piątek, 3 listopada 2023

Niderlandzkie niszczyciele typu Van Kinsbergen 1935-1937 (12 jednostek)

Niderlandzkie niszczyciele typu Van Kinsbergen 1935-1937 (12 jednostek)

Trzeci typ niszczycieli niderlandzkiej marynarki. W porównaniu do poprzednich typów Evertsen i Callenburgh, prezentowane niszczyciele są większe, szybsze, silniej uzbrojone oraz posiadają większą wytrzymałość konstrukcji i lepszą dzielność morską. Prócz wymienionych wyżej różnic ilościowych, przedstawiają sobą również nową jakość, ponieważ jako pierwsze niderlandzkie niszczyciele:
- zostały wyposażone w dalocelowniki optyczne;
- dzięki stosunkowo wysokiej wolnej burcie oraz przedłużonemu fordekowi, osiągnęły dzielność morską nie mniejszą niż 1,00;
- posiadają trójnożne maszty;
- mają wszystkie pomieszczenia oficerskie (za wyjątkiem sanitariatów) w nadbudówkach ponad pokładem;
- zostały wyposażone w trap burtowy, zamiast drabinki.
Wprawdzie tylko dwie pierwsze z powyższych nowości mają bezpośredni wpływ na wartość bojową, ale i pozostałe nie są tak zupełnie bez znaczenia.
Zadania, jakie stoją przed omawianymi niszczycielami są tak typowe dla tej klasy okrętów, że rozpisywanie się na ich temat nie ma sensu.
Niszczyciele te budują stocznie NV Wilton Dok- en Werf Maatschappij w Schiedam (Wilton-Fijenoord) oraz Rotterdamsche Droogdok Maatschappij w Rotterdamie (RDM). W pierwszej z nich powstanie osiem, a w drugiej cztery jednostki. Po wejściu do służby zostaną przydzielone do Sił Operacyjnych.
Opis techniczny.
Kadłub
Dość typowy dla niszczycieli tego okresu; tylko fordek jest dłuższy niż u podobnych jednostek innych flot.
Napęd
Cztery kotły olejowe RDM w dwu kotłowniach i dwa zestawy turbin parowych Westoever z przekładniami w dwu maszynowniach.
Za wzór do ustalenia współczynnika korygującego prędkość maksymalną wybrano włoski niszczyciel typu Alfredo Oriani (1937, 1675 ts). Przy mocy napędu 48000 KM osiągał on realnie prędkość 38,00 w, a Springsharp wyliczył ją na 33,61 w. 38,00/33,61=1,131, taki też współczynnik zwiększający prędkość dla naszego okrętu przyjęto.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 3xIIx120/45 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/1933, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 24,00 kg wynosi 19600 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 12860 m;
- 1xII+2xIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 4xIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m;
- 2xIVxwt533 mm;
- 2xwbg z zapasem 48 bg.
Do kierowania ogniem zamontowano dalocelownik optyczny z funkcją plot o bazie 4,1 m oraz dalmierz optyczny o bazie 2,6 m.
Inne
Okręt został wyposażony w cztery radiostacje, radionamiernik oraz szumonamiernik.


Van Kinsbergen, Netherlands destroyer laid down 1934, launched 1934, completed 1935 (engine 1934)

Displacement:
            1 694 t light; 1 760 t standard; 1 947 t normal; 2 097 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (372,17 ft / 364,17 ft) x 36,42 ft x (11,48 / 12,08 ft)
            (113,44 m / 111,00 m) x 11,10 m  x (3,50 / 3,68 m)

Armament:
      6 - 4,72" / 120 mm 45,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 120 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1931 Model
              3 x Twin mounts on centreline ends, majority forward
                        1 raised mount - superfiring
      4 - 1,57" / 40,0 mm 43,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 200 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1932 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
              2 x Single mounts on sides, aft deck forward
                        2 raised mounts
      4 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 3 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck centre
                        2 raised mounts
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 324 lbs / 147 kg
      Main Torpedoes
      8 - 21,0" / 533 mm, 23,56 ft / 7,18 m torpedoes - 1,567 t each, 12,537 t total
            In 2 sets of deck mounted centre rotating tubes
      Main DC/AS Mortars
      2 - 396,83 lbs / 180,00 kg Depth Charges + 48 reloads - 8,858 t total
            in Stern depth charge rack 

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)     Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                   -                                      -

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 32 000 shp / 23 872 Kw = 36,36 kts
            Range 3 500nm at 15,00 kts
            Bunker normal = 187 tons, at max displacement = 336 tons

Complement:
            146 - 190

Cost:
            £0,992 million / $3,968 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 88 tons, 4,5%
               - Guns: 52 tons, 2,7%
               - Weapons: 36 tons, 1,9%
            Armour: 4 tons, 0,2%
               - Armament: 4 tons, 0,2%
            Machinery: 907 tons, 46,6%
            Hull, fittings & equipment: 695 tons, 35,7%
            Fuel, ammunition & stores: 253 tons, 13,0%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              784 lbs / 356 Kg = 14,9 x 4,7 " / 120 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,21
            Metacentric height 1,6 ft / 0,5 m
            Roll period: 12,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,27
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,00

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,448 / 0,458
            Length to Beam Ratio: 10,00 : 1
            'Natural speed' for length: 21,92 kts
            Power going to wave formation at top speed: 66 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,20 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                     Fore end,              Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  22,64 ft / 6,90 m,  19,36 ft / 5,90 m
               - Forward deck:       27,00%,  19,36 ft / 5,90 m,  19,03 ft / 5,80 m
               - Aft deck:                43,00%,  11,15 ft / 3,40 m,  11,15 ft / 3,40 m
               - Quarter deck:        14,00%,  11,15 ft / 3,40 m,  11,15 ft / 3,40 m
               - Average freeboard:                      14,85 ft / 4,53 m 

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 158,9%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 129,2%
            Waterplane Area: 8 769 Square feet or 815 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 98%
            Structure weight / hull surface area: 47 lbs/sq ft or 227 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,72
                        - Longitudinal: 2,09
                        - Overall: 0,81
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

Van Kinsbergen (1935)
Tromp (1935)
De Ruyter (1935)
Van Heemskerck (1935)
Floriszoon (1936)
Van Almonde (1936)
Van Brakel (1936)
Van Duvenvoorde (1936)
Den Haen (1937)
Lichthart (1937)
De Liefde (1937)
Lonck (1937)