niedziela, 5 października 2014

Bilans otwarcia cz. VI



Pancernik typu Bolesław Chrobry 1912 (2 szt.)

Największy i najsilniejszy z naszych pancerników przed Wielką Wojną i znowu trochę nowości. Chrobry jest pierwszym na świecie okrętem, na którym zamontowano 3-działowe wieże kalibru 305 mm; wyprzedził włoski Dante Alighieri (1913) tylko o kilka miesięcy, ale zawsze… Jest to również jeden z pierwszych (a może nawet pierwszy – dane niekompletne) na świecie drednotów bez dział artylerii głównej na śródokręciu. Cała artyleria główna jest zamontowana w osi okrętu na dziobie i rufie w superpozycji. Niby to jeszcze drednot, a już zapowiedź nowych tendencji. Prędkość i zasięg nieznacznie przewyższa, a opancerzenie dorównuje najsilniejszym pancernikom tych lat. Wprawdzie w roku 1912 Brytyjczycy zaczęli montować na swoich drednotach działa 343 mm, ale w mniejszej ilości (8-10 luf); tak że waga ich salwy burtowej była porównywalna do naszej. Jednostka posiada również liczną artylerię średnio- i małokalibrową oraz dobre uzbrojenie torpedowe. Silnie zwarta sylwetka okrętu (prawie piramida!) jest odbiciem moich preferencji, a przy okazji pozwala zaoszczędzić na długości pasa pancernego, a przez to na ciężarze. Zwraca uwagę także dość nowoczesny profil dziobu i istnienie w zasadzie tylko jednego masztu (ponad 60 m wysokości – pozdrowienia dla de Villarsa :)). W latach 1912-1913 wcielono do floty 2 jednostki, obydwie nadal służą.



Bolesław Chrobry, Poland Battleship laid down 1912

Displacement:
            19 683 t light; 20 893 t standard; 22 091 t normal; 23 050 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
            560,40 ft / 557,74 ft x 88,58 ft x 29,53 ft (normal load)
            170,81 m / 170,00 m x 27,00 m  x 9,00 m

Armament:
      12 - 12,01" / 305 mm guns (4x3 guns), 853,19lbs / 387,00kg shells, 1910 Model
              Breech loading guns in turrets (on barbettes) on centreline ends, evenly spread
      12 - 4,72" / 120 mm guns in single mounts, 44,97lbs / 20,40kg shells, 1908 Model
              Quick firing guns in casemate mounts on side, all amidships
      6 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 14,11lbs / 6,40kg shells, 1906 Model
              Quick firing guns in deck mounts on side, evenly spread, all raised mounts
      12 - 1,85" / 47,0 mm guns in single mounts, 3,31lbs / 1,50kg shells, 1910 Model
              Quick firing guns in deck mounts on side, evenly spread, 10 raised mounts
            Weight of broadside 10 570 lbs / 4 795 kg
            Shells per gun, main battery: 125
            4 - 21,0" / 533 mm submerged torpedo tubes

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   11,8" / 300 mm           328,08 ft / 100,00 m   14,11 ft / 4,30 m
            Ends:   2,95" / 75 mm 229,33 ft / 69,90 m     6,89 ft / 2,10 m
            Upper: 5,91" / 150 mm           173,88 ft / 53,00 m     7,22 ft / 2,20 m
              Main Belt covers 90% of normal length

   - Torpedo Bulkhead:
                        3,94" / 100 mm           328,08 ft / 100,00 m   19,69 ft / 6,00 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   11,8" / 300 mm           7,87" / 200 mm                      11,8" / 300 mm
            2nd:     3,94" / 100 mm                 -                                  -

   - Armour deck: 3,94" / 100 mm, Conning tower: 11,81" / 300 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 34 220 shp / 25 528 Kw = 22,00 kts
            Range 7 500nm at 11,00 kts
            Bunker at max displacement = 2 157 tons

Complement:
            905 - 1 177

Cost:
            £2,049 million / $8,197 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 392 tons, 6,3%
            Armour: 8 832 tons, 40,0%
               - Belts: 3 013 tons, 13,6%
               - Torpedo bulkhead: 941 tons, 4,3%
               - Armament: 2 213 tons, 10,0%
               - Armour Deck: 2 465 tons, 11,2%
               - Conning Tower: 200 tons, 0,9%
            Machinery: 1 364 tons, 6,2%
            Hull, fittings & equipment: 8 076 tons, 36,6%
            Fuel, ammunition & stores: 2 408 tons, 10,9%
            Miscellaneous weights: 18 tons, 0,1%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              28 956 lbs / 13 134 Kg = 33,4 x 12,0 " / 305 mm shells or 5,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,09
            Metacentric height 4,9 ft / 1,5 m
            Roll period: 16,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,59
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,41

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle
            Block coefficient: 0,530
            Length to Beam Ratio: 6,30 : 1
            'Natural speed' for length: 23,62 kts
            Power going to wave formation at top speed: 46 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 6,00 degrees
            Stern overhang: -1,64 ft / -0,50 m
            Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
               - Stem:                    25,26 ft / 7,70 m
               - Forecastle (15%): 23,62 ft / 7,20 m (16,40 ft / 5,00 m aft of break)
               - Mid (0%):              16,40 ft / 5,00 m
               - Quarterdeck (0%):            16,40 ft / 5,00 m
               - Stern:                    16,40 ft / 5,00 m
               - Average freeboard:          17,59 ft / 5,36 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 88,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 116,8%
            Waterplane Area: 33 842 Square feet or 3 144 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 97%
            Structure weight / hull surface area: 168 lbs/sq ft or 821 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,95
                        - Longitudinal: 1,71
                        - Overall: 1,01
            Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
            Room for accommodation and workspaces is adequate
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Bolesław Chrobry (1912)
Kazimierz Odnowiciel (1913)


Kanonierka kolonialna – awizo typu Sfinks 1906-1909 (3 szt.)

A oto okręt-hybryda; zaliczam go do kanonierek, chociaż jest to raczej awizo we francuskim rozumieniu tej klasy. Jest to jednostka wielofunkcyjna, co dla okrętu kolonialnego jest akurat zaletą. Głównym jej zadaniem jest utrzymywanie wielokierunkowej łączności pomiędzy koloniami i terytorium macierzystym oraz eskortowanie własnych statków handlowych i okrętów zaopatrzeniowych. Okręt ma stosunkowo silne uzbrojenie, które nadaje mu cechy lekkiego (leciutkiego :)) krążownika, posiada również możliwość postawienia do 30 min na liniach żeglugowych i podejściach do zamorskich baz nieprzyjaciela. Może wspierać działania oddziałów kolonialnych na lądzie oraz przewozić na niezbyt długich dystansach (dwa-trzy dni) do 100 żołnierzy. Świetna dzielność morska przydaje się na burzliwych wodach mórz południowych, a wielki zasięg umożliwia podróż z dowolnej kolonii do kraju (i odwrotnie) bez bunkrowania. Przyzwoita prędkość jest jakby kompromisem pomiędzy wymaganiami dla krążownika i kanonierki. Czyli okręt-ideał? Nie bardzo; ponieważ nie jest to ani dobry krążownik, ani dobry stawiacz min, ani silna – jak na swoją wielkość – kanonierka. Wartość tej jednostki zasadza się tylko na jej uniwersalności. Projekt całkowicie spełnia moje oczekiwania, jeśli będziecie tego samego zdania, to dobuduję jeszcze kilka sztuk - tego typu okrętów nigdy nie za wiele. Uważam także, że projekt może być protoplastą późniejszych eskortowców, choć mniejszych i ze słabszym uzbrojeniem artyleryjskim. W latach 1906-1909 oddano do użytku 4 jednostki, 3 z nich przeżyły Wielką Wojnę.

  Sfinks, Poland Gunboat - aviso laid down 1906

Displacement:
            1 587 t light; 1 660 t standard; 2 191 t normal; 2 616 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
            310,04 ft / 308,40 ft x 41,01 ft x 14,44 ft (normal load)
            94,50 m / 94,00 m x 12,50 m  x 4,40 m

Armament:
      3 - 5,98" / 152 mm guns in single mounts, 99,87lbs / 45,30kg shells, 1905 Model
              Quick firing guns in deck mounts with hoists on centreline ends, majority forward
      6 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 6,00lbs / 2,72kg shells, 1904 Model
              Quick firing guns in deck mounts on side, evenly spread, 4 raised mounts
      2 - 0,51" / 13,0 mm guns in single mounts, 0,07lbs / 0,03kg shells, 1900 Model
              Machine guns in deck mounts on side, evenly spread, all raised mounts
            Weight of broadside 318 lbs / 144 kg
            Shells per gun, main battery: 150
            1 - 17,7" / 450 mm above water torpedoes

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   1,97" / 50 mm 131,23 ft / 40,00 m     10,50 ft / 3,20 m
            Ends:   Unarmoured
              Main Belt covers 65% of normal length
              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   0,98" / 25 mm       -                                  -

   - Conning tower: 1,97" / 50 mm

Machinery:
            Coal and oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Direct drive, 2 shafts, 4 661 ihp / 3 477 Kw = 19,00 kts
            Range 12 500nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 956 tons (75% coal)

Complement:
            159 - 208

Cost:
            £0,184 million / $0,735 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 44 tons, 2,0%
            Armour: 144 tons, 6,6%
               - Belts: 127 tons, 5,8%
               - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
               - Armament: 10 tons, 0,5%
               - Armour Deck: 0 tons, 0,0%
               - Conning Tower: 7 tons, 0,3%
            Machinery: 650 tons, 29,6%
            Hull, fittings & equipment: 736 tons, 33,6%
            Fuel, ammunition & stores: 604 tons, 27,6%
            Miscellaneous weights: 13 tons, 0,6%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              2 228 lbs / 1 011 Kg = 20,8 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,7 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,62
            Metacentric height 2,9 ft / 0,9 m
            Roll period: 10,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 81 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,17
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,63

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak
              and transom stern
            Block coefficient: 0,420
            Length to Beam Ratio: 7,52 : 1
            'Natural speed' for length: 20,77 kts
            Power going to wave formation at top speed: 46 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
            Stern overhang: 1,64 ft / 0,50 m
            Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
               - Stem:                    16,08 ft / 4,90 m
               - Forecastle (10%): 14,44 ft / 4,40 m
               - Mid (40%):            14,44 ft / 4,40 m (7,22 ft / 2,20 m aft of break)
               - Quarterdeck (0%):            7,22 ft / 2,20 m
               - Stern:                    7,22 ft / 2,20 m
               - Average freeboard:          10,17 ft / 3,10 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 112,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 90,7%
            Waterplane Area: 8 186 Square feet or 760 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 121%
            Structure weight / hull surface area: 60 lbs/sq ft or 294 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,95
                        - Longitudinal: 1,73
                        - Overall: 1,01
            Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
            Room for accommodation and workspaces is adequate
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

30 mines

Sfinks (1906)
Centaur (1907)
Tyfon (1908)


Tankowiec floty typu Tatry 1898-1899 (3 szt.)

Od roku 1903 są wprowadzane we flocie kotły opalane paliwem płynnym. Niestety, służby techniczne i planistyczne byłej Admiralicji zaspały i nie zamówiły z wyprzedzeniem tankowców dla floty. Na skutek tego zaniedbania, okręty posiadające nowe kotły zmuszone były do korzystania z tankowców cywilnych lub sojuszniczych. Aby ten problem rozwiązać zakupiono u prywatnego armatora 4 tankowce tego samego typu i po dokonaniu niezbędnych adaptacji wcielono w roku 1906 w skład floty. Są to zbiornikowce średniej wielkości o parametrach raczej typowych dla czasu ich powstania. Trzeba jednak zaznaczyć, że przed nimi niewiele zbudowano na świecie jednostek przeznaczonych od początku do roli tankowca. Okręty przewożą ponad 2 000 t paliwa, bardzo duży zasięg umożliwia dotarcie do własnych okrętów praktycznie w dowolnym miejscu świata. Przy zaopatrywaniu na krótszych dystansach tankowiec może do przewiezienia paliwa wykorzystać dodatkowo swoje własne zbiorniki, w tym przypadku ilość dostarczanego paliwa oczywiście wzrasta. Okręty służą również do uzupełniania zapasów paliwa w bazach zaopatrzeniowych i koloniach. Uzbrojenie symboliczne wyłącznie do samoobrony. W czasie Wielkiej Wojny jedna jednostka została storpedowana przez niemiecki okręt podwodny i utracona.
Ponieważ zakup tych jednostek był rozwiązaniem awaryjnym i doraźnym, planowana jest budowa nowych zbiornikowców, które będą sukcesywnie wypierały węglowce.
Rysunek przedstawia okręt załadowany do ¾ maksymalnej nośności.

Tatry, Poland Fleet tanker laid down 1898

Displacement:
            3 092 t light; 3 178 t standard; 4 041 t normal; 4 732 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
            307,74 ft / 300,20 ft x 37,73 ft x 17,22 ft (normal load)
            93,80 m / 91,50 m x 11,50 m  x 5,25 m

Armament:
      2 - 4,02" / 102 mm guns in single mounts, 24,91lbs / 11,30kg shells, 1895 Model
              Quick firing guns in deck mounts with hoists on centreline ends, evenly spread
      5 - 1,85" / 47,0 mm guns in single mounts, 3,31lbs / 1,50kg shells, 1896 Model
              Quick firing guns in deck mounts on side, evenly spread, all raised mounts
            Weight of broadside 60 lbs / 27 kg
            Shells per gun, main battery: 120

Machinery:
            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Direct drive, 1 shaft, 2 678 ihp / 1 998 Kw = 14,00 kts
            Range 15 000nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 1 554 tons

Complement:
            253 - 329

Cost:
            £0,172 million / $0,687 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 10 tons, 0,2%
            Machinery: 393 tons, 9,7%
            Hull, fittings & equipment: 939 tons, 23,2%
            Fuel, ammunition & stores: 949 tons, 23,5%
            Miscellaneous weights: 1 750 tons, 43,3%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              3 821 lbs / 1 733 Kg = 118,0 x 4,0 " / 102 mm shells or 1,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,00
            Metacentric height 1,2 ft / 0,4 m
            Roll period: 14,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 35 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,21

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, rise forward of midbreak, raised quarterdeck
            Block coefficient: 0,725
            Length to Beam Ratio: 7,96 : 1
            'Natural speed' for length: 17,33 kts
            Power going to wave formation at top speed: 40 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 20
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
            Stern overhang: 7,55 ft / 2,30 m
            Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
               - Stem:                    20,67 ft / 6,30 m
               - Forecastle (13%): 18,70 ft / 5,70 m (11,48 ft / 3,50 m aft of break)
               - Mid (0%):              16,40 ft / 5,00 m (9,19 ft / 2,80 m aft of break)
               - Quarterdeck (29%):          16,40 ft / 5,00 m (9,19 ft / 2,80 m before break)
               - Stern:                    17,39 ft / 5,30 m
               - Average freeboard:          12,14 ft / 3,70 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 81,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 56,6%
            Waterplane Area: 9 252 Square feet or 859 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 154%
            Structure weight / hull surface area: 63 lbs/sq ft or 306 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,16
                        - Longitudinal: 1,85
                        - Overall: 1,22
            Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
            Room for accommodation and workspaces is cramped
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Tatry (1898)
Pieniny (1899)
Gorce (1899)


Barkentyna szkolna typu Polonia 1911 (1 szt.)

Na wstępie chciałbym przeprosić kolegów za moje lenistwo, bo prezentowany rysunek  barkentyny jest bezczelnie zerżnięty z chilijskiej Esmeraldy. Na swoje usprawiedliwienie podaję:
- rysowanie okrętów żaglowych od podstaw jest niesłychanie czasochłonne i stanowi pewien rodzaj tortury dla rysującego,
- chcę jak najszybciej zakończyć tworzenie bilansu otwarcia i zająć się bieżącymi konstrukcjami,
- Esmeralda została wprawdzie zbudowana w roku 1954, ale nawiązywała stylem do barkentyn z początku XX w.
Żeby nie było tak, że nic nie zrobiłem to informuję, że usunąłem oczywiste anachronizmy, zmieniłem kolorystykę i insygnia i oczywiście opracowałem jednostkę we Springsharpie.  Jednostka jest przeznaczona do szkolenia ok. 100 podchorążych marynarki w zakresie ogólnej praktyki morskiej. Uzbrojenie służy wyłącznie do celów salutacyjnych. Duży zasięg umożliwia odbywanie 8-tygodniowych podróży bez bunkrowania. Okręt osiąga maksymalną prędkość 18 w. na żaglach ze wspomaganiem silnikiem, na samych żaglach ok. 16 w., a na samym silniku 11 w.
Temat szkolenia oficerów marynarki rozwinę w przyszłości.

Polonia, Poland Sailing training ship laid down 1911

Displacement:
            3 309 t light; 3 384 t standard; 3 736 t normal; 4 017 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
            286,42 ft / 278,87 ft x 42,98 ft x 22,97 ft (normal load)
            87,30 m / 85,00 m x 13,10 m  x 7,00 m

Armament:
      2 - 1,85" / 47,0 mm guns in single mounts, 3,17lbs / 1,44kg shells, 1911 Model
              Quick firing guns in deck mounts
              on side, evenly spread
            Weight of broadside 6 lbs / 3 kg
            Shells per gun, main battery: 250

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 1 shaft, 6 511 shp / 4 858 Kw = 18,00 kts
            Range 10 000nm at 9,00 kts
            Bunker at max displacement = 633 tons

Complement:
            238 - 310

Cost:
            £0,153 million / $0,614 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 tons, 0,0%
            Machinery: 264 tons, 7,1%
            Hull, fittings & equipment: 2 908 tons, 77,9%
            Fuel, ammunition & stores: 427 tons, 11,4%
            Miscellaneous weights: 135 tons, 3,6%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              13 822 lbs / 6 269 Kg = 4 363,1 x 1,9 " / 47 mm shells or 4,4 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,02
            Metacentric height 1,5 ft / 0,4 m
            Roll period: 14,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck
            Block coefficient: 0,475
            Length to Beam Ratio: 6,49 : 1
            'Natural speed' for length: 16,70 kts
            Power going to wave formation at top speed: 51 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
            Stern overhang: 7,55 ft / 2,30 m
            Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
               - Stem:                    29,86 ft / 9,10 m
               - Forecastle (0%):   21,33 ft / 6,50 m (20,01 ft / 6,10 m aft of break)
               - Mid (0%):              19,36 ft / 5,90 m
               - Quarterdeck (0%):            21,00 ft / 6,40 m (19,36 ft / 5,90 m before break)
               - Stern:                    23,95 ft / 7,30 m
               - Average freeboard:          19,36 ft / 5,90 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 28,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 115,8%
            Waterplane Area: 7 473 Square feet or 694 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 558%
            Structure weight / hull surface area: 169 lbs/sq ft or 823 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 2,33
                        - Longitudinal: 20,53
                        - Overall: 2,90
            Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
            Room for accommodation and workspaces is adequate
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather


Niszczyciel typu Hamsin 1914-1915 (2 szt.)

Ten niszczyciel nie jest prostym rozwinięciem typu Halny, zmianie uległa architektura okrętu, trochę poprawiła się dzielność morska i wyraźnie wytrzymałość konstrukcji. Taka niby „krążownicza” (w dalekim widoku) nadbudówka dziobowa może odbierać faktycznie równorzędnemu przeciwnikowi chęć do walki.
Na marginesie; Springsharp „nie lubi” niewielkich i szybkich okrętów,. Zawsze będzie im wytykał słabe właściwości żeglugowe i wytrzymałościowe. Ideałem dla autora tego programu jest wielkie, majestatyczne pudło, poruszające się z prędkością furmanki. Przekonacie się o tym, jak przyjdzie do projektowania ścigaczy; dla niego okręcik o wyporności kilkudziesięciu ton z prędkością powyżej 30 w, to jak Fiat 126p przekraczający prędkość dźwięku. Częściowo wynika to z tego, że Springsharp bierze pod uwagę tylko pływanie wypornościowe („natural speed”), a przecież ścigacze przy dużych prędkościach „wychodzą” z wody i zaczynają się ślizgać. Czasem mam wrażenie, że autor programu jest kapitanem wielkiego 15-węzłowego pancernika, który z nienawiścią obserwuje uganiające się wokół niego małe i szybkie okręty.
Dość dygresji, Hamsin jest dużym nowoczesnym, dobrze uzbrojonym niszczycielem o przyzwoitych, jak na ówczesne czasy osiągach. Niektóre floty (np. USA, typy Wickes i Clemson) zaczynały IIWŚ z porównywalnymi jednostkami, jako podstawą sił lekkich. Uważam, że nasz niszczyciel ma również ładną, nowoczesną sylwetkę (mogę się mylić, dla rodziców najszkaradniejsze dziecko jest piękne :)). W latach 1914-1915 zbudowano 4 okręty, ponieważ były intensywnie wykorzystywane, Wojnę przeżyły tylko 2.
 

 
Hamsin, Poland Destroyer laid down 1914

Displacement:
            935 t light; 969 t standard; 1 026 t normal; 1 073 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
            290,51 ft / 288,71 ft x 27,89 ft x 11,15 ft (normal load)
            88,55 m / 88,00 m x 8,50 m  x 3,40 m

Armament:
      4 - 4,02" / 102 mm guns in single mounts, 31,00lbs / 14,06kg shells, 1913 Model
              Quick firing guns in deck mounts with hoists on side, evenly spread
              Aft Main mounts separated by engine room
      4 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 6,00lbs / 2,72kg shells, 1904 Model
              Quick firing guns in deck mounts    on side ends, evenly spread, all raised mounts -  
              superfiring
            Weight of broadside 105 lbs / 48 kg
            Shells per gun, main battery: 150
            4 - 21,0" / 533 mm above water torpedoes

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 22 703 shp / 16 936 Kw = 32,00 kts
            Range 1 750nm at 13,00 kts
            Bunker at max displacement = 104 tons

Complement:
            89 - 117

Cost:
            £0,157 million / $0,628 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 19 tons, 1,9%
            Machinery: 533 tons, 51,9%
            Hull, fittings & equipment: 371 tons, 36,1%
            Fuel, ammunition & stores: 91 tons, 8,9%
            Miscellaneous weights: 12 tons, 1,2%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              285 lbs / 129 Kg = 8,8 x 4,0 " / 102 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,13
            Metacentric height 0,9 ft / 0,3 m
            Roll period: 12,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 50 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,29
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,71

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle
              and transom stern
            Block coefficient: 0,400
            Length to Beam Ratio: 10,35 : 1
            'Natural speed' for length: 19,60 kts
            Power going to wave formation at top speed: 69 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 6,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
               - Stem:                    17,06 ft / 5,20 m
               - Forecastle (38%): 15,42 ft / 4,70 m (8,20 ft / 2,50 m aft of break)
               - Mid (0%):              8,20 ft / 2,50 m
               - Quarterdeck (0%):            8,20 ft / 2,50 m
               - Stern:                    8,20 ft / 2,50 m
               - Average freeboard:          11,19 ft / 3,41 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 183,1%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 59,4%
            Waterplane Area: 5 143 Square feet or 478 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 54%
            Structure weight / hull surface area: 38 lbs/sq ft or 188 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,72
                        - Longitudinal: 2,10
                        - Overall: 0,80
            Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
            Room for accommodation and workspaces is cramped
            Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

Hamsin (1914)
Blizzard (1915)