wtorek, 27 lipca 2021

Modernizacja włoskich pancerników typu Caio Duilio 1940 (2 jednostki)

Modernizacja włoskich pancerników typu Caio Duilio 1940 (2 jednostki)

Pomysłodawcą projektu jest kolega ŁK. On też jest autorem legendy; opis techniczny modernizacji, na podstawie Jego wytycznych, napisałem sam.

Po zakończeniu modernizacji starych drednotów Giulio Cesare i Conte di Cavour dowództwo Regia Marina zarządziło modernizację drugiej pary pancerników czyli Caio Duilio i Andrea Doria. Te zostały jednak przebudowane według całkowicie odmiennego konceptu, z naciskiem na znaczące zwiększenie potencjału ofensywnego i defensywnego, przy nieznacznym tylko wzroście dotychczasowej prędkości. Innymi słowy, miały one wraz z nowobudowanymi pancernikami klasy Vittorio Veneto, stać się „twardym jądrem” włoskiej floty. Wymagano, aby po przebudowie okręty mogły (działając w parze) podjąć konfrontację z najsilniejszym nawet pancernikiem francuskim, czy brytyjskim. Przebudowy obydwu okrętów, podobnie jak to było w rzeczywistości, dokonały stocznie CRDA w Trieście i Ansaldo w Genui, w okresie od 01.07.1937 r. do 17.08.1940 r. (Caio Duilio) lub 11.10.1940 r. (Andrea Doria). Podobnie, jak w realu, okręty były używane „nadostrożnie”, by nie powiedzieć wprost, że przestały niemal całą wojnę na kotwicy. Dzięki temu przetrwały jednak, a po traktacie pokojowym pozostawiono je w składzie floty włoskiej. Krzywo na to patrzyli Sowieci, ale konsekwentna postawa mocarstw zachodnich spowodowała, że musieli obejść się smakiem. Okręty pozostały w służbie czynnej do 31.12.1956 r., po czym zostały rozebrane na złom do końca 1958 r.

Opis techniczny modernizacji okrętu.

Kadłub

Zlikwidowano wszystkie kazamaty i wyrównano linię burt. Przebudowano dziobnicę, nadając jej lekki wznios i spore wychylenie.

Napęd

Istniejący zdemontowano w całości. Na to miejsce zainstalowano cztery silniki wysokoprężne Fiat, o mocy 12800 KM każdy, w czterech maszynowniach.

Uzbrojenie

Istniejące usunięto całkowicie. Zamontowano:

- 3xIIx381 mm/40 (15") Model 1914, przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem AP 884,8 kg wynosiła 31050 m;

- 2xIIIx152 mm/55 (6") Models 1936, przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem AP 50,0 kg wynosiła 25740 m;

- 6xIIx100 mm/47 (3.9") Model 1928, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 13,80 kg wynosiła 15240 m; a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosiła 10000 m;

- 8xIIx37 mm/54 (1.5") Model 1938, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,823 kg wynosiła 7800 m; a przy elewacji maksymalnej 80o donośność tym samym pociskiem wynosiła 5000 m;

 -12xIIx20 mm/65 Model 1935, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,134 kg wynosiła 5500 m; a przy elewacji maksymalnej 60o donośność tym samym pociskiem wynosiła 2900 m.

Dla kierowania ogniem, zainstalowano:

- dwa główne dalocelowniki optyczne o bazie 8,7 m;

- dwa pomocnicze dalocelowniki optyczne o bazie 5,3 m;

- trzy dalmierze optyczne wież artylerii głównej o bazie 10,5 m;

- dwa dalmierze optyczne wież średniego kalibru o bazie 8,2 m.

Prócz tego, okręt wyposażono w sześć przenośnych, naramiennych dalmierzy optycznych plot o bazie 1,4 m.

Opancerzenie

Lista zmian obejmowała:

- zwiększenie maksymalnej grubości głównego pasa pancernego z 250 do 350 mm;

- zmniejszenie grubości niższego górnego pasa pancernego z 220 do 170 mm;

- demontaż wyższego górnego pasa pancernego;

- demontaż wszystkich „końcówek”;

- zwiększenie grubości głównego pokładu pancernego z 24 do 135 mm, z pozostawieniem skosów 40 mm;

- zmniejszenie grubości górnego pokładu pancernego z 44 do 25 mm, z montażem skosów o grubości 25 mm;

- demontaż opancerzenia międzypokładu;

- demontaż wystających ponad pokłady odcinków barbet wież artylerii głównej nr 2 i 4 i  nadbudowanie na nich barbet dział artylerii średniej;

- instalację bąbli oraz grodzi przeciwtorpedowych;

- montaż nowego opancerzenia stanowisk dowodzenia.

Choć ww. zakres zmian był obszerny, to wykorzystanie stali pancernej z demontażu pozwoliło na znaczne obniżenie kosztów. Aktualny schemat opancerzenia wg rysunku i raportu.

Inne

Całkowicie przebudowano nadbudówki kominy i maszty. Zainstalowano nowe wyposażenie radiotechniczne, w tym pięć radiostacji o zróżnicowanym zasięgu i radionamiernik.

Na skutek modernizacji (dane dla Caio Duilio):

- wyporność normalna okrętu wzrosła z 22994 do 25908 t;

- moc napędu wzrosła z 31009 do 51200 KM;

- prędkość maksymalna wzrosła z 21,3 do 23,62 w;

- zasięg wzrósł z 4800 Mm przy 10 w do 5800 Mm przy 15 w;

- ciężar salwy burtowej (tylko artyleria główna) zmienił się bardzo nieznacznie (5250 < 5309 kg).

Koszt modernizacji wyniósł 43,8% wartości porównywalnego okrętu nowego. Uwaga: ponieważ program oblicza wartość okrętu na dzień wodowania, dokonałem kapitalizacji wartości z uwzględnieniem wzrostu kosztów w średniorocznej wysokości 7%. Od dziś, dla okrętów modernizowanych/przebudowywanych będę czynił tak stale.

Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/febeaeec626c414424bae91db84a814e.html

Caio Duilio, Italy battleship laid down 1912, launched 1913, completed 1916, modernized 1940 (engine 1939)

 Displacement:

            23 250 t light; 24 628 t standard; 25 908 t normal; 26 932 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (562,96 ft / 554,13 ft) x 91,86 ft (Bulges 103,02 ft) x (29,20 / 30,21 ft)

            (171,59 m / 168,90 m) x 28,00 m (Bulges 31,40 m)  x (8,90 / 9,21 m)

 Armament:

      6 - 15,00" / 381 mm 40,0 cal guns - 1 950,65lbs / 884,80kg shells, 100 per gun

              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1914 Model

              3 x 2-gun mounts on centreline, evenly spread

      6 - 5,98" / 152 mm 55,0 cal guns - 110,23lbs / 50,00kg shells, 200 per gun

              Quick firing guns in turret on barbette mounts, 1936 Model

              2 x 3-gun mounts on centreline ends, evenly spread

                        2 raised mounts

      12 - 3,94" / 100 mm 50,0 cal guns - 30,42lbs / 13,80kg shells, 500 per gun

              Dual purpose guns in deck mounts, 1928 Model

              6 x Twin mounts on sides, evenly spread

      16 - 1,46" / 37,0 mm 54,0 cal guns - 1,81lbs / 0,82kg shells, 1 500 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model

              8 x Twin mounts on sides, evenly spread

                        8 raised mounts

      24 - 0,79" / 20,0 mm 65,0 cal guns - 0,30lbs / 0,14kg shells, 2 500 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1935 Model

              8 x Twin mounts on sides, evenly spread

                        8 raised mounts

              4 x Twin mounts on sides, evenly spread

                        4 double raised mounts

      Weight of broadside 12 562 lbs / 5 700 kg

 Armour:

   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)

            Main:   13,8" / 350 mm           354,66 ft / 108,10 m   11,15 ft / 3,40 m

            Ends:   Unarmoured

            Upper: 6,69" / 170 mm           354,66 ft / 108,10 m   7,87 ft / 2,40 m

              Main Belt covers 98% of normal length

    - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:

                        1,97" / 50 mm 354,66 ft / 108,10 m   31,50 ft / 9,60 m

            Beam between torpedo bulkheads 71,85 ft / 21,90 m

    - Hull Bulges:

                        1,97" / 50 mm 354,66 ft / 108,10 m   32,15 ft / 9,80 m

    - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   13,8" / 350 mm           6,69" / 170 mm                      11,0" / 280 mm

            2nd:     3,94" / 100 mm           1,97" / 50 mm             3,94" / 100 mm

            3rd:      0,79" / 20 mm       -                                  -

    - Armoured deck - multiple decks:

            For and Aft decks: 6,30" / 160 mm

   - Conning towers: Forward 13,78" / 350 mm, Aft 6,69" / 170 mm

 Machinery:

            Diesel Internal combustion motors,

            Geared drive, 4 shafts, 51 200 shp / 38 195 Kw = 23,62 kts

            Range 5 800nm at 15,00 kts

            Bunker at max displacement = 2 304 tons

 Complement:

            1 020 - 1 327

 Cost:

            £4,554 million / $18,220 million

Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 2 069 tons, 8,0%

               - Guns: 2 069 tons, 8,0%

            Armour: 10 631 tons, 41,0%

               - Belts: 3 222 tons, 12,4%

               - Torpedo bulkhead: 814 tons, 3,1%

               - Bulges: 831 tons, 3,2%

               - Armament: 2 037 tons, 7,9%

               - Armour Deck: 3 343 tons, 12,9%

               - Conning Towers: 386 tons, 1,5%

            Machinery: 1 385 tons, 5,3%

            Hull, fittings & equipment: 9 165 tons, 35,4%

            Fuel, ammunition & stores: 2 658 tons, 10,3%

            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              55 072 lbs / 24 980 Kg = 29,3 x 15,0 " / 381 mm shells or 6,3 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,31

            Metacentric height 7,2 ft / 2,2 m

            Roll period: 16,2 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,52

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,61

 Hull form characteristics:

            Hull has rise forward of midbreak,

              a normal bow and a round stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,544 / 0,547

            Length to Beam Ratio: 5,38 : 1

            'Natural speed' for length: 23,54 kts

            Power going to wave formation at top speed: 52 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 45

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,80 degrees

            Stern overhang: 1,97 ft / 0,60 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            20,00%,  30,18 ft / 9,20 m,  28,54 ft / 8,70 m

               - Forward deck:       19,00%,  28,54 ft / 8,70 m,  28,54 ft / 8,70 m

               - Aft deck:    45,00%,  20,67 ft / 6,30 m,  20,67 ft / 6,30 m

               - Quarter deck:        16,00%,  20,67 ft / 6,30 m,  21,00 ft / 6,40 m

               - Average freeboard:                      23,90 ft / 7,28 m

Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 65,4%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 151,8%

            Waterplane Area: 35 327 Square feet or 3 282 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 117%

            Structure weight / hull surface area: 189 lbs/sq ft or 922 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,90

                        - Longitudinal: 2,63

                        - Overall: 1,01

            Excellent machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather