Wprawdzie
nasza flota liniowa liczebnie wygląda imponująco (4 pancerniki i 5 krążowników
liniowych), ale jakościowo wypada to znacznie gorzej. Tak naprawdę mamy tylko
dwa pełnowartościowe i w miarę nowoczesne pancerniki (typ Władysław Łokietek BB-4 1923). Prócz tego, dwa małe zmodernizowane
w roku 1927 pancerniki typu Bolesław
Chrobry (BB-2) o niewystarczającej liczebnie artylerii głównej, dwa
niewielkie i dość stare (będą niebawem modernizowane) krążowniki liniowe typu Bolesław Śmiały (BC-1 1917) oraz trzy nowe
i dobre w swoim rodzaju, lecz zbyt małe i za słabo uzbrojone do walki z
najsilniejszymi okrętami liniowymi potencjalnego wroga krążowniki liniowe typu Leszek Biały (BC-3 1930). Dlatego też,
Admiralicja podjęła decyzję o budowie dwu nowych dużych pancerników.
Będą to,
jeżeli nie najsilniejsze, to jedne z najsilniejszych jednostek tej klasy na
świecie. Okręty te są znowu silnie „wyżyłowane” w celu zmieszczenia się w
ograniczeniach traktatowych (tylko 2 ts mniej od limitu!). Siła ich polega
m.in. na licznej, choć nie najcięższej w dopuszczalnych ramach artylerii
głównej, której jednak tzw. burtowa salwa minutowa jest cięższa niż jednostek o
uzbrojeniu 8x406 mm. Innymi zaletami są: dobre opancerzenie (szczególnie
poziome i przeciwtorpedowe), wysoka prędkość maksymalna oraz – tradycyjnie już
u mnie – silna artyleria plot. Wprowadzone zostały tu, właśnie, co wdrożone do
użytku nowe uniwersalne działa 135 mm o maksymalnym kącie podniesienia 70o.
Znaczna, a niewykorzystana jeszcze powierzchnia, umożliwia w przyszłości
wydatne wzmocnienie liczebności działek małokalibrowych.
Od razu
odpieram ewentualne zarzuty, jakoby bliskie usytuowanie dział 135 mm miało je
narazić na jednoczesne zniszczenie pojedynczym trafieniem. Wieże tych dział
posiadają opancerzenie (w tym barbety) do 50 mm i sam podmuch lub odłamki
bliskiego trafienia nie są w stanie zrobić im krzywdy.
Prócz
uniwersalnych dział 135 mm, inną nowością jest zastosowanie również
nowo opracowanych specjalnych dalocelowników plot (usytuowanych przed głównymi
dalocelownikami na dziobowej i rufowej wieży dowodzenia). Umożliwiają one dużo
dokładniejsze niż dotychczas opracowanie elementów strzału (kierunek i
podniesienie) artylerii plot, a szczególnie tzw. kroczących ogni zaporowych.
Okręty
tego typu są wyposażone w najnowsze pływakowe wodnosamoloty rozpoznawcze LWS-14HR Alka w ilości 3 szt. Hangar
mieści 2 samoloty, a trzeci znajduje się w gotowości do startu na katapulcie.
Rzut górny pokazuje (nieuwidoczniony na bokorysie), przygotowany do
zahangarowania (lub już wyhangarowany) wodnosamolot ze złożonymi skrzydłami.
Wyposażenie to, umożliwia ciągłe śledzenie ewentualnego celu, co w przypadku
wcześniej stosowanych zestawów lotniczych było praktycznie niemożliwe (na co
słusznie zwrócił uwagę jeden z Kolegów; zabijcie mnie – nie pamiętam który,
przepraszam!).
Starannie
podzielone pomieszczenia z urządzeniami napędowymi zmniejszają wydatnie skutki
pojedynczych trafień. Układ k-m-k-m z zastosowaniem pancernych grodzi
międzyprzedziałowych daje dużą dozę bezpieczeństwa, również w wypadku trafień
torpedami.
Ogólnie „Jagiellończyki” charakteryzują się
stosunkowo niską sylwetką. Przyznaję, że wcale do tego nie dążyłem, jakoś tak
„samo wyszło” Ponieważ – moim zdaniem – wszystkie elementy okrętów mają
odpowiednią do swych funkcji wysokość, to „na siłę” ich nie podwyższałem. Poza
tym niska sylwetka jest raczej zaletą, niż wadą (mniejszy cel), więc o co
chodzi… :) Również w rzucie
poziomym jednostka posiada dość korzystny hydrodynamicznie profil,
zmniejszający opory falowe; nie jest to jeszcze ideał, ale… na to mamy czas.
Władysław Jagiełło został nowym okrętem flagowym naszej floty,
w związku z tym nosi na maszcie dziobowym proporczyk dowódcy floty. Podniesiona
na dziobowej flaglince flaga kodu sygnałowego „P” (blue Peter, czyli „błękitny Piotruś”) oznacza: „cała załoga winna
się zameldować na okręcie, ponieważ wkrótce wychodzi on w morze”
Po
oddaniu do służby obydwu pancerników będziemy posiadać (przynajmniej liczebnie)
trzecią flotę liniową na świecie. Ktoś (też już nie pamiętam kto, może
Krzysztof?) wysunął zarzut, że ponieważ inne floty trzymają się „realu”, a moja
nie musi (teoretycznie, bo ograniczeń traktatowych przecież przestrzegam), to
te inne floty nie mogą odpowiadać na moje projekty swoimi. Uważam, że jest to
zarzut chybiony; po pierwsze nie buduję żadnych „cudów”, na które należałoby
natychmiast odpowiadać pod groźbą deklasacji floty. Po drugie, często to
właśnie ja buduję „odpowiedzi” na realne konstrukcje. Po trzecie, jako „odpowiedź” na prezentowany
pancernik można potraktować amerykański typ „North Carolina” i brytyjski „King
George V”; czyż nie tak?
Władysław
Jagiełło, Poland Battleship laid down 1932
Displacement:
32 686 t light; 34 998 t
standard; 37 102 t normal; 38 786 t full load
Dimensions:
Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(793,84 ft / 787,40 ft) x 98,43 ft x
(31,50 / 32,60 ft)
(241,96 m / 240,00 m) x 30,00 m x (9,60 / 9,94 m)
Armament:
10 - 14,02" / 356 mm 50,0 cal guns -
1 589,53lbs / 721,00kg shells, 150 per gun
Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1925 Model
2 x Triple mounts on centreline ends, evenly spread
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread 2 raised mounts
16 - 5,31" / 135 mm 50,0 cal guns -
72,09lbs / 32,70kg shells, 300 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1932 Model
8 x Twin mounts on sides, evenly spread 4 raised mounts
16 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns -
2,05lbs / 0,93kg shells, 1 800 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Quad mounts on centreline ends, evenly spread 2 raised mounts
2 x Quad mounts on sides, forward deck Centre 2 raised mounts
19 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns -
0,55lbs / 0,25kg shells, 3 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
8 x Twin mounts on sides, evenly spread 8 raised mounts
3 x Single mounts on centreline, evenly spread 3 raised mounts
Weight of broadside 16 502 lbs / 7 485 kg
Armour:
- Belts: Width
(max) Length (avg) Height (avg)
Main: 13,8" / 350 mm 511,81
ft / 156,00 m 11,15 ft / 3,40 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 100% of normal length
- Torpedo Bulkhead - Strengthened structural
bulkheads:
5,91" / 150 mm 505,25 ft / 154,00 m 20,34 ft / 6,20 m
Beam between torpedo bulkheads 85,30
ft / 26,00 m
- Gun armour: Face (max) Other
gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 13,8" / 350 mm 7,87"
/ 200 mm 13,8" /
350 mm
2nd: 1,97"
/ 50 mm 0,98" / 25 mm 1,97" / 50 mm
- Armoured deck - multiple decks:
For and Aft decks: 5,91" / 150
mm
- Conning towers: Forward 13,78" / 350
mm, Aft 7,87" / 200 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 4 shafts, 104 942
shp / 78 286 Kw = 28,00 kts
Range 10 000nm at 13,00 kts
Bunker at max displacement =
3 787 tons
Complement:
1 336 - 1 737
Cost:
£14,664 million / $58,655 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 3 084 tons, 8,3%
- Guns: 3 084 tons, 8,3%
Armour: 14 059 tons, 37,9%
- Belts: 3 313 tons, 8,9%
- Torpedo bulkhead: 2 246 tons, 6,1%
- Armament: 3 213 tons, 8,7%
- Armour Deck: 4 768 tons, 12,9%
- Conning Towers: 519 tons, 1,4%
Machinery: 3 097 tons, 8,3%
Hull, fittings & equipment:
12 371 tons, 33,3%
Fuel, ammunition & stores:
4 416 tons, 11,9%
Miscellaneous weights: 75 tons, 0,2%
- Hull below water: 75 tons
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
52 690 lbs / 23 900 Kg = 38,3 x 14,0 " / 356 mm shells or
9,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,05
Metacentric height 5,3 ft / 1,6 m
Roll period: 17,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,99
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,34
Hull
form characteristics:
Hull has rise forward of midbreak,
a normal bow and a round stern
Block coefficient (normal/deep):
0,532 / 0,537
Length to Beam Ratio: 8,00 : 1
'Natural speed' for length: 28,06
kts
Power going to wave formation at top
speed: 46 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 52
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 13,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = length of deck as a
percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 27,89 ft / 8,50 m, 23,95 ft / 7,30 m
- Forward deck: 55,00%, 23,95 ft / 7,30 m, 23,95 ft / 7,30 m
- Aft deck: 10,00%, 16,08 ft / 4,90 m, 16,08 ft / 4,90 m
- Quarter deck: 15,00%, 16,08 ft / 4,90 m, 16,08 ft / 4,90 m
- Average freeboard: 22,30
ft / 6,80 m
Ship tends to be wet forward
Ship
space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 80,2%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 172,4%
Waterplane Area: 53 184 Square
feet or 4 941 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 103%
Structure weight / hull surface
area: 205 lbs/sq ft or 1 003 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,97
- Longitudinal: 1,30
- Overall: 1,00
Excellent machinery, storage,
compartmentation space
Excellent accommodation and
workspace room
Ship has slow, easy roll, a good,
steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy
weather easily
2
x catapults
3
x LWS-14HR
Władysław
Jagiełło (1932)
Władysław Warneńczyk
(1933)