Niderlandzkie niszczyciele typu Van Kinsbergen 1935-1937 (12 jednostek)
Trzeci
typ niszczycieli niderlandzkiej marynarki. W porównaniu do poprzednich typów Evertsen i Callenburgh, prezentowane niszczyciele są większe, szybsze, silniej
uzbrojone oraz posiadają większą wytrzymałość konstrukcji i lepszą dzielność morską.
Prócz wymienionych wyżej różnic ilościowych, przedstawiają sobą również nową
jakość, ponieważ jako pierwsze niderlandzkie niszczyciele:
- zostały
wyposażone w dalocelowniki optyczne;
- dzięki
stosunkowo wysokiej wolnej burcie oraz przedłużonemu fordekowi, osiągnęły
dzielność morską nie mniejszą niż 1,00;
-
posiadają trójnożne maszty;
- mają wszystkie
pomieszczenia oficerskie (za wyjątkiem sanitariatów) w nadbudówkach ponad
pokładem;
- zostały
wyposażone w trap burtowy, zamiast drabinki.
Wprawdzie
tylko dwie pierwsze z powyższych nowości mają bezpośredni wpływ na wartość
bojową, ale i pozostałe nie są tak zupełnie bez znaczenia.
Zadania,
jakie stoją przed omawianymi niszczycielami są tak typowe dla tej klasy okrętów,
że rozpisywanie się na ich temat nie ma sensu.
Niszczyciele
te budują stocznie NV Wilton Dok- en Werf Maatschappij w Schiedam
(Wilton-Fijenoord) oraz Rotterdamsche Droogdok Maatschappij w Rotterdamie (RDM).
W pierwszej z nich powstanie osiem, a w drugiej cztery jednostki. Po wejściu do
służby zostaną przydzielone do Sił Operacyjnych.
Opis
techniczny.
Kadłub
Dość
typowy dla niszczycieli tego okresu; tylko fordek jest dłuższy niż u podobnych
jednostek innych flot.
Napęd
Cztery kotły olejowe RDM w
dwu kotłowniach i dwa zestawy turbin parowych Westoever z przekładniami w dwu
maszynowniach.
Za wzór do ustalenia
współczynnika korygującego prędkość maksymalną wybrano włoski niszczyciel typu Alfredo Oriani (1937, 1675 ts). Przy
mocy napędu 48000 KM osiągał on realnie prędkość 38,00 w, a Springsharp
wyliczył ją na 33,61 w. 38,00/33,61=1,131, taki też współczynnik zwiększający
prędkość dla naszego okrętu przyjęto.
Uzbrojenie
Na
okręcie zamontowano:
- 3xIIx120/45 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/1933,
przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 24,00 kg wynosi 19600 m, a
przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 12860 m;
- 1xII+2xIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o
donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 4xIx13,2/78
FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg
wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym
samym pociskiem wynosi 4080 m;
- 2xIVxwt533
mm;
- 2xwbg
z zapasem 48 bg.
Do kierowania ogniem zamontowano
dalocelownik optyczny z funkcją plot o bazie 4,1 m oraz dalmierz optyczny o
bazie 2,6 m.
Inne
Okręt został wyposażony w cztery
radiostacje, radionamiernik oraz szumonamiernik.
Van Kinsbergen, Netherlands destroyer laid down 1934, launched 1934,
completed 1935 (engine 1934)
Displacement:
1 694 t light;
1 760 t standard; 1 947 t normal; 2 097 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(372,17 ft / 364,17 ft)
x 36,42 ft x (11,48 / 12,08 ft)
(113,44 m / 111,00 m) x
11,10 m x (3,50 / 3,68 m)
Armament:
6 - 4,72" / 120 mm 45,0
cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 120 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1931 Model
3 x Twin mounts on centreline ends, majority
forward
1 raised
mount - superfiring
4 - 1,57" / 40,0 mm
43,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 200 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1932 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
2 x Single mounts on sides, aft deck forward
2 raised
mounts
4 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 3 500 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck centre
2 raised
mounts
2 x Single mounts on sides, forward deck
centre
2 double
raised mounts
Weight of broadside 324 lbs
/ 147 kg
Main Torpedoes
8 - 21,0" / 533 mm,
23,56 ft / 7,18 m torpedoes - 1,567 t each, 12,537 t total
In 2 sets of deck mounted
centre rotating tubes
Main DC/AS Mortars
2 - 396,83 lbs / 180,00 kg
Depth Charges + 48 reloads - 8,858 t total
in Stern depth charge
rack
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,51" / 13 mm -
-
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 2 shafts,
32 000 shp / 23 872 Kw = 36,36 kts
Range 3 500nm at
15,00 kts
Bunker normal = 187
tons, at max displacement = 336 tons
Complement:
146 - 190
Cost:
£0,992 million / $3,968
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 88 tons, 4,5%
- Guns: 52 tons, 2,7%
- Weapons: 36 tons, 1,9%
Armour: 4 tons, 0,2%
- Armament: 4 tons, 0,2%
Machinery: 907 tons,
46,6%
Hull, fittings &
equipment: 695 tons, 35,7%
Fuel, ammunition &
stores: 253 tons, 13,0%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
784 lbs / 356 Kg = 14,9 x 4,7 " / 120 mm
shells or 0,3 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,21
Metacentric height 1,6
ft / 0,5 m
Roll period: 12,3
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,27
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,00
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,448 / 0,458
Length to Beam Ratio:
10,00 : 1
'Natural speed' for
length: 21,92 kts
Power going to wave
formation at top speed: 66 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 70
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 17,20 degrees
Stern overhang: 0,98 ft
/ 0,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 22,64 ft /
6,90 m, 19,36 ft / 5,90 m
- Forward deck: 27,00%, 19,36 ft / 5,90
m, 19,03 ft / 5,80 m
- Aft deck: 43,00%, 11,15 ft / 3,40 m, 11,15 ft / 3,40 m
- Quarter deck: 14,00%, 11,15 ft /
3,40 m, 11,15 ft / 3,40 m
- Average freeboard: 14,85 ft / 4,53 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 158,9%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 129,2%
Waterplane Area:
8 769 Square feet or 815 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 98%
Structure weight / hull
surface area: 47 lbs/sq ft or 227 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,72
-
Longitudinal: 2,09
- Overall:
0,81
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Van Kinsbergen (1935)
Tromp (1935)
De Ruyter (1935)
Van Heemskerck (1935)
Floriszoon (1936)
Van Almonde (1936)
Van Brakel (1936)
Van Duvenvoorde (1936)
Den Haen (1937)
Lichthart (1937)
De Liefde (1937)
Lonck (1937)