Przebudowa niemieckiego eskortowca SG-18, ex-francuskiego stawiacza sieci Le Gladiateur, na fregatę 1949 (1 jednostka)
Pomysłodawcą projektu jest kolega ŁK,
On też napisał legendę. Opis techniczny przebudowy jest Jego i moim wspólnym
dziełem.
Niemiecka flota operująca w czasie DWS
na Morzu Śródziemnym składała się niemal wyłącznie z zdobycznych okrętów
greckich, francuskich, jugosłowiańskich i włoskich. Szczególnie obfita zdobycz
zasiliła Kriegsmarine po samobójstwie francuskiej eskadry tulońskiej, w
listopadzie 1942 r. Jednym z cenniejszych okrętów, pozyskanych w tych
okolicznościach, był stawiacz sieci zagrodowych Le Gladiateur, podniesiony z dna 30.03.1943 r. Po przejęciu od Włochów we wrześniu 1943 r., Niemcy zmodyfikowali pierwotne plany włoskie i doprowadzili do
odbudowy okrętu jako eskortowca przeciwlotniczego i przeciwpodwodnego.
Kilkakrotnie przerywane prace stoczniowe i dające się odczuć coraz silniej
problemy zaopatrzeniowe, spowodowały, że reaktywacja okrętu zakończyła dopiero
17.05.1944 r. Pod nazwą SG-18 okręt
uczestniczył w operacjach na północnym Adriatyku do 18.04.1945 r., kiedy to – po
uszkodzeniach zadanych mu przez lotnictwo amerykańskie – zatonął w Splicie. Po
wojnie został podniesiony przez marynarkę jugosłowiańską i w okresie od
12.08.1946 r. do 26.02.1949 r. finalnie odbudowany przez stocznię 3 Mai
Brodogradilista w Rijece. Stało się to możliwe po zrzeczeniu się praw do okrętu
przez Marine Nationale. Jako Beograd
okręt przetrwał w służbie marynarki jugosłowiańskiej do 31.12.1961 r., po czym
został złomowany.
Poniżej opis techniczny finalnej przebudowy
okrętu.
Kadłub
Nie licząc prac związanych z uszczelnieniem
i konserwacją, usunięto nadbudówkę ze śródokręcia oraz stałe nadburcie tam,
gdzie występowało. Ponadto, zmieniono częściowo podział wewnętrzny kadłuba.
Napęd
Istniejący usunięto w całości. W jego
miejsce zamontowano dwa kotły olejowe Regale-Marina w dwu kotłowniach oraz dwie
turbiny parowe Tosi z przekładniami w dwu maszynowniach. Główne urządzenia
napędowe pochodziły z podniesionego z dna z początkiem roku 1947 niemieckiego
torpedowca TA-45 (ex-włoski Spica typu Ariette). Ich stosunkowo dobry stan techniczny pozwolił, po
gruntownym remoncie, na dalsze użytkowanie.
Uzbrojenie
Zdjęto zamontowany przez Niemców w
roku 1944 zestaw: 4xIx10,5 cm L/45 SK C/32, 4xIIx3.7
cm/L83 (1.5") SK C/30, 2xIVx2 cm/65 (0.79") C/38 oraz 2xwbg i 4xmgb. Zamontowano:
- 4xIx100
mm/47 (3.9") OTO Model 1937, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 14,20 kg wynosiła 15400 m, a
przy elewacji maksymalnej 60o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosiła 9690 m;
- 7xIIx40
mm/56 (1.57") Mark 1, przy elewacji 45o donośność pociskiem
HE 0,90 kg wynosiła 10180 m, a przy elewacji maksymalnej 90o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosiła 6800 m;
- 4xIx20
mm/70 (0.79") Mark 2, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE-I 0,123 kg wynosiła 4390 m, a
przy elewacji maksymalnej 87o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosiła 3050 m;
- 2xwbg
i 4xmgb.
Do kierowania ogniem zamontowano dwa radiodalocelowniki
o bazie 4,4 m oraz cztery pomocnicze dalmierze optyczne plot o bazie 1,1 m.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki,
maszty i kominy. Zainstalowano sonar, sześć radiostacji, dwa radionamierniki (w
tym jeden wysokiej częstotliwości), radar nawigacyjny oraz radar kontroli przestrzeni
powietrznej i powierzchni wody.
W wyniku przebudowy:
- wyporność standardowa zmniejszyła
się z 1858 do 1823 t;
- prędkość maksymalna wzrosła z 18,00
do 27,88 w.
Koszt przebudowy wyniósł 45,1%
wartości porównywalnego okrętu nowego. Powyższe nie zawiera kosztów
podniesienia okrętu z dna i holowania do stoczni.
We flocie jugosłowiańskiej okręt był klasyfikowany jako szybka fregata i pełnił jednocześnie funkcję okrętu szkolnego dla 40 kadetów.
Beograd, Yugoslavia frigate laid down 1932, launched 1933, completed
1935, rebuilt 1944, 1949 (engine 1943)
Displacement:
1 710 t light;
1 837 t standard; 2 123 t normal; 2 353 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(393,82 ft / 370,73 ft)
x 41,67 ft x (11,48 / 12,32 ft)
(120,04 m / 113,00 m) x
12,70 m x (3,50 / 3,75 m)
Armament:
4 - 3,94" / 100 mm 47,0
cal guns - 31,31lbs / 14,20kg shells, 500 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1937 Model
4 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
2 raised
mounts - superfiring
14 - 1,57" / 40,0 mm
56,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 3 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model
6 x Twin mounts on sides, evenly spread
6 raised
mounts
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1 double
raised mount
4 - 0,79" / 20,0 mm
70,0 cal guns - 0,27lbs / 0,12kg shells, 5 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1939 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck centre
2 raised
mounts
2 x Single mounts on sides, forward deck
centre
2 double
raised mounts
Weight of broadside 142 lbs
/ 64 kg
Main DC/AS Mortars
2 - 282,19 lbs / 128,00 kg
Depth Charges + 48 reloads - 6,299 t total
in Stern depth charge
racks
2nd DC/AS Mortars
4 - 282,19 lbs / 128,00 kg
Depth Charges + 48 reloads - 6,551 t total
in Depth charge
throwers
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,51" / 13 mm -
-
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 2 shafts,
22 000 shp / 16 412 Kw = 27,88 kts
Range 6 500nm at
14,00 kts
Bunker at max
displacement = 516 tons
Complement:
156 - 203
Cost:
£1,067 million / $4,267
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 52 tons, 2,4%
- Guns: 34 tons, 1,6%
- Weapons: 18 tons, 0,8%
Armour: 5 tons, 0,2%
- Armament: 5 tons, 0,2%
Machinery: 685 tons,
32,3%
Hull, fittings &
equipment: 948 tons, 44,6%
Fuel, ammunition &
stores: 413 tons, 19,5%
Miscellaneous weights:
21 tons, 1,0%
- Hull below water: 9 tons
- Hull above water: 8 tons
- On freeboard deck: 4 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 784 lbs / 1 263 Kg = 83,9 x 3,9
" / 100 mm shells or 0,6 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,29
Metacentric height 2,1
ft / 0,7 m
Roll period: 12,0
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 78 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,10
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,41
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,419 / 0,433
Length to Beam Ratio:
8,90 : 1
'Natural speed' for
length: 19,25 kts
Power going to wave
formation at top speed: 58 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 55
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 17,20 degrees
Stern overhang: 16,08
ft / 4,90 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 22,64 ft /
6,90 m, 21,65 ft / 6,60 m
- Forward deck: 27,00%, 21,65 ft / 6,60
m, 20,01 ft / 6,10 m
- Aft deck: 49,00%, 12,14 ft / 3,70 m, 12,14 ft / 3,70 m
- Quarter deck: 8,00%, 12,14 ft / 3,70
m, 12,14 ft / 3,70 m
- Average freeboard: 16,07 ft / 4,90 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 113,6%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 178,9%
Waterplane Area:
9 624 Square feet or 894 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 143%
Structure weight / hull
surface area: 59 lbs/sq ft or 286 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,92
-
Longitudinal: 2,55
- Overall:
1,02
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily