Przebudowa krążownika minowego typu Neptun na okręt dowodzenia Ares 1944 (1 szt.)
Planując
następne operacje desantowe, nasza Admiralicja zderzyła się z problemem braku
odpowiedniej ilości okrętów dowodzenia. Prezentowana przebudowa ma być –
przynajmniej częściowym - remedium na tę bolączkę.
Do
przebudowy wybrano pochodzący z roku 1925 krążownik minowy Neptun (CM-4). Ponieważ czas naglił, wykonano tylko całkiem
niezbędne prace adaptacyjne, rezygnując m.in. z wymiany napędu na dieslowski
tym bardziej, że w latach 1935-40 wymieniono na okręcie kotły oraz turbiny i są
one jeszcze w całkiem dobrym stanie. W ramach przebudowy przeprowadzono
następujące roboty:
-
przeprofilowano kształt dziobu;
-
zdemontowano połowę kotłów i turbin, jeden komin oraz zamontowano dodatkowe
parowe i spalinowe agregaty prądotwórcze;
-
całkowicie wymieniono uzbrojenie;
- skrócono
burtowe pasy pancerne i pokłady pancerne oraz przedłużono w dół główny burtowy
pas pancerny;
-
rozbudowano wyposażenie radionawigacyjne oraz systemy kierowania ogniem;
- prawie
całkowicie przebudowano nadbudówki i maszty oraz częściowo pomieszczenia
wewnętrzne kadłuba;
-
zainstalowano w miejsce komór minowych hangar, dwie katapulty oraz żuraw dla
amfibii typu PWL-118HRb.
Koszt
adaptacji wyniósł 27,7% wartości identycznego okrętu nowego.
Prace
adaptacyjne doprowadziły do obniżenia wyporności okrętu o 211 tn i co za tym
idzie, do zmniejszenia zanurzenia o 0,15 m.
Prócz
załogi stałej, jednostka może zaokrętować do 90 osób personelu dowódczo-sztabowego.
4 radiostacje dalekiego, 4 średniego i 8 krótkiego zasięgu oraz obszerne
pomieszczenia robocze dla prac dowódczo-sztabowych umożliwiają wydajne
kierowanie działaniami różnych zespołów okrętów, w tym desantowych.
Pomimo
demontażu połowy jednostki napędowej, okręt zachował prędkość przekraczającą
wymagania dla jednostki tej klasy; spowodowane jest to – jak już wyżej
wspomniałem – brakiem czasu na dalej idące zmiany napędu. Ponad 2-krotnie
zwiększył się natomiast zasięg jednostki, co umożliwia jej długotrwałe działanie
w składzie zespołów okrętów o różnym przeznaczeniu.
Nowością
jest zastosowanie na Aresie
przesuwnej i jednocześnie harmonijkowo składanej pokrywy hangaru, rozwiązanie to
pozwoliło na zaoszczędzenie sporej ilości miejsca na pokładzie.
Okręt
posiada (co rzadko się u mnie zdarza) znaczne rezerwy ciężarowe, umożliwiające w
przyszłości zwiększenie siły uzbrojenia, zasięgu lub wzbogacenie innego
wyposażenia.
Co do
sylwetki, to zachowany komin chyba niezbyt pasuje do całości, ale to czas
przebudowy był w tym przypadku kryterium wiodącym, a nie estetyka.
Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/d614f41d280c859a9e62d0592e131e07.html
Ares, Poland Command ship laid down 1944
Displacement:
3 667
t light; 3 852 t standard; 5 085 t normal; 6 071 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(497,31
ft / 492,13 ft) x 49,54 ft x (16,40 / 18,55 ft)
(151,58
m / 150,00 m) x 15,10 m x (5,00 / 5,65
m)
Armament:
4
- 5,31" / 135 mm 50,0 cal guns - 72,09lbs / 32,70kg shells, 300 per gun
Dual purpose guns in turret on barbette
mounts, 1932 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
8
- 2,24" / 57,0 mm 65,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells, 1 000 per
gun
Anti-air guns in deck and hoist mounts, 1939
Model
2 x Twin mounts on centreline, aft deck aft
2
raised mounts
2 x Twin mounts on sides, aft deck centre
2
double raised mounts
12 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells,
3 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
6 x Twin mounts on sides, evenly spread
6
double raised mounts
2
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 000 per
gun
Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
1
double raised mount
Weight of broadside 323 lbs / 147 kg
Armour:
-
Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 1,97" / 50 mm 305,12 ft / 93,00 m 5,91 ft
/ 1,80 m
Ends: Unarmoured
Upper: 1,97" / 50 mm 95,14 ft / 29,00 m 7,87 ft / 2,40 m
Main Belt covers 95% of normal length
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 0,98" / 25 mm 0,98" / 25 mm 0,98"
/ 25 mm
-
Armoured deck - single deck:
For
and Aft decks: 0,98" / 25 mm
-
Conning towers: Forward 1,97" / 50 mm, Aft 0,98" / 25 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 2 shafts, 24 992 shp / 18 644 Kw = 26,70 kts
Range
18 000nm at 14,00 kts
Bunker
at max displacement = 2 219 tons
Complement:
300
- 391
Cost:
£0,484
million / $1,937 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
107 tons, 2,1%
- Guns: 107 tons, 2,1%
Armour:
510 tons, 10,0%
- Belts: 228 tons, 4,5%
- Armament: 32 tons, 0,6%
- Armour Deck: 231 tons, 4,5%
- Conning Towers: 19 tons, 0,4%
Machinery:
638 tons, 12,6%
Hull,
fittings & equipment: 2 413 tons, 47,4%
Fuel,
ammunition & stores: 1 418 tons, 27,9%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
15 107 lbs / 6 853 Kg = 169,1 x 5,3
" / 135 mm shells or 1,7 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,22
Metacentric
height 2,5 ft / 0,8 m
Roll
period: 13,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,21
Seaboat
quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,445 / 0,470
Length
to Beam Ratio: 9,93 : 1
'Natural
speed' for length: 25,51 kts
Power
going to wave formation at top speed: 49 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 12,90 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 22,64 ft /
6,90 m, 19,03 ft / 5,80 m
- Forward deck: 31,00%, 19,03 ft / 5,80
m, 19,03 ft / 5,80 m
- Aft deck: 31,00%, 19,03 ft / 5,80 m, 19,03 ft / 5,80 m
- Quarter deck: 20,00%, 19,03 ft /
5,80 m, 19,03 ft / 5,80 m
- Average freeboard: 19,29 ft / 5,88 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 50,7%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 194,4%
Waterplane
Area: 16 087 Square feet or 1 495 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 232%
Structure
weight / hull surface area: 88 lbs/sq ft or 430 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 1,09
-
Longitudinal: 2,53
-
Overall: 1,19
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Sensors:
1 x RDC-M-6
2 x RDC-P-4
2 x RN-2
1 x RWN-PM-3
1 x RWN-PM-2
2 x catapult
2
x PWL-118HRb