Ścigacz torpedowy typu ST-129 1944 (8 szt.)
Zdobycie
Okinawy i Iwo-jimy przybliżyło nasze bazy do wybrzeży głównych japońskich wysp
na odległość 350-650 Mm, nadal jednak jest to dystans zbyt duży
dla większości z naszych ścigaczy. Z tego powodu podjęto decyzję o budowie
wielkich ścigaczy torpedowych, które z uwagi na stosunkowo silną artylerię,
należałoby nazywać raczej torpedowo-artyleryjskimi. Głównym ich zadaniem będzie
zwalczanie japońskiej żeglugi – w tym rybołówstwa – na oblewających Japonię od
południa i południowego wschodu akwenach. Temat był niedawno dość wyczerpująco
dyskutowany, więc ograniczę się w opisie do najważniejszych kwestii.
Zamontowane
na jednostkach trzy silniki wysokoprężne po 4500 KM każdy, oraz ich długie –
jak na ścigacz – kadłuby umożliwiły uzyskanie wysokiej prędkości maksymalnej;
zdecydowanie najwyższej wśród naszych ścigaczy. Z kolei duża wyporność,
pozwoliła na pomieszczenie znacznych zapasów paliwa i co za tym idzie, duży
zasięg. Wielkość okrętów umożliwiła także osiągnięcie niespotykanej chyba u
okrętów tej klasy dzielności morskiej i wytrzymałości kadłuba.
Na
ścigaczach zamontowano najnowszej konstrukcji stanowiska działek 57 mm L45,
które też niedawno były omawiane. Dziobowe stanowisko 57 mm zostało umieszczone
w płytkiej, lecz dość obszernej „studzience”, w celu poprawy widoczności ze
stanowiska dowodzenia oraz stateczności. Małokalibrowa artyleria plot jest dość
słaba, ale trafienie bombą, czy torpedą lotniczą, w niewielki, bardzo szybko poruszający
się okręcik, graniczy z niemożliwością. Wszystkie wyrzutnie torped są obrotowe;
dziobowe umożliwiają obrót w zakresie 0-±30o, a rufowe 0-±180o,
pozwalając na strzelanie torped również w czasie odwrotu. Nie zamontowano na
tych ścigaczach broni pop; bo to i miejsca brakło, i nie widziano potrzeby.
Teoretycznie można jednak – po zdemontowaniu rufowych wt – umieścić na ich
miejscu dwa miotacze z zapasem ok. 12 bg. Konieczne będzie również w tym
przypadku zamontowanie co najmniej szumonamiernika.
Pomimo
sporych rozmiarów, prezentowane ścigacze mają niską sylwetkę, utrudniającą ich
trafienie. Co do urody okręcików nie wypowiadam się, zresztą nie ona jest tu
najważniejsza.
Na
razie zdecydowano się na krótką serię ścigaczy tego typu, jeżeli praktyka
bojowa potwierdzi pokładane w nich nadzieje, doczekają się one licznego
„rodzeństwa” Wszystkie 8 ścigaczy tego typu będzie bazować na Iwo-jimie,
tymczasowo z wykorzystaniem okrętu-bazy typu Kalmar. Desygnowane wcześniej na tę wyspę mniejsze ścigacze,
zostają przeniesione na Okinawę.
ST-129, Poland Motor torpedo boat laid down
1944
Displacement:
121
t light; 132 t standard; 168 t normal; 197 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(134,95
ft / 129,92 ft) x 23,62 ft x (6,40 / 6,94 ft)
(41,13
m / 39,60 m) x 7,20 m x (1,95 / 2,11 m)
Armament:
3
- 2,24" / 57,0 mm 45,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells, 800 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1944 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
2
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per
gun
Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck
forward
Weight of broadside 16 lbs / 7 kg
Main Torpedoes
4
- 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,830 t each, 7,320 t
total
In
4 sets of deck mounted side rotating tubes
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 3 shafts, 13 500 shp / 10 070 Kw = 43,7 kts
Range
2 000nm at 14,50 kts
Bunker
at max displacement = 65 tons
Complement:
23
- 30
Cost:
£0,068
million / $0,272 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
18 tons, 10,8%
- Guns: 4 tons, 2,1%
- Weapons: 15 tons, 8,7%
Machinery:
34 tons, 20,5%
Hull,
fittings & equipment: 69 tons, 40,8%
Fuel,
ammunition & stores: 47 tons, 27,9%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
333
lbs / 151 Kg = 58,9 x 2,2 " / 57 mm shells or 0,2 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,65
Metacentric
height 1,3 ft / 0,4 m
Roll
period: 8,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,11
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,324
Length
to Beam Ratio: 5,50 : 1
'Natural
speed' for length: 14,33 kts
Power
going to wave formation at top speed: 61 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 65
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 30,50 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 25,00%, 8,53 ft /
2,60 m, 6,89 ft / 2,10 m
- Forward deck: 26,00%, 6,89 ft / 2,10
m, 6,56 ft / 2,00 m
- Aft deck: 26,00%, 6,56 ft / 2,00 m, 5,91 ft / 1,80 m
- Quarter deck: 23,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 5,91 ft / 1,80 m
- Average freeboard: 6,61 ft / 2,02 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 77,3%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 67,7%
Waterplane
Area: 1 874 Square feet or 174 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 213%
Structure
weight / hull surface area: 27 lbs/sq ft or 131 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,82
-
Longitudinal: 3,58
-
Overall: 0,95
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Cramped
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Sensors:
1 x RN-1
1 x RWN-M-1
ST-129 - ST-136 (1944)