czwartek, 8 kwietnia 2021

Francuski okręt doświadczalny Turbine 1938 (1 jednostka) cz.I

Francuski okręt doświadczalny Turbine 1938 (1 jednostka) - cz.I

Pomysłodawcą projektu jest kolega Stonk. Zaproponował On również dla tego okrętu – raczej lapidarną – legendę. Nie będę ukrywał, że temat mi się spodobał. Dlatego też – ku zaskoczeniu Pomysłodawcy, ale też za Jego zgodą – legendę mocno rozwinąłem. „Ubogaciłem” życie okrętu o liczne i zmienne etapy jego służby, a także związane z nimi (lub nie) przezbrojenia i remonty. Z uwagi na powyższe, zdecydowałem o podzieleniu tematu na trzy osobne, lecz stanowiące logiczną sekwencję  posty.

Na początek Część I.

Intencją francuskiej admiralicji było zbudowanie okrętu, na którym możliwe byłoby przetestowanie takich zagadnień, jak:

- warunki pływania w częściowym ślizgu, ze szczególnym uwzględnieniem poziomu oporów falowych (w tym celu zbudowano również wierny model okrętu do prób w basenie testowym),

- sprawność śrub okrętowych przy różnych prędkościach obrotowych wałów napędowych,

- metody chłodzenia urządzeń napędowych,

- odporność konstrukcji kadłuba na przeciążenia oraz wibracje,

- odporność delikatnego wyposażenia (elektronika, żyroskopy itp.) na ww. zagrożenia.

Budowa jednostki zakończyła się w sierpniu 1938 roku. Po zakończeniu prób odbiorowych, okręt został wcielony do Marine Nationale we wrześniu 1938 roku. Podczas prób, Turbine osiągnęła średnią prędkość na mili pomiarowej 46,21, a maksymalną 46,67 w. Od października 1938 do kwietnia 1940 roku, jednostka była wykorzystywana zgodnie z jej przeznaczeniem. Dodatkowo, brała udział w pokazach morskich, budząc zachwyt obserwatorów swoją prędkością. Dalsze losy okrętu zostaną przedstawione w następnych postach.

Teraz opis techniczny jednostki.

Kadłub

Stosunkowo silnie wydłużony, gładkopokładowy o stałym wzniosie pokładu. W rejonie śródokręcia płaskodenny z podwójnym redanem, w części dziobowej o profilu wąskiego „V”, w części rufowej o profilu rozchylonego „V” Zanurzenie konstrukcyjne 1,8 m tylko na śródokręciu, stąd niewielki współczynnik pełnotliwości.

Napęd

Dwa wały śrubowe. Dwa kotły olejowe w jednej kotłowni. Wstępny podgrzew oleju parą odlotową z turbin. Dwa zestawy turbin parowych z przegrzewem wtórnym oraz przekładniami redukcyjnymi w jednej maszynowni. Wymuszony podciśnieniowo ciąg spalin kotłowych.

Uzbrojenie

Brak.

Inne

Okręt wyposażony jest w radiostację krótkiego zasięgu oraz radionamiernik.

Załoga stała 4 oficerów, 8 podoficerów i 9 marynarzy, dodatkowo 4 osoby personelu badawczego.

Z oczywistych względów, właściwości morskie okrętu są słabe. Osiągnięcie prędkości maksymalnej jest możliwe tylko do stanu morza 2 (w skali Douglasa). Niezależnie od prędkości, nie zaleca się działalności jednostki przy stanie morza powyżej 4.

Turbine, France experimental ship laid down 1937, launched 1937, completed 1938 (engine 1938)

 Displacement:

            179 t light; 183 t standard; 200 t normal; 214 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (183,89 ft / 173,88 ft) x 21,65 ft x (5,91 / 6,12 ft)

            (56,05 m / 53,00 m) x 6,60 m  x (1,80 / 1,86 m)

Machinery:

            Oil fired boilers, steam turbines,

            Geared drive, 2 shafts, 12 500 shp / 9 325 Kw = 46,21 kts

            Range 600nm at 20,00 kts

            Bunker at max displacement = 31 tons

Complement:

            21 - 25

 Cost:

            £0,123 million / $0,491 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 0 tons, 0,0%

            Machinery: 116 tons, 58,0%

            Hull, fittings & equipment: 63 tons, 31,4%

            Fuel, ammunition & stores: 21 tons, 10,7%

            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              46 lbs / 21 Kg = 0,4 x 6 " / 152 mm shells or 0,1 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,10

            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m

            Roll period: 11,7 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 42 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,36

 Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a normal bow and large transom stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,315 / 0,325

            Length to Beam Ratio: 8,03 : 1

            'Natural speed' for length: 15,83 kts

            Power going to wave formation at top speed: 80 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 98

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 39,30 degrees

            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            20,00%,  11,02 ft / 3,36 m,  10,01 ft / 3,05 m

               - Forward deck:       34,00%,  10,01 ft / 3,05 m,  9,02 ft / 2,75 m

               - Aft deck:    34,00%,  9,02 ft / 2,75 m,  8,01 ft / 2,44 m

               - Quarter deck:        12,00%,  8,01 ft / 2,44 m,  7,51 ft / 2,29 m

               - Average freeboard:                      9,14 ft / 2,79 m

            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 187,1%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 152,2%

            Waterplane Area: 2 305 Square feet or 214 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 29%

            Structure weight / hull surface area: 15 lbs/sq ft or 74 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,31

                        - Longitudinal: 2,70

                        - Overall: 0,39

            Cramped machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability