Okręt szkolny typu Świętowit 1921 (1 szt.)
Ukończono
awizowaną wcześniej (post z 16.11.2014) przebudowę starej kanonierki Gryf (GB-1 1903) na okręt szkolny.
Jednostka przeznaczona jest do praktycznego szkolenia elewów szkół
podoficerskich MW. Szkolenie to ma formę niezbyt długich (ok. 2 tyg.) rejsów
głównie po Bałtyku oraz ćwiczeń na okręcie w porcie lub na redzie.
Zakres
przebudowy: całkowicie wymieniono napęd, uzbrojenie oraz wyposażenie
nawigacyjne i radiotechniczne, na skutek powyższego skrócono główny pas
pancerny oraz wygospodarowano dodatkowe miejsce w kadłubie na pomieszczenia
bytowe elewów, rozbudowano najwyższą kondygnację nadbudówek, dokonano drobnych
zmian w takielunku, rozbudowano zestaw środków ratunkowych. Efektem tych zmian
jest obniżenie wyporności; okręt „wynurzył się” o ok. 0,3 m.
Sądzę,
że tym razem nie muszę „obawiać” się pochwał dotyczących sylwetki. Jest ona –
moim zdaniem – dość pokraczna, a przede wszystkim sprawia wrażenie
przeładowanej uzbrojeniem i niestatecznej. Liczne i zróżnicowane uzbrojenie ma na celu możliwie
szerokie zapoznanie się przyszłych
specjalistów uzbrojenia z ich „ogródkiem”, a stateczność – wbrew pozorom –
pozostaje dobra. Korzystny wpływ na to ma spory ciężar podwodnej ochrony
kadłuba, wyjątkowo dobrej, jak na okręt tej wielkości.
Wartość
bojowa jednostki jest raczej niewielka (niska prędkość, niewielki zasięg,
niekorzystne sektory ostrzału dział 105 i 40 mm), może być ona ewentualnie wykorzystana
w charakterze kanonierki obrony wybrzeża.
Koszt
okrętu uwzględnia jedynie wydatki związane z przebudową.
Wskaźniki
odporności okrętu należy w tym przypadku podzielić przez ok. 1,5.
Świętowit, Poland Training ship laid down 1921
Displacement:
905 t
light; 945 t standard; 1 014 t normal; 1 069 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
213,25
ft / 213,25 ft x 31,17 ft x 10,17 ft (normal load)
65,00 m
/ 65,00 m x 9,50 m x 3,10 m
Armament:
1 -
5,98" / 152 mm guns in single mounts, 101,41lbs / 46,00kg shells, 1917
Model
Quick firing gun in a deck mount with hoist on
centreline forward
2 -
4,13" / 105 mm guns (1x2 guns), 33,29lbs / 15,10kg shells, 1920 Model
Dual purpose guns in a deck mount with hoist on
centreline amidships, all raised guns - superfiring
2 -
1,57" / 40,0 mm guns (1x2 guns), 2,05lbs / 0,93kg shells, 1919 Model
Anti-aircraft guns in deck mount on
centreline amidships, all raised guns - superfiring
2 -
0,98" / 25,0 mm guns in single mounts, 0,55lbs / 0,25kg shells, 1919 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts on side,
all amidships, all raised mounts - superfiring
Weight
of broadside 173 lbs / 78 kg
Shells
per gun, main battery: 180
2 -
21,0" / 533 mm above water torpedoes
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 1,97" / 50 mm 78,74 ft / 24,00 m 13,78 ft / 4,20 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 57% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and
engineering spaces
- Torpedo
Bulkhead:
0,98"
/ 25 mm 134,51 ft / 41,00 m 6,23 ft / 1,90 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,98" / 25 mm 0,98" / 25 mm -
2nd: 0,98" / 25 mm -
-
- Armour deck:
0,98" / 25 mm, Conning tower: 1,97" / 50 mm
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 3 259 shp / 2 431 Kw = 18,00 kts
Range
3 000nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 125 tons
Complement:
89 - 116
Cost:
£0,064
million / $0,258 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
23 tons, 2,3%
Armour:
233 tons, 22,9%
- Belts: 107 tons, 10,5%
- Torpedo bulkhead: 31 tons, 3,0%
- Armament: 9 tons, 0,9%
- Armour Deck: 83 tons, 8,1%
- Conning Tower: 4 tons, 0,4%
Machinery:
112 tons, 11,1%
Hull,
fittings & equipment: 521 tons, 51,3%
Fuel,
ammunition & stores: 109 tons, 10,7%
Miscellaneous
weights: 17 tons, 1,7%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 021 lbs / 917 Kg = 18,9 x 6,0 " /
152 mm shells or 1,2 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,04
Metacentric
height 0,9 ft / 0,3 m
Roll
period: 13,5 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,43
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,11
Hull form characteristics:
Hull has
a flush deck
Block
coefficient: 0,525
Length
to Beam Ratio: 6,84 : 1
'Natural
speed' for length: 14,60 kts
Power
going to wave formation at top speed: 57 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 65
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 11,48
ft / 3,50 m
- Forecastle (25%): 9,51 ft / 2,90 m
- Mid (0%): 9,51
ft / 2,90 m
- Quarterdeck (0%): 9,51 ft / 2,90 m
- Stern: 9,51
ft / 2,90 m
- Average freeboard: 9,71 ft / 2,96 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 157,9%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 73,2%
Waterplane
Area: 4 532 Square feet or 421 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 154%
Structure
weight / hull surface area: 74 lbs/sq ft or 359 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 1,32
-
Longitudinal: 3,49
-
Overall: 1,45
Hull
space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for
accommodation and workspaces is cramped
Ship has
slow, easy roll, a good, steady gun platform
2xDCR (6)
2xDCT (4)
Świętowit
(1921)