sobota, 26 lutego 2022

BIULETYN INFORMACYJNY NR 1/1/1921

Ponieważ, po pierwsze, zamierzam poważnie potraktować temat związany z rozbudową niderlandzkiej MW, a po drugie, posty "okrętowe" nie dają potrzebnej dla zrozumienia całości zagadnienia informacji postanowiłem, wzorem pierwszej odsłony bloga, wprowadzić biuletyny informacyjne. Poniżej publikuję pierwszy numer biuletynu.


BIULETYN INFORMACYJNY NR 1/1/1921

Okręty

Oddane zostały do służby następujące okręty:
- torpedowiec Z2 typu Z1;
- okręt podwodny KIV typu KIII.
Wycofane ze służby i sprzedane na złom zostały następujące okręty:
- kanonierki Wodan (1877), Freyr (1877), Njord (1878), Tyr (1878) i Bulgia (1884) typu Wodan.
Artyleria zdjęta z tych jednostek (5 dział 283 mm i 15 działek 37 mm) zostanie użyta w artylerii nadbrzeżnej.
Rozpoczęto budowę dwu następnych trałowców typu Nr 5.

Uzbrojenie

Aktualnie w kraju produkowane są dla potrzeb MW następujące modele dział i broni maszynowej:

- ciężki karabin maszynowy 7,9 mm/77 – zakłady Fabrique Nationale (FN),
- najcięższy karabin maszynowy 13,2 mm/62 – zakłady FN,
- armata morska 75 mm/55 – zakłady Wilton-Fijenoord (W-F) na licencji Bofors,
- armata morska 149 mm/50 – zakłady (W-F) na licencji Bofors.

Lotnictwo

Obecnie niderlandzka MW nie posiada własnego lotnictwa.

W roku 1921, w kraju produkowane są następujące modele samolotów:
- myśliwski Fokker D.VII,
- myśliwski Fokker D.VIII,
- rozpoznawczy Fokker C.I.
Oblatany został już torpedowo-bombowy wodnosamolot pływakowy Fokker T.II, planowane wejście do służby w roku 1922. Ponadto, w końcowym stadium prac projektowych znajdują się:
- myśliwski Fokker D.X,
- rozpoznawcza łódź latająca B.I.
Po wejściu do służby wodnosamolotu Fokker T.II, zostanie utworzone w ramach MW dowództwo lotnictwa morskiego.

Pozostałe wiadomości

Od kilku lat, narastało zdziwienie, a nawet oburzenie, zarówno części personelu niderlandzkiej MW, jak i innych, interesujących się tematem osób, wprowadzaniem do służby, budowanych głównie w stoczni Droogdok w Surabaji patrolowców typów: Orion, Aldebaran, Bellatrix i Eridanus. Zastrzeżenia budziły zbyt duże rozmiary tych jednostek w stosunku do przenoszonego uzbrojenia (763-1062 tn, 1x75 lub 2x75 lub 2x37), związana z tym nieekonomiczność eksploatacji oraz konstrukcja nieodpowiadająca wymaganiom dla okrętów wojennych. Już po oddaniu do służby ostatniego – tym razem zbudowanego w stoczni Smulders w Schiedam – okrętu tej serii (Gemma 1918), odpowiednie władze cywilne wdrożyły dochodzenie w tej sprawie. Wykazało ono siatkę powiązań korupcyjnych pomiędzy dyrekcjami stoczni Smulders, Droogdok i De Schelde (Vlissingen), a niektórymi odpowiedzialnymi za budowę nowych okrętów oficerami MW. W zamian za korzyści materialne, oficerowie ci lokowali w ww. stoczniach zamówienia na patrolowce, które były budowane niezgodnie z odnośnymi specyfikacjami i ogólnymi wymaganiami technicznymi MW, ale za to w zawyżonej cenie. W toczonym przed Izbą Wojskową Sądu Najwyższego procesie, skazani zostali:

- referent ds. budowy okrętów Dowództwa Morskiego Indii Wschodnich na 12 lat pozbawienia wolności, przepadek mienia i trwałe wydalenie ze służby;
- flagowy inżynier Dowództwa Morskiego Indii Wschodnich na 9 lat pozbawienia wolności, przepadek mienia i trwałe wydalenie ze służby,
- referent ds. budowy okrętów Dowództwa Morskiego Metropolii na 8 lat pozbawienia wolności, przepadek mienia i trwałe wydalenie ze służby;
- członek komisji odbioru okrętów Dowództwa Morskiego Indii Wschodnich na 6 lat pozbawienia wolności, przepadek mienia i trwałe wydalenie ze służby;
- dwu członków komisji odbioru okrętów Dowództwa Morskiego Metropolii na 4 lata pozbawienia wolności, przepadek mienia i trwałe wydalenie ze służby.
Za brak odpowiedniego nadzoru, w roku 1919 zdymisjonowani zostali:
- Szef Admiralicji,
- flagowy inżynier Admiralicji,
- szefowie Dowództw Morskich Metropolii i Indii Wschodnich.
Z tego samego powodu, ukarani naganą zostali:
- flagowy inżynier Floty,
- referent ds. budowy okrętów Floty.
W procesie cywilnym skazani zostali:
- były dyrektor stoczni De Schelde na 5 lat pozbawienia wolności, przepadek mienia i zakaz zajmowania kierowniczych stanowisk w gospodarce;
- dyrektor stoczni Smulders na 4 lata pozbawienia wolności, przepadek mienia i zakaz zajmowania kierowniczych stanowisk w gospodarce.
Były dyrektor stoczni Droogdok uniknął odpowiedzialności karnej, umierając przed rozpoczęciem procesu.
Nowy Szef Admiralicji, wiceadmirał George Christoffel van Leeuwerik, podjął decyzję o sprzedaży niepełnowartościowych patrolowców, w miarę zastępowania ich nowymi okrętami tej klasy.
Osoba nowego Szefa Admiralicji wzbudziła spore nadzieje wśród personelu MW oraz innych osób, którym leży na sercu siła i pomyślność Imperium. Wiceadmirał van Leeuwerik, pełniący dotychczas funkcję szefa Dowództwa Floty, dał się poznać jako patriotycznie nastawiony i postępowy wyższy oficer, nie bojący się wdrażania najnowszych rozwiązań technicznych i taktycznych. W szczególności, w przeciwieństwie do swego poprzednika, docenia on wartość nowych środków walki na morzu, tj. lotnictwa i okrętów podwodnych.