piątek, 21 września 2018

Ścigacz torpedowy typu ST-129 1944 (8 szt.)

Ścigacz torpedowy typu ST-129 1944 (8 szt.)

Zdobycie Okinawy i Iwo-jimy przybliżyło nasze bazy do wybrzeży głównych japońskich wysp na odległość 350-650 Mm, nadal jednak jest to dystans zbyt duży dla większości z naszych ścigaczy. Z tego powodu podjęto decyzję o budowie wielkich ścigaczy torpedowych, które z uwagi na stosunkowo silną artylerię, należałoby nazywać raczej torpedowo-artyleryjskimi. Głównym ich zadaniem będzie zwalczanie japońskiej żeglugi – w tym rybołówstwa – na oblewających Japonię od południa i południowego wschodu akwenach. Temat był niedawno dość wyczerpująco dyskutowany, więc ograniczę się w opisie do najważniejszych kwestii.
Zamontowane na jednostkach trzy silniki wysokoprężne po 4500 KM każdy, oraz ich długie – jak na ścigacz – kadłuby umożliwiły uzyskanie wysokiej prędkości maksymalnej; zdecydowanie najwyższej wśród naszych ścigaczy. Z kolei duża wyporność, pozwoliła na pomieszczenie znacznych zapasów paliwa i co za tym idzie, duży zasięg. Wielkość okrętów umożliwiła także osiągnięcie niespotykanej chyba u okrętów tej klasy dzielności morskiej i wytrzymałości kadłuba.
Na ścigaczach zamontowano najnowszej konstrukcji stanowiska działek 57 mm L45, które też niedawno były omawiane. Dziobowe stanowisko 57 mm zostało umieszczone w płytkiej, lecz dość obszernej „studzience”, w celu poprawy widoczności ze stanowiska dowodzenia oraz stateczności. Małokalibrowa artyleria plot jest dość słaba, ale trafienie bombą, czy torpedą lotniczą, w niewielki, bardzo szybko poruszający się okręcik, graniczy z niemożliwością. Wszystkie wyrzutnie torped są obrotowe; dziobowe umożliwiają obrót w zakresie 0-±30o, a rufowe 0-±180o, pozwalając na strzelanie torped również w czasie odwrotu. Nie zamontowano na tych ścigaczach broni pop; bo to i miejsca brakło, i nie widziano potrzeby. Teoretycznie można jednak – po zdemontowaniu rufowych wt – umieścić na ich miejscu dwa miotacze z zapasem ok. 12 bg. Konieczne będzie również w tym przypadku zamontowanie co najmniej szumonamiernika.
Pomimo sporych rozmiarów, prezentowane ścigacze mają niską sylwetkę, utrudniającą ich trafienie. Co do urody okręcików nie wypowiadam się, zresztą nie ona jest tu najważniejsza.
Na razie zdecydowano się na krótką serię ścigaczy tego typu, jeżeli praktyka bojowa potwierdzi pokładane w nich nadzieje, doczekają się one licznego „rodzeństwa” Wszystkie 8 ścigaczy tego typu będzie bazować na Iwo-jimie, tymczasowo z wykorzystaniem okrętu-bazy typu Kalmar. Desygnowane wcześniej na tę wyspę mniejsze ścigacze, zostają przeniesione na Okinawę.


ST-129, Poland Motor torpedo boat laid down 1944

Displacement:
            121 t light; 132 t standard; 168 t normal; 197 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (134,95 ft / 129,92 ft) x 23,62 ft x (6,40 / 6,94 ft)
            (41,13 m / 39,60 m) x 7,20 m  x (1,95 / 2,11 m)

Armament:
      3 - 2,24" / 57,0 mm 45,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells, 800 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1944 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck forward
      Weight of broadside 16 lbs / 7 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,830 t each, 7,320 t total
            In 4 sets of deck mounted side rotating tubes

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 3 shafts, 13 500 shp / 10 070 Kw = 43,7 kts
            Range 2 000nm at 14,50 kts
            Bunker at max displacement = 65 tons

Complement:
            23 - 30

Cost:
            £0,068 million / $0,272 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 18 tons, 10,8%
               - Guns: 4 tons, 2,1%
               - Weapons: 15 tons, 8,7%
            Machinery: 34 tons, 20,5%
            Hull, fittings & equipment: 69 tons, 40,8%
            Fuel, ammunition & stores: 47 tons, 27,9%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
            333 lbs / 151 Kg = 58,9 x 2,2 " / 57 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,65
            Metacentric height 1,3 ft / 0,4 m
            Roll period: 8,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,11

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,324
            Length to Beam Ratio: 5,50 : 1
            'Natural speed' for length: 14,33 kts
            Power going to wave formation at top speed: 61 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 65
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 30,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            25,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Forward deck:       26,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Aft deck:    26,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Quarter deck:        23,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Average freeboard:                      6,61 ft / 2,02 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 77,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 67,7%
            Waterplane Area: 1 874 Square feet or 174 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 213%
            Structure weight / hull surface area: 27 lbs/sq ft or 131 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,82
                        - Longitudinal: 3,58
                        - Overall: 0,95
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

Sensors:
1 x RN-1
1 x RWN-M-1

ST-129 - ST-136 (1944)