sobota, 4 lutego 2017

Lotniskowiec typu Hetman Żółkiewski 1941 (1 szt.)



Lotniskowiec  typu Hetman Żółkiewski  1941 (1 szt.)

Długo Koledzy czekali na nowy okręt, mam nadzieję, że było warto. Jeszcze żaden projekt nie zabrał mi tyle czasu i nie zmusił do tak daleko idących rozważań. Ponieważ Springsharp nie zna pojęcia katamarana, raport jest chyba bardziej moim dziełem, niż programu. Autorem koncepcji tej jednostki jest kolega ŁK, ale – jak On sam twierdzi – „produkt końcowy” przerósł jego oczekiwania. No to zaczynamy!
Mamy tu do czynienia z wielkim lotniskowcem w konstrukcyjnym układzie katamarana. Główną zaletą tego rozwiązania jest zwiększenie powierzchni pokładu startowego oraz łącznej powierzchni hangarów. Dodatkowymi zaletami są: duża stateczność poprzeczna oraz ważna dla lotniskowca stabilność, czyli utrzymanie prawie stałego nachylenia pokładu startowego, niezależnie od warunków pogodowych. Oczywiście, taki układ ma również wady; np. zwiększone opory tarcia, trudności konstrukcyjne, a także duże rozmiary, stanowiące łatwiejszy cel dla lotnictwa wroga.
Celem zniwelowania ostatniej wady, okręt został bogato wyposażony w artylerię plot, szczególnie mało- i średniokalibrową. Również silne opancerzenie poziome daje znaczną odporność na ataki powietrzne. Wg moich szacunków ( zrzut bomby z wysokości 500 m), do penetracji hangaru górnego potrzebna będzie bomba o masie pow. 250 kg, hangar dolny będzie zagrożony bombami o masie większej niż 500 kg, a w celu zniszczenia urządzeń napędowych i magazynów trzeba będzie użyć bomby jeszcze cięższej.
Rozmiary pokładu startowego umożliwiają w warunkach normalnych jednoczesny start lub lądowanie dwu samolotów. W warunkach ekstremalnych nawet starty i lądowania mogą odbywać się równolegle, jednakże z wyłączeniem najcięższych samolotów torpedowo-bombowych. Wszystkie podnośniki zapewniają podnoszenie na pokład startowy myśliwców z już rozłożonymi skrzydłami, a cztery z nich dają taką możliwość również w stosunku do bombowców nurkujących. Prowadzone są badana i testy w kwestii użycia tego lotniskowca jako pływającego lotniska dla średnich bombowców lądowych. Oczywiście takie zastosowanie tego okrętu miałoby charakter wyłącznie incydentalny np. atak na ważne, a odległe cele strategiczne.
Liczne uzbrojenie plot umożliwia osiągnięcie na małych i średnich dystansach takiej gęstości ognia, że atak pojedynczych samolotów, a nawet małych ich formacji, graniczył będzie z samobójstwem. Najcięższy kaliber 105 mm wyklucza niemal całkowicie podejmowanie walki artyleryjskiej z większymi okrętami wroga, to będzie zadanie osłony. Zaplanowane zostały ćwiczenia potencjalnego zespołu w składzie: Hetman Żółkiewski + 2 krążowniki liniowe typu Bolesław Śmiały + krążownik plot typu Świdnik + 8 niszczycieli typu Tsunami.
Urządzenia napędowe w systemie CODAS składają się z 4 turbin parowych oraz 4 silników diesla dla prędkości marszowej. 6-wałowy układ zapewnia mobilność nawet przy znacznych uszkodzeniach zespołu napędowego.
Zaokrętowana grupa lotnicza posiada dość zrównoważone proporcje, umożliwiające użycie jednostki tak do ataku, jak i do obrony. Odpowiadając na postulaty niektórych Kolegów, włączyłem do grupy lotniczej łodzie latające w układzie amfibii; będą one pełnić zadania rozpoznawcze, a przede wszystkim ratownicze, podejmując z wody załogi samolotów zestrzelonych lub wodujących awaryjnie. Użyty tu typ PWL-118HRb Dubelt nie został uwzględniony w zestawieniu lotnictwa na rok 1941. Pierwotnie dedykowany był dla lotnictwa cywilnego i nie wzbudził zainteresowania MW. Jednakże, w trakcie planowania składu grupy lotniczej dla prezentowanego lotniskowca odkryto jego zalety i z pewnym opóźnieniem włączono do składu lotnictwa MW. Sylwetkę tej amfibii można znaleźć na rysunku, a dane techniczno-taktyczne będą opublikowane w kolejnym zestawieniu lotnictwa MW.
Prócz samej koncepcji, okręt ten jest wyposażony w sporo nowości natury technologicznej. Pierwszy raz został na okręcie zamontowany radar typu RWM-PM-3, posiada on zasięg skuteczny ok. 100 Mm i umożliwia kontrolę zarówno przestrzeni powietrznej, jak i powierzchni wody. Bardzo nowoczesna jest kotłownia, dzięki zastosowaniu wysokociśnieniowych kotłów parowych z wymuszonym mechanicznie ciągiem spalin, można było uzyskać wielką moc napędu przy stosunkowo niewielkiej powierzchni kotłowni oraz małym przekroju czynnym kominów. Również pierwszy raz został na naszym lotniskowcu zastosowany wykraczający poza obrys kadłuba(ów) podnośnik samolotów. Pewną ciekawostką jest konstrukcja podwodnych „skrzydeł” łączących kadłuby. Prawidłowo wyprofilowane, dają znikome opory, usztywniając cały zład oraz umożliwiając przetaczanie pomiędzy kadłubami paliwa lub płynnego balastu. To ostatnie korzystnie wpływa na stateczność i stabilność, nawet przy znacznym zalaniu jednego z kadłubów. W końcowej fazie są testy miniciągników, mających zastąpić „siłę żywą” przy przetaczaniu samolotów na pokładzie startowym.
Moc zainstalowanego na okręcie napędu jest absolutnie rekordowa i chyba do dziś nie pobita.
Pamiętacie zapewne, że w latach 1937-39 pojawiły się w naszej flocie – i wzbudziły żywą dyskusję - dwa okręty w układzie katamarana (transportowiec wodnosamolotów i okręt ratowniczy OP). Dziś mogę się przyznać, że – szczególnie ten pierwszy – miał za zadanie zebranie doświadczeń i niejako „pilotowanie” prezentowanej dziś konstrukcji. Może w tym świetle, moja (i kolegi ŁK) ówczesna obrona niekonwencjonalnego rozwiązania stanie się bardziej zrozumiała. Niemniej Żółkiewskiego można nadal traktować jako jednostkę eksperymentalną; jego praktyczne wykorzystanie ostatecznie zweryfikuje samą koncepcję katamarana w roli okrętu wojennego.
Poniżej istotniejsze dane, których nie można znaleźć w raporcie:
- powierzchnia pokładu startowego ok. 14 000 m2 (dwa boiska piłkarskie!),
- łączna powierzchnia hangarów ok. 17 800 m2,
- wysokość hangarów 5,5 m całkowita, 4,9- 5,0 m użyteczna,
- udźwig podnośników 3 x 13,5 t + 1 x 10,5 t + 1 x 7,5 t,
- maksymalna masa startowa samolotu (na drodze 0,75 długości pasa startowego) 12,5 t.
Kolegów kontrolujących raporty moich projektów informuję, że dla osiągnięcia zamierzonego celu, musiałem dokonywać iście ekwilibrystycznych działań, w tym matematycznych. Nie będę zanudzać ogółu technicznymi szczegółami, mogę jednak przedstawić główne założenia i procesy obliczeniowe na żądanie.
Ponieważ rzut z góry i bokorysy nie dają wystarczającej informacji o konstrukcji okrętu, dołączyłem uproszczony przekrój wraz ze schematem opancerzenia. Na pełny trzeci widok się nie zdecydowałem, opóźniłoby to pojawienie się okrętu na blogu o co najmniej jeden dzień, o ubytkach w moim zdrowiu niesomatycznym już nie wspominając :).

Przepraszam za pewne błędy i przesunięcia na poniższym rysunku,  walczyłem z tym kilka godzin, ale bez skutku, może komuś się uda to poprawić, ja nie mam już siły! Zaznaczam, że kiedy skończyłem pracę nad rysunkiem, to wszystko było ok., obraz rozsypał się w trakcie kopiowania. Prawdopodobnie rozmiar pliku przekracza możliwości mojego systemu

Link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/e1083c530584806


Hetman Żółkiewski, Poland Aircraft carrier laid down 1941

Displacement:
            46 012 t light; 47 417 t standard; 52 960 t normal; 57 394 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (897,33 ft / 885,83 ft) x 118,11 ft x (29,53 / 31,56 ft)
            (273,51 m / 270,00 m) x (2x18,00) m  x (9,00 / 9,62 m)

Armament:
      20 - 4,13" / 105 mm 55,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 400 per gun
              Breech loading guns in deck and hoist mounts, 1939 Model
              10 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        8 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
      48 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              8 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        8 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
              4 x Quad mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts - superfiring
      58 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 5 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              27 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        24 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
              2 x Twin mounts on sides amidships
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 430 lbs / 195 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   5,91" / 150 mm           666,01 ft / 203,00 m   7,22 ft / 2,20 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 3,94" / 100 mm           666,01 ft / 203,00 m   43,96 ft / 13,40 m
              Main Belt covers 116% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
                        3,94" / 100 mm           666,01 ft / 203,00 m   26,25 ft / 8,00 m
            Beam between torpedo bulkheads 91,86 ft / 28,00 m

   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 5,91" / 150 mm

   - Conning towers: Forward 5,91" / 150 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,  plus diesel motors,
            Geared drive, 6 shafts, 321 219 (12 057) shp / 239 629 (8 995) Kw = 30,07 kts
            Range 20 000nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 9 977 tons

Complement:
            1 745 - 2 269

Cost:
            £17,935 million / $71,738 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 242 tons, 0,5%
               - Guns: 242 tons, 0,5%
            Armour: 16 140 tons, 30,5%
               - Belts: 5 964 tons, 11,3%
               - Torpedo bulkhead: 2 546 tons, 4,8%
               - Armour Deck: 7 451 tons, 14,1%
               - Conning Tower: 179 tons, 0,3%
            Machinery: 8 489 tons, 16,0%
            Hull, fittings & equipment: 16 475 tons, 31,1%
            Fuel, ammunition & stores: 6 948 tons, 13,1%
            Miscellaneous weights: 4 665 tons, 8,8%
               - Hull below water: 2 083 tons
               - Hull above water: 2 083 tons
               - On freeboard deck: 442 tons
               - Above deck: 57 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              142 510 lbs / 64 642 Kg = 1 477,9 x 4,1 " / 105 mm shells or 8,6 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,67
            Metacentric height 10,7 ft / 3,3 m
            Roll period: 15,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has low quarterdeck ,
              an extended bulbous bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,600 / 0,608
            Length to Beam Ratio: 7,50 : 1
            'Natural speed' for length: 29,76 kts
            Power going to wave formation at top speed: 57 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 13,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  47,90 ft / 14,60 m,  47,90 ft / 14,60 m
               - Forward deck:       37,50%,  47,90 ft / 14,60 m,  47,90 ft / 14,60 m
               - Aft deck:    37,50%,  47,90 ft / 14,60 m,  47,90 ft / 14,60 m
               - Quarter deck:        10,00%,  30,18 ft / 9,20 m,  30,18 ft / 9,20 m
               - Average freeboard:                      46,13 ft / 14,06 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 82,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 400,1%
            Waterplane Area: 76 521 Square feet or 7 109 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 137%
            Structure weight / hull surface area: 153 lbs/sq ft or 749 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,90
                        - Longitudinal: 2,73
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Sensors:
3 x DC-P-4
2 x RN-2
1 x RWN-PM-1
1 x RWN-PM-2

2 x catapults

63 x PWL-103M(p)
43 x PFS-45BN(p)
31 x PWL-119TB(p)
4 x PWL-118HRb