wtorek, 10 marca 2015

Wiadomości z floty nr 11/2/1924



Wiadomości z floty nr 11/2/1924

Okręty.
Prawdziwy ewenement w naszej flocie; nie sprzedaliśmy, a kupiliśmy okręt! Przedmiotem zakupu stał się były francuski transatlantyk Le Savoie. Okręt wszedł do służby w roku 1901 i będąc własnością armatora Compagnie Générale Transatlantique  pływał przeważnie na trasie Hawr – Nowy Jork. W roku 1914 jednostka została wcielona do francuskiej marynarki wojennej w roli krążownika pomocniczego. W roku 1919 została skreślona z listy francuskiej floty i rozbrojona oczekiwała przy kei na swoje nowe przeznaczenie. Właściciel statku nie miał pomysłu na jej wykorzystanie i stwierdził, że jeśli nie uda mu się sprzedać statku do roku 1926, to pójdzie on „na żyletki”, czyli na złom. Nasza Admiralicja uznała to za dobrą okazję i kupiła statek.
Jednostka zostanie przebudowana na okręt szkolno-treningowy dla pilotów lotnictwa zaokrętowanego. Przebudowa obejmie m.in. demontaż połowy układu napędowego, likwidację wszystkich istniejących nadbudówek, przebudowę układu odprowadzenia dymu z pozostałej kotłowni, budowę pokładu lotniczego z podnośnikami, montaż nowego uzbrojenia i urządzeń do obsługi samolotów.
Jednocześnie prowadzone będzie dostosowanie niektórych typów samolotów do operowania z pokładów okrętowych (zamiana płóz ogonowych na kółka z hakami do lin hamujących i (tylko dla większych samolotów) montaż urządzeń pozwalających na składanie skrzydeł.
Koszt zakupu okrętu wyniósł 367 tys. zł., a przewidywany koszt adaptacji to ok. 1 213 tys. zł. Wychodzi na to, że zakup tej jednostki był pod względem ekonomicznym klasycznym „strzałem w dziesiątkę”
Zakładam, że Bolko z Jeziorek (bo tak będzie się nazywał) posłuży mniej więcej do roku 1931, mam nadzieję, że wtedy będziemy już mieli prawdziwe lotniskowce i będzie gdzie ćwiczyć.
Ten to okręt jest „winny” mojego zapomnienia o kominie na holowniku!