poniedziałek, 31 października 2016

Okręt ratowniczy okrętów podwodnych typu Siemowit 1939 (1 szt.)



Okręt ratowniczy okrętów podwodnych typu Siemowit 1939 (1 szt.)

Jednostka w zasadzie dwufunkcyjna, ale ponieważ jej nietypowa konstrukcja jest dość ściśle podporządkowana funkcji ratowniczej, tak też została sklasyfikowana. Drugą funkcją jest, czy może być pełnienie roli wysuniętej, pływającej bazy (tendra) zaopatrzeniowo-techniczno-socjalnej okrętów podwodnych. Decyzja o budowie tego okrętu wynika z dwu przesłanek; mocne już zużycie jedynej dotychczas jednostki tej klasy, czyli Rysów (SDS-2 1919/1921) oraz rozszerzeniem naszych posiadłości zamorskich, za którym niełatwo nadążyć z budową zaplecza lądowego. Dodatkową motywacją tej inwestycji jest chęć zebrania następnych doświadczeń w zakresie praktycznego wykorzystania układu katamarana.
Jako okręt ratowniczy OP, Siemowit wyposażony jest w konstrukcję umożliwiającą podniesienie z głębokości do 200 m jednostki podwodnej, która nie może wynurzyć się samodzielnie. Możliwa jest również stopniowa ewakuacja załogi za pomocą dwu dzwonów ratowniczych. Dodatkowym wyposażeniem ratowniczym są wydajne pompy odwadniające i sprężarki powietrza, zespół nurków z niezbędnym zapleczem technicznym, komory dekompresyjne, ambulatoria oraz system zapewniający komunikację z zanurzonym OP za pomocą jego własnych boi ratowniczych. System ten prócz łączności, umożliwia także podawanie do zatopionej jednostki powietrza, leków, a nawet w ograniczonym zakresie wody pitnej i żywności.
Jako tender OP, Siemowit zapewnia zaopatrzenie w tak podstawowe dla OP „dobra” jak: torpedy, amunicję, paliwo, wodę słodką i żywność; łączna ilość przewożonego zaopatrzenia to ok. 2 100 t. Prócz tego okręt umożliwia – wykorzystując własne warsztaty, a także możliwość przynajmniej częściowego wydokowania OP – nawet dość poważne naprawy. Dodatkowo może zapewnić załogom OP takie usługi socjalne jak: pralnia, opieka lekarsko-dentystyczna, biblioteka, mała sala kinowa, a na koniec możliwość (oczywiście turnusowego) wyspania się w miarę komfortowych warunkach.
Uzbrojenie okrętu zapewnia w zasadzie jedynie obronę plot, ewentualnie przeciwkutrową. Zainstalowane na okręcie dwa sonary nie służą – jak zazwyczaj – do wykrywania obcych OP, a jedynie do lokalizacji zanurzonych i potrzebujących pomocy okrętów własnych.
Prędkość, zasięg i własności morskie są dostosowane do stawianych przed jednostką zadań. Duża rezerwa „hull strength” – co u mnie jest ewenementem – generuje sporą odporność okrętu mimo braku jakiegokolwiek opancerzenia.
Ponieważ – jak na wspomniałem na wstępie – konstrukcja okrętu jest nietypowa, mogłem nie ustrzec się błędów, głównie rysunkowych; z góry za nie przepraszam.



 Link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/40cf81512614915


Siemowit, Poland Submarine salvage ship laid down 1939

Displacement:
            5 158 t light; 5 291 t standard; 5 758 t normal; 6 132 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (372,46 ft / 344,49 ft) x (2x26,58) ft x (20,01 / 21,04 ft)
            (113,53 m / 105,00 m) x (2x8,10) m  x (6,10 / 6,41 m)

Armament:
      8 - 2,24" / 57,0 mm 65,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells, 480 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1939 Model
              4 x Twin mounts on side ends, evenly spread
      6 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Twin mounts on sides, aft deck aft
                        2 raised mounts
              1 x Twin mount on centreline, forward deck forward
                        1 raised mount
      4 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 23 lbs / 10 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 4 shafts, 4 062 shp / 3 030 Kw = 15,00 kts
            Range 14 000nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 841 tons

Complement:
            329 - 429

Cost:
            £1,166 million / $4,665 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 15 tons, 0,3%
               - Guns: 15 tons, 0,3%
            Machinery: 110 tons, 1,9%
            Hull, fittings & equipment: 2 773 tons, 48,2%
            Fuel, ammunition & stores: 601 tons, 10,4%
            Miscellaneous weights: 2 260 tons, 39,2%
               - Hull below water: 1 050 tons
               - Hull above water: 1 060 tons
               - On freeboard deck: 130 tons
               - Above deck: 20 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              13 749 lbs / 6 236 Kg = 2 433,2 x 2,2 " / 57 mm shells or 2,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,30
            Metacentric height 3,1 ft / 0,9 m
            Roll period: 12,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,550 / 0,557
            Length to Beam Ratio: 6,48 : 1
            'Natural speed' for length: 18,56 kts
            Power going to wave formation at top speed: 38 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 40,00 degrees
            Stern overhang: 7,87 ft / 2,40 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            13,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Forward deck:       37,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Aft deck:    37,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Quarter deck:        13,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Average freeboard:                      18,12 ft / 5,52 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 48,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 118,9%
            Waterplane Area: 12 778 Square feet or 1 187 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 228%
            Structure weight / hull surface area: 132 lbs/sq ft or 643 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,78
                        - Longitudinal: 5,14
                        - Overall: 1,98
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Sensors:
1 x DO-3
2 x SA-2
1 x RN-2
1 x RWN-P-1