sobota, 18 lutego 2023

Niderlandzki okręt warsztatowy typu Huygens 1928 (1 jednostka)

Niderlandzki okręt warsztatowy typu Huygens 1928 (1 jednostka)

W ostatnich latach niderlandzka MW zbudowała w posiadłościach zamorskich kilka nowych baz (w Batawii, Durbanie i Willemstad). Pomimo tego – biorąc pod uwagę rozległość obszarów kolonialnych, szczególnie Indii Wschodnich i Zachodnich – ilość baz mogących zapewnić właściwą obsługę techniczną okrętów, jest wciąż niewystarczająca. Aby poprawić ten stan, Admiralicja podjęła decyzję o budowie okrętu warsztatowego, który byłby mobilnym zapleczem technicznym w rejonach oddalonych od głównych baz; okrętem tym jest prezentowany właśnie Huygens.
Okręt został zbudowany w stoczni Amsterdamsche Droogdok Maatschappij, a bazował będzie w Indiach Zachodnich. Dodatkowo, z uwagi na stosunkowo silne uzbrojenie, wzmocni obronę (szczególnie plot) portu lub kotwicowiska, na którym będzie przebywał.
Opis techniczny.
Kadłub
O prostych i raczej pełnych kształtach, dość typowy dla okrętów pomocniczych.
Napęd
Dwa silniki diesla Werkspoor po 1800 KM.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIx120/50 Bofors/Wilton-Fijenoord P1927, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 24,00 kg wynosi 19100 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 12860 m;
- 3xIx75/60 Bofors/Wilton-Fijenoord P1926, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 6,50 kg wynosi 16000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 10600 m;
- 4xIx13,2/78 FN P1919.
Do kierowania ogniem zainstalowano dalmierz optyczny o bazie 2,9 m.
Inne
Okręt wyposażono w dwie radiostacje średniego zasięgu.
Jednostka posiada bogaty zestaw warsztatów: ciesielsko-szkutniczy, kowalski, ślusarski, spawalniczy, kotlarski, mechaniczny, rusznikarski, malarski, elektrotechniczny i radiotechniczny. Łączna liczba inżynierów, techników i robotników warsztatowych sięga 130 osób. Ponadto, na okręcie bazuje grupa nurków, umożliwiająca – niewymagające dokowania – naprawy podwodnych części kadłuba. Dla grupy tej zainstalowano: wytwórnię mieszanki oddechowej, stację kompresorów, oraz komorę dekompresyjną. Dodatkowo zamontowano dwie pompy odwadniające o wydajności 350 m3/h każda. Istnieje na okręcie również mała pracownia konstrukcyjno-projektowa, rozwiązująca na miejscu problemy natury technicznej.
Przewożony ładunek składa się głównie ze: stali konstrukcyjnej i kadłubowej, rur rozmaitej średnicy i przeznaczenia, armatury instalacyjnej, lin stalowych i roślinnych, drewna różnych gatunków, części zamiennych dla uzbrojenia, urządzeń napędowych i pomocniczych, kabli i osprzętu elektrycznego, akcesoriów nawigacyjnych, gotowych stanowisk artylerii małokalibrowej i broni maszynowej, farb, smarów i konserwantów itd, itd, itp. Okręt może także przewozić ładunki wielkogabarytowe o maksymalnej długości 13,0 m, szerokości 4,5 m i wysokości 4,5 m oraz masie 90 t. Do za- i wyładunku służą: jeden żuraw o udźwigu 90 t, dwa żurawie o udźwigu 36 t i jeden bom ładunkowy o udźwigu 4 t.


Huygens, Netherlands repair ship laid down 1925, launched 1926, completed 1928 (engine 1926)

Displacement:
            6 508 t light; 6 666 t standard; 7 210 t normal; 7 646 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (360,12 ft / 352,03 ft) x 48,56 ft x (23,62 / 24,81 ft)
            (109,77 m / 107,30 m) x 14,80 m  x (7,20 / 7,56 m)

Armament:
      2 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 120 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1927 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      3 - 2,95" / 75,0 mm 60,0 cal guns - 14,33lbs / 6,50kg shells, 250 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1926 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre
                        2 raised mounts
      4 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 3 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck aft
                        2 raised mounts
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 135 lbs / 61 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:           0,79" / 20 mm                   -                                              -

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 3 600 shp / 2 685 Kw = 13,96 kts
            Range 12 500nm at 10,00 kts
            Bunker normal 545 tons, at max displacement = 980 tons

Complement:
            390

Cost:
            £0,827 million / $3,310 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 34 tons, 0,5%
               - Guns: 34 tons, 0,5%
            Armour: 4 tons, 0,1%
               - Armament: 4 tons, 0,1%
            Machinery: 115 tons, 1,6%
            Hull, fittings & equipment: 1 514 tons, 21,0%
            Fuel, ammunition & stores: 703 tons, 9,7%
            Miscellaneous weights: 4 841 tons, 67,1%
               - Hull below water: 3 360 tons
               - Hull above water: 1 430 tons
               - On freeboard deck: 51 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              8 733 lbs / 3 962 Kg = 165,6 x 4,7 " / 120 mm shells or 1,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,39
            Metacentric height 3,0 ft / 0,9 m
            Roll period: 11,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,625 / 0,631
            Length to Beam Ratio: 7,25 : 1
            'Natural speed' for length: 18,76 kts
            Power going to wave formation at top speed: 35 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 8,30 degrees
            Stern overhang: 4,59 ft / 1,40 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,               Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  22,97 ft / 7,00 m
               - Forward deck:       34,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Aft deck:                34,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Quarter deck:        16,00%,  22,97 ft / 7,00 m,  22,97 ft / 7,00 m
               - Average freeboard:                      17,67 ft / 5,39 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 79,1%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 94,3%
            Waterplane Area: 12 796 Square feet or 1 189 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 140%
            Structure weight / hull surface area: 67 lbs/sq ft or 328 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,92
                        - Longitudinal: 2,69
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather