czwartek, 16 grudnia 2021

Przebudowa szwedzkich kanonierek torpedowych typu Örnen na stawiacze min 1932 (2 jednostki)

Przebudowa szwedzkich kanonierek torpedowych typu Örnen na stawiacze min 1932 (2 jednostki)

Dziś projekt pomysłu kolegi ŁK; Jego autorstwa jest również legenda.

Urozmaicona linia brzegowa północnych wybrzeży Bałtyku stwarzała idealne warunki dla prowadzenia operacji minowych. Dowództwo floty szwedzkiej zdawało się jednak, przez dłuższy czas, nie dostrzegać tych możliwości. Przełom zaistniał dopiero pod koniec lat 20-tych, kiedy to postanowiono małemu krążownikowi minowemu Clas Fleming dodać wspomagające go, stosunkowo nieduże, ale szybkie stawiacze min. Zamiast budować nowe okręty, zdecydowano się zmodernizować znajdujące się jeszcze w służbie kanonierki torpedowe z przełomu XIX  i XX wieku. Niegdyś było to 5 okrętów, z których w służbie do roku 1929 dotrwały jeszcze 3, a 2 z nich postanowiono poddać konwersji. Z dniem 31.12.1929 r. zostały one czasowo wycofane ze służby, a inżynierowie ze stoczni Lindholmen w Gőteborgu przystąpili do opracowania planów ich obszernej modernizacji. Po wyasygnowaniu stosownych kwot budżetowych przez parlament, prace ruszyły z dniem 01.07.1930 r. i były prowadzone równolegle przez dwie renomowane stocznie: Lindholmen (Gőteborg) i Kockums (Malmő). Zostały zakończone, odpowiednio, 19.01.1932 r. i  25.03.1932 r. W połowie 1942 r. oba okręty przeszły jeszcze jedną wymianę uzbrojenia i pozostały w służbie czynnej aż do końca 1954 roku, kiedy to postępujące odprężenie w stosunkach międzynarodowych skłoniło dowództwo floty do skierowania ich na złom. 

Poniżej opis techniczny przebudowy.

Kadłub

Zlikwidowano dziobowe sponsomy oraz przebudowano dziobową część kadłuba.

Napęd

Wymieniono w całości. Zainstalowano dwa kotły olejowe Yarrow w dwu kotłowniach oraz dwa zestawy turbin parowych De Laval z przekładniami.

Uzbrojenie

Zmodernizowano istniejące działa 120 mm, zwiększając ich elewację do 30o, a pozostałe uzbrojenie zdemontowano. Po przebudowie uzbrojenie wyglądało następująco:

- 2xIx120 mm L/45 K/45 M94/32, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskiem HE 24,0 kg wynosi 17500 m;

- 2xIx40 mm/39 Vickers 2-pdr QF, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,90 kg wynosi 3480 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność tym samym pociskiem wynosi 2200 m;

- 2xIx8 mm/75 M.1931,

- 60 min.

Do kierowania ogniem zamontowano dwa dalmierze optyczne o bazie 2,6 m.

W lutym 1943 roku działka 2-pdr QF zostały wymienione na 40 mm L/56 Bofors M32, a km-y 8 mm na działka 20 mm L/66 Bofors K/66 M40. Ponadto, w tym samym czasie zamontowano nowe przyrządy celownicze, dwa miotacze bomb głębinowych oraz umożliwiono alternatywny montaż wbg w miejsce rufowych torów minowych.

Opancerzenie

Istniejące opancerzenie poziome pozostawiono bez zmian.

Inne

Całkowicie przebudowano nadbudówki i maszty oraz skrócono istniejące kominy. Zainstalowano trzy radiostacje o zróżnicowanym zasięgu.

W lutym 1943 roku zamontowano szumonamiernik, a w marcu 1945 sonar oraz radar kontroli przestrzeni powietrznej.

Na skutek przebudowy:

- zanurzenie zmniejszyło się z 3,07 do 2,80 m, a wyporność normalna z 844 do 762 t (dotyczy Örnen, Jacob Bagge nieznacznie różnił się pod tym względem);

- prędkość maksymalna zwiększyła się z 19,50 do 22,53 w, a zasięg z 1200 Mm przy 12 w do 3500 mm przy 15 w.

Koszt przebudowy wyniósł 48,8% wartości porównywalnego okrętu nowego. 

Oernen, Sweden minelayer laid down 1895, launched 1896, completed 1897, modernized 1932 (engine 1931)

Displacement:

            631 t light; 658 t standard; 762 t normal; 846 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (231,13 ft / 220,14 ft) x 26,90 ft x (9,19 / 9,93 ft)

            (70,45 m / 67,10 m) x 8,20 m  x (2,80 / 3,03 m)

Armament:

      2 - 4,72" / 120 mm 45,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun

              Quick firing guns in deck mounts, 1932 Model

              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread

      2 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 500 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model

              2 x Single mounts on sides, aft deck centre

      2 - 0,31" / 8,0 mm 75,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1903 Model

              2 x Single mounts on sides, forward deck centre

                        2 raised mounts

      Weight of broadside 108 lbs / 49 kg

      Mines

      2 - 1 477,10 lbs / 670,00 kg mines + 60 reloads - 40,884 t total

            in Above water - Stern racks/rails

 Armour:

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   0,98" / 25 mm       -                                  -

    - Protected deck - single deck:

            For and Aft decks: 0,75" / 19 mm

Machinery:

            Oil fired boilers, steam turbines,

            Geared drive, 2 shafts, 6 500 shp / 4 849 Kw = 22,53 kts

            Range 3 500nm at 15,00 kts

            Bunker at max displacement = 188 tons

 Complement:

            72 - 94

 Cost:

            £0,089 million / $0,355 million

Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 71 tons, 9,3%

               - Guns: 20 tons, 2,6%

               - Weapons: 51 tons, 6,7%

            Armour: 46 tons, 6,0%

               - Armament: 5 tons, 0,6%

               - Armour Deck: 41 tons, 5,3%

            Machinery: 194 tons, 25,5%

            Hull, fittings & equipment: 279 tons, 36,6%

            Fuel, ammunition & stores: 132 tons, 17,3%

            Miscellaneous weights: 41 tons, 5,4%

               - Hull below water: 27 tons

               - On freeboard deck: 14 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              1 104 lbs / 501 Kg = 20,9 x 4,7 " / 120 mm shells or 0,5 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,24

            Metacentric height 1,0 ft / 0,3 m

            Roll period: 11,1 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,18

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,07

Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a normal bow and a cruiser stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,491 / 0,503

            Length to Beam Ratio: 8,18 : 1

            'Natural speed' for length: 14,84 kts

            Power going to wave formation at top speed: 64 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 65

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 18,90 degrees

            Stern overhang: 6,50 ft / 1,98 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            23,00%,  13,12 ft / 4,00 m,  11,15 ft / 3,40 m

               - Forward deck:       29,50%,  11,15 ft / 3,40 m,  9,51 ft / 2,90 m

               - Aft deck:    27,50%,  9,51 ft / 2,90 m,  9,51 ft / 2,90 m

               - Quarter deck:        20,00%,  9,51 ft / 2,90 m,  11,15 ft / 3,40 m

               - Average freeboard:                      10,48 ft / 3,19 m

            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 94,6%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 102,9%

            Waterplane Area: 3 912 Square feet or 363 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 145%

            Structure weight / hull surface area: 42 lbs/sq ft or 204 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,91

                        - Longitudinal: 2,93

                        - Overall: 1,02

            Adequate machinery, storage, compartmentation space

            Adequate accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

 Oernen (1932)

Jacob Bagge (1932)