piątek, 9 września 2016

Modernizacja pancerników typu Władysław Łokietek 1939-1940 (2 szt.)



Modernizacja pancerników typu Władysław Łokietek  1939-1940 (2 szt.)

Pomimo, że pancerniki typu Władysław Łokietek (BB-4 1923-24) jeszcze tak bardzo się nie zestarzały, to z myślą o przyszłości dokonano ich modernizacji. Poniżej wykaz głównych zmian:
- wymieniono całkowicie układ napędowy (efekt +0,5 w. prędkości i +150 Mm zasięgu);
- wymieniono artylerię DP i małokalibrową w całości oraz lufy artylerii głównej;
- usunięto wyrzutnie torpedowe;
- wymieniono wyposażenie lotnicze;
- wzmocniono pancerz poziomy do łącznej grubości 175 mm;
- przesunięto nieznacznie uskok pokładu górnego w stronę dziobu;
- dodano bąble przeciwtorpedowe;
- przebudowano całkowicie nadbudówki i maszty;
- dokonano „face liftingu” komina;
- wymieniono w całości wyposażenie radionawigacyjne i kierowania ogniem.
Koszt modernizacji wyniósł 41,3% wartości okrętu nowego, czyli nieznacznie (i wyjątkowo!) przekroczył barierę ustanowioną przeze mnie na poziomie 40%; myślę, że jednak było warto.
Muszę się wytłumaczyć z zasadności dodania bąbli przeciwtorpedowych; wygląda to na pewien anachronizm, ale zostało spowodowane problemami z zapewnieniem okrętowi niezbędnej stateczności i stabilności. Otóż dopiero teraz zauważyłem, że pierwotny projekt nie spełniał minimalnych wymogów w zakresie „recoil”, okręt był po prostu za „sztywny”, co źle wpływało na konstrukcję, komfort załogi i celność ognia. Aby zniwelować ten „grzech pierworodny” musiałem dodać bąble; dwa dni poszukiwań innych rozwiązań nie dały rezultatu (stąd m.in. tak długi okres pracy nad tą jednostką). Myślę jednak, że stosując bąble nie cofnąłem się zbytnio w przeszłość; poza tym rozwiązanie to poprawiło znacznie odporność okrętu na wybuchy podwodne (torpedy, miny).
Sprowokowany ostatnimi komentarzami, dotyczącymi mojego niejako „cofnięcia się” w zakresie artylerii plot, wyposażyłem zmodernizowane pancerniki w prawie docelowy zestaw plot. Napisałem „prawie”, bo jeszcze kilka stanowisk 40 i 25 mm można by tam „upchnąć”
Chyba tym razem nikt (nawet kolega H_Babbock?) nie zarzuci mi zbyt niskiego pomostu. Chociaż muszę przyznać, że jego wysokość nie została zaprojektowana gwoli zadowolenia krytyków, lecz wynika z niewielkiej odległości od wieży „B” do komina oraz chęcią zapewnienia możliwie korzystnych sektorów ostrzału dla dziobowych stanowisk 135 mm. Nie mogąc rozwijać pomostu „wzdłuż” i „wszerz”, poszedłem „w górę” Z musu cnota :).
Wnikliwi obserwatorzy zauważą zapewne dwa zagadkowe „ustrojstwa” na rufie za wieżą „Y” Są to pierwszy raz zastosowane na naszych okrętach awaryjne zasobniki kamizelek ratunkowych. Są one skonstruowane w ten sposób, że kiedy zanurzą się w wodzie, automatycznie są z nich uwalniane (i napełniane) dodatkowe kamizelki ratunkowe. Pojemność pojedynczego zasobnika wynosi 72 kamizelki; daje to dodatkowe szanse rozbitkom, którzy w przypadku zatopienia okrętu z różnych powodów znaleźli się w wodzie bez osobistych środków ratunkowych.
Pomimo, że są to najmniejsze i najstarsze z naszych pancerników, ich wyposażenie radionawigacyjne i sygnałowe, predestynuje je do roli okrętów dowodzenia nawet największymi zespołami okrętów. Reasumując, uważam, że nasza flota otrzymała dwa pełnowartościowe pancerniki, mogące śmiało służyć aż do końca lat 40-tych tego wieku.

