Modernizacja włoskich pancerników typu Caio Duilio 1940 (2 jednostki)
Pomysłodawcą projektu jest kolega ŁK. On też jest autorem legendy; opis techniczny modernizacji, na podstawie Jego wytycznych, napisałem sam.
Po zakończeniu modernizacji starych
drednotów Giulio Cesare i Conte di Cavour dowództwo Regia Marina
zarządziło modernizację drugiej pary pancerników czyli Caio Duilio i Andrea Doria. Te zostały jednak
przebudowane według całkowicie odmiennego konceptu, z naciskiem na znaczące
zwiększenie potencjału ofensywnego i defensywnego, przy nieznacznym tylko
wzroście dotychczasowej prędkości. Innymi słowy, miały one wraz z
nowobudowanymi pancernikami klasy Vittorio
Veneto, stać się „twardym jądrem” włoskiej floty. Wymagano, aby po
przebudowie okręty mogły (działając w parze) podjąć konfrontację z
najsilniejszym nawet pancernikiem francuskim, czy brytyjskim. Przebudowy obydwu
okrętów, podobnie jak to było w rzeczywistości, dokonały stocznie CRDA w
Trieście i Ansaldo w Genui, w okresie od 01.07.1937 r. do 17.08.1940 r. (Caio Duilio) lub 11.10.1940 r. (Andrea Doria). Podobnie, jak w realu,
okręty były używane „nadostrożnie”, by nie powiedzieć wprost, że przestały
niemal całą wojnę na kotwicy. Dzięki temu przetrwały jednak, a po traktacie
pokojowym pozostawiono je w składzie floty włoskiej. Krzywo na to patrzyli
Sowieci, ale konsekwentna postawa mocarstw zachodnich spowodowała, że musieli
obejść się smakiem. Okręty pozostały w służbie czynnej do 31.12.1956 r., po czym
zostały rozebrane na złom do końca 1958 r.
Opis techniczny modernizacji okrętu.
Kadłub
Zlikwidowano
wszystkie kazamaty i wyrównano linię burt. Przebudowano dziobnicę, nadając jej
lekki wznios i spore wychylenie.
Napęd
Istniejący
zdemontowano w całości. Na to miejsce zainstalowano cztery silniki wysokoprężne
Fiat, o mocy 12800 KM każdy, w czterech maszynowniach.
Uzbrojenie
Istniejące
usunięto całkowicie. Zamontowano:
- 3xIIx381 mm/40 (15")
Model 1914, przy
elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem AP 884,8 kg wynosiła
31050 m;
-
2xIIIx152 mm/55 (6") Models 1936, przy elewacji maksymalnej 45o donośność
pociskiem AP 50,0 kg wynosiła 25740 m;
-
6xIIx100 mm/47 (3.9") Model 1928, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 13,80
kg wynosiła 15240 m; a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym
samym pociskiem wynosiła 10000 m;
- 8xIIx37
mm/54 (1.5") Model 1938, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,823 kg wynosiła 7800 m; a przy
elewacji maksymalnej 80o donośność tym samym pociskiem wynosiła 5000
m;
-12xIIx20 mm/65 Model 1935, przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE 0,134 kg wynosiła 5500 m; a przy elewacji maksymalnej 60o
donośność tym samym pociskiem wynosiła 2900 m.
Dla kierowania ogniem, zainstalowano:
- dwa główne dalocelowniki optyczne o
bazie 8,7 m;
- dwa pomocnicze dalocelowniki
optyczne o bazie 5,3 m;
- trzy dalmierze optyczne wież
artylerii głównej o bazie 10,5 m;
- dwa dalmierze optyczne wież
średniego kalibru o bazie 8,2 m.
Prócz tego, okręt wyposażono w sześć przenośnych, naramiennych dalmierzy optycznych plot o bazie 1,4 m.
Opancerzenie
Lista zmian obejmowała:
-
zwiększenie maksymalnej grubości głównego pasa pancernego z 250 do 350 mm;
-
zmniejszenie grubości niższego górnego pasa pancernego z 220 do 170 mm;
-
demontaż wyższego górnego pasa pancernego;
-
demontaż wszystkich „końcówek”;
-
zwiększenie grubości głównego pokładu pancernego z 24 do 135 mm, z
pozostawieniem skosów 40 mm;
-
zmniejszenie grubości górnego pokładu pancernego z 44 do 25 mm, z montażem skosów
o grubości 25 mm;
-
demontaż opancerzenia międzypokładu;
-
demontaż wystających ponad pokłady odcinków barbet wież artylerii głównej nr 2
i 4 i nadbudowanie na nich barbet dział
artylerii średniej;
-
instalację bąbli oraz grodzi przeciwtorpedowych;
-
montaż nowego opancerzenia stanowisk dowodzenia.
Choć
ww. zakres zmian był obszerny, to wykorzystanie stali pancernej z demontażu pozwoliło
na znaczne obniżenie kosztów. Aktualny schemat opancerzenia wg rysunku i
raportu.
Inne
Całkowicie
przebudowano nadbudówki kominy i maszty. Zainstalowano nowe wyposażenie
radiotechniczne, w tym pięć radiostacji o zróżnicowanym zasięgu i
radionamiernik.
Na
skutek modernizacji (dane dla Caio Duilio):
-
wyporność normalna okrętu wzrosła z 22994 do 25908 t;
-
moc napędu wzrosła z 31009 do 51200 KM;
-
prędkość maksymalna wzrosła z 21,3 do 23,62 w;
-
zasięg wzrósł z 4800 Mm przy 10 w do 5800 Mm przy 15 w;
-
ciężar salwy burtowej (tylko artyleria główna) zmienił się bardzo nieznacznie
(5250 < 5309 kg).
Koszt modernizacji wyniósł 43,8%
wartości porównywalnego okrętu nowego. Uwaga: ponieważ program oblicza
wartość okrętu na dzień wodowania, dokonałem kapitalizacji wartości z
uwzględnieniem wzrostu kosztów w średniorocznej wysokości 7%. Od dziś, dla
okrętów modernizowanych/przebudowywanych będę czynił tak stale.
Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/febeaeec626c414424bae91db84a814e.html
Caio Duilio, Italy battleship laid down 1912, launched 1913, completed 1916, modernized 1940 (engine 1939)
Displacement:
23 250 t light;
24 628 t standard; 25 908 t normal; 26 932 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(562,96 ft / 554,13 ft)
x 91,86 ft (Bulges 103,02 ft) x (29,20 / 30,21 ft)
(171,59 m / 168,90 m) x
28,00 m (Bulges 31,40 m) x (8,90 / 9,21
m)
Armament:
6 - 15,00" / 381 mm
40,0 cal guns - 1 950,65lbs / 884,80kg shells, 100 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1914 Model
3 x 2-gun mounts on centreline, evenly spread
6 - 5,98" / 152 mm 55,0
cal guns - 110,23lbs / 50,00kg shells, 200 per gun
Quick firing guns in turret on barbette
mounts, 1936 Model
2 x 3-gun mounts on centreline ends, evenly
spread
2 raised
mounts
12 - 3,94" / 100 mm
50,0 cal guns - 30,42lbs / 13,80kg shells, 500 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1928 Model
6 x Twin mounts on sides, evenly spread
16 - 1,46" / 37,0 mm
54,0 cal guns - 1,81lbs / 0,82kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
8 x Twin mounts on sides, evenly spread
8 raised
mounts
24 - 0,79" / 20,0 mm
65,0 cal guns - 0,30lbs / 0,14kg shells, 2 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1935 Model
8 x Twin mounts on sides, evenly spread
8 raised
mounts
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 double
raised mounts
Weight of broadside 12 562
lbs / 5 700 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 13,8" / 350 mm 354,66 ft / 108,10 m 11,15
ft / 3,40 m
Ends: Unarmoured
Upper: 6,69" / 170 mm 354,66 ft / 108,10 m 7,87
ft / 2,40 m
Main Belt covers 98% of normal length
- Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
1,97"
/ 50 mm 354,66 ft / 108,10 m 31,50 ft / 9,60 m
Beam between torpedo
bulkheads 71,85 ft / 21,90 m
- Hull Bulges:
1,97"
/ 50 mm 354,66 ft / 108,10 m 32,15 ft / 9,80 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 13,8" / 350 mm 6,69" / 170 mm 11,0"
/ 280 mm
2nd: 3,94" / 100 mm 1,97" / 50 mm 3,94"
/ 100 mm
3rd: 0,79" / 20 mm -
-
- Armoured deck - multiple decks:
For and Aft decks:
6,30" / 160 mm
- Conning towers: Forward 13,78" / 350 mm, Aft 6,69" / 170 mm
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 4 shafts,
51 200 shp / 38 195 Kw = 23,62 kts
Range 5 800nm at
15,00 kts
Bunker at max
displacement = 2 304 tons
Complement:
1 020 - 1 327
Cost:
£4,554 million / $18,220
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 069
tons, 8,0%
- Guns: 2 069 tons, 8,0%
Armour: 10 631
tons, 41,0%
- Belts: 3 222 tons, 12,4%
- Torpedo bulkhead: 814 tons, 3,1%
- Bulges: 831 tons, 3,2%
- Armament: 2 037 tons, 7,9%
- Armour Deck: 3 343 tons, 12,9%
- Conning Towers: 386 tons, 1,5%
Machinery: 1 385
tons, 5,3%
Hull, fittings &
equipment: 9 165 tons, 35,4%
Fuel, ammunition &
stores: 2 658 tons, 10,3%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
55 072 lbs / 24 980 Kg = 29,3 x
15,0 " / 381 mm shells or 6,3 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,31
Metacentric height 7,2
ft / 2,2 m
Roll period: 16,2
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,52
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,61
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,544 / 0,547
Length to Beam Ratio:
5,38 : 1
'Natural speed' for
length: 23,54 kts
Power going to wave
formation at top speed: 52 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 45
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 12,80 degrees
Stern overhang: 1,97 ft
/ 0,60 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 30,18 ft /
9,20 m, 28,54 ft / 8,70 m
- Forward deck: 19,00%, 28,54 ft / 8,70
m, 28,54 ft / 8,70 m
- Aft deck: 45,00%, 20,67 ft / 6,30 m, 20,67 ft / 6,30 m
- Quarter deck: 16,00%, 20,67 ft /
6,30 m, 21,00 ft / 6,40 m
- Average freeboard: 23,90 ft / 7,28 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 65,4%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 151,8%
Waterplane Area:
35 327 Square feet or 3 282 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 117%
Structure weight / hull
surface area: 189 lbs/sq ft or 922 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,90
-
Longitudinal: 2,63
- Overall:
1,01
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather