czwartek, 2 września 2021

Przebudowa rosyjskiego krążownika lekkiego Gienierał Korniłow (ex-Kaguł, ex-Oczakow) na polski krążownik lekki Gdynia 1932 (4 jednostka)

Przebudowa rosyjskiego krążownika lekkiego Gienierał Korniłow (ex-Kaguł, ex-Oczakow) na polski krążownik lekki Gdynia 1932 (1 jednostka)

Trzeci już post dotyczący przejęcia przez PMW niektórych „białogwardyjskich” okrętów internowanych w Bizercie. Przypomnę, że poprzednie dwa dotyczyły pancernika Mieszko I (post z 16.01.2021) i niszczyciela Tajfun (post z dnia 07.08.2021). Autorem ogólnej koncepcji jest kolega MB, z którym nie mam obecnie kontaktu.

Rosyjski krążownik lekki Gienierał Korniłow należał do typu Bogatyr. Jego budowę rozpoczęto w roku 1901, wodowanie odbyło się w 1902. W trakcie niemiłosiernie przedłużającego się okresu wykańczania okrętu, a dokładnie 08.11.1905, doszło na nim do buntu, którego przywódcą był kapitan II rangi rezerwy Szmidt. Bunt został szybko stłumiony, a jego przywódca stracony. Niejako „za karę”, w marcu 1907 roku zmieniono nazwę okrętu na Kaguł (to była pierwotna nazwa innego krążownika tego samego typu, którego nazwę w tym samym czasie zmieniono na Pamiat Mierkurja). W roku 1916 okręt został częściowo przezbrojony. W maju 1918 roku zdobyty przez Niemców, w listopadzie tegoż roku przejęty przez Brytyjczyków, ostatecznie trafił do tzw. Sił Zbrojnych Południa Rosji pod dowództwem gen. Denikina, a później gen. Wrangla. We wrześniu 1919 roku, miała miejsce kolejna zmiana nazwy okrętu na Gienierał Korniłow. W grudniu 1920 roku, wraz z innymi „białogwardyjskimi” okrętami internowany w Bizercie. W roku 1924 został przejęty przez Francuzów, jako rekompensata za koszty utrzymania całej „białej” eskadry. Rozpoczęte przez przedstawicieli PMW w roku 1927 negocjacje, doprowadziły do zakupu okrętu w cenie złomu w roku następnym. Przebudowa okrętu we francuskiej stoczni Chantiers Naval rozpoczęła się z początkiem roku 1929. Światowy kryzys opóźnił prace stoczniowe, które ostatecznie zakończyły się u schyłku 1932 roku. Po przejęciu przez Polskę, otrzymał nazwę Gdynia i został okrętem flagowym ówczesnej PMW.

Jak to często się zdarza w mniejszych flotach, przed okrętem postawiono zbyt wiele, przynajmniej częściowo wykluczających się zadań. Dodatkowo, już na etapie projektowania przebudowy, wystąpiły różnice koncepcyjne pomiędzy dowództwem MW, a najwyższymi czynnikami państwowymi. To pierwsze widziało okręt, jako krążownik artyleryjsko-minowy z dodatkową funkcją szkolną, a te drugie, przede wszystkim, jako wyraziciela kolonialno-mocarstwowych aspiracji Państwa. W efekcie okręt:

- jako typowy krążownik lekki jest zbyt wolny;

- jako krążownik minowy zabiera niewystarczającą ilość min i ma zbyt wielki zasięg;

- jako krążownik szkolny ma zbyteczną przewagę funkcji bojowych nad szkolno-treningowymi;

- jako krążownik kolonialny jest nieadekwatnie (nadmiernie) uzbrojony i opancerzony.

Niezależnie od powyższych zastrzeżeń, PMW uzyskała dość wartościowy (na tle dotychczasowego potencjału) okręt, będący istotnym wsparciem służących już w niej niszczycieli (2 x Wicher + Tajfun). Dodatkowo, posiadanie tej jednostki, czyni zbędną budowę innych okrętów szkolno-minowych (Gryf). W krótszych rejsach okręt może zabrać na pokład do 150 podchorążych i instruktorów, a w dłuższych (ponad 14 dni) połowę tej liczby.

Poniżej opis techniczny przebudowy.

Kadłub

Zlikwidowano kazamaty, wyrównując linię burt. Podniesiono pokład górny na śródokręciu oraz przebudowano dziobową część kadłuba. Ponadto, dokonano częściowych zmian podziału wewnętrznego.

Napęd

Istniejący zdemontowano. Zainstalowano osiem kotłów olejowych Guyot du Temple w czterech kotłowniach oraz dwa zestawy turbin parowych Rateau-Bretagne w dwu maszynowniach.

Uzbrojenie

Dotychczasowe zdemontowano w całości. Zainstalowano:

- 4xIIx155 mm/50 (6.1") Mle 1920, przy elewacji maksymalnej 40o donośność pociskiem HE 56,5 kg wynosi 26100 m;

- 4xIIx37 mm/50 (1.46") Mle 1925, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,725 kg wynosi 7180 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4670 m;

- 4xIIx13.2 mm/76 (0.52") Mle 1929, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,05 kg wynosi 7200 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4200 m;

- 2xIIIxwt550 mm;

- 200 min.

Do kierowania ogniem zamontowano główny dalocelownik optyczny o bazie 5,6 m, pomocniczy dalocelownik optyczny o bazie 3,2 m, a ponadto, umieszczone w superpozycji wieże artylerii głównej zostały wyposażone w dalmierze optyczne o bazie 5,6 m.

Opancerzenie

Istniejące zdemontowano, nowe jak w raporcie. W dużej mierze wykorzystano – po przewalcowaniu – zdemontowaną istniejącą stal pancerną. Z uwagi na prosty układ opancerzenia, zrezygnowałem z rysowania jego schematu.

Inne

Całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty i kominy. Zainstalowano pięć radiostacji, w tym jedną o bardzo dalekim zasięgu.

W wyniku przebudowy (w stosunku do stanu początkowego):

- moc napędu wzrosła z 19500 do 53400 KM, a prędkość maksymalna z 23,00 w do 29,63 w;

- zasięg wzrósł z 4900 Mm przy 10 w, do 9600 Mm przy 15 w.

Koszt przebudowy wyniósł 57,6% wartości porównywalnego okrętu nowego.

W przededniu wybuchu IIWS, wymieniono artylerię plot. W miejsce 4xIIx37 zamontowano 6xIIx40, a w miejsce 4xIIx13,2 4xIIx20. 

Gdynia, Poland light cruiser laid down 1901, launched 1902, completed 1909, modernized 1932 (engine 1931)

 Displacement:

            5 812 t light; 6 077 t standard; 7 070 t normal; 7 864 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (442,87 ft / 434,38 ft) x 54,46 ft x (22,31 / 24,12 ft)

            (134,99 m / 132,40 m) x 16,60 m  x (6,80 / 7,35 m)

 Armament:

      8 - 6,10" / 155 mm 50,0 cal guns - 124,56lbs / 56,50kg shells, 200 per gun

              Quick firing guns in turret on barbette mounts, 1920 Model

              4 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly spread

                        2 raised mounts - superfiring

      8 - 1,46" / 37,0 mm 50,0 cal guns - 1,60lbs / 0,73kg shells, 1 600 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1925 Model

              4 x Twin mounts on sides, evenly spread

                        4 raised mounts

      8 - 0,52" / 13,2 mm 76,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 3 500 per gun

          Machine guns in deck mounts, 1929 Model

              4 x Twin mounts on sides, evenly spread

                        4 double raised mounts

      Weight of broadside 1 003 lbs / 455 kg

      Main Torpedoes

      6 - 21,7" / 550 mm, 20,44 ft / 6,23 m torpedoes - 1,081 t each, 6,483 t total

            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes

      Mines

      2 - 1 477,10 lbs / 670,00 kg mines + 200 reloads - 133,203 t total

            in Above water - Stern racks/rails

 Armour:

   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)

            Main:   3,94" / 100 mm           304,13 ft / 92,70 m     9,02 ft / 2,75 m

            Ends:   Unarmoured

              Main Belt covers 108% of normal length

    - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   1,97" / 50 mm 0,98" / 25 mm             2,87" / 73 mm

   - Armoured deck - single deck:

            For and Aft decks: 1,97" / 50 mm

    - Conning towers: Forward 2,95" / 75 mm, Aft 1,50" / 38 mm

 Machinery:

            Oil fired boilers, steam turbines,

            Geared drive, 2 shafts, 53 600 shp / 39 986 Kw = 29,63 kts

            Range 9 700nm at 15,00 kts

            Bunker at max displacement = 1 787 tons

 Complement:

            385 - 501

 Cost:

            £1,447 million / $5,789 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 488 tons, 6,9%

               - Guns: 308 tons, 4,4%

               - Weapons: 179 tons, 2,5%

            Armour: 1 151 tons, 16,3%

               - Belts: 447 tons, 6,3%

               - Armament: 193 tons, 2,7%

               - Armour Deck: 477 tons, 6,7%

               - Conning Towers: 35 tons, 0,5%

            Machinery: 1 603 tons, 22,7%

            Hull, fittings & equipment: 2 430 tons, 34,4%

            Fuel, ammunition & stores: 1 258 tons, 17,8%

            Miscellaneous weights: 141 tons, 2,0%

               - Hull below water: 107 tons

               - Hull above water: 27 tons

               - On freeboard deck: 7 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              9 328 lbs / 4 231 Kg = 73,1 x 6,1 " / 155 mm shells or 1,6 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,11

            Metacentric height 2,5 ft / 0,7 m

            Roll period: 14,6 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,51

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,26

 Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a ram bow and a cruiser stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,469 / 0,482

            Length to Beam Ratio: 7,98 : 1

            'Natural speed' for length: 20,84 kts

            Power going to wave formation at top speed: 61 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 56

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,40 degrees

            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            15,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  21,00 ft / 6,40 m

               - Forward deck:       35,00%,  21,00 ft / 6,40 m,  20,01 ft / 6,10 m

               - Aft deck:    35,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m

               - Quarter deck:        15,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,67 ft / 6,30 m

               - Average freeboard:                      20,56 ft / 6,27 m

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 90,1%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 149,4%

            Waterplane Area: 15 332 Square feet or 1 424 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 129%

            Structure weight / hull surface area: 93 lbs/sq ft or 453 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,89

                        - Longitudinal: 3,13

                        - Overall: 1,01

            Adequate machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Good seaboat, rides out heavy weather easily