niedziela, 20 lutego 2022

Przebudowa krążownika pancernopokładowego Terrible na transportowiec wojska 1942 (1 jednostka)

Przebudowa krążownika pancernopokładowego Terrible na transportowiec wojska 1942 (1 jednostka)

Pomysłodawcą projektu jest kolega ŁK, On też napisał legendę. Opis techniczny przebudowy jest Jego i moim wspólnym dziełem.
Brytyjski krążownik pancernopokładowy Terrible był, wraz z bliźniaczym Powerful, największym okrętem tej klasy, jaki kiedykolwiek powstał. Krążowniki cechował duży zasięg działania i fenomenalna dzielność morska. Miały też swoje wady, wśród których na czoło wysuwa się artyleria główna, którą tworzyły zaledwie 2 działa kalibru 234 mm, co trudno uznać za „sukces” konstruktorów, w przypadku okrętu mającego wyporność 14200 tn. Terrible służył od 1915 r. jako improwizowany transportowiec wojskowy, a później jako hulk mieszkalny. My jednak wyznaczymy mu inny, ciekawszy los. Wybuch PWS błyskawicznie uświadomił Brytyjczykom,  że ich panowanie na morzach nie jest już takie bezdyskusyjne, a transport morski pomiędzy rozsianymi po całym świecie dominiami i koloniami a metropolią pozostaje absolutnym priorytetem dla osiągnięcia zwycięstwa w tej wojnie. Problemu nie rozwiązywały typowe jednostki handlowe, dość powolne i narażone na ataki tak nawodnych rajderów, jak i niebezpiecznych, już od początku wojny, okrętów podwodnych. Rozwiązaniem idealnym dla przewozów o charakterze strategicznym, wydawał się szybki, uzbrojony i lekko opancerzony transportowiec, zdolny do samodzielnych rejsów transoceanicznych. Chodziło o okręt, który mając wymierne zdolności przewozowe nie będzie musiał obawiać się wrogich krążowników pomocniczych (raczej sam będzie dla nich zagrożeniem!), a wysoka prędkość marszowa zminimalizuje niebezpieczeństwo ze strony niemieckich U-bootów. Koncept przebudowy HMS Terrible na taki właśnie okręt transportowy został opracowany w ekspresowym tempie przez renomowaną stocznię Vickersa w Barrow, która też dokonała przebudowy krążownika od 17.10.1914 r. do 28.12.1915 r. Okręt nie mógł wziąć udziału w sławnej kampanii dardanelskiej, niemniej został zaraz włączony do przewozów żołnierzy i sprzętu bojowego z Kanady i Indii, a także (epizodycznie) z Australii i Nowej Zelandii. Od końca 1917 r. uczestniczył bardzo aktywnie w przewozach żołnierzy amerykańskich na front zachodnioeuropejski. Po zakończeniu PWS Terrible odegrał jeszcze znaczącą rolę w powrotach zdemobilizowanych żołnierzy do ich miejsc zamieszkania. Służbę w tym charakterze zakończył w połowie 1920 r. i został przesunięty do rezerwy. Jednak już w początku 1921 r. okrętem zainteresowała się US Navy, która prowadziła od pewnego czasu prace studialne nad podobnym konceptem. Wkrótce, tj. 18.02.1921 r. doszło do zakupu Terrible po okazyjnej cenie, niewiele przewyższającej wartość złomu. Transportowiec otrzymał nazwę Galena i po całkowitym rozbrojeniu odbył, już z amerykańską załogą, rejs na zachodnią półkulę. Po przeprowadzeniu szczegółowych badań, okręt został poddany zabiegom konserwacyjnym, po których został zakotwiczony na słodkich wodach Mobile River, dla spowolnienia korozji kadłuba. Od początku 1926 r. pełnił służbę stacjonarnej bazy okrętów podwodnych w Pearl Harbor. Kolejne zmiany przyniósł 1937 r., kiedy to japońska inwazja na Chiny skłoniła dowództwo US Navy do przywrócenia okrętowi mobilności i uzbrojenia. W ataku na bazę w dniu 07.12.1941 r. Galena odniosła jedynie nieznaczne uszkodzenia i została skierowana na kolejną dużą modernizację w stoczni Union Iron Works w San Francisco. Prace stoczniowe zostały podjęte 09.01.1942 r. i zakończyły się 28.09.1942 r. Okręt stał się ponownie transportowcem wojskowym, przerzucającym sprzęt i żołnierzy na europejski teatr działań wojennych. W listopadzie 1942 r. uczestniczył w lądowaniu w Casablance, w ramach operacji Torch, a w lipcu następnego roku w inwazji na Sycylię. Ostatnią operacją bojową USS Galena był udział w lądowaniu w Normandii rozpoczętym w czerwcu 1944 r. Do końca wojny w Europie okręt dowoził sprzęt i żołnierzy na front zachodni. Po zakończeniu działań wojennych, z uwagi na znaczne wyeksploatowanie (przekroczył 47 lat służby czynnej!), nastąpiło jego ostateczne wycofanie ze służby w dniu 31.12.1945 r. Rozbiórki okrętu dokonała stocznia Crampa w Filadelfii, kończąc złomowanie 14.01.1947 r.
Poniżej opis techniczny przebudowy okrętu.
Kadłub
Zlikwidowano kazamaty, wyrównując linię burt i pokładu oraz usunięto galeryjkę admiralską na rufie. Dokonano również znacznych zmian w podziale wewnętrznym kadłuba.
Napęd
W roku 1915 wymieniono 48 kotłów węglowych Belleville na 8 kotłów olejowych Yarrow oraz przeprowadzono remont kapitalny maszyn parowych. W roku 1937 wymieniono kotły Yarrow na 4 kotły Babcock & Wilcox i dokonano ponownego, gruntownego remontu maszyn.
Uzbrojenie
W roku 1915 z okrętu zdjęto całe istniejące uzbrojenie. W zamian zamontowano: 6xIx152/40 („odzysk” z kazamat wyposażony w maski), 4xIx76/40 (jak wyżej) oraz 4xIx7,7/94. W roku 1918 działa 76/40 wymieniono na działa plot 76/45, a km-y na działka 40/39. W roku 1921 okręt został ponownie rozbrojony. W roku 1937 zamontowano: 6xIx127/51, 4xIx76/50 oraz 4xIx12,7/90. Ostatnie, przeprowadzone w roku 1942 przezbrojenie, dało następujący zestaw:
- 6xIx5"/38 (12.7 cm) Mark 12 na stanowiskach Mark 30, donośność przy elewacji 45o pociskiem AAC 25,00 kg wynosiła 15900 m, a donośność pionowa przy elewacji 85o tym samym pociskiem wynosiła 11890 m;
- 4xIVx1.1"/75 (28 mm) Mark 1, donośność przy elewacji 45o pociskiem HE-T 0,416 kg wynosiła 7430 m, a donośność pionowa przy elewacji 90o tym samym pociskiem wynosiła 5790 m;
- 8xIx20 mm/70 (0.79") Mark 2, donośność przy elewacji 45o pociskiem HE 0,123 kg wynosiła 4390 m, a donośność pionowa przy elewacji 87o tym samym pociskiem wynosiła 3050 m.
W roku 1942, do kierowania ogniem zamontowano dwa dalocelowniki uniwersalne o bazie 5,0 m. W roku 1944, zostały wymienione na radiodalocelowniki o bazie 4,4 m.
Opancerzenie
Obniżono grubość pokładu ochronnego ze 152 do 76 mm oraz zdemontowano barbety artylerii głównej i opancerzenie kazamat. Zamontowano gródź ptorp o grubości 38 mm. Pozostałe opancerzenie wg raportu.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty i kominy. W roku 1942, okręt był wyposażony w osiem radiostacji, dwa radionamierniki, radar nawigacyjny oraz radar kontroli przestrzeni powietrznej. W roku 1944, wyposażenie radiotechniczne zostało zamienione na nowsze modele.
Okręt jest w stanie przewieźć, w zależności od długości rejsu, 2000-2400 żołnierzy oraz do 2400 t zaopatrzenia.
W wyniku przebudowy (w stosunku do danych z roku 1898):
- zanurzenie zmniejszyło się z 732 do 7,30 m, a wyporność normalna z 14200 do 14161 t;
- moc napędu wzrosła z 25000 do 30000 KM, prędkość maksymalna z 22,00 do 23,87 w, a zasięg z 7000 Mm przy 14 w do 13000 Mm przy 16 w.
Z uwagi na liczne przebudowy i modernizacje, koszt ostatecznej przebudowy jest praktycznie niemożliwy do ustalenia.

Galena, USA troopship laid down 1894, launched 1895, completed 1898, rebuilt 1915, modernized 1937, rebuilt 1942 (engine 1937)

 Displacement:
            10 976 t light; 11 335 t standard; 14 161 t normal; 16 422 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (544,29 ft / 524,28 ft) x 70,87 ft x (23,95 / 26,98 ft)
            (165,90 m / 159,80 m) x 21,60 m  x (7,30 / 8,22 m)

Armament:
      6 - 5,00" / 127 mm 38,0 cal guns - 55,12lbs / 25,00kg shells, 300 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1932 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
      16 - 1,10" / 28,0 mm 75,0 cal guns - 0,92lbs / 0,42kg shells, 2 100 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1929 Model
              4 x Quad mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
      8 - 0,79" / 20,0 mm 70,0 cal guns - 0,27lbs / 0,12kg shells, 3 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1939 Model
              8 x Single mounts on sides, evenly spread
                        8 double raised mounts
      Weight of broadside 228 lbs / 104 kg

 Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Ends:   Unarmoured
    - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                        1,50" / 38 mm 377,62 ft / 115,10 m   27,56 ft / 8,40 m
            Beam between torpedo bulkheads 51,84 ft / 15,80 m
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   0,98" / 25 mm       -                                  -
    - Protected deck - single decks:
            For and Aft decks: 2,99" / 76 mm
    - Conning towers: Forward 2,99" / 76 mm, Aft 2,99" / 76 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Direct drive, 2 shafts, 30 000 ihp / 22 380 Kw = 23,87 kts
            Range 13 000nm at 16,00 kts
            Bunker at max displacement = 5 087 tons

Complement:
            648 - 843

Cost:
            £? million / $? million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 63 tons, 0,4%
               - Guns: 63 tons, 0,4%
            Armour: 1 922 tons, 13,6%
               - Torpedo bulkhead: 576 tons, 4,1%
               - Armament: 15 tons, 0,1%
               - Armour Deck: 1 256 tons, 8,9%
               - Conning Towers: 75 tons, 0,5%
            Machinery: 1 668 tons, 11,8%
            Hull, fittings & equipment: 4 562 tons, 32,2%
            Fuel, ammunition & stores: 3 186 tons, 22,5%
            Miscellaneous weights: 2 760 tons, 19,5%
               - Hull below water: 2 400 tons
               - Hull above water: 360 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              34 003 lbs / 15 424 Kg = 489,6 x 5,0 " / 127 mm shells or 4,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,47
            Metacentric height 5,8 ft / 1,8 m
            Roll period: 12,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a ram bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,557 / 0,573
            Length to Beam Ratio: 7,40 : 1
            'Natural speed' for length: 22,90 kts
            Power going to wave formation at top speed: 47 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): -13,15 degrees
            Stern overhang: 13,12 ft / 4,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  32,15 ft / 9,80 m,  29,53 ft / 9,00 m
               - Forward deck:       36,00%,  29,53 ft / 9,00 m,  26,57 ft / 8,10 m
               - Aft deck:    36,00%,  26,57 ft / 8,10 m,  27,89 ft / 8,50 m
               - Quarter deck:        13,00%,  27,89 ft / 8,50 m,  29,53 ft / 9,00 m
               - Average freeboard:                      28,22 ft / 8,60 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 84,7%
                       - Above water (accommodation/working, high = better): 212,1%
            Waterplane Area: 26 100 Square feet or 2 425 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 173%
            Structure weight / hull surface area: 100 lbs/sq ft or 487 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,90
                        - Longitudinal: 3,14
                        - Overall: 1,02
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather