,98
-
Longitudinal: 1,27
- Overall:
1,01
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily