Modernizacja izraelskiego transportowca wodnosamolotów Maoz (ex-brytyjski, ex-australijski Albatross) 1950 (1 jednostka)
Dzisiaj projekt wg pomysłu kolegi ŁK.
Pomysłodawca jest też autorem legendy oraz założeń do opisu technicznego.
W dniu
03.01.1929 r. wszedł do służby w Królewskiej Marynarce Australii (RAN)
niezwykły okręt – pływająca baza wodnosamolotów Albatross, jeden z przedstawicieli bardzo nielicznej klasy,
występującej w ówczesnych flotach. W przeciwieństwie do wielu okrętów,
adaptowanych z jednostek cywilnych, Albatross
rozwijał pokaźną prędkość 21 węzłów, co nadawało mu charakter jednostki
„ofensywnej”. We wrześniu 1938 r. okręt został przesunięty do składu RN,
zachowując swą dawną nazwę. Kilkakrotnie, acz nieznacznie, był on
modernizowany, nie znajdując jednak sensownego zastosowania w realiach toczącej
się wojny. Ostatecznie, od listopada 1943 r. do kwietnia 1944
r. przebudowano go na warsztatowiec dla obsługi eskortowców. W tym
charakterze przesłużył jedynie do 11.08.1944 r., kiedy to po ciężkim uszkodzeniu
torpedą, został wycofany ze służby i użytkowany odtąd jako hulk koszarowy.
Realnie okręt sprzedano w 1946 r. odbiorcy cywilnemu, który przebudował go na
osobliwy statek pasażerski, przeznaczony do przewozu najuboższych emigrantów,
udających się do Australii. Skrajnie spartańskie warunki, oferowane
na jego pokładzie, spowodowały, że s/s Hellenic
Prince nie cieszył się popularnością i już w 1954 r. został ostatecznie
przeznaczony do złomowania. My tradycyjnie zgotujemy mu jednak inny los.
Załóżmy otóż, że 18.10.1946 r. zrujnowany okręt został zakupiony przez agentów
Hagany, jako przedstawicieli fikcyjnego armatora z siedzibą w Nowym Jorku.
Oficjalnie okręt miał zostać (jak w realu) przebudowany na statek pasażerski.
Faktycznie do maja 1948 r. opracowano szczegółowy plan jego odbudowy jako
jednostki bojowej i uporządkowano wrak w stoczni cywilnej, demontując
uszkodzone i zbędne elementy wyposażenia. 14.05.1948 r. oficjalnie wcielono
okręt do powstałego (wraz z ogłoszeniem niepodległości) Izraelskiego Korpusu
Morskiego i nadano imię Maoz.
Odbudowę okrętu, wcześniej tajnie uzgodnioną, powierzono nowojorskiej stoczni
New York SB w Camden, która uporała się z zadaniem od 19.07.1948 r. do
12.11.1950 r. Po zakończonej konwersji okręt podjął rejs do Hajfy, która stała
się odtąd miejscem jego stałego bazowania. Maoz
został sklasyfikowany enigmatycznie, jako „okręt lotniczy” (faktycznie był
jednostką eksperymentalną) i stał się flagowcem floty izraelskiej. Służbę
zakończył po tzw. wojnie sześciodniowej, skreślony z listy floty 31.12.1967 r.
W czasie tej wojny zanotował swój jedyny sukces bojowy. Operujące z jego
pokładu śmigłowce wytropiły i zatopiły 08.06.1967 r. najnowszy (ex-sowiecki)
okręt podwodny typu 334, należący do
floty Egiptu. Do 31.12.1977 r. kadłuba okrętu używano jeszcze, po pełnym
rozbrojeniu i demontażu siłowni, w charakterze hulka koszarowego. Rozbiórkę
przeprowadziła stocznia w Hajfie do 19.10.1979 r.
Opis techniczny modernizacji.
Kadłub
Bez zmian w stosunku do oryginału.
Napęd
Istniejący zdemontowano w całości.
Zainstalowano 8 kotłów olejowych Foster-Wheeler w czterech kotłowniach oraz dwa
zestawy turbin parowych Allis-Chalmers z przekładniami w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Okręt przejęto bez uzbrojenia. W
trakcie modernizacji zamontowano:
- 3xIIx4"/45 (10,2 cm) QF HA Mk XXI, przy elewacji 45o
donośność pociskiem HE 15,88 kg wynosi 18150 m, a przy elewacji maksymalnej 80o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11890 m;
- 6xIIx40
mm/56,3 (1.57”) OQF Mark III, przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE 0,894 kg wynosi 9830 m, a przy elewacji maksymalnej 90o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 7160 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano dwa
radiodalocelowniki o bazie 5,6 m.
W roku 1956, stanowiska IIx4"/45 (102 mm) QF HA Mk XXI zmieniono
na Ix4.5”/45 (114 mm) QF Mark III.
Opancerzenie
Maski dział 102 mm posiadają grubość
13 mm.
Grupa lotnicza
Wg projektu, okręt w trybie
operacyjnym przewozi 9 wodnosamolotów pływakowych Curtiss SC Seahawk. Praktycznie,
z uwagi na łatwiejsze manewrowanie wodnosamolotami na i pod pokładem, ich
liczba jest ograniczona do 8. W trybie transportowym, okręt może przewieźć 12
wodnosamolotów tego samego typu w całości, a dodatkowo do 8 w stanie rozłożonym
na części. W trybie operacyjnym przewidziano zapasy paliwa i amunicji dla 40
lotów każdej maszyny.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki z
kominem i masztami.
Zainstalowano: sześć radiostacji,
jeden radionamiernik, sonar QCJ-3, radar kontroli przestrzeni powietrznej SA-2 oraz radar nawigacyjny
i kontroli powierzchni morza SF.
Na skutek modernizacji, w porównaniu
do projektu oryginalnego:
- prędkość maksymalna wzrosła z 21,00
do 27,64 w;
- zasięg wzrósł z 7900 Mm przy 10 w.
do 8500 Mm przy 16 w.
Koszt modernizacji wyniósł 37,3%
wartości porównywalnego okrętu nowego (bez kosztu grupy lotniczej).
Maoz, Israel seaplane carrier laid down 1926, launched 1928, completed
1928, modernized 1950 (engine 1949)
Displacement:
4 611 t light;
4 800 t standard; 5 545 t normal; 6 142 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(443,67 ft / 437,66 ft)
x 61,02 ft x (17,26 / 18,51 ft)
(135,23 m / 133,40 m) x
18,60 m x (5,26 / 5,64 m)
Armament:
6 - 4,02" / 102 mm 45,0
cal guns - 38,25lbs / 17,35kg shells, 300 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1934 Model
2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
12 - 1,57" / 40,0 mm
56,3 cal guns - 1,97lbs / 0,89kg shells, 3 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1941 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
2 x Twin mounts on centreline, aft deck aft
2 double
raised mounts
Weight of broadside 158 lbs
/ 77 kg
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,51" / 13 mm - -
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 2 shafts,
37 000 shp / 27 602 Kw = 27,64 kts
Range 8 500nm at
16,00 kts
Bunker at max
displacement = 1 342 tons
Complement:
320 - 417
Cost:
£1,702 million / $6,807
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 38 tons, 0,7%
- Guns: 38 tons, 0,7%
Armour: 4 tons, 0,1%
- Armament: 4 tons, 0,1%
Machinery: 895 tons,
16,1%
Hull, fittings &
equipment: 2 567 tons, 46,3%
Fuel, ammunition &
stores: 934 tons, 16,8%
Miscellaneous weights:
1 109 tons, 20,0%
- Hull below water: 984 tons
- Hull above water: 38 tons
- On freeboard deck: 87 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
13 225 lbs / 5 999 Kg = 408,5 x 4,0
" / 102 mm shells or 1,7 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,47
Metacentric height 4,6
ft / 1,4 m
Roll period: 11,9
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,91
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,421 / 0,435
Length to Beam Ratio:
7,17 : 1
'Natural speed' for
length: 20,92 kts
Power going to wave
formation at top speed: 58 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 40
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 10,90 degrees
Stern overhang: -2,95
ft / -0,90 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 17,00%, 31,17 ft /
9,50 m, 31,17 ft / 9,50 m
- Forward deck: 39,00%, 31,17 ft / 9,50
m, 31,17 ft / 9,50 m
- Aft deck: 32,00%, 13,45 ft / 4,10 m, 14,11 ft / 4,30 m
- Quarter deck: 12,00%, 14,11 ft /
4,30 m, 14,11 ft / 4,30 m
- Average freeboard: 23,56 ft / 7,18 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 76,4%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 231,4%
Waterplane Area:
16 664 Square feet or 1 548 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 184%
Structure weight / hull
surface area: 90 lbs/sq ft or 438 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,99
-
Longitudinal: 4,10
- Overall:
1,15
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
1 x catapult
9 x Curtiss SC Seahawk