sobota, 20 sierpnia 2022

BIULETYN INFORMACYJNY NR 9/1/1925

 BIULETYN INFORMACYJNY NR 9/1/1925

Okręty

Oddany został do służby lekki krążownik typu Java. Parametry okrętu są w zasadzie identyczne do tych z realnego świata, dodano jedynie 4xIIx13,2/78.
Oddane zostały do służby dwa okręty podwodne typu O8 (post z dnia 06.08.2022).
Wycofano ze służby czynnej lekki krążownik Zeeland i przeznaczono go na okręt-cel dla okrętów podwodnych. Oczywiście, aby cel wytrzymał więcej niż jedno ćwiczenie, strzelania będą się odbywać za pomocą torped ćwiczebnych, bez głowicy bojowej.
W trakcie budowy pozostają:
- dwa lekkie krążowniki typu Java,
- jeden okręt podwodny typu O8,
- dwa okręty podwodne typu KVIII,
- transportowiec wodnosamolotów typu Amsterdam,
- trzy patrolowce typu Eridanus,
- osiem niszczycieli typu Evertsen,
- dwa krążowniki ciężkie typu Suriname,
- jeden holownik oceaniczny typu Titaan,
- jeden okręt warsztatowy typu Huygens.

Uzbrojenie

Wdrożono produkcję:

- dział morskich 120/50 mm, zakłady Wilton-Fijenoord na licencji Bofors;
- dział morskich 210/50 mm, zakłady Wilton-Fijenoord wg własnego projektu.

Samoloty

Weszły do służby:

Fokker D.XIII
- jednomiejscowy samolot myśliwski, dwupłat, rok oblotu 1924, lata produkcji 1925-30;
- wymiary: (LxSxH) 7,90x11,00x2,90 m, powierzchnia nośna 21,50 m2;
- masa: własna 1220 kg, startowa 1650 kg;
- jednostka napędowa: silnik widlasty, 10-cylindrowy, chłodzony cieczą Fokker V10-600, o mocy nominalnej 600 KM;
- prędkość maksymalna: 277 km/h;
- pułap maksymalny: 8100 m;
- prędkość wznoszenia: 9,90 m/s;
- zasięg: 330 Mm (611 km);
- uzbrojenie: 2xIx7,9 mm.
Koolhoven F.K.31
- dwumiejscowy samolot myśliwsko-rozpoznawczy, górnopłat (parasol), rok oblotu 1923, lata produkcji 1925-27;
- wymiary: (LxSxH) 7,80x13,70x3,40 m, powierzchnia nośna 27,20 m2;
- masa: własna 1040 kg, startowa 1800 kg;
- jednostka napędowa: silnik gwiazdowy, 9-cylindrowy, chłodzony powietrzem Bristol Jupiter IV, o mocy nominalnej 420 KM;
- prędkość maksymalna: 255 km/h;
- pułap maksymalny: 7200 m;
- prędkość wznoszenia: 5,56 m/s;
- zasięg: 500 Mm (926 km);
- uzbrojenie: 3xIx7,9 mm.
Dowództwo Lotnictwa MW dysponuje obecnie:
- 42 wodnosamolotami Fokker T.II,
- 18 łodziami latającymi Fokker B.I,
- 10 samolotami myśliwsko-rozpoznawczymi Koolhoven F.K.31,
- 10 samolotami myśliwskimi Fokker D.XIII,
- 15 samolotami rozpoznawczymi Fokker C.IV.

Pozostałe wiadomości

Z prawie rocznym opóźnieniem zakończono budowę głównej bazy niderlandzkiej MW w Den Helder. Baza składa się z:
- 11 basenów portowych różnej wielkości (dodatkowo trzy baseny dla jednostek cywilnych);
- bazy dla 22-34 wodnosamolotów;
- głównej siedziby Admiralicji wraz z towarzyszącymi budynkami administracyjno-gospodarczymi;
- zespołu magazynów uzbrojenia, amunicji, wyposażenia, części zamiennych, sprzętu kwatermistrzowskiego, umundurowania, żywności itp.;
- zespołu zbiorników paliwa płynnego (olej opałowy i napędowy, benzyna) i smarów;
- składu węgla;
- budynków koszarowych, socjalnych, służby zdrowia, sportowych, kulturalnych, itp.
W bezpośrednim sąsiedztwie bazy powstała stocznia Willemsoord Werf z:
- pięcioma suchymi dokami 35-180 m,
- sześcioma pochylniami 20-60 m,
- żurawiem pływającym 400 t,
- niezbędnymi warsztatami produkcyjno-remontowymi.
Ważnym elementem bazy są również zakłady zbrojeniowe Westoever, produkujące artylerię okrętową, turbiny parowe, silniki diesla oraz inne pomocnicze urządzenia okrętowe.
Dostępu do bazy od morza i lądu bronią trzy pochodzące z XVII-XVIII w, lecz zmodernizowane forty oraz dwie umocnione baterie artylerii, łącznie wyposażone m.in. w:
- 5 dział 283 mm,
- 4 działa 149 mm,
- 6 dział 120 mm,
- 3 działa 75 mm,
- 31 działek 37 mm,
- 32 nkm-ów 13,2 mm plot.
W przypadku zagrożenia, międzypola fortów zostaną dodatkowo wypełnione fortyfikacjami polowymi (stanowiska działek ppanc, dział polowych, moździerzy i broni maszynowej, okopy, transzeje, pola minowe oraz zasieki).
W Den Helder znajduje się północny wylot kanału Groot Noordhollandsch Kanaal. Umożliwia on przerzucanie mniejszych okrętów (do 110 m długości, 18,2 m szerokości i 7,3 m zanurzenia) pomiędzy Den Helder a Amsterdamem, co może mieć duże znaczenie w przypadku ewentualnej blokady jednej z tych baz.