piątek, 30 lipca 2021

Budowa chińskich okrętów podwodnych typu Ying 1933-1934 (6 jednostek)

Budowa chińskich okrętów podwodnych typu Ying 1933-1934 (6 jednostek)

 Kontynuacja rozbudowy chińskiej floty wg ogólnego pomysłu kolegi Hrotgara. Zaznaczam, że szczegóły tego projektu nie były z Nim uzgadniane.

Pierwsze kilkanaście miesięcy służby okrętów typu Xintian Weng (post z 03.05.2021) nie do końca zadowoliło chińską admiralicję. Podjęła więc decyzję o budowie nowego typu OP, tym razem niebędącego tylko lekko modyfikowaną kopią któregoś z amerykańskich projektów. Polecono chińskim ataszatom morskim pilne zebranie wszystkimi możliwymi (w tym i – mówiąc delikatnie – nie całkiem legalnymi) sposobami, informacji na temat aktualnych trendów w budownictwie OP wiodących flot (GB, Włoch, Francji, a także Szwecji i Holandii). Na bazie tych informacji, skompletowano zestaw wymagań, z których część udało się narzucić amerykańskim projektantom. W rezultacie, powstał okręt o mocno amerykańskiej sylwetce, amerykańskim zestawie uzbrojenia, ale również kilku cechach europejskiego budownictwa OP. Na uwagę zasługuje głównie poprawa wytrzymałości kadłuba. Z uwagi na wielkość i zasięg, można Ying uważać za pierwszy chiński w pełni oceaniczny okręt podwodny.

Poniżej opis techniczny okrętu.

Kadłub

Kształt charakterystyczny dla amerykańskich OP od roku 1928, jednakże z pewnymi modyfikacjami, szczególnie w części podwodnej. Nowy w porównaniu do okrętów Xintian Weng typ kiosku.

Napęd

Dwa wały napędowe. Dwa silniki diesla BuEng (na bazie projektu MAN) o mocy 1200 KM każdy, dwa silniki elektryczne Westinghouse o mocy 800 KM każdy, dwie baterie akumulatorów Exide po 128 ogniw każda.

Uzbrojenie

- 1xIx4"/50 (10.2 cm) Mark 9, przy elewacji maksymalnej 20o donośność pociskiem 14,97 kg wynosi 14560m;

- 1xIIx0,50”/90 (12,7 mm) M1921;

- 6xIxwt533 mm Mark 9 z zapasem 16 torped.

Inne

Okręt został wyposażony w jedną radiostację dalekiego i jedną średniego zasięgu oraz szumonamiernik.

Poniżej wizualizacja nazw okrętów w chińskim piśmie tradycyjnym oraz ich tłumaczenie.

- Ying – Orzeł

- Tu Jiu – 禿鷲 Sęp

- Gu – Sokół

- Hong Sun – 紅隼 Pustułka

- La Ba – 喇叭 Raróg

- Bai Wei Ying – 白尾鷹 Bielik 

Ying, China submarine laid down 1932, launched 1933, completed 1933 (engine 1932)

 Displacement:

            965 t light; 988 t standard; 1 093(1518) t normal; 1 176 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (271,60 ft / 264,11 ft) x 24,61 ft x (13,78 / 14,49 ft)

            (82,79 m / 80,50 m) x 7,50 m  x (4,20 / 4,42 m)

 Armament:

      1 - 4,02" / 102 mm 50,0 cal gun - 33,00lbs / 14,97kg shells, 100 per gun

              Quick firing gun in deck mount, 1910 Model

              1 x Single mount on centreline, forward deck aft

      2 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun

              Machine guns in deck mount, 1921 Model

              1 x Twin mount on centreline, aft deck forward

      Weight of broadside 33 lbs / 15 kg

      Main Torpedoes

      4 - 21,0" / 533 mm, 15,34 ft / 4,68 m torpedoes - 1,078 t each, 4,311 t total

            submerged bow tubes

      2nd Torpedoes

      2 - 21,0" / 533 mm, 15,34 ft / 4,68 m torpedoes - 1,078 t each, 2,156 t total

            submerged stern tubes

 Machinery:

            Diesel Internal combustion generators plus batteries,

            Electric motors, 2 shafts, 2 400(1600) shp / 1 790(1193) Kw = 16,80(8,10) kts

            Range 7 500(125)nm at 10,00(4,8) kts

            Bunker at max displacement = 187 tons

Complement:

            47

Cost:

            £0,432 million / $1,724 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 20 tons, 1,8%

               - Guns: 7 tons, 0,6%

               - Weapons: 13 tons, 1,2%

            Machinery: 71 tons, 6,5%

            Hull, fittings & equipment: 856 tons, 78,4%

            Fuel, ammunition & stores: 128 tons, 11,7%

            Miscellaneous weights: 17 tons, 1,6%

               - Hull below water: 17 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              3 272 lbs / 1 484 Kg = 23,6 x 4,0" / 102 mm shells or 0,6 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,12

            Metacentric height 0,8 ft / 0,2 m

            Roll period: 11,9 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 54 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,09

 Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a normal bow and a cruiser stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,427 / 0,437

            Length to Beam Ratio: 10,73 : 1

            'Natural speed' for length: 16,25 kts

            Power going to wave formation at top speed: 38 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 31,70 degrees

            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            24,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  8,53 ft / 2,60 m

               - Forward deck:       20,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  6,89 ft / 2,10 m

               - Aft deck:    49,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  5,91 ft / 1,80 m

               - Quarter deck:        7,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  1,64 ft / 0,50 m

               - Average freeboard:                      7,33 ft / 2,24 m

            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 30,4%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 55,9%

            Waterplane Area: 4 072 Square feet or 378 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 616%

            Structure weight / hull surface area: 114 lbs/sq ft or 557 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 2,94

                        - Longitudinal: 4,28

                        - Overall: 3,05

            Excellent machinery, storage, compartmentation space

            Cramped accommodation and workspace room

Operational diving depth - 90 m

Emergency diving depth - 144 m

Crush diving depth - 225 m

Ying (1933)

Tu Jiu (1933)

Gu (1933)

Hong Sun (1934)

La Ba (1934)

Bai Wei Ying (1934)