Niderlandzkie trałowce typu Maas 1933-1934 (8 jednostek)
Pełnomorskie trałowce eskadrowe,
zdolne do wykonywania zadań na każdym akwenie. Stosunkowo silne uzbrojenie plot
oraz opcjonalna możliwość zamontowania zrzutni bg i szumonamiernika sprawia, że
okręty te – prócz typowych zadań trałowych - mogą również stanowić cenny
element eskorty konwojów. Jeśli uzbrojenie pop nie jest zamontowane, trałowce
mogą zabrać i postawić do 32 min. Ponadto, jeżeli ani min, ani zrzutni bg okręt
nie przewozi, może zabrać do 24 t ładunku. Istnieje również możliwość długotrwałego
zaokrętowania do 19 osób, np. rozbitków z konwoju.
Po cztery jednostki budują stocznie
A.F. Smulders w Schiedam i Droogdok Maatschappij Soerabaja w Surabai. Okręty
budowane w Schiedam stacjonować będą w Metropolii, a powstałe w Surabai w
Indiach Wschodnich.
Opis
techniczny.
Kadłub
Pełne kształty oraz
wysoka wolna burta zapewniają wysoką dzielność morską.
Napęd
Dwa silniki diesla o mocy 1500 KM
każdy. Dla okrętów budowanych w Metropolii są to silniki zakładów Werkspoor, a
dla pozostałych silniki zbudowały zakłady Westoever.
Uzbrojenie
Zestaw uzbrojenia składa się z:
- 1xIx105/50
Bofors/Westoever P1931, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE
16,00 kg wynosi 18200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność
pionowa tym samym pociskiem wynosi 11830 m;
- 1xIIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o
donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 2xIx13,2/78
FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg
wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym
samym pociskiem wynosi 4080 m;
opcjonalnie
- 32
miny
lub
- 2xwbg
z zapasem 24 bg.
Inne
Okręt został wyposażony w zestaw
sprzętu trałowego, dwie radiostacje i opcjonalnie szumonamiernik.
Maas, Netherlands minesweeper laid down 1933, launched 1933, completed 1933 (engine 1933)
Displacement:
398 t light; 420 t
standard; 634 t normal; 806 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(165,10 ft / 161,09 ft)
x 27,56 ft x (10,99 / 13,05 ft)
(50,32 m / 49,10 m) x
8,40 m x (3,35 / 3,98 m)
Armament:
1 - 4,13" / 105 mm 50,0
cal gun - 35,27lbs / 16,00kg shells, 200 per gun
Dual purpose gun in deck mount, 1931 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
2 - 1,57" / 40,0 mm
43,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 000 per gun
Anti-air guns in deck mount, 1932 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
2 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 5 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck
centre
2 raised
mounts
Weight of broadside 39 lbs /
18 kg
Mines
2 - 2 314,85 lbs /
1 050,00 kg mines + 32 reloads - 35,136 t total
in Above water - Stern
racks/rails
Main DC/AS Mortars
2 - 396,83 lbs / 180,00 kg
Depth Charges + 36 reloads - 6,732 t total
in Stern depth charge
racks
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,51" / 13 mm -
-
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
3 000 shp / 2 238 Kw = 18,12 kts
Range 7 900nm at
14,00 kts
Bunker normal = 214 tons, at max
displacement = 385 tons
Complement:
63 - 82
Cost:
£0,135 million / $0,539
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 61 tons, 9,7%
- Guns: 9 tons, 1,4%
- Weapons: 52 tons, 8,3%
Armour: 1 tons, 0,2%
- Armament: 1 tons, 0,2%
Machinery: 87 tons,
13,8%
Hull, fittings &
equipment: 201 tons, 31,6%
Fuel, ammunition &
stores: 236 tons, 37,2%
Miscellaneous weights:
48 tons, 7,6%
- Hull below water: 42 tons
- On freeboard deck: 6 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 592 lbs / 722 Kg = 45,1 x 4,1 " / 105
mm shells or 0,8 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,71
Metacentric height 1,7
ft / 0,5 m
Roll period: 8,8
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,47
Hull form characteristics:
Hull has low
quarterdeck ,
a normal bow and small transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,455 / 0,487
Length to Beam Ratio:
5,85 : 1
'Natural speed' for
length: 14,06 kts
Power going to wave
formation at top speed: 65 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 12,10 degrees
Stern overhang: 0,98 ft
/ 0,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 14,11 ft /
4,30 m, 12,47 ft / 3,80 m
- Forward deck: 30,00%, 12,47 ft / 3,80
m, 12,47 ft / 3,80 m
- Aft deck: 30,00%, 12,47 ft / 3,80 m, 12,47 ft / 3,80 m
- Quarter deck: 22,00%, 4,59 ft / 1,40
m, 4,59 ft / 1,40 m
- Average freeboard: 10,85 ft / 3,31 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 57,6%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 109,7%
Waterplane Area:
2 910 Square feet or 270 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 258%
Structure weight / hull
surface area: 38 lbs/sq ft or 187 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,84
-
Longitudinal: 6,04
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easil
Maas (1933)
Schelde (1933)
Amstel (1933)
IJzer (1933)
Zenne (1934)
Samber (1934)
Ourthe (1934)
Leie (1934)