wtorek, 28 grudnia 2021

Chiński krążownik liniowy typu Xiao Long 1941 (1 jednostka)

Chiński krążownik liniowy typu Xiao Long 1941 (1 jednostka)

Dziś ostatni już projekt z serii pt. „Rozbudowa chińskiej marynarki wojennej w latach 1924-1941” Pomysłodawcą cyklu był kolega Hrotgar; opracowanie techniczne wziąłem na siebie. Chociaż nie wszystkie projekty serii były wstępnie uzgadniane z Pomysłodawcą, to z reguły uzyskiwałem takie uzgodnienie ex post. Sądzę więc, że odpowiedzialność za to, co w ramach cyklu się ukazało, rozkłada się mniej więcej po równo pomiędzy mnie, a kolegę Hrotgara. W najbliższych dniach, w osobnym poście, przedstawię podsumowanie tego cyklu wraz z osobistym komentarzem. Przejdźmy teraz do genezy powstania Xiao Long.

Pierwotnie miał to być duży krążownik liniowy, stanowiący szybszą, lecz  słabiej opancerzoną wersję pancerników typu Hong Long. Jednakże, w trakcie opracowywania koncepcji okrętu, przewagę wśród decydentów chińskiego Państwowego Komitetu Obrony wzięła opcja, widząca trzon sił zbrojnych w siłach lądowych i lotnictwie. Skończyło się to wydatnym transferem środków z budżetu marynarki na korzyść pozostałych składników sił zbrojnych. Efektem powyższego jest prezentowana „oszczędnościowa” wersja pierwotnego projektu. Trzeba także nadmienić, że „ofiarą” redystrybucji środków na lata 1939-1941, zostały także wstrzymane do odwołania projekty 3 niszczycieli, 3 okrętów podwodnych, 6 trałowców oraz 10 kutrów torpedowych i artyleryjskich.

Dla mocno okrojonej wersji krążownika liniowego Xiao Long wyznaczono trzy alternatywne zadania; przedłużenie linii bojowej własnych pancerników, niszczenie żeglugi npla oraz zwalczanie zespołów ciężkich krążowników wroga. Analiza danych techniczno-taktycznych okrętu mówi, że najlepiej nadaje się on do realizacji dwu ostatnich zadań, chociaż dodatkowe sześć luf 356 mm w walce liniowej też ma swoje znaczenie. Podobnie, jak w przypadku pancerników typu Hong Long, przyjęto zasadę, że okręt ma być od przeciwników silniejszych szybszy, a od szybszych silniejszy. Najszybszemu japońskiemu okrętowi liniowemu (Kongo 30,5 w) może zawsze uciec, a nad szybszymi krążownikami ciężkimi np. typu Takao będzie miał wielką przewagę. Nota bene, krążownikom liniowym typu Kongo nie musi się z zasady oddawać pola; wprawdzie mają dwa działa 14” więcej, ale za to znacznie słabsze opancerzenie (203 < 254 mm). Z kolei analiza przebijalności japońskich dział 203 mm, świadczy o tym, że nasz okręt jest w walce z krążownikami ciężkimi na dystansach pow. 3000 m praktycznie „nietykalny” Na razie to tyle, na ewentualne wątpliwości odpowiem w komentarzach.

Poniżej opis techniczny okrętu.

Kadłub

Gładkopokładowy, o sporym wydłużeniu i szerokiej pawęży rufowej.

Napęd

Osiem kotłów olejowych Babcox & Wilcox w czterech kotłowniach, cztery zestawy turbin parowych General Electric z przekładniami w czterech maszynowniach.

Uzbrojenie

- 2xIIIx14"/50 (35.6 cm) Mark 11, przy maksymalnej elewacji 40o donośność pociskiem AP 680,4 kg wynosi 38500 m;

- 6xIIx5"/38 (12.7 cm) Mark 12, przy elewacji 45o donośność pociskiem AAC 25,0 kg wynosi 15900 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11890 m;

- 7xIVx1.1"/75 (28 mm) Mark 1, przy elewacji 41o donośność pociskiem HE 0,416 kg wynosi 6770 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność tym samym pociskiem wynosi 4790 m;

- 8xIIx0,50”/90 (12,7 mm) M1921.

Do kierowania ogniem zamontowano dwa dalocelowniki optyczne główne o bazie 6,9 m i dwa dalocelowniki optyczne pomocnicze o bazie 4,7 m. Ponadto, każda wieża artylerii głównej wyposażona jest w dalmierz optyczny o bazie 9,9 m.

Przewiduje się, że w latach 1943-44 zostanie wzmocniona artyleria plot. Docelowo zakłada się: 6xIIx127, 11xIVx40, 4xIIx20 i 24xIx20 mm.

Opancerzenie

Jak w raporcie i na rysunku.

Inne

Okręt został wyposażony w 10 radiostacji o zróżnicowanym zasięgu oraz dwa radionamierniki.

Niska sylwetka okrętu jest zamierzona. Chodzi o to, aby ta jednostka walcząca w linii z własnymi pancernikami, jako najsłabsza z nich, nie stanowiła priorytetowego celu dla okrętów wroga.

Nazwa okrętu - Xiao Long -  小龍 – Mały Smok nawiązuje do pancerników, jako „większych smoków” 

Link do rysunku: https://megawrzuta.pl/download/a37a65146049a319d53e0a1e358788c7.html

Xiao Long, China battlecruiser laid down 1938, launched 1939, completed 1941 (engine 1939)

Displacement:

            25 189 t light; 26 744 t standard; 30 396 t normal; 33 317 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (791,47 ft / 777,56 ft) x 89,57 ft x (31,50 / 33,64 ft)

            (241,24 m / 237,00 m) x 27,30 m  x (9,60 / 10,25 m)

Armament:

      6 - 14,02" / 356 mm 50,0 cal guns - 1 500,03lbs / 680,40kg shells, 150 per gun

              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1935 Model

              2 x 3-gun mounts on centreline ends, evenly spread

      12 - 5,00" / 127 mm 38,0 cal guns - 55,12lbs / 25,00kg shells, 450 per gun

              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1932 Model

              4 x Twin mounts on sides, evenly spread

              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread

                        2 raised mounts

      28 - 1,10" / 28,0 mm 75,0 cal guns - 0,92lbs / 0,42kg shells, 2 000 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1929 Model

              6 x Quad mounts on sides, evenly spread

                        6 raised mounts

              1 x Quad mount on centreline, aft deck aft

                        1 double raised mount

      16 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 4 000 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1921 Model

              8 x Twin mounts on sides, evenly spread

                        8 double raised mounts

      Weight of broadside 9 456 lbs / 4 283 kg

 Armour:

   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)

            Main:   10,0" / 254 mm           445,87 ft / 135,90 m   17,06 ft / 5,20 m

            Ends:   Unarmoured

              Main Belt covers 88% of normal length

    - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:

                        2,01" / 51 mm 445,87 ft / 135,90 m   32,15 ft / 9,80 m

            Beam between torpedo bulkheads 69,55 ft / 21,20 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   14,0" / 356 mm           7,01" / 178 mm                      12,0" / 305 mm

            2nd:     0,79" / 20 mm       -                                  -

    - Armoured deck - multiple decks:

            For and Aft decks: 5,00" / 127 mm

    - Conning towers: Forward 10,00" / 254 mm, Aft 5,00" / 127 mm

Machinery:

            Oil fired boilers, steam turbines,

            Geared drive, 4 shafts, 116 000 shp / 86 536 Kw = 31,80 kts

            Range 13 000nm at 16,00 kts

            Bunker at max displacement = 6 573 tons

 Complement:

            1 150 - 1 496

Cost:

            £12,896 million / $51,583 million

Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 2 169 tons, 7,1%

               - Guns: 2 169 tons, 7,1%

            Armour: 9 316 tons, 30,6%

               - Belts: 3 246 tons, 10,7%

               - Torpedo bulkhead: 1 065 tons, 3,5%

               - Armament: 1 324 tons, 4,4%

               - Armour Deck: 3 366 tons, 11,1%

               - Conning Towers: 315 tons, 1,0%

            Machinery: 3 139 tons, 10,3%

            Hull, fittings & equipment: 10 566 tons, 34,8%

            Fuel, ammunition & stores: 5 206 tons, 17,1%

            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              46 900 lbs / 21 274 Kg = 34,1 x 14,0 " / 356 mm shells or 5,0 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,13

            Metacentric height 5,3 ft / 1,6 m

            Roll period: 16,3 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,54

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,21

Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a normal bow and large transom stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,485 / 0,498

            Length to Beam Ratio: 8,68 : 1

            'Natural speed' for length: 32,25 kts

            Power going to wave formation at top speed: 49 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 58

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 21,00 degrees

            Stern overhang: 2,95 ft / 0,90 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            24,00%,  28,54 ft / 8,70 m,  20,01 ft / 6,10 m

               - Forward deck:       29,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  19,03 ft / 5,80 m

               - Aft deck:    29,00%,  19,03 ft / 5,80 m,  19,03 ft / 5,80 m

               - Quarter deck:        18,00%,  19,03 ft / 5,80 m,  21,00 ft / 6,40 m

               - Average freeboard:                      20,40 ft / 6,22 m

            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 82,6%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 151,9%

            Waterplane Area: 47 590 Square feet or 4 421 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 123%

            Structure weight / hull surface area: 168 lbs/sq ft or 819 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,98

                        - Longitudinal: 1,27

                        - Overall: 1,01

            Excellent machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Good seaboat, rides out heavy weather easily