Niderlandzki okręt warsztatowy typu Huygens 1928 (1 jednostka)
W ostatnich latach niderlandzka MW
zbudowała w posiadłościach zamorskich kilka nowych baz (w Batawii, Durbanie i
Willemstad). Pomimo tego – biorąc pod uwagę rozległość obszarów kolonialnych,
szczególnie Indii Wschodnich i Zachodnich – ilość baz mogących zapewnić właściwą
obsługę techniczną okrętów, jest wciąż niewystarczająca. Aby poprawić ten stan,
Admiralicja podjęła decyzję o budowie okrętu warsztatowego, który byłby
mobilnym zapleczem technicznym w
rejonach oddalonych od głównych baz; okrętem tym jest prezentowany właśnie Huygens.
Okręt został zbudowany w stoczni Amsterdamsche
Droogdok Maatschappij, a bazował będzie w Indiach Zachodnich. Dodatkowo, z
uwagi na stosunkowo silne uzbrojenie, wzmocni obronę (szczególnie plot) portu
lub kotwicowiska, na którym będzie przebywał.
Opis techniczny.
Kadłub
O prostych i raczej pełnych
kształtach, dość typowy dla okrętów pomocniczych.
Napęd
Dwa silniki diesla Werkspoor po 1800
KM.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIx120/50
Bofors/Wilton-Fijenoord P1927, przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE 24,00 kg wynosi 19100 m, a przy elewacji maksymalnej 75o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 12860 m;
- 3xIx75/60
Bofors/Wilton-Fijenoord P1926, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 6,50 kg wynosi 16000 m, a przy
elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 10600 m;
- 4xIx13,2/78
FN P1919.
Do kierowania ogniem zainstalowano
dalmierz optyczny o bazie 2,9 m.
Inne
Okręt wyposażono w dwie radiostacje
średniego zasięgu.
Jednostka posiada bogaty zestaw warsztatów:
ciesielsko-szkutniczy, kowalski, ślusarski, spawalniczy, kotlarski, mechaniczny,
rusznikarski, malarski, elektrotechniczny i radiotechniczny. Łączna liczba
inżynierów, techników i robotników warsztatowych sięga 130 osób. Ponadto, na
okręcie bazuje grupa nurków, umożliwiająca – niewymagające dokowania – naprawy
podwodnych części kadłuba. Dla grupy tej zainstalowano: wytwórnię mieszanki
oddechowej, stację kompresorów, oraz komorę dekompresyjną. Dodatkowo
zamontowano dwie pompy odwadniające o wydajności 350 m3/h każda. Istnieje
na okręcie również mała pracownia konstrukcyjno-projektowa, rozwiązująca na
miejscu problemy natury technicznej.
Przewożony ładunek składa się głównie
ze: stali konstrukcyjnej i kadłubowej, rur rozmaitej średnicy i przeznaczenia,
armatury instalacyjnej, lin stalowych i roślinnych, drewna różnych gatunków,
części zamiennych dla uzbrojenia, urządzeń napędowych i pomocniczych, kabli i osprzętu
elektrycznego, akcesoriów nawigacyjnych, gotowych stanowisk artylerii małokalibrowej
i broni maszynowej, farb, smarów i konserwantów itd, itd, itp. Okręt może także
przewozić ładunki wielkogabarytowe o maksymalnej długości 13,0 m, szerokości
4,5 m i wysokości 4,5 m oraz masie 90 t. Do za- i wyładunku służą: jeden żuraw
o udźwigu 90 t, dwa żurawie o udźwigu 36 t i jeden bom ładunkowy o udźwigu 4 t.
Huygens, Netherlands repair ship laid down 1925, launched 1926,
completed 1928 (engine 1926)
Displacement:
6 508 t light;
6 666 t standard; 7 210 t normal; 7 646 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(360,12 ft / 352,03 ft)
x 48,56 ft x (23,62 / 24,81 ft)
(109,77 m / 107,30 m) x
14,80 m x (7,20 / 7,56 m)
Armament:
2 - 4,72" / 120 mm 50,0
cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 120 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1927 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
3 - 2,95" / 75,0 mm
60,0 cal guns - 14,33lbs / 6,50kg shells, 250 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1926 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
2 x Single mounts on sides, forward deck
centre
2 raised
mounts
4 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 3 500 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck aft
2 raised
mounts
2 x Single mounts on sides, forward deck
centre
2 double
raised mounts
Weight of broadside 135 lbs
/ 61 kg
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,79" / 20 mm -
-
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
3 600 shp / 2 685 Kw = 13,96 kts
Range 12 500nm at
10,00 kts
Bunker normal 545 tons, at max
displacement = 980 tons
Complement:
390
Cost:
£0,827 million / $3,310
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 34 tons, 0,5%
- Guns: 34 tons, 0,5%
Armour: 4 tons, 0,1%
- Armament: 4 tons, 0,1%
Machinery: 115 tons,
1,6%
Hull, fittings &
equipment: 1 514 tons, 21,0%
Fuel, ammunition &
stores: 703 tons, 9,7%
Miscellaneous weights:
4 841 tons, 67,1%
- Hull below water: 3 360 tons
- Hull above water: 1 430 tons
- On freeboard deck: 51 tons
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
8 733 lbs / 3 962 Kg = 165,6 x 4,7 " /
120 mm shells or 1,3 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,39
Metacentric height 3,0
ft / 0,9 m
Roll period: 11,7
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has raised
forecastle, raised quarterdeck ,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,625 / 0,631
Length to Beam Ratio:
7,25 : 1
'Natural speed' for
length: 18,76 kts
Power going to wave
formation at top speed: 35 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 40
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 8,30 degrees
Stern overhang: 4,59 ft
/ 1,40 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 23,95 ft /
7,30 m, 22,97 ft / 7,00 m
- Forward deck: 34,00%, 15,09 ft / 4,60
m, 15,09 ft / 4,60 m
- Aft deck: 34,00%, 15,09 ft / 4,60 m, 15,09 ft / 4,60 m
- Quarter deck: 16,00%, 22,97 ft /
7,00 m, 22,97 ft / 7,00 m
- Average freeboard: 17,67 ft / 5,39 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 79,1%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 94,3%
Waterplane Area:
12 796 Square feet or 1 189 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 140%
Structure weight / hull
surface area: 67 lbs/sq ft or 328 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,92
-
Longitudinal: 2,69
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather