Okręt ratowniczy okrętów podwodnych typu Siemowit 1939 (1 szt.)
Jednostka
w zasadzie dwufunkcyjna, ale ponieważ jej nietypowa konstrukcja jest dość
ściśle podporządkowana funkcji ratowniczej, tak też została sklasyfikowana.
Drugą funkcją jest, czy może być pełnienie roli wysuniętej, pływającej bazy
(tendra) zaopatrzeniowo-techniczno-socjalnej okrętów podwodnych. Decyzja o budowie
tego okrętu wynika z dwu przesłanek; mocne już zużycie jedynej dotychczas
jednostki tej klasy, czyli Rysów
(SDS-2 1919/1921) oraz rozszerzeniem naszych posiadłości zamorskich, za którym
niełatwo nadążyć z budową zaplecza lądowego. Dodatkową motywacją tej inwestycji
jest chęć zebrania następnych doświadczeń w zakresie praktycznego wykorzystania
układu katamarana.
Jako
okręt ratowniczy OP, Siemowit
wyposażony jest w konstrukcję umożliwiającą podniesienie z głębokości do 200 m
jednostki podwodnej, która nie może wynurzyć się samodzielnie. Możliwa jest
również stopniowa ewakuacja załogi za pomocą dwu dzwonów ratowniczych.
Dodatkowym wyposażeniem ratowniczym są wydajne pompy odwadniające i sprężarki
powietrza, zespół nurków z niezbędnym zapleczem technicznym, komory
dekompresyjne, ambulatoria oraz system zapewniający komunikację z zanurzonym OP
za pomocą jego własnych boi ratowniczych. System ten prócz łączności, umożliwia
także podawanie do zatopionej jednostki powietrza, leków, a nawet w
ograniczonym zakresie wody pitnej i żywności.
Jako
tender OP, Siemowit zapewnia
zaopatrzenie w tak podstawowe dla OP „dobra” jak: torpedy, amunicję, paliwo,
wodę słodką i żywność; łączna ilość przewożonego zaopatrzenia to ok. 2 100
t. Prócz tego okręt umożliwia – wykorzystując własne warsztaty, a także
możliwość przynajmniej częściowego wydokowania OP – nawet dość poważne naprawy.
Dodatkowo może zapewnić załogom OP takie usługi socjalne jak: pralnia, opieka
lekarsko-dentystyczna, biblioteka, mała sala kinowa, a na koniec możliwość (oczywiście
turnusowego) wyspania się w miarę komfortowych warunkach.
Uzbrojenie
okrętu zapewnia w zasadzie jedynie obronę plot, ewentualnie przeciwkutrową. Zainstalowane
na okręcie dwa sonary nie służą – jak zazwyczaj – do wykrywania obcych OP, a jedynie
do lokalizacji zanurzonych i potrzebujących pomocy okrętów własnych.
Prędkość,
zasięg i własności morskie są dostosowane do stawianych przed jednostką zadań.
Duża rezerwa „hull strength” – co u mnie jest ewenementem – generuje sporą
odporność okrętu mimo braku jakiegokolwiek opancerzenia.
Ponieważ
– jak na wspomniałem na wstępie – konstrukcja okrętu jest nietypowa, mogłem nie
ustrzec się błędów, głównie rysunkowych; z góry za nie przepraszam.
Link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/40cf81512614915
Siemowit, Poland Submarine salvage ship laid down 1939
Displacement:
5 158
t light; 5 291 t standard; 5 758 t normal; 6 132 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught
(normal/deep)
(372,46
ft / 344,49 ft) x (2x26,58) ft x (20,01 / 21,04 ft)
(113,53
m / 105,00 m) x (2x8,10) m x (6,10 / 6,41
m)
Armament:
8 -
2,24" / 57,0 mm 65,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells, 480 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1939 Model
4 x Twin mounts on side ends, evenly spread
6 -
0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Twin mounts on sides, aft deck aft
2
raised mounts
1 x Twin mount on centreline, forward deck
forward
1
raised mount
4 -
0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
2
double raised mounts
Weight of
broadside 23 lbs / 10 kg
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 4 shafts, 4 062 shp / 3 030 Kw = 15,00 kts
Range
14 000nm at 10,00 kts
Bunker
at max displacement = 841 tons
Complement:
329 -
429
Cost:
£1,166
million / $4,665 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
15 tons, 0,3%
- Guns: 15 tons, 0,3%
Machinery:
110 tons, 1,9%
Hull,
fittings & equipment: 2 773 tons, 48,2%
Fuel,
ammunition & stores: 601 tons, 10,4%
Miscellaneous
weights: 2 260 tons, 39,2%
- Hull below water: 1 050 tons
- Hull above water: 1 060 tons
- On freeboard deck: 130 tons
- Above deck: 20 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
13 749 lbs / 6 236 Kg =
2 433,2 x 2,2 " / 57 mm shells or 2,9 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,30
Metacentric
height 3,1 ft / 0,9 m
Roll
period: 12,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat
quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has
raised forecastle, raised quarterdeck ,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,550 / 0,557
Length
to Beam Ratio: 6,48 : 1
'Natural
speed' for length: 18,56 kts
Power
going to wave formation at top speed: 38 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 40,00 degrees
Stern
overhang: 7,87 ft / 2,40 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 13,00%, 23,95 ft /
7,30 m, 23,95 ft / 7,30 m
- Forward deck: 37,00%, 16,08 ft / 4,90
m, 16,08 ft / 4,90 m
- Aft deck: 37,00%, 16,08 ft / 4,90 m, 16,08 ft / 4,90 m
- Quarter deck: 13,00%, 23,95 ft /
7,30 m, 23,95 ft / 7,30 m
- Average freeboard: 18,12 ft / 5,52 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 48,2%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 118,9%
Waterplane
Area: 12 778 Square feet or 1 187 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 228%
Structure
weight / hull surface area: 132 lbs/sq ft or 643 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 1,78
-
Longitudinal: 5,14
-
Overall: 1,98
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Adequate
accommodation and workspace room
Ship has
slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Sensors:
1 x DO-3
2 x SA-2
1 x RN-2
1 x RWN-P-1