Przebudowa szwedzkich kanonierek torpedowych typu Örnen na stawiacze min 1932 (2 jednostki)
Dziś projekt pomysłu kolegi ŁK; Jego autorstwa jest również legenda.
Urozmaicona linia brzegowa północnych
wybrzeży Bałtyku stwarzała idealne warunki dla prowadzenia operacji minowych.
Dowództwo floty szwedzkiej zdawało się jednak, przez dłuższy czas, nie
dostrzegać tych możliwości. Przełom zaistniał dopiero pod koniec lat 20-tych,
kiedy to postanowiono małemu krążownikowi minowemu Clas Fleming dodać wspomagające go, stosunkowo nieduże, ale szybkie
stawiacze min. Zamiast budować nowe okręty, zdecydowano się zmodernizować
znajdujące się jeszcze w służbie kanonierki torpedowe z przełomu XIX i XX
wieku. Niegdyś było to 5 okrętów, z których w służbie do roku 1929 dotrwały
jeszcze 3, a 2 z nich postanowiono poddać konwersji. Z dniem 31.12.1929 r. zostały
one czasowo wycofane ze służby, a inżynierowie ze stoczni Lindholmen w
Gőteborgu przystąpili do opracowania planów ich obszernej modernizacji. Po
wyasygnowaniu stosownych kwot budżetowych przez parlament, prace ruszyły z
dniem 01.07.1930 r. i były prowadzone równolegle przez dwie renomowane
stocznie: Lindholmen (Gőteborg) i Kockums (Malmő). Zostały zakończone,
odpowiednio, 19.01.1932 r. i 25.03.1932 r. W połowie 1942 r. oba okręty
przeszły jeszcze jedną wymianę uzbrojenia i pozostały w służbie czynnej aż do
końca 1954 roku, kiedy to postępujące odprężenie w stosunkach międzynarodowych
skłoniło dowództwo floty do skierowania ich na złom.
Poniżej opis techniczny przebudowy.
Kadłub
Zlikwidowano dziobowe sponsomy oraz
przebudowano dziobową część kadłuba.
Napęd
Wymieniono w całości. Zainstalowano
dwa kotły olejowe Yarrow w dwu kotłowniach oraz dwa zestawy turbin parowych De
Laval z przekładniami.
Uzbrojenie
Zmodernizowano
istniejące działa 120 mm, zwiększając ich elewację do 30o, a
pozostałe uzbrojenie zdemontowano. Po przebudowie uzbrojenie wyglądało
następująco:
- 2xIx120 mm L/45 K/45 M94/32, przy elewacji maksymalnej 30o
donośność pociskiem HE 24,0 kg wynosi 17500 m;
- 2xIx40 mm/39 Vickers 2-pdr QF,
przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,90 kg wynosi 3480 m, a
przy elewacji maksymalnej 80o donośność tym samym pociskiem wynosi
2200 m;
- 2xIx8 mm/75 M.1931,
- 60 min.
Do
kierowania ogniem zamontowano dwa dalmierze optyczne o bazie 2,6 m.
W
lutym 1943 roku działka 2-pdr QF zostały wymienione na 40 mm L/56 Bofors M32, a km-y 8 mm na działka
20 mm L/66 Bofors K/66 M40. Ponadto, w tym samym czasie zamontowano nowe przyrządy
celownicze, dwa miotacze bomb głębinowych oraz umożliwiono alternatywny montaż
wbg w miejsce rufowych torów minowych.
Opancerzenie
Istniejące
opancerzenie poziome pozostawiono bez zmian.
Inne
Całkowicie
przebudowano nadbudówki i maszty oraz skrócono istniejące kominy. Zainstalowano
trzy radiostacje o zróżnicowanym zasięgu.
W
lutym 1943 roku zamontowano szumonamiernik, a w marcu 1945 sonar oraz radar
kontroli przestrzeni powietrznej.
Na
skutek przebudowy:
-
zanurzenie zmniejszyło się z 3,07 do 2,80 m, a wyporność normalna z 844 do 762
t (dotyczy Örnen,
Jacob Bagge nieznacznie różnił się pod tym względem);
- prędkość
maksymalna zwiększyła się z 19,50 do 22,53 w, a zasięg z 1200 Mm przy 12 w do
3500 mm przy 15 w.
Koszt przebudowy wyniósł 48,8% wartości porównywalnego okrętu nowego.
Oernen, Sweden minelayer laid down 1895, launched 1896, completed 1897,
modernized 1932 (engine 1931)
Displacement:
631 t light; 658 t
standard; 762 t normal; 846 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(231,13 ft / 220,14 ft)
x 26,90 ft x (9,19 / 9,93 ft)
(70,45 m / 67,10 m) x
8,20 m x (2,80 / 3,03 m)
Armament:
2 - 4,72" / 120 mm 45,0
cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1932 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
2 - 1,57" / 40,0 mm
39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck centre
2 - 0,31" / 8,0 mm 75,0
cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1903 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck
centre
2 raised
mounts
Weight of broadside 108 lbs
/ 49 kg
Mines
2 - 1 477,10 lbs /
670,00 kg mines + 60 reloads - 40,884 t total
in Above water - Stern
racks/rails
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,98" / 25 mm -
-
- Protected deck - single deck:
For and Aft decks:
0,75" / 19 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 2 shafts,
6 500 shp / 4 849 Kw = 22,53 kts
Range 3 500nm at
15,00 kts
Bunker at max
displacement = 188 tons
Complement:
72 - 94
Cost:
£0,089 million / $0,355
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 71 tons, 9,3%
- Guns: 20 tons, 2,6%
- Weapons: 51 tons, 6,7%
Armour: 46 tons, 6,0%
- Armament: 5 tons, 0,6%
- Armour Deck: 41 tons, 5,3%
Machinery: 194 tons,
25,5%
Hull, fittings &
equipment: 279 tons, 36,6%
Fuel, ammunition &
stores: 132 tons, 17,3%
Miscellaneous weights:
41 tons, 5,4%
- Hull below water: 27 tons
- On freeboard deck: 14 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 104 lbs / 501 Kg = 20,9 x 4,7 " /
120 mm shells or 0,5 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,24
Metacentric height 1,0
ft / 0,3 m
Roll period: 11,1
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,18
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,07
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,491 / 0,503
Length to Beam Ratio:
8,18 : 1
'Natural speed' for
length: 14,84 kts
Power going to wave
formation at top speed: 64 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 65
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 18,90 degrees
Stern overhang: 6,50 ft
/ 1,98 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 23,00%, 13,12 ft /
4,00 m, 11,15 ft / 3,40 m
- Forward deck: 29,50%, 11,15 ft / 3,40
m, 9,51 ft / 2,90 m
- Aft deck: 27,50%, 9,51 ft / 2,90 m, 9,51 ft / 2,90 m
- Quarter deck: 20,00%, 9,51 ft / 2,90
m, 11,15 ft / 3,40 m
- Average freeboard: 10,48 ft / 3,19 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 94,6%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 102,9%
Waterplane Area:
3 912 Square feet or 363 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 145%
Structure weight / hull
surface area: 42 lbs/sq ft or 204 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,91
-
Longitudinal: 2,93
- Overall:
1,02
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Oernen (1932)
Jacob Bagge (1932)