czwartek, 26 maja 2016

Kanonierka kolonialna typu Sfinks 1937 (2 szt.) - poprawiona



Kanonierka kolonialna typu Sfinks 1937 (2 szt.) - poprawiona

Uwaga!
Wprowadziłem do projektu sugerowane przez kolegę ŁK  - słuszne chyba  - zmiany. Dodanie dwu dział 75 mm kosztem czterech nkm-ów spowodowało jednak obniżenie prędkości maksymalnej o 0,5 w i zasięgu o 250 Mm. Jednak moim zdaniem nie obniża to istotnie wartości okrętu.
 
Dawno już nie było kanonierki, a najstarsze nasze okręty tej klasy zaczynają się już starzeć. Z myślą o przyszłym zastąpieniu tych najstarszych (typ Gryf GB-9 1920), zbudowano jednostki prezentowanego typu.
Chociaż – jak wiecie – nie jestem w zasadzie zwolennikiem rozwiązań „uniwersalnych”, to w tym przypadku przewidziałem dla tego okrętu sporo rozmaitych zadań. Sfinks może pełnić zadania patrolowe, eskortowe, zwalczania OP, a także tzw. policyjne. Ogólnie założyłem, że jednostka ta będzie działać na stosunkowo nieodległych od portów macierzystych akwenach, a często blisko brzegów. Dlatego też, prócz niezbyt imponującego zasięgu, wybrałem dość małe zanurzenie.
Można się zżymać na to, że z czterech typów pełnomorskich kanonierek, każda ma inny kaliber artylerii głównej. Ja wcześniejsze projekty traktuję teraz jako etapy poszukiwania „najlepszej drogi”; a kaliber 135 mm uznaję za optymalny dla kanonierek tej wielkości.
Ewentualnym krytykom słabej artylerii głównej zwracam uwagę na fakt, że jednostka ta nie jest przewidziana do walki artyleryjskiej w linii, chociaż zarówno uzbrojenie, jak i opancerzenie pozwala nie bać się nawet dużych niszczycieli npla.
Sfinks może być wyposażony alternatywnie w dwie zrzutnie bg z zapasem 36 bomb (jak na rysunku), lub w 44 miny (tę opcję uwzględnia raport w zestawieniu obciążeń). Dodatkowo, w razie potrzeby, po opróżnieniu magazynu min i bg, okręt może na krótkich dystansach (do 48 godz.) przewieźć desant w liczbie ok. 80 żołnierzy.
Typowo już dla moich kanonierek kolonialnych, okręt cieszy się dobrą dzielnością morską, co jest ważne na często niebezpiecznych pogodowo akwenach mórz południowych.
Sylwetka jednostki jest trochę nietypowa, ale moim zdaniem nie najbrzydsza.
Wprowadzenie do służby okrętów tego typu spowodowało pewne zmiany w bazowaniu sił kolonialnych; aktualny układ przedstawię niebawem.


Sfinks, Poland Gunboat laid down 1937

Displacement:
    1 349 t light; 1 414 t standard; 1 678 t normal; 1 890 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
    (281,09 ft / 275,59 ft) x 39,37 ft x (9,84 / 10,82 ft)
    (85,68 m / 84,00 m) x 12,00 m  x (3,00 / 3,30 m)

Armament:
      4 - 5,31" / 135 mm 50,0 cal guns - 72,09lbs / 32,70kg shells, 150 per gun
      Dual purpose guns in turret on barbette mounts, 1932 Model
      2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      2 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal guns - 13,01lbs / 5,90kg shells, 300 per gun
      Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1923 Model
      2 x Twin mounts on sides, aft deck forward
      2 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
      Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
      1 x Twin mount on centreline, aft deck centre 1 raised mount
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per gun
      Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
      1 x Twin mount on centreline, forward deck centre 1 raised mount
      4 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 500 per gun
      Machine guns in deck mounts, 1925 Model
      2 x Twin mounts on sides, aft deck centre
      Weight of broadside 307 lbs / 139 kg
      Mines
      2 - 1 433,01 lbs / 650,00 kg mines + 44 reloads - 29,428 t total
    in above water - Stern racks/rails
      Main DC/AS Mortars
      2 - 418,88 lbs / 190,00 kg Depth Charges + 36 reloads - 7,106 t total
    in stern depth charge racks

Armour:
   - Belts:        Width (max)    Length (avg)        Height (avg)
    Main:    1,97" / 50 mm    193,57 ft / 59,00 m    11,81 ft / 3,60 m
    Ends:    Unarmoured
      Main Belt covers 108% of normal length

   - Gun armour:    Face (max)    Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
    Main:    1,97" / 50 mm    0,98" / 25 mm        1,97" / 50 mm

   - Armoured deck - single deck:
    For and Aft decks: 0,98" / 25 mm

   - Conning towers: Forward 1,97" / 50 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
    Diesel Internal combustion motors,
    Geared drive, 2 shafts, 5 636 shp / 4 205 Kw = 19,50 kts
    Range 10 500nm at 12,00 kts
    Bunker at max displacement = 476 tons

Complement:
    130 - 170

Cost:
    £0,582 million / $2,327 million

Distribution of weights at normal displacement:
    Armament: 142 tons, 8,5%
       - Guns: 97 tons, 5,8%
       - Weapons: 46 tons, 2,7%
    Armour: 355 tons, 21,1%
       - Belts: 189 tons, 11,3%
       - Armament: 42 tons, 2,5%
       - Armour Deck: 118 tons, 7,0%
       - Conning Tower: 6 tons, 0,4%
    Machinery: 156 tons, 9,3%
    Hull, fittings & equipment: 666 tons, 39,7%
    Fuel, ammunition & stores: 329 tons, 19,6%
    Miscellaneous weights: 29 tons, 1,8%
       - Hull above water: 14 tons
       - On freeboard deck: 15 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
    Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
      5 074 lbs / 2 302 Kg = 67,6 x 5,3 " / 135 mm shells or 1,8 torpedoes
    Stability (Unstable if below 1.00): 1,29
    Metacentric height 1,9 ft / 0,6 m
    Roll period: 11,9 seconds
    Steadiness    - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,36
    Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,62

Hull form characteristics:
    Hull has rise forward of midbreak,
      a normal bow and a round stern
    Block coefficient (normal/deep): 0,550 / 0,563
    Length to Beam Ratio: 7,00 : 1
    'Natural speed' for length: 16,60 kts
    Power going to wave formation at top speed: 54 %
    Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 45
    Bow angle (Positive = bow angles forward): 10,00 degrees
    Stern overhang: 1,97 ft / 0,60 m
    Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                Fore end,     Aft end
       - Forecastle:    15,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  18,04 ft / 5,50 m
       - Forward deck:    35,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  18,04 ft / 5,50 m
       - Aft deck:    35,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  10,17 ft / 3,10 m
       - Quarter deck:    15,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  10,17 ft / 3,10 m
       - Average freeboard:        14,23 ft / 4,34 m

Ship space, strength and comments:
    Space    - Hull below water (magazines/engines, low = better): 52,9%
        - Above water (accommodation/working, high = better): 156,5%
    Waterplane Area: 7 572 Square feet or 703 Square metres
    Displacement factor (Displacement / loading): 159%
    Structure weight / hull surface area: 60 lbs/sq ft or 295 Kg/sq metre
    Hull strength (Relative):
        - Cross-sectional: 0,89
        - Longitudinal: 2,90
        - Overall: 1,00
    Excellent machinery, storage, compartmentation space
    Excellent accommodation and workspace room
    Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
    Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Sfinks (1937)
Centaur (1937)