Przebudowa rosyjskiego krążownika lekkiego Gienierał Korniłow (ex-Kaguł, ex-Oczakow) na polski krążownik lekki Gdynia 1932 (1 jednostka)
Trzeci już post dotyczący przejęcia przez PMW niektórych „białogwardyjskich” okrętów internowanych w Bizercie. Przypomnę, że poprzednie dwa dotyczyły pancernika Mieszko I (post z 16.01.2021) i niszczyciela Tajfun (post z dnia 07.08.2021). Autorem ogólnej koncepcji jest kolega MB, z którym nie mam obecnie kontaktu.
Rosyjski
krążownik lekki Gienierał Korniłow należał do typu Bogatyr. Jego
budowę rozpoczęto w roku 1901, wodowanie odbyło się w 1902. W trakcie
niemiłosiernie przedłużającego się okresu wykańczania okrętu, a dokładnie 08.11.1905,
doszło na nim do buntu, którego przywódcą był kapitan II rangi rezerwy Szmidt.
Bunt został szybko stłumiony, a jego przywódca stracony. Niejako „za karę”, w
marcu 1907 roku zmieniono nazwę okrętu na Kaguł (to była pierwotna nazwa
innego krążownika tego samego typu, którego nazwę w tym samym czasie zmieniono
na Pamiat Mierkurja). W roku 1916 okręt został częściowo przezbrojony. W
maju 1918 roku zdobyty przez Niemców, w listopadzie tegoż roku przejęty przez
Brytyjczyków, ostatecznie trafił do tzw. Sił Zbrojnych Południa Rosji
pod dowództwem gen. Denikina, a później gen. Wrangla. We wrześniu 1919 roku, miała
miejsce kolejna zmiana nazwy okrętu na Gienierał Korniłow. W grudniu
1920 roku, wraz z innymi „białogwardyjskimi” okrętami internowany w Bizercie. W roku 1924 został
przejęty przez Francuzów, jako rekompensata za koszty utrzymania całej „białej”
eskadry. Rozpoczęte przez
przedstawicieli PMW w roku 1927 negocjacje, doprowadziły do zakupu okrętu w
cenie złomu w roku następnym. Przebudowa okrętu we francuskiej stoczni
Chantiers Naval rozpoczęła się z początkiem roku 1929. Światowy kryzys opóźnił
prace stoczniowe, które ostatecznie zakończyły się u schyłku 1932 roku. Po
przejęciu przez Polskę, otrzymał nazwę Gdynia
i został okrętem flagowym ówczesnej PMW.
Jak to
często się zdarza w mniejszych flotach, przed okrętem postawiono zbyt wiele, przynajmniej
częściowo wykluczających się zadań. Dodatkowo, już na etapie projektowania
przebudowy, wystąpiły różnice koncepcyjne pomiędzy dowództwem MW, a najwyższymi
czynnikami państwowymi. To pierwsze widziało okręt, jako krążownik artyleryjsko-minowy
z dodatkową funkcją szkolną, a te drugie, przede wszystkim, jako wyraziciela
kolonialno-mocarstwowych aspiracji Państwa. W efekcie okręt:
- jako
typowy krążownik lekki jest zbyt wolny;
- jako krążownik
minowy zabiera niewystarczającą ilość min i ma zbyt wielki zasięg;
- jako krążownik
szkolny ma zbyteczną przewagę funkcji bojowych nad szkolno-treningowymi;
- jako krążownik
kolonialny jest nieadekwatnie (nadmiernie) uzbrojony i opancerzony.
Niezależnie
od powyższych zastrzeżeń, PMW uzyskała dość wartościowy (na tle dotychczasowego
potencjału) okręt, będący istotnym wsparciem służących już w niej niszczycieli
(2 x Wicher + Tajfun). Dodatkowo, posiadanie tej jednostki, czyni
zbędną budowę innych okrętów szkolno-minowych (Gryf). W krótszych rejsach okręt może zabrać na pokład do 150 podchorążych i instruktorów, a w dłuższych (ponad 14 dni) połowę tej liczby.
Poniżej
opis techniczny przebudowy.
Kadłub
Zlikwidowano kazamaty, wyrównując
linię burt. Podniesiono pokład górny na śródokręciu oraz przebudowano dziobową
część kadłuba. Ponadto, dokonano częściowych zmian podziału wewnętrznego.
Napęd
Istniejący zdemontowano. Zainstalowano
osiem kotłów olejowych Guyot du Temple w czterech kotłowniach oraz dwa zestawy
turbin parowych Rateau-Bretagne w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Dotychczasowe zdemontowano w całości.
Zainstalowano:
- 4xIIx155
mm/50 (6.1") Mle 1920, przy elewacji maksymalnej 40o
donośność pociskiem HE 56,5 kg wynosi 26100 m;
- 4xIIx37
mm/50 (1.46") Mle 1925, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,725 kg wynosi 7180 m, a przy
elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi
4670 m;
- 4xIIx13.2
mm/76 (0.52") Mle 1929, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,05 kg wynosi 7200 m, a przy
elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi
4200 m;
- 2xIIIxwt550
mm;
- 200
min.
Do kierowania ogniem zamontowano
główny dalocelownik optyczny o bazie 5,6 m, pomocniczy dalocelownik optyczny o
bazie 3,2 m, a ponadto, umieszczone w superpozycji wieże artylerii głównej
zostały wyposażone w dalmierze optyczne o bazie 5,6 m.
Opancerzenie
Istniejące zdemontowano, nowe jak w
raporcie. W dużej mierze wykorzystano – po przewalcowaniu – zdemontowaną istniejącą
stal pancerną. Z uwagi na prosty układ opancerzenia, zrezygnowałem z rysowania
jego schematu.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki,
maszty i kominy. Zainstalowano pięć radiostacji, w tym jedną o bardzo dalekim
zasięgu.
W wyniku przebudowy (w stosunku do
stanu początkowego):
- moc napędu wzrosła z 19500 do 53400
KM, a prędkość maksymalna z 23,00 w do 29,63 w;
- zasięg wzrósł z 4900 Mm przy 10 w,
do 9600 Mm przy 15 w.
Koszt przebudowy wyniósł 57,6%
wartości porównywalnego okrętu nowego.
W przededniu wybuchu IIWS, wymieniono artylerię plot. W miejsce 4xIIx37 zamontowano 6xIIx40, a w miejsce 4xIIx13,2 4xIIx20.
Gdynia, Poland light cruiser laid down 1901, launched 1902, completed
1909, modernized 1932 (engine 1931)
Displacement:
5 812 t light;
6 077 t standard; 7 070 t normal; 7 864 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(442,87 ft / 434,38 ft)
x 54,46 ft x (22,31 / 24,12 ft)
(134,99 m / 132,40 m) x
16,60 m x (6,80 / 7,35 m)
Armament:
8 - 6,10" / 155 mm 50,0
cal guns - 124,56lbs / 56,50kg shells, 200 per gun
Quick firing guns in turret on barbette
mounts, 1920 Model
4 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly
spread
2 raised
mounts - superfiring
8 - 1,46" / 37,0 mm
50,0 cal guns - 1,60lbs / 0,73kg shells, 1 600 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1925 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
8 - 0,52" / 13,2 mm
76,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 3 500 per gun
Machine guns in deck mounts, 1929
Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 double
raised mounts
Weight of broadside 1 003
lbs / 455 kg
Main Torpedoes
6 - 21,7" / 550 mm,
20,44 ft / 6,23 m torpedoes - 1,081 t each, 6,483 t total
In 2 sets of deck
mounted side rotating tubes
Mines
2 - 1 477,10 lbs /
670,00 kg mines + 200 reloads - 133,203 t total
in Above water - Stern
racks/rails
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 3,94" / 100 mm 304,13 ft / 92,70 m 9,02
ft / 2,75 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 108% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 1,97" / 50 mm 0,98" / 25 mm 2,87"
/ 73 mm
- Armoured deck - single deck:
For and Aft decks:
1,97" / 50 mm
- Conning towers: Forward 2,95" / 75 mm, Aft 1,50" / 38 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 2 shafts,
53 600 shp / 39 986 Kw = 29,63 kts
Range 9 700nm at
15,00 kts
Bunker at max
displacement = 1 787 tons
Complement:
385 - 501
Cost:
£1,447 million / $5,789
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 488 tons,
6,9%
- Guns: 308 tons, 4,4%
- Weapons: 179 tons, 2,5%
Armour: 1 151
tons, 16,3%
- Belts: 447 tons, 6,3%
- Armament: 193 tons, 2,7%
- Armour Deck: 477 tons, 6,7%
- Conning Towers: 35 tons, 0,5%
Machinery: 1 603 tons,
22,7%
Hull, fittings &
equipment: 2 430 tons, 34,4%
Fuel, ammunition &
stores: 1 258 tons, 17,8%
Miscellaneous weights:
141 tons, 2,0%
- Hull below water: 107 tons
- Hull above water: 27 tons
- On freeboard deck: 7 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
9 328 lbs / 4 231 Kg = 73,1 x 6,1
" / 155 mm shells or 1,6 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,11
Metacentric height 2,5
ft / 0,7 m
Roll period: 14,6
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,51
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,26
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a ram bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,469 / 0,482
Length to Beam Ratio:
7,98 : 1
'Natural speed' for
length: 20,84 kts
Power going to wave
formation at top speed: 61 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 56
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 17,40 degrees
Stern overhang: 0,98 ft
/ 0,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 15,00%, 23,95 ft /
7,30 m, 21,00 ft / 6,40 m
- Forward deck: 35,00%, 21,00 ft / 6,40
m, 20,01 ft / 6,10 m
- Aft deck: 35,00%, 20,01 ft / 6,10 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Quarter deck: 15,00%, 20,01 ft /
6,10 m, 20,67 ft / 6,30 m
- Average freeboard: 20,56 ft / 6,27 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 90,1%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 149,4%
Waterplane Area:
15 332 Square feet or 1 424 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 129%
Structure weight / hull
surface area: 93 lbs/sq ft or 453 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,89
-
Longitudinal: 3,13
- Overall:
1,01
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy weather easily