Niszczyciel typu Samum 1932-1933 (8 szt.)
Pamiętacie
zapewne niszczyciele typu Tsunami z
1925 roku, które choć miały być z założenia podstawowym typem naszego
niszczyciela, okazały się niezbyt udanym projektem i dalsza ich budowa została
wstrzymana. Trochę to trwało, ale w końcu ukazała się ich przepracowana i – mam
nadzieję – dużo lepsza wersja. Zachowano wprawdzie ogólne rozplanowanie okrętu
(artyleria, wt, napęd), ale wydłużono o 1 m i „zaokrąglono” kadłub oraz
dokonano sporej ilości innych, drobnych zmian (a diabeł podobno tkwi w
szczegółach :)).
W
rezultacie – moim zdaniem – otrzymano znacznie lepszy okręt przy większej tylko
o 35 t wyporności. Poprawiły się istotnie właściwości morskie, uzbrojenie pop,
a także ogólna funkcjonalność jednostki. Jedynie wzrost prędkości maksymalnej
nie jest skutkiem moich „wnikliwych przemyśleń”, a wyłącznie zastosowaniem
współczynnika, który – jak pewnie pamiętacie – jakiś czas temu zdecydowałem się
stosować.
Utrzymano
istotny dla żywotności jednostki rozdział urządzeń napędowych w układzie,
licząc od dziobu: kotłownia-maszynownia-kotłownia-maszynownia. Ponieważ okręt
posiada dwa wały napędowe, pomieszczenia te są ustawione w rodzaj zachodzącej
częściowo na siebie szachownicy; tzn. dziobowe kotłownia i maszynownia przy
prawej burcie, a rufowe przy lewej. Wszystko to ogranicza to skutki
pojedynczych trafień.
Rzucać
się może w oczy ogólnie wysoka sylwetka, a w szczególności wysoko położony
pomost bojowy i dalocelownik. Zaprojektowałem wysoki, lecz wąski pomost, mając
na uwadze opory powietrza. Wbrew pozorom nie wpłynęło to znacząco na
pogorszenie stateczności, czy też stabilności jednostki. Miłośnicy wysokich
masztów też powinni być usatysfakcjonowani.
Mam
zamiar używać tego niszczyciela jako (o ile to w ogóle możliwe) uniwersalnego,
na razie „zaryzykowałem” 8 szt. Jeżeli nie spotka się z poważniejszą i uzasadnioną
krytyką, będę kontynuować serię w tej samej, lub nieco zmodyfikowanej (może
1 600 t, 5x120 mm?) postaci. Wtedy mógłby się stać naszym naprawdę
podstawowym - przynajmniej liczebnie - typem tej klasy okrętów.
Dla
informacji: nazwy okrętów są miejscowymi nazwami suchych wiatrów pustynnych.
Samum, Poland Destroyer laid down 1932
Displacement:
1 323
t light; 1 373 t standard; 1 504 t normal; 1 609 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(350,41
ft / 344,49 ft) x 32,81 ft x (13,12 / 13,65 ft)
(106,80
m / 105,00 m) x 10,00 m x (4,00 / 4,16
m)
Armament:
4
- 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1920 Model
2 x Single mounts on centreline, forward
evenly spread 1 raised mount
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
2
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
Anti-air guns in deck mount, 1919 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck Centre
1 raised mount
4
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread 4
raised mounts
Weight of broadside 217 lbs / 98 kg
Main Torpedoes
6
- 21,0" / 533 mm, 27,56 ft / 8,40 m torpedoes - 1,796 t each, 10,773 t
total
In
2 sets of deck mounted centre rotating tubes
Main DC/AS Mortars
2
- 418,88 lbs / 190,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 4,862 t total
in
Stern depth charge racks
2nd DC/AS Mortars
2
- 418,88 lbs / 190,00 kg Depth Charges + 16 reloads - 3,366 t total
in
Depth charge throwers
Armour:
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 2 shafts, 25 043 shp / 18 682 Kw = 35,00 kts
Range
4 750nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 236 tons
Complement:
120
- 157
Cost:
£0,751
million / $3,004 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
101 tons, 6,7%
- Guns: 69 tons, 4,6%
- Weapons: 33 tons, 2,2%
Armour:
1 tons, 0,0%
- Armament: 1 tons, 0,0%
Machinery:
676 tons, 44,9%
Hull,
fittings & equipment: 545 tons, 36,2%
Fuel,
ammunition & stores: 182 tons, 12,1%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
626 lbs / 284 Kg = 11,9 x 4,7 " / 120 mm
shells or 0,2 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,10
Metacentric
height 1,1 ft / 0,3 m
Roll
period: 12,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,49
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,00
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,355 / 0,365
Length
to Beam Ratio: 10,50 : 1
'Natural
speed' for length: 21,54 kts
Power
going to wave formation at top speed: 62 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 17,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 15,00%, 19,36 ft /
5,90 m, 17,39 ft / 5,30 m
- Forward deck: 25,00%, 17,39 ft / 5,30
m, 17,39 ft / 5,30 m
- Aft deck: 45,00%, 9,51 ft / 2,90 m, 9,51 ft / 2,90 m
- Quarter deck: 15,00%, 9,51 ft / 2,90
m, 9,51 ft / 2,90 m
- Average freeboard: 12,78 ft / 3,90 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 160,0%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 101,2%
Waterplane
Area: 7 029 Square feet or 653 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 88%
Structure
weight / hull surface area: 45 lbs/sq ft or 220 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,69
-
Longitudinal: 2,03
-
Overall: 0,77
Cramped
machinery, storage, compartmentation space
Adequate
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Samum (1932)
Gharbi (1932)
Garmsil (1932)
Sahil (1932)
Sistan (1933)
Sharg (1933)
Szamal (1933)
Karif (1933)
Niszczycieli nigdy za wiele.
OdpowiedzUsuńCałkiem ładna jednostka , podoba mi się :)
Zgrabne okręty! Nie bardzo jednak rozumiem zasadność usytuowania na dziobie pojedynczych lawet artylerii głównej.
OdpowiedzUsuńŁK
Też się zapytam co spowodowało, iż na dziobie mamy wieże pojedyncze a na rufie podwójną? Zgadzam się z Autorem, że następny typ podstawowego niszczyciela powinien być uzbrojony w 5x120 w 3 wieżach, wieża pojedyncza w superpozycji, tyle że nie wiem jak lepiej z przodu czy z tyłu. Później można by w naturalny sposób przejść na 6x120. Krzysztof.
OdpowiedzUsuńA może po japońsku, podwójna na górze? Dla niszczycieli możliwość zalania dziobowych dział jest codziennością.
UsuńAle stateczność pogorszy się.
UsuńŁK
Powodów takiego rozmieszczenia wież jest kilka:
Usuń- niechęć do grupowania artylerii głównej tylko w dwu wieżach, jedno trafienie eliminuje 50% siły;
- dziobowa część kadłuba jest węższa i pojedyncze wieże lepiej się tam "wpasowują";
- chęć zapewnienia na rufie miejsca dla stanowiska 40 mm oraz broni pop.
Poza tym każde rozmieszczenie ma swoje zalety i wady, jakbym tego nie rozwiązał i tak byłyby zastrzeżenia.
JKS
Poprawa jak najbardziej na plus, popieram Kol. Krzysztofa, 5 a potem 6 dział 120mm(musimy mieć jakąś przewagę nad niszczycielami niemieckimi, jeśli nie kalibru to chociaż w liczbie luf i szybkostrzelności)!
OdpowiedzUsuńKpt.G
Na razie przypatrzmy się japońcom
OdpowiedzUsuńSłuszna uwaga.
UsuńKpt.G
Typ Fubuki? Mamy jak się nie mylę tylko 4 odpowiedniki, a i to nie do końca - nasze lidery typu Grom (chyba). Krzysztof
OdpowiedzUsuńWitam
OdpowiedzUsuńSugeruję następujące zmiany:
- zamianę wierzy A na 2 działową
- zamianę przedniej wyrzutni 3 torpedowej na 4 a nawet 5 i rezygnację z drugiego zestawu
- zaoszczędzoną wyporność przeznaczyć na zamknięte wierze artyleryjskie
Pawel76
Zamknięte stanowiska dział na niszczycielach pojawią się dopiero za kilka lat.
UsuńJKS
Układ uzbrojenia z tym zdwojonym działem z tyłu dla mnie dziwaczny – z tym, że już to było (typ Tsunami). Tym nie mniej faktem jest, że zawsze (?) na niszczycielach jeśli na rufie było jedno stanowisko artyleryjskie, umieszczano jest na podwyższeniu – a tu nie.
OdpowiedzUsuńSylwetka jest nieproporcjonalnie wysoka, ponieważ nadbudówka ma 3 poziomy +pomost otwarty – standardem były 2-2,5 poziomu.
Czy dobrze widzę, że pod dalocelownikiem jest pancerne stanowisko dowodzenia? Ale w raporcie go nie widzę..
Jeśli chodzi o dalszy rozwój niszczycieli, to przecież już też było: typ Grom (6x120), Wicher (8x120) i C (nazwy nie wymienię, bo mi się nie podoba – 7x120). Ja uważam za błędną koncepcje takiej specjalizacji, gdzie mamy ofensywne torpedowce (Lew), niszczycie defensywne (eskortowe - Mazury), niszczyciele zwykłe (jak obecne Samsun), niszczyciele „ofensywne” (typ C) oraz lidery (Grom i Wicher). W nie największej flocie (jak nasza) znacznie lepszym rozwiązaniem jest jeden typ uniwersalny niszczycieli.
H_Babbock
I jeszcze jeden szczegół. Odległość zamków dział przednich od nadbudówek to 107cm (3 i 1/2 stopy). A scalony pocisk 120 mierzył 147 cm długości. To jak je załadować?
OdpowiedzUsuńH_Babbock
Odległość ta wynosi 4', poza tym zamki otwierają się w bok i wtedy odległość wzrasta do ponad 5'.
UsuńJKS
Ale wciskasz (w sensie dosłownym). 5 stóp to 152cm, pocisk 147cm, więc jak kanonier chwyci za denko pocisku, to przytnie sobie palce o nadbudówkę. Dla mnie to ekstremalne.
UsuńH_Babbock
Dziękuję, wezmę to pod uwagę przy następnych projektach.
UsuńJKS