Uwaga: poniżej link do hostingu plików. skąd podobno można pobrać rysunek bez zniekształceń.

Władysław Łokietek, Poland Battleship laid down 1923/1939

Displacement:
            32 509 t light; 35 001 t standard; 36 985 t normal; 38 572 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (718,29 ft / 715,22 ft) x 98,43 ft (Bulges 104,99 ft) x (30,51 / 31,63 ft)
            (218,93 m / 218,00 m) x 30,00 m (Bulges 32,00 m)  x (9,30 / 9,64 m)

Armament:
      8 - 15,98" / 406 mm 45,0 cal guns - 2 239,90lbs / 1 016,00kg shells, 150 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1921 Model
              4 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly spread
                        1 raised mount - superfiring
      16 - 5,31" / 135 mm 50,0 cal guns - 72,09lbs / 32,70kg shells, 300 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1932 Model
              8 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
      24 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 200 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Quad mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 double raised mounts
              4 x Quad mounts on sides, forward deck aft
                        4 double raised mounts
      32 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        2 raised mounts
              12 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        12 double raised mounts
      12 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              10 x Single mounts on sides, evenly spread
              2 x Single mounts on sides amidships
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 18 541 lbs / 8 410 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   13,8" / 350 mm           475,72 ft / 145,00 m   9,51 ft / 2,90 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 7,87" / 200 mm           173,88 ft / 53,00 m     7,87 ft / 2,40 m
              Main Belt covers 102% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
                        4,92" / 125 mm           475,72 ft / 145,00 m   18,86 ft / 5,75 m
            Beam between torpedo bulkheads 85,30 ft / 26,00 m

   - Hull Bulges:
                        1,97" / 50 mm 475,72 ft / 145,00 m   22,15 ft / 6,75 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   13,8" / 350 mm           6,89" / 175 mm                      13,8" / 350 mm
            2nd:           -                      -                            0,98" / 25 mm

   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 6,89" / 175 mm

   - Conning towers: Forward 13,78" / 350 mm, Aft 6,89" / 175 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 96 864 shp / 72 260 Kw = 27,00 kts
            Range 10 150nm at 13,00 kts
            Bunker at max displacement = 3 571 tons

Complement:
            1 333 - 1 733

Cost:
            £7,645 million / $30,581 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 3 602 tons, 9,7%
               - Guns: 3 602 tons, 9,7%
            Armour: 14 441 tons, 39,0%
               - Belts: 3 253 tons, 8,8%
               - Torpedo bulkhead: 1 634 tons, 4,4%
               - Bulges: 767 tons, 2,1%
               - Armament: 3 039 tons, 8,2%
               - Armour Deck: 5 254 tons, 14,2%
               - Conning Towers: 494 tons, 1,3%
            Machinery: 2 621 tons, 7,1%
            Hull, fittings & equipment: 11 781 tons, 31,9%
            Fuel, ammunition & stores: 4 476 tons, 12,1%
            Miscellaneous weights: 64 tons, 0,2%
               - Hull above water: 43 tons
               - Above deck: 21 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              54 637 lbs / 24 783 Kg = 26,8 x 16,0 " / 406 mm shells or 9,8 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,13
            Metacentric height 6,1 ft / 1,9 m
            Roll period: 17,8 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,81
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,28

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,565 / 0,568
            Length to Beam Ratio: 6,81 : 1
            'Natural speed' for length: 26,74 kts
            Power going to wave formation at top speed: 50 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 6,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            19,00%,  26,90 ft / 8,20 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Forward deck:       53,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Aft deck:    13,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,40 ft / 5,00 m
               - Quarter deck:        15,00%,  16,40 ft / 5,00 m,  17,06 ft / 5,20 m
               - Average freeboard:                      22,09 ft / 6,73 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 76,9%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 159,7%
            Waterplane Area: 49 825 Square feet or 4 629 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 104%
            Structure weight / hull surface area: 209 lbs/sq ft or 1 021 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,95
                        - Longitudinal: 1,48
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

2 x catapults
3 x CZL-56HRf(k)

Sensors:
2 x DC-M-7
4 x DC-P-4
2 x RN-2
2 x RWN-PM-1

Władysław Łokietek (1923/1939)
Kazimierz Wielki (1924/1940)