niedziela, 3 stycznia 2016

Wiadomości z floty nr 29/1/1932



Wiadomości z floty nr 29/1/1932

Okręty.
Sprzedano do Turcji dwa torpedowce Ryś i Żbik (typ Ryś TB-7 1913) za kwotę łączną 106 tys. zł.
Krążowniki lekkie Bydgoszcz, Opole i Bytom (typ Bydgoszcz CL-11 1914-15) zostały skierowane do kolonii. Czwarty krążownik tego typu (Łuck 1915) zostanie przebudowany na okręt szkolny dla elewów podoficerskich szkół Marynarki Wojennej.
Uzbrojenie.
Wycofane zostały ostatecznie działa morskie 120 mm model 1919 i zastąpione przez działa uniwersalne model 1920 tego samego kalibru.
Wycofane zostały ostatecznie działa morskie 152 mm model 1917 i zastąpione przez działa model 1925 tego samego kalibru.
Wycofane zostały miny kontaktowe model 1920 (500 kg), w użyciu okrętów nawodnych pozostają miny tegoż rodzaju model 1930 (650 kg), a okrętów podwodnych model 1922 (550 kg).
Wycofane zostały bomby głębinowe model 1925 (246 kg), w użyciu większych okrętów nawodnych pozostają miny model 1928 (190 kg), a okrętów mniejszych i samolotów model 1928 (112 kg).
Kolonie.
Trwają prace nad rozbudową baz morskich w Rabaulu i Kaviengu.
Inne.
Zakończyły się prace naukowo-badawcze na Archipelagu Króla Jerzego, ich wyniki powinny zostać opublikowane pod koniec tego roku, lub na początku roku przyszłego.
Na nowo pozyskane wyspy Antyli Polskich (Saba i Sint Eustatius) skierowany został okręt hydrograficzny Atlantyk. Dokona on wstępnego pomierzenia i skartowania wybrzeży oraz zinwentaryzuje i oznakuje główne tory wodne.
Budżet.
Budowa bardzo kosztownych pancerników typu Władysław Jagiełło tak mocno nadszarpnęła tegoroczny budżet MW, że pod znakiem zapytania stanęła możliwość realizacji innych, przewidzianych na ten rok projektów. Admiralicja podejmuje kroki mające na celu doraźne dofinansowanie lub przynajmniej uzyskanie zgody na znaczne przekroczenie tegorocznego budżetu kosztem roku(lat) przyszłego.

Pancernik typu Władysław Jagiełło 1932-1933 (2 szt.)



Pancernik typu Władysław Jagiełło 1932-1933 (2 szt.)

Wprawdzie nasza flota liniowa liczebnie wygląda imponująco (4 pancerniki i 5 krążowników liniowych), ale jakościowo wypada to znacznie gorzej. Tak naprawdę mamy tylko dwa pełnowartościowe i w miarę nowoczesne pancerniki (typ Władysław Łokietek BB-4 1923). Prócz tego, dwa małe zmodernizowane w roku 1927 pancerniki typu Bolesław Chrobry (BB-2) o niewystarczającej liczebnie artylerii głównej, dwa niewielkie i dość stare (będą niebawem modernizowane) krążowniki liniowe typu Bolesław Śmiały (BC-1 1917) oraz trzy nowe i dobre w swoim rodzaju, lecz zbyt małe i za słabo uzbrojone do walki z najsilniejszymi okrętami liniowymi potencjalnego wroga krążowniki liniowe typu Leszek Biały (BC-3 1930). Dlatego też, Admiralicja podjęła decyzję o budowie dwu nowych dużych pancerników.
Będą to, jeżeli nie najsilniejsze, to jedne z najsilniejszych jednostek tej klasy na świecie. Okręty te są znowu silnie „wyżyłowane” w celu zmieszczenia się w ograniczeniach traktatowych (tylko 2 ts mniej od limitu!). Siła ich polega m.in. na licznej, choć nie najcięższej w dopuszczalnych ramach artylerii głównej, której jednak tzw. burtowa salwa minutowa jest cięższa niż jednostek o uzbrojeniu 8x406 mm. Innymi zaletami są: dobre opancerzenie (szczególnie poziome i przeciwtorpedowe), wysoka prędkość maksymalna oraz – tradycyjnie już u mnie – silna artyleria plot. Wprowadzone zostały tu, właśnie, co wdrożone do użytku nowe uniwersalne działa 135 mm o maksymalnym kącie podniesienia 70o. Znaczna, a niewykorzystana jeszcze powierzchnia, umożliwia w przyszłości wydatne wzmocnienie liczebności działek małokalibrowych.
Od razu odpieram ewentualne zarzuty, jakoby bliskie usytuowanie dział 135 mm miało je narazić na jednoczesne zniszczenie pojedynczym trafieniem. Wieże tych dział posiadają opancerzenie (w tym barbety) do 50 mm i sam podmuch lub odłamki bliskiego trafienia nie są w stanie zrobić im krzywdy.
Prócz uniwersalnych dział 135 mm, inną nowością jest zastosowanie również nowo opracowanych specjalnych dalocelowników plot (usytuowanych przed głównymi dalocelownikami na dziobowej i rufowej wieży dowodzenia). Umożliwiają one dużo dokładniejsze niż dotychczas opracowanie elementów strzału (kierunek i podniesienie) artylerii plot, a szczególnie tzw. kroczących ogni zaporowych.
Okręty tego typu są wyposażone w najnowsze pływakowe wodnosamoloty rozpoznawcze LWS-14HR Alka w ilości 3 szt. Hangar mieści 2 samoloty, a trzeci znajduje się w gotowości do startu na katapulcie. Rzut górny pokazuje (nieuwidoczniony na bokorysie), przygotowany do zahangarowania (lub już wyhangarowany) wodnosamolot ze złożonymi skrzydłami. Wyposażenie to, umożliwia ciągłe śledzenie ewentualnego celu, co w przypadku wcześniej stosowanych zestawów lotniczych było praktycznie niemożliwe (na co słusznie zwrócił uwagę jeden z Kolegów; zabijcie mnie – nie pamiętam który, przepraszam!).
Starannie podzielone pomieszczenia z urządzeniami napędowymi zmniejszają wydatnie skutki pojedynczych trafień. Układ k-m-k-m z zastosowaniem pancernych grodzi międzyprzedziałowych daje dużą dozę bezpieczeństwa, również w wypadku trafień torpedami.
Ogólnie „Jagiellończyki” charakteryzują się stosunkowo niską sylwetką. Przyznaję, że wcale do tego nie dążyłem, jakoś tak „samo wyszło” Ponieważ – moim zdaniem – wszystkie elementy okrętów mają odpowiednią do swych funkcji wysokość, to „na siłę” ich nie podwyższałem. Poza tym niska sylwetka jest raczej zaletą, niż wadą (mniejszy cel), więc o co chodzi… :) Również w rzucie poziomym jednostka posiada dość korzystny hydrodynamicznie profil, zmniejszający opory falowe; nie jest to jeszcze ideał, ale… na to mamy czas.
Władysław Jagiełło został nowym okrętem flagowym naszej floty, w związku z tym nosi na maszcie dziobowym proporczyk dowódcy floty. Podniesiona na dziobowej flaglince flaga kodu sygnałowego „P” (blue Peter, czyli „błękitny Piotruś”) oznacza: „cała załoga winna się zameldować na okręcie, ponieważ wkrótce wychodzi on w morze”
Po oddaniu do służby obydwu pancerników będziemy posiadać (przynajmniej liczebnie) trzecią flotę liniową na świecie. Ktoś (też już nie pamiętam kto, może Krzysztof?) wysunął zarzut, że ponieważ inne floty trzymają się „realu”, a moja nie musi (teoretycznie, bo ograniczeń traktatowych przecież przestrzegam), to te inne floty nie mogą odpowiadać na moje projekty swoimi. Uważam, że jest to zarzut chybiony; po pierwsze nie buduję żadnych „cudów”, na które należałoby natychmiast odpowiadać pod groźbą deklasacji floty. Po drugie, często to właśnie ja buduję „odpowiedzi” na realne konstrukcje.  Po trzecie, jako „odpowiedź” na prezentowany pancernik można potraktować amerykański typ „North Carolina” i brytyjski „King George V”; czyż nie tak?

 Władysław Jagiełło, Poland Battleship laid down 1932


Displacement:
            32 686 t light; 34 998 t standard; 37 102 t normal; 38 786 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (793,84 ft / 787,40 ft) x 98,43 ft x (31,50 / 32,60 ft)
            (241,96 m / 240,00 m) x 30,00 m  x (9,60 / 9,94 m)

Armament:
      10 - 14,02" / 356 mm 50,0 cal guns - 1 589,53lbs / 721,00kg shells, 150 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1925 Model
              2 x Triple mounts on centreline ends, evenly spread
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread 2 raised mounts
      16 - 5,31" / 135 mm 50,0 cal guns - 72,09lbs / 32,70kg shells, 300 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1932 Model
              8 x Twin mounts on sides, evenly spread 4 raised mounts
      16 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 800 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Quad mounts on centreline ends, evenly spread 2 raised mounts
              2 x Quad mounts on sides, forward deck Centre 2 raised mounts
      19 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              8 x Twin mounts on sides, evenly spread 8 raised mounts
              3 x Single mounts on centreline, evenly spread 3 raised mounts
      Weight of broadside 16 502 lbs / 7 485 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   13,8" / 350 mm           511,81 ft / 156,00 m   11,15 ft / 3,40 m
            Ends:   Unarmoured
              Main Belt covers 100% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
                        5,91" / 150 mm           505,25 ft / 154,00 m   20,34 ft / 6,20 m
            Beam between torpedo bulkheads 85,30 ft / 26,00 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   13,8" / 350 mm           7,87" / 200 mm                      13,8" / 350 mm
            2nd:     1,97" / 50 mm 0,98" / 25 mm             1,97" / 50 mm

   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 5,91" / 150 mm

   - Conning towers: Forward 13,78" / 350 mm, Aft 7,87" / 200 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 104 942 shp / 78 286 Kw = 28,00 kts
            Range 10 000nm at 13,00 kts
            Bunker at max displacement = 3 787 tons

Complement:
            1 336 - 1 737

Cost:
            £14,664 million / $58,655 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 3 084 tons, 8,3%
               - Guns: 3 084 tons, 8,3%
            Armour: 14 059 tons, 37,9%
               - Belts: 3 313 tons, 8,9%
               - Torpedo bulkhead: 2 246 tons, 6,1%
               - Armament: 3 213 tons, 8,7%
               - Armour Deck: 4 768 tons, 12,9%
               - Conning Towers: 519 tons, 1,4%
            Machinery: 3 097 tons, 8,3%
            Hull, fittings & equipment: 12 371 tons, 33,3%
            Fuel, ammunition & stores: 4 416 tons, 11,9%
            Miscellaneous weights: 75 tons, 0,2%
               - Hull below water: 75 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              52 690 lbs / 23 900 Kg = 38,3 x 14,0 " / 356 mm shells or 9,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,05
            Metacentric height 5,3 ft / 1,6 m
            Roll period: 17,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,99
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,34

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,532 / 0,537
            Length to Beam Ratio: 8,00 : 1
            'Natural speed' for length: 28,06 kts
            Power going to wave formation at top speed: 46 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 52
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 13,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  27,89 ft / 8,50 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Forward deck:       55,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Aft deck:    10,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Quarter deck:        15,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Average freeboard:                      22,30 ft / 6,80 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 80,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 172,4%
            Waterplane Area: 53 184 Square feet or 4 941 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 103%
            Structure weight / hull surface area: 205 lbs/sq ft or 1 003 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,97
                        - Longitudinal: 1,30
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

2 x catapults
3 x LWS-14HR

Władysław Jagiełło (1932)
Władysław Warneńczyk (1933)