Francuski okręt doświadczalny Turbine 1938 (1 jednostka) - cz.I
Pomysłodawcą projektu jest kolega
Stonk. Zaproponował On również dla tego okrętu – raczej lapidarną – legendę.
Nie będę ukrywał, że temat mi się spodobał. Dlatego też – ku zaskoczeniu
Pomysłodawcy, ale też za Jego zgodą – legendę mocno rozwinąłem. „Ubogaciłem”
życie okrętu o liczne i zmienne etapy jego służby, a także związane z nimi (lub
nie) przezbrojenia i remonty. Z uwagi na powyższe, zdecydowałem o podzieleniu
tematu na trzy osobne, lecz stanowiące logiczną sekwencję posty.
Na początek Część I.
Intencją francuskiej admiralicji było zbudowanie okrętu, na którym możliwe byłoby przetestowanie takich zagadnień, jak:
- warunki pływania w częściowym ślizgu,
ze szczególnym uwzględnieniem poziomu oporów falowych (w tym celu zbudowano również
wierny model okrętu do prób w basenie testowym),
- sprawność śrub okrętowych przy różnych
prędkościach obrotowych wałów napędowych,
- metody chłodzenia urządzeń
napędowych,
- odporność konstrukcji kadłuba na przeciążenia
oraz wibracje,
- odporność delikatnego wyposażenia (elektronika,
żyroskopy itp.) na ww. zagrożenia.
Budowa jednostki
zakończyła się w sierpniu 1938 roku. Po zakończeniu prób odbiorowych, okręt
został wcielony do Marine Nationale we wrześniu 1938 roku. Podczas prób, Turbine osiągnęła średnią prędkość na
mili pomiarowej 46,21, a maksymalną 46,67 w. Od października 1938 do kwietnia
1940 roku, jednostka była wykorzystywana zgodnie z jej przeznaczeniem.
Dodatkowo, brała udział w pokazach morskich, budząc zachwyt obserwatorów swoją
prędkością. Dalsze losy okrętu zostaną przedstawione w następnych postach.
Teraz opis techniczny jednostki.
Kadłub
Stosunkowo silnie wydłużony, gładkopokładowy
o stałym wzniosie pokładu. W rejonie śródokręcia płaskodenny z podwójnym redanem,
w części dziobowej o profilu wąskiego „V”, w części rufowej o profilu
rozchylonego „V” Zanurzenie konstrukcyjne 1,8 m tylko na śródokręciu, stąd
niewielki współczynnik pełnotliwości.
Napęd
Dwa wały śrubowe. Dwa kotły olejowe w
jednej kotłowni. Wstępny podgrzew oleju parą odlotową z turbin. Dwa zestawy
turbin parowych z przegrzewem wtórnym oraz przekładniami redukcyjnymi w jednej
maszynowni. Wymuszony podciśnieniowo ciąg spalin kotłowych.
Uzbrojenie
Brak.
Inne
Okręt wyposażony jest w radiostację
krótkiego zasięgu oraz radionamiernik.
Załoga stała 4 oficerów, 8
podoficerów i 9 marynarzy, dodatkowo 4 osoby personelu badawczego.
Z oczywistych względów, właściwości morskie okrętu są słabe. Osiągnięcie prędkości maksymalnej jest możliwe tylko do stanu morza 2 (w skali Douglasa). Niezależnie od prędkości, nie zaleca się działalności jednostki przy stanie morza powyżej 4.
Turbine, France experimental ship laid down 1937, launched 1937, completed
1938 (engine 1938)
Displacement:
179 t light; 183 t
standard; 200 t normal; 214 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(183,89 ft / 173,88 ft)
x 21,65 ft x (5,91 / 6,12 ft)
(56,05 m / 53,00 m) x
6,60 m x (1,80 / 1,86 m)
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 2 shafts,
12 500 shp / 9 325 Kw = 46,21 kts
Range 600nm at 20,00
kts
Bunker at max displacement = 31 tons
Complement:
21 - 25
Cost:
£0,123 million / $0,491
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 0,0%
Machinery: 116 tons,
58,0%
Hull, fittings &
equipment: 63 tons, 31,4%
Fuel, ammunition &
stores: 21 tons, 10,7%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
46 lbs / 21 Kg = 0,4 x 6 " / 152 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,10
Metacentric height 0,6
ft / 0,2 m
Roll period: 11,7
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 42 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,36
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,315 / 0,325
Length to Beam Ratio:
8,03 : 1
'Natural speed' for
length: 15,83 kts
Power going to wave
formation at top speed: 80 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 98
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 39,30 degrees
Stern overhang: 0,98 ft
/ 0,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 11,02 ft /
3,36 m, 10,01 ft / 3,05 m
- Forward deck: 34,00%, 10,01 ft / 3,05
m, 9,02 ft / 2,75 m
- Aft deck: 34,00%, 9,02 ft / 2,75 m, 8,01 ft / 2,44 m
- Quarter deck: 12,00%, 8,01 ft / 2,44
m, 7,51 ft / 2,29 m
- Average freeboard: 9,14 ft / 2,79 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 187,1%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 152,2%
Waterplane Area:
2 305 Square feet or 214 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 29%
Structure weight / hull
surface area: 15 lbs/sq ft or 74 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,31
-
Longitudinal: 2,70
- Overall:
0,39
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability