czwartek, 11 grudnia 2014

Okręt szkolny typu Świętowit



Okręt szkolny typu Świętowit 1921 (1 szt.)

Ukończono awizowaną wcześniej (post z 16.11.2014) przebudowę starej kanonierki Gryf (GB-1 1903) na okręt szkolny. Jednostka przeznaczona jest do praktycznego szkolenia elewów szkół podoficerskich MW. Szkolenie to ma formę niezbyt długich (ok. 2 tyg.) rejsów głównie po Bałtyku oraz ćwiczeń na okręcie w porcie lub na redzie.
Zakres przebudowy: całkowicie wymieniono napęd, uzbrojenie oraz wyposażenie nawigacyjne i radiotechniczne, na skutek powyższego skrócono główny pas pancerny oraz wygospodarowano dodatkowe miejsce w kadłubie na pomieszczenia bytowe elewów, rozbudowano najwyższą kondygnację nadbudówek, dokonano drobnych zmian w takielunku, rozbudowano zestaw środków ratunkowych. Efektem tych zmian jest obniżenie wyporności; okręt „wynurzył się” o ok. 0,3 m.
Sądzę, że tym razem nie muszę „obawiać” się pochwał dotyczących sylwetki. Jest ona – moim zdaniem – dość pokraczna, a przede wszystkim sprawia wrażenie przeładowanej uzbrojeniem i niestatecznej. Liczne i  zróżnicowane uzbrojenie ma na celu możliwie szerokie zapoznanie się  przyszłych specjalistów uzbrojenia z ich „ogródkiem”, a stateczność – wbrew pozorom – pozostaje dobra. Korzystny wpływ na to ma spory ciężar podwodnej ochrony kadłuba, wyjątkowo dobrej, jak na okręt tej wielkości.
Wartość bojowa jednostki jest raczej niewielka (niska prędkość, niewielki zasięg, niekorzystne sektory ostrzału dział 105 i 40 mm), może być ona ewentualnie wykorzystana w charakterze kanonierki obrony wybrzeża.
Koszt okrętu uwzględnia jedynie wydatki związane z przebudową.
Wskaźniki odporności okrętu należy w tym przypadku podzielić przez ok. 1,5.



Świętowit, Poland Training ship laid down 1921

Displacement:
            905 t light; 945 t standard; 1 014 t normal; 1 069 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
            213,25 ft / 213,25 ft x 31,17 ft x 10,17 ft (normal load)
            65,00 m / 65,00 m x 9,50 m  x 3,10 m

Armament:
      1 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 101,41lbs / 46,00kg shells, 1917 Model
              Quick firing gun in a deck mount with hoist on centreline forward
      2 - 4,13" / 105 mm guns (1x2 guns), 33,29lbs / 15,10kg shells, 1920 Model
              Dual purpose guns in a deck mount with hoist on centreline amidships, all raised guns - superfiring
      2 - 1,57" / 40,0 mm guns (1x2 guns), 2,05lbs / 0,93kg shells, 1919 Model
              Anti-aircraft guns in deck mount on centreline amidships, all raised guns - superfiring
      2 - 0,98" / 25,0 mm guns in single mounts, 0,55lbs / 0,25kg shells, 1919 Model
              Anti-aircraft guns in deck mounts on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
            Weight of broadside 173 lbs / 78 kg
            Shells per gun, main battery: 180
            2 - 21,0" / 533 mm above water torpedoes

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   1,97" / 50 mm   78,74 ft / 24,00 m     13,78 ft / 4,20 m
            Ends:   Unarmoured
              Main Belt covers 57% of normal length
              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Torpedo Bulkhead:
                        0,98" / 25 mm 134,51 ft / 41,00 m     6,23 ft / 1,90 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   0,98" / 25 mm 0,98" / 25 mm                   -
            2nd:     0,98" / 25 mm       -                                  -

   - Armour deck: 0,98" / 25 mm, Conning tower: 1,97" / 50 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 3 259 shp / 2 431 Kw = 18,00 kts
            Range 3 000nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 125 tons

Complement:
            89 - 116

Cost:
            £0,064 million / $0,258 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 23 tons, 2,3%
            Armour: 233 tons, 22,9%
               - Belts: 107 tons, 10,5%
               - Torpedo bulkhead: 31 tons, 3,0%
               - Armament: 9 tons, 0,9%
               - Armour Deck: 83 tons, 8,1%
               - Conning Tower: 4 tons, 0,4%
            Machinery: 112 tons, 11,1%
            Hull, fittings & equipment: 521 tons, 51,3%
            Fuel, ammunition & stores: 109 tons, 10,7%
            Miscellaneous weights: 17 tons, 1,7%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              2 021 lbs / 917 Kg = 18,9 x 6,0 " / 152 mm shells or 1,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,04
            Metacentric height 0,9 ft / 0,3 m
            Roll period: 13,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,43
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,11

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck
            Block coefficient: 0,525
            Length to Beam Ratio: 6,84 : 1
            'Natural speed' for length: 14,60 kts
            Power going to wave formation at top speed: 57 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 65
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
               - Stem:                    11,48 ft / 3,50 m
               - Forecastle (25%): 9,51 ft / 2,90 m
               - Mid (0%):              9,51 ft / 2,90 m
               - Quarterdeck (0%):            9,51 ft / 2,90 m
               - Stern:                    9,51 ft / 2,90 m
               - Average freeboard:          9,71 ft / 2,96 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 157,9%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 73,2%
            Waterplane Area: 4 532 Square feet or 421 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 154%
            Structure weight / hull surface area: 74 lbs/sq ft or 359 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,32
                        - Longitudinal: 3,49
                        - Overall: 1,45
            Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
            Room for accommodation and workspaces is cramped
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

2xDCR (6)
2xDCT (4)

Świętowit (1921)
 

6 komentarzy:

  1. Potężny zakres przebudowy dość leciwego już okrętu. To jakby wbrew zasadom preferowanym przez Kolegę. Ale ja osobiście nie mam nic przeciwko. Sylwetka rzeczywiście nie powala urodą, ale też nie jest szczególnie pokraczna - ot dość typowa dla kanonierki. Jakoś nie mogę się przekonać, że wysokie posadowienie armat nie wpływa negatywnie na stateczność. Przyznam się, że nie bardzo "ogarniam", jak takie silne i wielorakie uzbrojenie, można "wcisnąć" w tak mały i na dodatek opancerzony kadłub. Są to, dla mnie, nierozwiązywalne zagadki springsharpa.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Ilościowy" zakres przebudowy obliczyłem na ok. 38%, 40% to maksymalna wartość przeze mnie akceptowana.
      Oczywiście, że wysokie posadowienie uzbrojenia wpływa ujemnie na stateczność. W tym jednak przypadku jest to równoważone ciężarem opancerzenia części podwodnej kadłuba. Masa całego uzbrojenia to ok. 32 t, a masa podwodnej części opancerzenia to ok. 31 t.
      Zgadzam się, że wizualnie uzbrojenie wygląda imponująco. Niemniej to tylko 32 t (z opancerzeniem), co dla okrętu o wyporności ponad 1000 t nie jest czymś niebywałym. Ponadto zwracam uwagę na specyficzny charakter tej jednostki. Nagromadzenie uzbrojenia wpłynęło oczywiście na walory żeglugowe okrętu. Stateczność 1,04 i dzielność morska 1,11 to parametry bliskie granicy dopuszczalności, ale ta jednostka nigdy nie będzie pływać ani szybko, ani w bardzo trudnych warunkach. Porównać ją można do monitorów, które z natury swojej przeładowane uzbrojeniem, nie wybierały się na Horn.

      JKS

      Usuń
  2. Całkowita wymiana siłowni, uzbrojenia i wyposażenia nawigacyjnego, zabudowa pomieszczeń socjalnych i dydaktycznych dla kursantów = tylko 38%? Nie to, żebym kwestionował zasadność przebudowy (w przeciwieństwie do Kolegi, takie obszerne modernizacje to moja pasja!), ale jak wyszło te 38%? Jeśli to nie tajemnica, to chętnie poczekam na odpowiedź. I pozdrawiam!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znowu źle się wyraziłem; zamiast zakres "ilościowy" powinienem napisać "wartościowy" w sensie kosztów.
      Robiłem sobie w Springsharpie symulacje dla różnego rodzaju okrętów celem ustalenia podziału kosztu okrętu na poszczególne jego elementy. Dla jednostki tego rodzaju koszt kadłuba to ok. 50%, napęd to ok. 22%, uzbrojenie to ok. 16%, opancerzenie 10%, pozostałe 2%. Dla innych okrętów podział ten może wyglądać całkiem inaczej; np. koszt napędu niszczycieli może przekraczać 50%, a ścigaczy nawet 65%. Zdaję sobie sprawę, że jest to szacunek nieprecyzyjny i obarczony błędami, ale nie znam lepszego sposobu.
      P.S. Ewentualne zaniżenie kosztu przebudowy tym przypadku może zrekompensować "odzysk" w postaci zdemontowanych płyt pancernych 50 mm w ilości ok. 140 m2, czyli ok. 55 t.

      JKS

      Usuń
    2. Teraz "rachunek" Kolegi stał się, dla mnie, zrozumiały. Oczywiście oparty jest o niedoskonałe dane szacunkowe, ale chyba możliwe do zaakceptowania. Jestem pod wrażeniem, bo (osobiście) nigdy takich współczynników statystycznych nie wypracowałem!
      ŁK

      Usuń
    3. Powtarzam; sposób niedoskonały, ale lepszy niż intuicja. Właśnie tego typu kalkulacja odwiodła mnie od planowanej modernizacji krążownika minowego "Proteusz" (CM-2 1902), w tym przypadku koszt przekraczałby 40% wartości okrętu po modernizacji, czyli zabawa stałaby się wg mnie nieopłacalna.

      JKS

      Usuń